Vágólapra másolva!
A holland rendkívül csalódott, hiszen tudja, hogy valószínűleg véget értek az F1-es álmai. Reméli, a nagy port kavart ügy után valami változik, és a jövőben tisztességesebben bánnak a versenyzőkkel.

Giedo van der Garde szerda délelőtt hivatalosan is bejelentette, hogy sikerült peren kívül megállapodnia volt csapatával, a Sauberrel. A holland szerződését közös megegyezéssel felbontották, ezért a szezon hátralévő részében sem fog autóba ülni, amiért a Sauber jelentős összeget fizetett neki kártérítésként.

A Saubernél tavaly tesztpilótaként dolgozó Van der Garde azért perelte be az istállót, mert nem vették figyelembe a 2014-ben kötött, érvényes szerződését, amely versenyzési jogot biztosított neki az idei szezonra. A Sauber a holland helyett Marcus Ericssont és Felipe Nasrt ültette be az autóiba, és a tervükön azután sem változtattak, hogy a melbourne-i bíróság is Van der Gardénak adott igazat. Az Ausztrál Nagydíj szombati napján már az is felmerült, hogy a csapatfőnök Monisha Kaltenbornra akár börtönbüntetés is várhat, de Van der Garde végül a sport érdekeire hivatkozva lemondott a versenyzésről.

Akkor még kérdéses volt, hogy a szezon hátralévő részében autóba ülhet-e, de a szerdai közleményből kiderül, hogy végleg elhagyja a Saubert, sőt valószínűleg a Forma-1-et is. „Az autóversenyzés a szenvedélyem, ezért most nagyon szomorú és csalódott vagyok" – nyilatkozta Van der Garde. „Az egész pályafutásom alatt nagyon keményen dolgoztam, amióta csak 8 évesen elkezdtem gokartozni. Az volt az álmom, hogy sikeres Forma-1-es versenyző legyek. Reméltem, hogy a 2015-ös szezonban legalább megmutathatom, mire vagyok képes, hiszen egy nagy tiszteletben álló középcsapatnál vezethettem volna. Ezt az álmomat elvették tőlem, és tisztában vagyok vele, hogy valószínűleg nincs már jövőm a Forma-1-ben."

Érthetetlen döntések

Van der Garde szerint a Sauber „bizarr és értelmetlen" döntéseket hozott a versenyzők szerződtetésekor. „Szeretném tisztázni, hogy a szponzoraim már 2014 első felében kifizették a teljes összeget a Saubernek, ami a 2015-ös szerződésemhez kellett" – árulta el. „Jóhiszeműen jártak el, és segíteni szerettek volna a pénzügyi gondokkal küszködő csapatnak. Lényegében a szponzoraim pénzének köszönhető, hogy a Sauber túlélte a 2014-es szezont."

Van der Garde csalódott, de nem akarta tönkretenni a Saubert Forrás: AFP/Mark Thompson

A holland nem érti, miért volt jobb a Saubernek, hogy más pilótákat szerződtettek, neki pedig „jelentős összegű kártérítést" fizettek a felbontott szerződésért. Van der Garde a pontos összeget nem árulta el, de a hírek szerint több mint 15 millió eurót kap azért, hogy ne versenyezzen idén.

Van der Garde hozzátette, Melbourne-ben azért lépett vissza a versenyzéstől, mert a Sauber ellenkező esetben „tönkremehetett volna". „Az biztos, hogy a melbourne-i idénynyitót ellehetetlenítette volna, hiszen a bíróság lefoglalta volna a csapat autóit. Lehet, hogy a két fiatal versenyző, Marcus Ericsson és Felipe Nasr karrierjét is romba döntötte volna" – magyarázta. „Nem akartam ezzel a tudattal együtt élni, pedig csak a csapat menedzsmentje okolható ezért a bizarr helyzetért."

Változásokra van szükség

A pilóta reméli, nem hiába küzdött ilyen sokáig az igazáért, és a botrányos ügynek pozitív következményei is lesznek. „Számos példát láttunk már arra, hogy tehetséges versenyzők jó szándékkal érkeztek meg a Forma-1-be, de nem álltak mellettük olyan profi támogatók, mint mellettem. Őket a Forma-1 összetörte, és tönkretette a karrierjüket" – jelentette ki. „Remélem, hogy az én ügyem, amelyben Victoria állam legfelsőbb bírósága is nekem adott igazat, példaként szolgál majd – talán megmutatja, hogy valamin változtatni kell, és új szabályokat vezetnek be, amelyek jobban védelmezik a versenyzők jogait."

Bár Van der Garde F1-es karrierje valószínűleg véget ért, a 29 éves pilóta még sokáig szeretne versenyezni. "Szeretnék indulni a WEC-ben és a Le Mans-i 24 órás versenyen egy prototípus autóval. A korábbi F1-es versenyzők jól teljesítenek ebben a szériában" – mondta. „Más bajnokságokat is szemmel tartunk, 2016-ban például a DTM is szóba jöhet."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!