Vágólapra másolva!
Budapesten járva meglepően beszédes kedvében volt, mintha tavalyhoz képest teljesen kicserélték volna. A Ferrari szerinte megint jó hely lett, amit főleg Vettelnek és Arrivabenének tulajdonít.

Kimi Räikkönen a pénteki Nagy Futam miatt érkezett Budapestre, ahol a hírnevét meghazudtolóan közlékenynek mutatkozott, és élőben is igazolta a Ferrarit irányító Maurizio Arrivabene állítását, miszerint mostanában meglepően sokat mosolyog. Volt is rá oka, hiszen Magyarországon közismerten a legnépszerűbb versenyzők közé tartozik, de hogy miért, azt ő maga sem tudja.

„Fogalmam sincs. A versenyre mindig rengeteg finn jön, mert könnyű ide utazni, és úgy tűnik, tényleg sok magyar szurkolóm is van" – mondta a Kaspersky által szervezett sajtóreggelin. „Hogy miért, azt tőlük kellene megkérdezni, én azonban örülök neki. Szívesen jövök ide, ez nagyon kellemes hely versenyezni, a pálya igazán régivágású."

Räikkönennek már csak azért is jó lehet a kedve, mert az idén a pályán is visszatért régi önmagához: éppen az előző futamon, Bahreinben állhatott újra a dobogóra piros overallban, és a versenytempója már a Kínai Nagydíjon is a lotusos korszakát idézően veszélyes volt. Amikor az Origo GPhírek arról faggatta, hogy a Ferrarinál tényleg tapinthatóan jobb lett-e a hangulat tavaly óta, Räikkönen percekig lelkesen helyeselt, a pozitív változást főleg Arrivabene és Sebastian Vettel érkezésének tulajdonítva.

Räikkönen pénteken Budapestre látogatott Forrás: Farkas Péter (Origo)

„Maurizio személyében új főnökünk van, aki nagyszerű munkát végez. Az én szememben ő a legmegfelelőbb figura a csapat irányítására, főleg abból a szempontból, ahogy az embereket motiválja" – jelentette ki, utólag odaszúrva kissé a Ferrari előző főnökeinek, Stefano Domenicalinak és Marco Mattiaccinak, akik tavaly estek a tisztogatás áldozatául. Velük ellentétben Arrivabene minden adandó alkalommal tüntetően hangsúlyozza, hogy a Ferrari nem egylovas istálló, és ez a nyilvánosság előtt is felvállalt szemléletváltás érezhetően tuningolja Räikkönent.

„Maga a csapat is sokkal összetartóbb lett, mindannyian egy szekeret tolunk. Ez pozitívan hat a hangulatra" – tette hozzá a finn. „Ráadásul a csapattársam is egy nagyon jó fej, hétköznapi srác. Egyáltalán nem kavar, együtt próbáljuk hajtani a csapatot a maranellói srácokat támogatva." Hogy az "egyáltalán nem kavar" miért kap ekkora hangsúlyt, arról lehet találgatni, de Räikkönen láthatóan tényleg jól érzi magát a bőrében, és úgy tűnik, mostanában még a szponzori rendezvényeket sem utálja. Vagy legalábbis nem mindet.

Fontosak az eredmények

Igaz viszont, hogy a Ferrari a szezon első négy versenyén négy dobogós helyet szerzett, vagyis kétszer annyit, mint tavaly az egész idény alatt, és nem nehéz boldognak lenni, amikor az ember haját fújja a menetszél.

„Így sokkal könnyebbnek érződik minden, és persze az is sokat segít, hogy jönnek a kicsit jobb eredmények" – ismerte el Räikkönen az Origo GPhírek-nek. „Tavaly pocsék szezonom volt, a fejlődés pedig már önmagában tuningolja a harci kedvünket. Az elmúlt időszakban elvégzett személycserék jó célt szolgáltak, a Ferrari ismét nagyszerű hely lett. Ez meglátszik az eredményeken is, és én nagyon boldog vagyok, hogy a részese lehetek ennek, de azért még hosszú út áll előttünk."

Hogy mennyire hosszú, azt Räikkönen sem tudja felmérni. A jövő hétvégén, Barcelonában – ahol a Ferrari komoly frissítéseket kap az autójához – szerinte még nem fog megkeveredni az erősorrend az év elejéhez képest. A csapat egyébként nemsokára, legkésőbb Kanadában bevet egy új, az eddiginél 20-30 lóerővel izmosabb motort is.

Räikkönen a budai alsó rakparton: élvezettel hajtotta meg a Ferrarit a hepehupás aszfalton Forrás: Farkas Péter (Origo)

„Seb nyert egy versenyt, ami nagyon örömteli, de a célunk az, hogy rendszeresen harcolhassunk a győzelmekért" – mondta a finn. „Egy kicsit még mindig le vagyunk maradva, egyes pályákon azonban, ha mindent jól csinálunk, nagyon gyorsak lehetünk. Tovább kell haladnunk a télen kijelölt irányba."

Räikkönennek a melbourne-i kiesés ellenére csaknem négyszer annyi pontja van, mint egy éve ilyenkor. Mostanában a csapból is az folyik, hogy elsősorban azért lett sikeresebb, mert a Ferrarinak sikerült megszüntetnie a krónikus alulkormányzottságot, amellyel tavaly nem tudott mit kezdeni. A kérdésünkre, hogy ezt a tényezőt nem értékelik-e túl, határozott nemmel felelt. „Néha apró beállítási változtatások is óriási különbséget idéznek elő" – mutatott rá.

Szimulátor? Nem kösz!

Räikkönenről közismert, hogy a versenyzők klasszikus, még nem a szimulátorokon felnőtt generációjához tartozik. Ami azt illeti, saját bevallása szerint a számítógépén is főleg sportközvetítéseket néz, és még Facebook-profilja sincs. Ennek fényében nem csoda, hogy a Forma-1-es csapatok által egyre intenzívebben használt, csúcstechnológiájú szimulátoroktól is idegenkedik.

„Vezetem néha, de abban a helyzetben vagyok, hogy én dönthetem el, mikor ülök bele" – mondta a Ferrariéról az Origo GPhírek kérdésére. „Pár nappal ezelőtt is dolgoztam vele, és igen, működik. Egyre közelebb kerül az igazi autóhoz, de sohasem lesz pontosan olyan, mint az. Ha kapunk valami újat tesztelni, a szimulátorban szerezhetünk hozzá ötleteket, én mégis mindig inkább a pályán próbálnám ki őket, mert a finom részletek ott sokkal jobban érezhetőek."

Räikkönen a pályán is egyre meggyőzőbb teljesítményt nyújt Forrás: AFP/Fayez Nureldine

„Értelemszerűen minden versenyző egy kicsit másképp szereti az autóját, ezért amikor csak tehetem, személyesen akarom kipróbálni a dolgokat. Ha tévedek, legalább én rontom el, a saját döntésem volt. A szimulátornak megvan a maga haszna, és tényleg folyamatosan fejlődik. Az irányok kijelölésére alkalmas, de akkor is csak egy számítógép."

Räikkönen elismerte, hogy időnként hányingere lesz a szimulátorban, de azt állította, a hidraulikus lábakon álló berendezés mozgásának kevésbé hevesre állításával ez a probléma kiküszöbölhető. Sokkal inkább azért nincs oda érte, mert „könnyen hozzá is lehet szokni, és nem jó, ha az igazi autót úgy kezdjük vezetni, mint a szimulátort. Előfordulhat, hogy az tévútra visz. Szerencsére ügyes fejlesztőpilótáink vannak hozzá."

Vannak más dolgok is az életben

Räikkönen már 35 éves, azaz lényegében kétszer annyi, mint a mezőnyhöz botrányosan fiatalon csatlakozó Max Verstappen. Arrivabene ugyan azt állítja, elégedett vele, az idén lejáró szerződését azonban egyelőre nem hosszabbítja meg, „nehogy elaludjon." Räikkönen tudja, hogy ha maradni akar, a teljesítményét az elmúlt hetekben nyújtott szinten kell tartania.

„Hogy jövőre mi lesz, azt teljesen ők döntik el, aggódni azonban nincs értelme" – vonta meg a vállát. „Nekem annyi a célom, hogy jó versenyeim legyenek, meg is nyerjek minél többet, és miharamabb elkezdhessünk harcolni a vb-címért."

És tényleg mosolyog! Räikkönen még a szponzori rendezvényeket is kevésbé látványosan utálja, mint máskor Forrás: Farkas Péter (Origo)

Räikkönen már csak azért sem stresszeli magát ezen a helyzeten, mert, mint mondta, vannak más dolgok az életben a versenyzésen kívül. Például a nemrég született fia, Robin, aki napról napra eddig ismeretlen kihívások elé állítja őt is.

„Nagyon szerencsések vagyunk, hogy a baba egészséges, és jól alszik" – mondta, megeresztve egyet nemrég újra felfedezett mosolyai közül, amikor előkerült a pelenkázással kapcsolatos elkerülhetetlen kérdés. „Az utazásnál sokkal körültekintőbben át kell gondolnunk, hogy mit viszünk magunkkal. De ami ebben a helyzetben új, az mind jó."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!