Vágólapra másolva!
Véget ért a négyhetes nyári szünet a Forma-1-ben, a mezőny kedvenc pályáján megkezdődik a 2015-ös idény második félideje. Az élvezetes kanyarokkal tűzdelt Spában mindenki szerint óriási élmény versenyezni, és a pilóták alig várják, hogy a kaotikus Magyar Nagydíj után ismét autóba ülhessenek.

Sok olyan pálya van a versenynaptárban, amely az egész mezőny körében nagy népszerűségnek örvend, de ha minden pilótának egyetlen helyszínt kellene kedvencként megjelölnie, nagy valószínűséggel Spa kerülne a lista élére. Ez nem meglepő, hiszen itt minden megvan, ami klasszikussá tehet egy Forma-1-es pályát: gazdag történelem, szédítő tempó, izgalmas kanyarok, lelkes rajongótábor és a versenyeket gyakran kiszámíthatatlanná tevő változékony időjárás.

- nyilatkozta Danyiil Kvjat. "Az itteni időjárást is szeretem, hiszen ez mindig az idény egyik legfrissebb hétvégéje, ha ez furcsán is hangzik. Éjjel hideg van, a reggeli köd pedig tovább növeli a misztikus hangulatot. Ráadásul a pálya is nagyszerű, és igazi rajongók ezrei látogatnak el ide."

Az utóbbi években a szokásosnál is nagyobb várakozás előzi meg a Belga Nagydíjat, hiszen a magyar futam után négyhetes nyári szünetet iktattak be, amely során két hétig még a gyárakban sem szabad folytatni a munkát. A csapatok így kipihenten, de versenyzésre éhesen várják a spái versenyt, a furcsa eredménnyel zárult Magyar Nagydíj után ráadásul sokan javítanának a mérlegükön.

Spa a Forma-1 egyik legélvezetesebb pályája a versenyzők szerint Forrás: AFP

"Jól jött ez a szünet, hiszen végre volt időnk pihenni, edzeni és feltöltődni" - mondta a hungaroringi versenyről egy 6. hellyel távozó Lewis Hamilton, aki az utóbbi hetekben sem kerülte a reflektorfényt. "A versenyzés azonban ilyenkor is mindig ott motoszkál a fejünkben - alig várjuk, hogy ismét kihajtsunk a pályára, és újra harcba szálljunk. A Magyar Nagydíjhoz hasonló versenyek után különösen nehéz a várakozás, hiszen minél előbb feledtetni szeretnénk az ottani eredményeket."

A 60. Belga Nagydíj

A 30. Magyar Nagydíj után a belgák is kerek évfordulót ünnepelhetnek, hiszen

a Forma-1 1950-es indulása óta az idei lesz a 60. versenyük.

Belgiumba már a Forma-1 első évében is ellátogatott a mezőny, a verseny azonban különböző okok miatt hatszor kimaradt a naptárból, legutóbb 2006-ban.

Maga a Belga Nagydíj viszont a Forma-1-nél is régebbi múltra tekinthet vissza: először 1925-ben rendezték meg azon a három évvel korábban kialakított pályán, amely már akkor Spa-Franchorchamps környékén terült el. Eleinte még a közutakon zajlottak a versenyek, és az eredeti, 14 és fél kilométer hosszú pálya három települést - Franchorchamps-t, Malmedyt és Stavelot-t - kötött össze, az utóbbi kettő nevét még most is kanyarok őrzik.

A pálya már akkor rendkívül gyorsnak számított, a negyvenes években pedig párszáz méterrel lerövidítették, megszabadították néhány lassabb kanyartól, így még tempósabbá tették. Spát ekkor már a világ egyik leggyorsabb, és egyben legveszélyesebb pályájaként emlegették, az egyre gyorsabb autókkal pedig a balesetek is súlyos következményekkel jártak. Az 1960-as Belga Nagydíj különösen tragikusnak bizonyult: az edzéseken Stirling Moss és Mike Taylor szenvedett súlyos sérüléseket, a versenyen pedig két pilóta, Chris Bristow és Alan Stacey is életét vesztette.

Az erdőkkel körülvett pályán nagyon változékony az időjárás Forrás: AFP

A következő években is egymást követték a súlyos balesetek, és a biztonsági szempontból elavult pályát a pilóták is kritizálták. Az élversenyzők közül is többen elismerték, hogy félnek Spában versenyezni, és az 1969-es versenyt el is törölték, miután a pálya nem akarta finanszírozni a csapatok által követelt biztonsági intézkedéseket. Egy évvel később, egy ideiglenes sikán beépítésével még rendeztek egy versenyt a 14 kilométeres aszfaltcsíkon, majd évekig két másik pálya, Zolder és Nivelles adott otthont a Belga Nagydíjnak.

A mezőny 1983-ban tért vissza a teljesen átalakított, 7 kilométeresre rövidített spái pályára, amely még így is a bajnokság egyik leggyorsabb helyszíne volt, de a modern biztonsági előírásoknak is megfelelt. A vonalvezetés azóta kisebb módosításoktól eltekintve lényegében változatlan maradt, a pilóták manapság is a 7004 méter hosszú aszfaltcsíkon élvezhetik a száguldást.

A Belga Nagydíjak legeredményesebb versenyzője Michael Schumacher, ő hatszor nyert Spában.

1992-ben itt aratta az első futamgyőzelmét is, miután egy évvel korábban szintén Belgiumban indult első F1-es versenyén. Ayrton Senna ötször állhatott a dobogó tetejére a Belga Nagydíjon, Jim Clark és Kimi Räikkönen pedig négyszer. A finn a kedvenc pályáján bizonyíthatja, hogy megérdemelte a szerdán bejelentett szerződéshosszabbítást a Ferraritól.

Hihetetlen kanyarok

A Forma-1 leghosszabb pályájáról az összes versenyző rajongva beszél, nincs is olyan szakasz, amelyet ne tartanának élvezetesnek. A pályán 19 kanyar van, és ezek között csak elvétve találunk lassú tempójúakat, mint az 1-es számmal jelölt La Source-t, vagy a pálya végén található, Buszmegálló néven emlegetett sikánt. Szinte az egész kör gyors és közepes fordulókból épül fel, és egyenes szakaszokból sincs hiány, ezért ez előző versennyel ellentétben itt fontos a motorerő és a végsebesség.

A spái pálya vonalvezetése Forrás: FIA

A leghíresebb, és a pilóták által leginkább kedvelt kanyarkombináció az Eau Rouge, amely a 12 százalékos emelkedőjével különleges élményt nyújt a versenyzőknek. A 2014 előtti években ugyan mindenki simán bevette a kanyart padlógázzal, a jelenlegi autókkal azonban ismét nagy kihívás a lehető leggyorsabban áthaladni rajta.

„Ahogy padlógázzal száguldunk lefelé, az Eau Rouge mindig a pálya legizgalmasabb része" – mondta Hamilton.

A Belga Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



A kanyar tetején aztán visszarendeződnek, majd olyan érzésünk lesz, mintha minden a szánkon keresztül akarna távozni belőlünk – ez 200 km/ó-val haladva elég izgalmas élmény!"

A Lotus helyettes csapatfőnöke, Federico Gastaldi úgy gondolja, Spa egy olyan pálya, ahol kívülről is rendkívül élvezetes nézni az autókat. „Spa a versenyzők elé állított kihívásról szól. Nézni is fantasztikus, ahogy megtámadják az Eau Rouge-hoz vagy a Pouhonhoz hasonló kanyarokat" – nyilatkozta. „Elképesztő élmény lehet végigszáguldani ezen az erdei hullámvasúton, a szintemelkedések ráadásul az egész F1 változatosságát jelképezik."

Belgiumban általában az előzésekben sincs hiány, és idén is két DRS-zóna segíti a versenyzőket: az első az Eau Rouge-t követő egyenesben, a 4-es és 5-ös számmal jelölt kanyarok között található, a másik pedig a viszonylag rövid célegyenesben. Az egyeneseknek köszönhetően egyébként

a pálya 70 százaléka padlógázos,

és a legnagyobb tempót – mintegy 325 km/ó-t – az (5/6-os) Les Combes kanyarkombináció előtt érik el a versenyzők.

A pálya a motorokat alaposan igénybe veszi, a fékekkel viszont kíméletes, a hosszú kör során mindössze kilencszer kell fékezni. A mérnökök egy speciális, kis légellenállású csomaggal készülnek a hétvégére, hogy az egyenesekben minél kevesebb időt veszítsenek. A beállítások terén azonban egy dilemmával szembesülnek: el kell dönteniük, hogy nagyobb leszorítóerőt szeretnének-e elérni, amitől a kanyargósabb középső szektorban juthatnak előnyhöz, vagy pedig az egyenesekben helyezik a nagyobb végsebességre a hangsúlyt.

Megfejthetetlen időjárás

Teljesen mindegy, éppen milyen idő van Spában, mindenkinek fel kell rá készülnie, hogy fél órával később akár teljesen más körülmények uralkodhatnak az Ardennek hegyei között.

Az évtizedek során számos versenyt tett izgalmasabbá a hirtelen lezúduló eső,

és gyakran az is megnehezíti a pilóták és a különböző stratégiákkal próbálkozó mérnökök dolgát, hogy a pálya egyes kanyarjaiban már áll a víz, miközben a többi szakaszon még süt a nap. Ami az idei versenyhétvégét illeti, elsősorban szombatra jósolnak esőt, de vasárnap is lehet zivatarokra számítani.

Tavaly Ricciardo győzött a Mercedesek ütközése után Forrás: AFP

A Safety Car megjelenésével is számolni kell, nemcsak a változékony időjárás, hanem a nagy tempójú kanyarokban bekövetkezett ütközések miatt is. A korábbi versenyek statisztikái alapján 80 százalék az esélye annak, hogy legalább egyszer az idei futamon is a pályára küldik a biztonsági autót.

Noha a spái pálya teljesen más jellegű, mint a Hungaroring,

a Pirelli Belgiumba is a közepes és lágy keverékű abroncsokat viszi el.

„A magyar pálya szűk és kanyargós, Spában viszont szélesebb terek és padlógázos szakaszok vannak, mégis ugyanazokat a keverékeket választottuk" – magyarázta Paul Hembery, a gyártó sportigazgatója. „Minden irányból óriási terhelés éri az abroncsokat, a hőmérséklet viszont alacsonyabb szokott lenni, ezért a teljesítményt és a tartósságot figyelembe véve a közepes és lágy gumik jelentik a legjobb kompromisszumot."

A tavalyi versenyen a kétkiállásos taktika bizonyult a legnépszerűbbnek, Daniel Ricciardo is ilyen stratégiával biztosította be zsinórban második győzelmét. Ha az időjárás nem szól közbe, a Pirelli szerint az idén is két kerékcsere mellett dönthet a csapatok többsége.

Bemutatkozik az új rajtprocedúra

A Belga Nagydíjat amiatt is nagy várakozás előzi meg, hogy

itt lépnek életbe a futamok rajtjaira vonatkozó új szabályok.

A pilóták Spában már sokkal inkább magukra lesznek utalva az indulásnál, aminek sokan örülnek, egyesek szerint viszont káoszt is okozhat a rajtautomatika betiltása.

Pedig a legutóbbi versenyeken is láthattuk, milyen sok múlhat egy jó rajton: Silverstone-ban sokáig a két Williams állt az élen, miután a Mercedesek elé kerültek az indulásnál, Magyarországon pedig a Ferrarik előzték meg Hamiltont és Rosberget, és a mezőny elején haladva el is tudtak húzni a némettől. A Mercedesnél egyelőre nem tudják megmondani, hogy az új procedúra segíthet-e a rajtjaikon, vagy további küszködés vár rájuk, de a versenyzők egyelőre nem aggódnak, és mindenképpen győzelemre törnek.

Rosberg egy balszerencsés futam után csak a 8. helyen ért célba a Hungaroringen, és a hátránya 21 pontra nőtt a saját bevallása szerint is pályafutása egyik legrosszabb futamát teljesítő Lewis Hamilton mögött.

„A magyar verseny nagy csalódás volt, ezért már alig várom, hogy visszaüljek az autómba. Egy ilyen szoros bajnoki csatában minden pontszerzési lehetőség nagyon fontos, és rajtam múlik, mit hozok ki a következő versenyekből" – nyilatkozta a német.

A Mercedes versenyzői hozzátették, mindent megtesznek azért, hogy az idén ne kerüljön sor közöttük a tavalyihoz hasonló koccanásra, ami elmérgesítette a bajnoki küzdelmüket.

Sokan kaotikus rajtra számítanak Forrás: AFP

A Ferrari nagy reményekkel érkezik a Belga Nagydíjra, hiszen a Hungaroringen megmutatták, hogy képesek legyőzni a Mercedest, ha a futam elején sikerül eléjük kerülniük. A Hungaroringen a hajtáslánca meghibásodásáig Räikkönen is jól szerepelt, ráadásul a jelenlegi mezőnyből ő a spái pálya legeredményesebb versenyzője, és az új szerződése is motiválhatja.

A Williams azonban továbbra is azért küzd, hogy elkapja a Ferrarit, és az autójuknak kedvező spái pályán szerintük erre lesz is esélyük. „Ki kell használnunk, hogy az FW37 papíron jól fog működni ezen a pályán" – jelentette ki a csapat vezető versenymérnöke, Rob Smedley. „A hosszú egyenesek és a második szektor elnyújtott, lendületes kanyarjai egyértelműen olyan szakaszok, amelyeken a tapasztalataink alapján erősek vagyunk."

A Red Bull és a Toro Rosso az erős motort igénylő pályán ezúttal nem vár kiugró eredményt, és a McLaren-Honda is nehéz versenyre számít, bár a nyári szünetben gőzerővel dolgoztak a motorjuk teljesítményének növelésén.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!