Vágólapra másolva!
Ecclestone és Mosley szerint már szinte teljesen erről szól, ezért komoly változásokra van szükség. Ecclestone új szabálykönyvet írna, az FIA volt elnöke viszont csak szigorúbban betartatná az előírásokat.

Bernie Ecclestone a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi elnökével, Max Mosley-val együtt adott interjút a német ZDF televíziós csatornának, amelyben hosszasan beszéltek a Forma-1 jelenlegi problémáiról és azok lehetséges megoldásairól. Abban mindketten egyetértettek, hogy a versenyzők szerepét ismét növelni kellene, hiszen manapság rengeteg segítséget kapnak a mérnökeiktől és a technológiától.

"Amikor megkérdezik tőlem, ki volt a legjobb versenyző, Alain Prost nevét szoktam említeni, bár tudom, hogy sokan nem értenek egyet velem" - nyilatkozta Ecclestone. "Prostnak még vigyáznia kellett a fékjeire, a sebességváltóra, mindenre - és nagyon jó munkát végzett. Ezért több versenyt fejezett be, ráadásul jobb pozícióban, mint a többiek."

"Ma már nem erről szól a versenyzés.

- folytatta az F1 nagyura. "Amint kialszanak a lámpák, magukra kellene hagyni a pilótákat. Nincs szükségük rá, hogy valaki mondogassa nekik, milyen ívet használ a csapattársuk egy bizonyos kanyarban. Ez nincs rendjén."

Ecclestone-t az is zavarja, hogy a versenyzők szerinte nem önállóan rajtolnak Forrás: AFP

Ecclestone szerint olyannyira megnőtt a mérnökök szerepe, hogy lassan már a legjobb pilóták képességei is kétségbe vonhatóak. Az F1-et „szinte a mérnökök bajnokságának is nevezhetnénk. Nem azt mondom, hogy Lewis (Hamilton) nem remek versenyző, de rengeteg segítséget kap" - magyarázta. "Szeretném őt megnézni egy GP2-es autóval, GP2-es versenyzők ellen. Nem mondom, hogy nem nyerne, de érdekes lenne látni."

Ami azt illeti, Hamilton nyert GP2-es autóval: 2006-ban nagy fölénnyel lett a sorozat bajnoka, akárcsak egy évvel korábban jelenlegi csapattársa, Nico Rosberg.

Nagyobb változások kellenek

A Stratégiai Munkacsoport 2017-re számos új szabályt tervez, többek között az autókat is nehezebben vezethetővé tennék. Ecclestone szerint azonban a tervezett módosítások nem hoznának érdemi előrelépést, valójában az egész szabálykönyvet újra kellene írni.

- jelentette ki.

Változásokat sürget Ecclestone hagyományos szövetségese, Mosley is, aki szerint a sok szabály és a versenyzőket segítő eszközök össze is zavarhatják a nézőket. "Alapvető probléma, hogy senki nem érti a jelenlegi, túlságosan bonyolult technológiát" - vélekedett. "Keressenek egy képet az interneten egy modern F1-es kormánykerékről - én 30-40 éve követem a sportot, de a gombok többségéről fogalmam sincs, hogy mire való."

Mosley az elnöksége alatt számos szabályt bevezetett, amellyel a versenyzők szerepét próbálta növelni, például betiltotta a kipörgésgátlókat és egyéb segédeszközöket.

Úgy látja azonban, hogy a mérnökök túlságosan tágan értelmezik a szabályokat.

"1994-ben tiltottuk be a versenyzőket segítő eszközök használatát. A csapatok beleegyeztek, mert azt hitték, úgysem tudjuk meghatározni, mi számít segédeszköznek" - magyarázta. "Elfelejtették, hogy a szabályalkotók joga eldönteni, mit neveznek annak. Ha szigorúan betartatnák ezt a szabályt, akkor minden külső segítséget megszüntethetnénk, például a rádiózást és a számítógépes vezérlést is. Ennek persze sokan nem örülnének."

Mosley szerint muszáj változtatni a helyzeten, hiszen ha egyre kisebb szerep jut a versenyzőknek, egyre több néző fog elfordulni a sporttól. "Szerintem komoly érvek szólnak a mellett, hogy visszatérjünk az alapokhoz. A versenyzők kezébe adjunk egy kormánykereket, talán egy kézi sebességváltót is, illetve kapjanak féket, gázpedált és nagyon erős motort. Ezekkel kellene megoldaniuk a vezetést" - vélte.

Ha azonban a műszaki versengés teljesen háttérbe szorítja az emberek csatáját, szerintem az F1 egy lényeges elemét veszíti el."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!