Vágólapra másolva!
A jövő hétvégi Belga Nagydíjon életbe lépő új F1-es rajtprocedúra óriási kavarodást okozhat, mert az autókat nem úgy tervezték, hogy a versenyzőre jelentős feladatok háruljanak. A Force Indiánál attól tartanak, a pilóták tehetetlenek lesznek, a Sauber a szimulátoros felkészülést hiányolja.

Jelentős átrendeződést hozhat a rajtolással kapcsolatos szabályok szezon közbeni megváltoztatása, írja az Auto Motor und Sport. A tekintélyes német szaklap tudósítója, Michael Schmidt szerint „több mérnök is nagy káoszt jósol Spában” és beszámolt arról, hogy több istálló is „kritikus” a szabálymódosítás miatt. „Az elmúlt hetek során FIA-t megkeresésekkel bombázták a csapatok azzal kapcsolatban, hogy mit szabad, és mit nem” – írta.

Az aggodalmak nem alaptalanok, hiszen az F1-es autók eddigi rajtprocedúrája a Belgiumtól kötelező folyamathoz képest sokkal automatizáltabban működött, és a versenyzőnek jóval kevesebb feladata volt annál, mint amit ezután el kell látnia, ráadásul az autók sem ilyen jellegű rajtokhoz készültek. A versenyzők ezután „vagy rosszul rajtolnak, vagy a futam később szakaszában elégetik” – idézett Schmidt egy névtelen mérnököt az F1-es autók kuplungjáról, ami a leggyengébb láncszem a folyamatban.

Káosz lehet a rajtnál Belgiumban? Forrás: Daimler

Fejfájást okoz a mérnököknek az is, hogy az eddigieknél jóval kevesebb instrukciót adhatnak a pilótáknak, holott közösen még közvetlenül a rajt előtt is gyakran állítgatnak különböző paramétereket annak függvényében, hogy a garázs elhagyásakor milyen a pálya állapota. Ezentúl erre sokkal kevesebb lehetőség nyílik, ami Andy Stevenson, a Force India csapatmenedzsere szerint azt eredményezi, hogy „a versenyző már előre tudni fogja, hogy rosszul rajtol majd, de képtelen lesz bármit is tenni ez ellen.”

Bár a változásoktól a szabályalkotó azt várja, hogy a legjobb pilóták kerülnek majd előnybe, a kis csapatok az új regulák ellenére is hátrányba kerülhetnek. A Mercedes már futamok óta készül az új helyzetre, és a nyári szünet előtt a Toro Rosso is tesztelni ment Imolába, a Sauber ezzel szemben csupán a Hungaroringen próbált ki új eljárásokat, ezeket viszont szimulátor hiányában nem tudják tökéletesíteni az éles bevetés előtt.

A Subernek nehéz lesz átállnia szimulátor nélkül Forrás: Autosprint

„Úgy vélem, a szimulátor a legjobb megoldás az elvesztett pályaidő ellensúlyozására, most ráadásul itt vannak a kuplungot érintő, Spában életbe lépő új szabályok, amit szintén ki lehetne próbálni a szimulátorban” – nyilatkozta Felipe Nasr az Autosportnak. „Magyarországon kipróbáltunk néhány új procedúrát, mivel támpontokat kellett találnunk. A szükséges háttérinformációk nélkül nehéz lesz tökéletes rajtot venni, de ez mindenki számára ugyanolyan lesz.”

A Sauber új technikai igazgatója, Mark Smith kijelentette, a szimulátor a csapat „bevásárló listáján” van, de elismerte, „realistának” kell lenniük az elképzeléseikkel kapcsolatban. „A tervezés, fejlesztés és az analízis jelentős része a virtuális világban történik, így a versenyző szimulátor általi beillesztése a folyamatba ideális megoldás arra, hogy a pilótát e virtuális világ integrált részévé tegyük” – magyarázta, és hozzátette, hogy az átmeneti időszakban bérelt szimulátorokban dolgoznak.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!