Vágólapra másolva!
Jelentősen visszaesnek a wokingi istálló jogdíjakból származó bevételei a Hondával való együttműködés kudarca miatt, és a még meglévő szponzoraik is elhagyhatják őket. A McLaren ijesztő mértékben kényszerülhet reklámfelületeinek leárazására.

Nemcsak a pályán, hanem a szponzorokért folytatott küzdelemben is elvesztheti élcsapatként élvezett státuszát a McLaren a Hondával kudarcba fulladó együttműködésének eredményeként. A wokingi istálló Mika Häkkinen 1998-as világbajnoki címe és Lewis Hamilton 2012 végi távozása között általában esélyes volt a győzelmekre, de azóta egyre lejjebb kerülnek a ranglétrán, és az idén már csak a tavalyi motorokat használó Manort tudják stabilan legyőzni a Honda gyenge erőforrásaival.

Az ilyen léptékű visszaesés egy versenycsapat szempontjából néhány futam erejéig áthidalható, de egy teljes szezonon átívelő botladozás már nem marad következmények nélkül: a wokingi istálló a konstruktőri pontversenyben való hátracsúszása miatt várhatóan 15 millió dollárral kevesebb jogdíjbevétellel számolhat az ideinél, és Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója attól tart, hogy a szponzori körüket is megtépázhatja jelenlegi formájuk.

Több a minta a McLarenen, mint a szponzori matrica Forrás: McLaren

„Az értékesítés és a bevételek szempontjából, ha nem tudunk abban a pozícióban végezni, ahol tavaly, közvetlen veszteségekkel kell számolnunk, mert az üzletmenetünket a sport diktálja” – nyilatkozta a francia. „Ha nem tudunk új szponzorokat felkutatni és bevonni, akkor nyilván károkat fogunk elszenvedni. Nehezebb lesz új szponzorokat behozni, ha nem keltjük menő csapat benyomását, és nem tudunk gyorsan visszakerülni a pontszerzők közé.”

A McLaren jelenleg az F1 egyik legköltségesebb versenyzőpárosát foglalkoztatja, a Business Book GP információi szerint Fernando Alonso évi 35, Jenson Button pedig évi 10 millió eurót, azaz együtt összesen körülbelül 45 millió eurót keresnek. Noha Boullier azt mondta, a McLaren célja Button megtartása, lehetséges, hogy a 2009-es világbajnokot végül egy olcsóbb fiatalra, Kevin Magnussenre vagy Stoffel Vandoorne-ra cserélik. Boullier szerint a csapat megítélése egyelőre nem csorbult az eredmények miatt.

A versenyzők sincsenek elárasztva reklámokkal Forrás: McLaren

„Ez nehéz kédés” – ismerte el. „Nem én vagyok az illetékes a vállalat üzleti ügyeivel kapcsolatban, erről Ron (Dennist, a McLaren csoport elnökét) érdemesebb helyettem megkérdezni. Ha röviden válaszolhatok, nem hiszem, hogy romlott volna” – utalt a márka megítélésére. „A McLaren sok-sok év alatt olyan erős eredményeket mutatott fel, hogy szerintem közvetlen kár nem éri magát a márkát” – vélekedett.

Boullier az F1 hivatalos weboldalának elismerte, hogy Buttonnak csak opciós szerződése van 2016-ra, amelynek természetesen van egy aktiválási határideje, így a tavalyi helyzettel ellentétben várhatóan nem fognak az év végéig várni, hogy döntést hozzanak a versenyzőpárosukról. E témában egyeztetni fognak a Hondával, de elmondása szerint a végső álláspontot a McLaren alakítja ki.

A szponzorok másként gondolják

A Daily Telegraph viszont közben úgy értesült, hogy a McLaren két, hosszú ideje kitartó szponzora, a Johnnie Walker és a Santander is távozni készül a wokingi istállótól. A viszkigyártó egy évtizede a partnerük, évente 15 millió fontot, vagyis körülbelül 23 millió dollárt hoznak a csapathoz, ami annak fényében még fájóbb lehet Ron Dennisnek, hogy 2013 végén a cég még évi 43 millió fontot ajánlott nekik a Vodafone által parlagon hagyott névadó szponzori csomagért, de ezt kevésnek tartották.

Dennis a tél folyamán a Manchester Unitedhez hasonlította a McLarent, amely nem árazza le magát csak azért, mert egy gyengébb periódust él, de akkor még nem sejthette, hogy a csapat milyen mélységbe zuhan. A lap úgy tudja, az év végén a Ferrarit is szponzoráló Santander is kivonhatja évi 5 millió fontos támogatását, így a wokingi istálló néhány kisebb szponzor mellett csak a Honda 25 millió fontot érő, plusz a versenyzők fizetésének felét lefedő hozzájárulására számíthat a saját forrásain túl.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!