Vágólapra másolva!
Az enstone-i istálló általában tagadja, hogy tárgyalnának a Renault menedzsmentjével a csapat eladásáról, de Federico Gastaldi, a Lotus csapatfőnök-helyettese elismerte, üdvözölné, ha a francia gyár ismét átvállalná korábbi leányvállalata működtetését.

A Lotus nem tervez bejelentést a hétvégén Belgiumban a csapat jövőbeli tulajdonviszonyaival kapcsolatban, jelentette ki Federico Gastaldi, a csapatvezető-helyettes egy új nyilatkozatában viszont nyíltan bevallotta, hogy örülne a Renault visszatérésének az enstone-i gárdához. „Mélyebb pénztárcával könnyebb lenne új fejlesztésekre költeni” – mondta. „Talán azáltal is javulhatnánk, hogy visszahoznánk olyan embereket, akik elhagytak minket. Fantasztikus lenne, ha a Renault visszatérne.”

Gastaldi elmondta „nagyon boldogok”, hogy a Red Bull, a Sauber, és a Force India felkeresése után a Renault már csak a Lotusszal tárgyal önálló csapat működtetéséről. „Hatalmas plusz lenne számunkra, ha úgy döntenének, hogy visszatérnek. A Renault visszafogadása számunkra magától értetődő, de ha nem jönnek, nekünk tovább kell haladnunk a saját utunkon” – foglalta össze a Motorsport.com-nak.

A Renault utoljára 2010-ben szerepelt névadóként az F1-ben, de már akkor is csak résztulajdonos volt az enstone-i csapatnál Forrás: AFP/Antonio Scorza

Az enstone-i istálló a 2013 óta folyamatosan jelen lévő anyagi problémáik, és tavaly a Renault erőforrás gyenge teljesítménye miatt az élmezőnyt ostromló csapatból visszacsúszott a középmezőnybe, mivel a motorerő mellett a fejlesztések üteme is lassult, és Kimi Räikkönen távozása után több prominens szakember is máshova szerződött. A Lotus idén kicsit javulni tudott a Mercedes erőforrásainak köszönhetően, de Gastaldi nem aggódik amiatt, hogy esetleg ismét a Renault motor kerül az autójukba.

„Tavaly is azt mondtam, amikor az emberek kérdezősködtek, hogy a Renault maga a leginkább érdekelt a jó eredmények elérésében” – emlékeztetett. „Ez egy multinacionális vállalat hatalmas történettel, nem csak az autógyártás terén, hanem a motorsportokban is. Igen jelentős eredmények vannak különböző kategóriákban. A tavalyi történések sajnos a Ferrarinál is lezajlottak. Nem kérdés, hogy a Mercedes mindannyiunknál jobb munkát végzett.”

Enstone és a Renault

Kisebb megszakításokkal a Renault 1995 és 2014 között működött együtt az angolszász sajtóban gyakran csak "Team Enstone-nak" nevezett istállóval, amit azóta neveztek már Benettonnak, Renault-nak és Lotusnak is. '95-ben az akkori csapatfőnök, Flavio Briatore szerezte meg a franciák motorjait a Ligier csapat felvásárlásával, majd a gyár 1997 végi kivonulása után is megtartották az először Mecachrome-ra, majd Supertec-re átcímkézett erőforrásokat.

A Renault 2001-ben visszatért, és felvásárolta a csapatot, de csak 2002-től működtette gyári színekben, majd Michael Schumacher és a Benetton-Renault világbajnoki címeinek tízéves évfordulóján, 2005-ben Fernando Alonsóval is nyerni tudtak, rá egy évre pedig dupláztak. A következő szezonok során már nem voltak olyan sikeresek, majd a 2009-es ütközésbotrány után ismét eladták a később Lotusra átkeresztelt csapatot, de motorszállítóként egészen 2014-ig az enstone-i gárda partnerei maradtak. A visszavásárlást korábbi ideiglenes csapatfőnökük, Bob Bell javasolta, aki korábban a Renault tanácsadójaként dolgozott.

Az argentin származású üzletember kijelentette, hogy amennyiben a Renault úgy dönt, ismét együttműködik a Lotusszal, „biztos vagyok abban, hogy megvannak a megfelelő embereik arra, hogy mindent rendbe tegyenek. Csak meg kell nyomniuk a gombot, hogy ez megtörténjen.” A Renault esélyeivel kapcsolatban pedig úgy vélekedett, „több-kevesebb időre lehet szükség, de vissza fognak térni (az élre) velünk vagy nélkülünk. Tudjuk, hogy képesek erre.”

Láncreakció indulhat

Miután 2013-ban majdnem csődbe mentek, a Lotus rengeteg szakemberét elvesztette, és Räikkönent a jelentős szponzori pénzeket hozó Pastor Maldonadóval pótolták. Gastaldi a Speed Weeknek elmondta, a „csapatok többségének anyagi gondjai vannak”, és a probléma forrásaként megjelölte, hogy „a Ferrarival, a Mercedesszel vagy a Red Bull-lal ellentétben mi nem árulunk autókat vagy energiaitalt. Mi egyéb forrásokból biztosítjuk a finanszírozást, beleértve a pénzdíjat, és a szponzorok hozzájárulását. Végül aztán a csapat tulajdonosának is a zsebébe kell nyúlnia.” A Renault visszatérése gyári partnerként megoldaná ezt a problémát.

Az Auto Bild közben úgy értesült, hogy amennyiben a Renault gyári csapatot indít, a Red Bull elvesztené kiemelt státuszát, ezzel a franciák szerződést szegnének, így partnerük akár már jövőre a Mercedes erőforrásaira válthat. Úgy tudni, a Daimler AG igazgatótanácsa is áldását adta az együttműködésre, ami Helmut Marko szerint kölcsönösen előnyös lehet. „Igen, hozzásegítenének minket, hogy erős versenytársak legyünk, de végül is, a Red Bull-lal egy Mercedes is nyerne. Másrészt, a győzelmeik is sokkal értékesebbek lennének, és a Forma-1 is sokkal érdekesebbé válna.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!