Vágólapra másolva!
Az idény második versenyhétvégéjén a szepangi pályára látogat a mezőny, amely a fullasztó hőség ellenére is az egyik legnépszerűbb Hermann Tilke kreációi közül. A Mercedes megint tarolhat, Alonso és Bottas az idén először versenyezhet.

Ha valaki a szezonkezdet előtt reménykedett is benne, hogy az idén szorosabb csaták döntenek majd az első hely sorsáról, az Ausztrál Nagydíjat látva csalódnia kellett: a címvédő Mercedes sima kettős győzelmet aratott, és Lewis Hamilton sikerét a csapattársa, Nico Rosberg sem tudta veszélyeztetni. Ez persze nem jelenti azt, hogy a hátralévő tizennyolc verseny érdektelenségbe fulladna, hiszen a Mercedes mögött rendkívül szoros csata kezd kibontakozni, a csapatok pedig nem győzik hangsúlyozni, hogy a gyakran csalóka eredményeket hozó melbourne-i hétvége után valójában Malajziában kaphatunk majd valódi képet az erősorrendről.

A szepangi aszfaltcsík a Forma-1-es versenypályák új generációjának egyik első képviselője, 1999-re épült meg Hermann Tilke tervei alapján. A német tervező azóta számos új pálya vonalvezetését vetette papírra, de a malajziai máig a legnépszerűbb alkotásai közé tartozik a versenyzők körében. Daniel Ricciardo szerint ez olyan pálya, amelyen nemcsak a vezetést, hanem a versenyzést is élvezni lehet, és még akkor is megéri rajthoz állni, ha "két órát kell eltöltenünk a világ leggyorsabb szaunájába zárva."

A hétvégén idei második fordulójához ér a világbajnokság Forrás: AFP

Malajziáról valószínűleg a többi versenyzőnek is a szűnni nem akaró hőség és a rendkívül magas páratartalom jut elsőként eszébe. Sok pilóta az ausztráliai hétvége után nem is tért haza Európába, inkább rögtön Ázsiába repült, hogy könnyebben alkalmazkodjon a melegebb éghajlathoz és az időeltolódáshoz. A 30 fok feletti hőmérséklet Szepangban garantált, az autók pilótafülkéjében pedig akár 50 fok is lehet. "A hőség mindig brutális, ez a hely tényleg próbára teszi az erőnlétünket" - mondta Jenson Button, aki a legfittebb pilóták közé tartozik, rendszeresen vesz részt maratonokon és triatlonversenyeken. "Az ilyen pályákon legalább érezhetjük, hogy kifizetődik az egész évben végzett kemény edzésmunkánk."

Amennyire biztosra vehető a hőség és a magas páratartalom, annyira kiszámíthatatlan, hogy eláztatja-e a pályát a rendszerint délután érkező, óriási mennyiségű csapadék. A hirtelen lezúduló eső több versenyt tett emlékezetessé az elmúlt 16 évben, de bosszúságot is okozott: 2009-ben például nem tudták újraindítani az eső miatt a 32. körben félbeszakadt nagydíjat, mert elkezdett sötétedni, mire a pálya újra alkalmas lett a versenyzésre. Az idei versenyt - az Ausztrál Nagydíjhoz hasonlóan - a szokásosnál egy órával korábban rendezik, hogy egy esetlegesen elhúzódó futam esetén se kelljen a sötétedéstől és a rossz látási viszonyoktól tartani.

Szepang pályarajza Forrás: FIA

Malajziában eddigi hat győzelmével a Ferrari a legsikeresebb istálló, a versenyzők között viszont egyenletesebben oszlanak el az itteni sikerek: Michael Schumacher, Fernando Alonso és Sebastian Vettel egyaránt három győzelemmel vezeti az eredménylistát. Kimi Räikkönen kétszer állhatott a dobogó tetejére, és a mai mezőnyből még Jenson Button és Lewis Hamilton aratott egy-egy futamgyőzelmet Malajziában.

Lendületes kanyarok, hosszú egyenesek

A malajziai pályát merőben más tulajdonságok jellemzik, mint a félig utcai Albert Parkot Melbourne-ben. A lassú és közepes kanyarokat gyors fordulók és hosszú egyenesek váltják fel, az aszfalthoz közeli, a hibákat könyörtelenül büntető falak helyett pedig a versenynaptár egyik legszélesebb pályája vár a versenyzőkre. Az 5543 méter hosszú pálya 15 kanyarból áll, de a legjellegzetesebb szakasz a 14-es és az 1-es kanyarok között húzódó két hosszú egyenes, amelyeket a szinte 180 fokos 15-ös kanyar választ el egymástól. Természetesen az idén is ezekben az egyenesekben helyezték el a két DRS-zónát, így az előzésre az 1-es és a 15-ös kanyarok lesznek a legalkalmasabbak. Szepangban azonban viszonylag könnyű a hátsó szárny felnyitása nélkül is végrehajtani egy sikeres manővert, a legtöbb versenyző ezért is szereti a pályát.

"Nekem ez az egyik kedvencem" - árulta el Romain Grosjean. "Nagyon lendületes, és számos előzési lehetőséget rejt - mindig megvan rá az esély, hogy izgalmas futamban lesz részünk."

"Nagyon érdekes pályáról van szó, sokkal több kihívást rejt, mint elsőre gondolnánk" - nyilatkozta Danyiil Kvjat is. "Van néhány gyors szakasza, ezek a legkülönlegesebbek, de minden kanyarban akad valami izgalmas."

Hamilton tavaly alaposan elverte Rosberget Szepangban Forrás: AFP/Ed Jones

A kör rögtön két lassú kanyarral kezdődik, az első fordulót 100 km/ó alatti tempóval veszik be a versenyzők. Az elnyújtott 3-as kanyar ehhez képest nagyon gyors, az ezt követő rövid egyenes szakasz végén azonban újra le kell lassítani. Hamilton szerint ezután következik a pálya legfontosabb része, a középső szektor: a kanyarokat itt nem külön kell kezelni, hanem egyben kell átlátni a pályarészt, hiszen ha rosszul veszik be a gyors, 200 km/ó feletti 5-ös és 6-os kanyarokat, a következő fordulókban is nagyon nehéz visszanyerni a ritmust. "Még a 13-asban is érezhetjük egy korábbi hiba hatását, és ebben az esetben sajnos búcsút mondhatunk a jó köridőnek" - magyarázta a címvédő.

A Malajziai Nagydíj programja

Péntek:
03.00-04.30 - 1. szabadedzés
07.00-08.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
07.00-08.00 - 3. szabadedzés
10.00-11.00 - Időmérő

Vasárnap:
09.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



Míg a versenyzők dolgát az éghajlati viszonyok nehezítik meg, a mérnököknek másfajta kihívással kell megküzdeniük: Malajziában nehéz olyan beállítást találni, amely egyaránt jól működik a hosszú egyenesekben és a különböző tempójú kanyarokban. "Szepangra általában gyors pályaként gondolunk, de nem szabad elfelejtenünk, hogy a pilóták csak a kör 45 százalékát teljesítik padlógázzal" - mutatott rá a Williams teljesítményért felelős mérnöke, Rob Smedley. "Kompromisszumokat kell kötnünk, hiszen a nagy végsebesség mellett a leszorítóerőre is szükségünk van. A pénteki napot valószínűleg azzal fogjuk tölteni, hogy az ideális balanszot keresgéljük."

A nagy hőség az autókat sem kíméli - Szepangban gyakori jelenség a motorhiba, és a fékek is hajlamosak túlmelegedni, igaz, a két hosszú egyenes alatt van némi idejük lehűlni. A McLaren technikai igazgatója, Tim Goss úgy véli, a megfelelő hűtés biztosítása lesz a legnagyobb kihívás ezen a hétvégén. A Honda tart is tőle, hogy az amúgy is sokat rakoncátlankodó motorjuk nehezen bírja majd a malajziai hőséget, ezért könnyen lehet, hogy az Ausztrál Nagydíjhoz hasonlóan ismét csökkentett üzemmódban, óvatos beállításokkal fogják használni az erőforrást.

A gumik is nehezen bírják

A Pirelli ismét a két legkeményebb abroncsát, a közepes és a kemény keverékűt viszi el Malajziába, de valószínűleg ezek sem bizonyulnak majd tartósnak. Nemcsak az aszfalt és a levegő hőmérséklete lesz sokkal magasabb, mint Melbourne-ben, hanem a gumikat ért terhelés is lényegesen nagyobb lesz. Míg az idénynyitón a mezőny nagy része az egykiállásos taktikát választotta, Paul Hembery szerint Malajziában legalább kettő, de akár három kerékcserét is várhatunk egy versenyzőtől. Tavaly Lewis Hamilton is három kiállás után ért célba az első helyen, és hozzá hasonlóan a mezőny nagy része az utolsó, rövid etapban használta a kemény abroncsokat.

A szepangi időjárás nagyon szeszélyes Forrás: Red Bull

"Az Ausztrál Nagydíjon bebizonyosodott, amit már a teszteken is láthattunk: a köridők legalább 2 másodpercet javultak tavaly óta, és ez is hatással van a gumik terhelésére" - magyarázta a Pirelli sportigazgatójaként dolgozó Hembery. "Ez Szepangban különösen jól fog látszani, hiszen itt amúgy is gyorsan elhasználódnak az abroncsok. A gyors kanyarok nagy energiát visznek át a gumikon, ahogy a magas hőmérsékletek is, ezért legalább két kiállást láthatunk majd mindenkitől."

Az előzetesen kigondolt taktikát várhatóan az időjárás és a gumikopás mértéke befolyásolja majd, a Safety Car megjelenése ezen a pályán kevésbé valószínű. Az aszfalt helyenként 22 méter széles, ráadásul óriási bukóterek hagynak helyet a hibázásra, ezért ritkák a biztonsági autó beküldésével járó incidensek. A trópusi eső persze mindent felboríthat, egy itteni zuhé esetén még a verseny megszakítása is szóba kerülhet.

Többeknek csak most kezdődik az idény

A Mercedes győzelme ellen Malajziában sem érdemes nagy összegben fogadni, de mindenképpen érdekes lesz látni, hogy Nico Rosberg vissza tud-e vágni az melbourne-i második helye után. A német hangsúlyozta, hogy az idénynyitón ezzel az eredménnyel is elégedett volt, bár nyilván ő is tisztában van vele, hogy nem hagyhatja meglógni Hamiltont. "Elképesztő, hogy ekkora fölénnyel kezdtük az évet, a csapat fantasztikus munkát végzett" - nyilatkozta Rosberg a hétvége előtt. "Lewis remek formában volt, és megtalálta azt a kis extrát, ami hozzásegítette a győzelemhez. Úgy tűnik, az idén is nagy csata lesz közöttünk, és én készen állok a küzdelemre - persze az is jó lenne, ha néhány ellenfelünk közelebb tudna kerülni hozzánk, hiszen ez mindenképpen jót tenne a sportnak."

Hamilton tavaly tudta először megnyerni a Malajziai Nagydíjat, de az itteni statisztikái ezt megelőzően sem voltak gyengék: 2007 óta tartó F1-es pályafutása során mindig pontszerző helyen ért célba ezen a versenyen, a legrosszabb eredménye egy büntetés után megszerzett 8. hely volt. A pályát a kedvencei közé sorolja, ezért nem bánná, ha a következő győzelmére nem kellene ilyen sokat várnia.

A Mercedes fölényéhez továbbra sem férhet kétséget Forrás: Daimler

"Ez egy remek pálya, ráadásul a Mercedes fő partnerének, a Petronasnak az otthona" - nyilatkozta. "Mindig megpróbálunk 100 százalékos teljesítményt nyújtani, de néhány pályán még többet hoz ki belőlünk a hazai szurkolók jelenléte. Remélem, ezúttal is örömet tudunk nekik szerezni. Én készen állok arra, hogy megismételjem a tavalyi teljesítményemet, de Nico és a többiek biztos szeretnék elrontani a kedvemet."

Ausztráliában egyértelművé vált, hogy a Ferrari rengeteget fejlődött tavaly óta, Sebastian Vettel rögtön egy dobogós helyezéssel nyitotta pályafutása új szakaszát. A Williams az időmérőn gyorsabbnak tűnt a Ferrarinál, a versenyen azonban az olaszok autói tudtak jobb tempót diktálni. Rob Smedley viszont egyelőre nem aggódik túlságosan, szerinte Malajzia nyitja azon pályák sorát, amelyek kedveznek az FW37 erősségeinek.

Bizakodik a Lotus is. Az ő autóik már az első kört sem élték túl Ausztráliában, a tempójuk alapján azonban a technikai igazgató Nick Chester az 5. hely környékére sorolta őket. Az istálló egyértelműen jól járt a Mercedes-motorokkal, a Renault-nak ugyanis a tavalyinál is nagyobb a lemaradása, amit a Red Bull egyre nehezebben visel. Daniel Ricciardo az újonc Felipe Nasr Saubere mögött, a 6. helyen ért célba a kiesőkkel teli melbourne-i futamon, de úgy véli, még nem szabad leírni az idei autójukat. "Jó érzésekkel vágok neki a malajziai versenynek - tudom, hogy még rengeteg dolgunk van, de szerintem már most érezhető lesz a javulás" - bizakodott. "Még csak most kezdődött az idény, az első versenyen tapasztalt gyermekbetegségek azonban Malajziára valószínűleg eltűnnek, és mindenki simább versenyt futhat.

Melbourne-ben a Ferrari volt a második legjobb csapat Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

A másik Red Bull-lal Kvjat még a rajtrácsra sem tudott felállni, bár így is tovább jutott, mint az a négy versenyző, akik az idei első futamukra készülhetnek. Az Ausztrál Nagydíjat kihagyó Manor azt állítja, Will Stevens és Roberto Merhi most már a pénteki szabadedzéseken is autóba ülhet, Valtteri Bottas és Fernando Alonso pedig az FIA orvosi vizsgálatai után engedélyt kapott a versenyzésre. A finn a melbourne-i időmérőn szedett össze egy hátsérülést, a spanyol pedig még egy februári tesztbalesetben szenvedett agyrázkódást.

A legnagyobb figyelem valószínűleg Alonso visszatérésére irányul majd, hiszen a rejtélyes tesztbaleset máig megválaszolatlan kérdéseket vetett fel. A kétszeres világbajnok csütörtökön először áll a nyilvánosság elé a baleset óta, de a McLaren arra kérte az újságírókat, hogy péntektől már ne bombázzák őt az incidenssel kapcsolatos kérdésekkel. A spanyol egyébként elmondása szerint alig várja, hogy beleüljön a McLarenbe, ám a csapat melbourne-i szereplését látva valószínűleg azzal is megelégedne, ha sikerülne célba érnie vasárnap.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!