Vágólapra másolva!
Jövőre minden nagydíjhétvégén háromféle gumi áll majd a versenyzők rendelkezésére, a Ferrari előtt megnyitották az utat, hogy régi motorokat szállítson a Toro Rossónak, módosították a fejlesztési zsetonrendszert. Todt és Ecclestone különleges jogokat kapott a sport problémáinak megoldására.

Szerdai ülésén az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC) fontos döntéseket hozott a Forma-1 jövőjével kapcsolatban. Egyetlen ellenszavazattal elfogadták, hogy a szövetség elnöke, Jean Todt és a kereskedelmi jogok tulajdonosának képviselője, Bernie Ecclestone „javaslatokat tehessen és döntéseket hozzon olyan sürgető kérdésekben, mint az F1 irányítása, a hajtásláncok, valamint a költségcsökkentés."

Változtattak a motor- és a gumiszabályokon is Forrás: Daimler

Ez minden bizonnyal azt jelenti, hogy Todt és Ecclestone a Stratégiai Munkacsoportot megkerülve, a csapatok jóváhagyása nélkül vezethet be egyes módosításokat például a tervezett ügyfélmotorokra vonatkozóan, ha a gyártók a megszabott január 15-i határidőig nem állnak elő olyan javaslattal, amellyel csökkenteni lehet a hibrid turbók túl magas, évente kb. 20 millió eurós árát. A sport vezetői a WMSC közleménye szerint január 31-ig szeretnének elhatározásra jutni a felsorolt problémákat illetően.

A testület döntött arról is, hogy az egy évvel korábbi motorokat újra lehessen homologizáltatni

Erre azért volt szükség, mert különben a Ferrari jövőre nem szállíthatta volna az idei motorját a Toro Rossónak. A zsetonrendszert a tervezetthez képest egy évvel elcsúsztatták: eredetileg már 2016-ban is csak 25 zseton állt volna a gyártók rendelkezésére a fejlesztéshez, de még maradni fog az ideivel megegyező számú, azaz 32. Csak 2017-től kezd majd csökkenni évente a keret 25-20-15 ütemben egészen 2019-ig, és megszabták azt is, hogy a sporthoz csatlakozó új motorgyártók az első évükben 15, a másodikban pedig 32 zsetont kapnak.

A hajtáslánc szabadon fejleszthető részeinek köre a szabályok szerint minden évben szűkül, az enyhítés révén azonban jövőre még módosítható marad többek között a forgattyúház mindkét fele, a szelepvezérlés, a főtengely és a pneumatikus rendszer is.

Több gumi lesz

A WMSC jóváhagyta azt a tervet is, hogy a gumiszállító 2016-tól

az eddigi kettő helyett három különböző keverékű slicket bocsásson a versenyzők rendelkezésére

minden nagydíjhétvégén. A pilóták változatlan számú, 13 szettet használhatnak majd fel a három nap folyamán; ebből 2-t a Pirelli választ ki a versenyre (csak az egyiket lesz kötelező használni), 1 szettet a leglágyabb keverékűből pedig az ideihez hasonlóan csak a Q3-ban lesz szabad bevetni. A maradék 10 garnitúrát a versenyzők szabadon állíthatják össze a megadott három keverékből, de az a szabály érvényben marad, hogy hacsak nem esik, legalább kétfélét fel kell használniuk a futam közben.

Ez elvileg lehetővé teszi, hogy az igényeik szerint akár a csapattársak is egymástól eltérő keverékű gumikkal versenyezzenek. A módosítás eredménye a gyakorlatban valószínűleg az lesz, hogy

mindenki csak a két, számára legmegfelelőbb keverékből állítja össze a hétvégi keretét,

de az eddigivel ellentétben az időmérőn például nem feltétlenül ugyanannyi szett áll majd a rendelkezésére a keményebből és a lágyabból. Ez tágabb stratégiai mozgásteret biztosít.

Egy kevésbé jelentős szabálymódosítás értelmében 2016-tól a Virtuális Safety Car-fázisok végeztével azonnal újra használható lesz a DRS, magát a VSC-t pedig a megszakításokkal járó késedelem mérséklése érdekében nemcsak a versenyeken, hanem az edzéseken is alkalmazni lehet majd. A pilóták fejét védő párnázott peremet a nagyobb biztonság kedvéért megvastagítják az autókon.

Rekordszámú verseny

A WMSC 20-ról 21-re növelte az egy idényben megrendezhető fordulók számát, így

a 2016-os szezon rekordhosszúságú lesz, 21 nagydíjból fog állni.

Legalábbis a tervek szerint, mert a szerdán nyilvánosságra hozott végleges versenynaptárban Austin – amelytől nemrég megvonták a kormányzati támogatás egy részét – csak feltételesen szerepel.

A legutóbbi előzetes változathoz képest egyébként csak annyi korrekciót végeztek, hogy Mexikóvárost visszatolták közvetlenül az austini futamot követő hétvégére. Az idény a kettővel több verseny ellenére az ideinél egy héttel később, március 20-án kezdődik majd Ausztráliában, és november 27-én zárul le Abu-Dzabiban. Már nem a Magyar Nagydíj lesz az utolsó forduló a nyári szünet előtt, a következő hétvégén ugyanis a mezőny még a naptárba egy év kihagyás után visszatérő Németországban fog fellépni.

A 2016-os végleges versenynaptár

  1. március 20. – Ausztrál Nagydíj, Melbourne
  2. április 3. – Bahreini Nagydíj, Szahír
  3. április 17. – Kínai Nagydíj, Sanghaj
  4. május 1. – Orosz Nagydíj, Szocsi
  5. május 15. – Spanyol Nagydíj, Barcelona
  6. május 29. – Monacói Nagydíj, Monte Carlo
  7. június 12. – Kanadai Nagydíj, Montreal
  8. június 19. – Európa Nagydíj (Azerbajdzsán), Baku
  9. július 3. – Osztrák Nagydíj, Spielberg
  10. július 10. – Brit Nagydíj, Silverstone
  11. július 24. – Magyar Nagydíj, Budapest
  12. július 31. – Német Nagydíj, Hockenheim
  13. augusztus 28. – Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
  14. szeptember 4. – Olasz Nagydíj, Monza
  15. szeptember 18. – Szingapúri Nagydíj
  16. október 2. – Malajziai Nagydíj, Szepang
  17. október 9. – Japán Nagydíj, Szuzuka
  18. október 23. – USA Nagydíj, Austin
  19. október 30. – Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
  20. november 13. – Brazil Nagydíj, Sao Paolo
  21. november 27. – Abu-dzabi Nagydíj

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!