Vágólapra másolva!
Megkérdeztük a versenyzőket, mi a véleményük a Kanadában rájuk kényszerített technikáról. Nem szeretik, de azért nem is olyan könnyű, mint amilyennek látszik, és már a 80-es években is alkalmazni kellett.

A két héttel ezelőtti Kanadai Nagydíjon nagy feltűnést keltett, hogy a versenyzőket rendszeresen arra kérték, az üzemanyaggal való spórolás érdekében korán vegyék el a gázt a kanyarok előtt. Különösen a Mercedes párosának, elsősorban Lewis Hamiltonnak kellett 50, majd 100 méterrel a szokásos fékezési pont előtt elemelnie a lábát a jobb oldali pedálról, ami csak ráérősített arra a képre, hogy a Forma-1-ben mára túl hangsúlyos szerepe lett a spórolásnak.

Hamiltonnak Kanadában sokáig korai gázelvétellel kellett vezetnie Forrás: Daimler

A Red Bull Ringen megkérdeztük a pilótákat, hogy vezetés közben mennyire zavarja őket a korai gázelvétel. Mint kiderült, bár nem szeretik, nem is csinálnak belőle igazán nagy ügyet. „Hát, ez a leghatékonyabb technika a benzinspórolásra, már a 80-as években is alkalmazták" – mondta Nico Rosberg az Origo GPhírek-nek.

„Ebben tehát nincs semmi új. Mindössze annyiról van szó, hogy mára sokkal professzionálisabb, precízebb és részletesebb lett az egész. Ettől még az abszolút határon kell vezetnünk, csak más stílusban. És ez a stílus is komoly kihívást jelent, ugyanúgy őrülten kell nyomnunk a gázt.”

Nagy légellenállásuk miatt – amely egyébként négyzetesen arányos a sebességgel – az F1-es autók már akkor is 0,9-1,0 g-vel kezdenek lassulni, ha a versenyző elveszi a lábát a gázról. Az összehasonlítás kedvéért érdemes megjegyezni, hogy a közúti autók csak padlófékkel képesek elérni nagyjából ekkora lassulást.

Nem is olyan könnyű?

A Mercedes Montréal után még egy részletes közleményt is kiadott az angol szakzsargonban „vedd el a gázt, és gurulj!” néven ismert technikáról, amelyről elmagyarázták, hogy a gyakorlatban nehezebb alkalmazni, mint a kívülállók hiszik. A versenyzők ugyanis a korai gázelvétel miatt alacsonyabb sebességgel érkeznek meg a kanyarhoz, és a féktávot is pontosan ehhez kell igazítaniuk, vagyis a megszokottnál később, utána viszont éppolyan nagy erővel kell fékezniük.

- mondta Nico Hülkenberg az Origo GPhírek kérdésére. „Ahogy említetted, ilyenkor megváltozik a féktáv, és tényleg nehéz pontosan felmérnünk, hogy mennyire. A lehető legközelebb kerülni hozzá, az igazi művészet, az a nehéz."

A Le Mans-i 24 órásról sok nézőnek az volt a benyomása, hogy ott a versenyzők végig padlógázzal mennek, Hülkenberg azonban – aki a múlt hétvégén a Porsche győztes triójának tagja volt – eloszlatta ezt a tévhitet. „Természetesen a WEC-ben is gyakran kell korai gázelvétellel vezetnünk. Ott még szigorúbbak az üzemanyagra vonatkozó szabályok, mint a Forma-1-ben, úgyhogy a takarékoskodásnak is nagyobb jelentősége van.”

A profiknak megy

Fernando Alonso viszont kijelentette, hogy „nincs nagy titok” a korai gázelvételben, és az F1-es pilótáknak képesnek kell lenniük pontosan alkalmazkodni a megváltozott féktávokhoz.

Szerinte egyébként is olyan, mintha „nyolc-tíz” különböző autót vezetnének a hétvégén.

„Megyünk kevés benzinnel, sok benzinnel, teljes energia-visszanyeréssel, energia-visszanyerés nélkül, üzemanyagot spórolva, új gumikon, használt gumikon” – sorolta a McLaren sztárja, aki Montréalban hangosan reklamált a rádióba, miután már a futam elején takarékoskodásra kérték. „A köridőben 4-5 másodpercnyi különbség is van attól függően, hogy a szabadedzésről, az időmérőről vagy a versenyről van szó. Ez okozza a fő nehézséget, de profik vagyunk, boldogulnunk kell vele.”

A versenymérnökök egyik monitorja a Red Bull bokszutcai irányítóközpontjában Forrás: Farkas Péter - Origo

Habár a Mercedesnél azt állítják, finomabb gázadással az F1-ben nem lehet üzemanyagot spórolni, mert úgy az autó több időt tölt el az egyenesben, Alonso rámutatott, hogy a korai gázelvétel az ERS működését is befolyásolja. A fékrendszer ugyanis az alacsonyabb kezdősebesség miatt kevesebb energiát tud betáplálni az akkumulátorba az MGU-K-n keresztül, ami a következő kigyorsításnál hiányozhat.

Újoncként nem könnyű

Az utánpótlás-kategóriákban, ahol rövidebbek a versenyek, és kevésbé szigorúak az üzemanyagszabályok, nem kell spórolni a benzinnel, így az F1 újoncainak időbe telik, amíg hozzászoknak a korai gázelvételhez.

Sainz nem szeret korai gázelvétellel vezetni Forrás: DPPI/Florent Gooden

„Én korábban sohasem csináltam ilyet” – ismerte el a Toro Rosso pilótája, a Formula Renault 3.5-bajnok Carlos Sainz az Origo GPhírek kérdésére. „Személy szerint nem is tetszik, különösen azért, mert már a futam elejétől kezdve alkalmaznom kell, a mérnökök talán már az első kör után korai gázelvételre kérnek. Emlékszem, hogy Ausztráliában és Kanadában is nagyon spórolnom kellett.”

Aminek az a magyarázata, hogy az Albert Parkban és a Circuit Gilles Villeneuve-ön kiugróan magas a fogyasztás. Más pályákon nem ilyen szélsőséges a helyzet, ám a versenyzőknek valamennyire mindenhol spórolniuk kell, mert a csapatok rutinszerűen alacsonyabb üzemanyagszinttel indítják útnak őket, mint amilyenre a táv teljesítéséhez elvileg szükségük lenne. Így ugyanis kisebb az autók tömege, amivel az egész távot nézve több másodpercet nyerhetnek, és bíznak benne, hogy a forgalmi viszonyok vagy a Safety Car beküldése miatt ennyi benzinnel is eljutnak a célig.

Ha mégsem, akkor jön a korai gázelvétel...

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!