Vágólapra másolva!
Vége a három és fél hónapos téli szünetnek, a hétvégén újult erővel vág neki a 2015-ös idénynek a Forma-1 megfogyatkozott mezőnye. A Mercedesen kívül szinte senki nem bízik a győzelemben, ennek ellenére mindenki izgatottan várja az idény egyik legnépszerűbb versenyét.

A Forma-1-ben a majdnem négyhónapos holtszezon sem nevezhető eseménytelennek, hiszen a tesztek és az autóbemutatók mellett a véget nem érő pletykák, a botrányok és a sportág főszereplői között zajló viták általában az egész téli szünetre szolgáltatnak beszédtémát. Ezért mindenki megkönnyebbül, amikor végre elkezdődik az új idény, hiszen ismét a lényegen, vagyis a versenyzésen van a hangsúly. "És nincs több kifogás, én ezt szeretem a legjobban az idénynyitóban" - jelentette ki Niki Lauda. "Addig mindenki össze-vissza beszél, és megpróbálja minél jobb színben feltüntetni magát."

Míg a tavalyi téli tesztek után az volt a kérdés, hogy a vadonatúj turbómotorok megbízhatósági gondjaival küszködő csapatok közül hányan fognak eljutni a célig, az idén az is későn derült ki, hogy egyáltalán hány istálló sorakozhat fel a rajtrácsra Ausztráliában. Egy ideig attól is komolyan lehetett tartani, hogy 16-ra csökken az autók száma, de végül „csak" a Caterhamtől kellett elbúcsúznunk, miután az utolsó pillanatban a Marussia is megmentőre talált, és Manorként folytatja a Forma-1-ben. Ezzel a 2015-ös rajtrácsot 20 autó tölti majd fel, de a Force India, a Sauber és a Lotus anyagi gondjait figyelembe véve továbbra is a költségcsökkentés marad a sportág egyik legnagyobb megoldandó feladata.

Az Ausztrál Nagydíjat impozáns környezetben rendezik Forrás: AFP

Az új idény kezdetén azonban mindenki megfeledkezik egy kicsit a problémákról, amit az is elősegít, hogy az első nagydíjra ezúttal is a napsütötte Ausztráliában kerül sor. A melbourne-i Albert Park az idén fogja huszadszor vendégül látni a Forma-1-et, 18. alkalommal az idény első versenyeként. Mindössze kétszer, 2006-ban és 2010-ben kellett átadniuk ezt a státuszt a Bahreini Nagydíjnak, és ha a mezőnyön múlik, valószínűleg a jövőben is Ausztráliában kezdődik majd az új szezont.

A melbourne-i versenyt ugyanis mindenki a kedvencei között tartja számon, és nemcsak az európai tél után kellemesen meleg időjárása miatt. A legjobban talán Sergio Pérez foglalta össze, miért ilyen népszerű az ausztrál futam. „Ez egy olyan hétvége, amikor minden összejön: az új idény miatt érzett izgalom, egy remek pálya és egy fantasztikus város" – nyilatkozta.

A legjobban valószínűleg az egyetlen hazai versenyző, Daniel Ricciardo várta, hogy megtegye a mintegy 24 órás repülőutat Melbourne-be. „Imádok haza járni. Bár nem vagyok melbourne-i, olyan sok időt töltök Ausztrálián kívül, hogy már az egész országra az otthonomként tekintek, minden városába jó visszatérni. Az autók, az akcentus, az ételek, az időjárás – már igazán szükségem volt erre!" – mondta a tavalyi idény második helyezettje.

Az Ausztrál Nagydíj mára valóban a versenynaptár egyik klasszikus versenyének számít, főleg, ha figyelembe visszük, hogy Melbourne előtt Adelaide is rendezett 10 éven át versenyeket, igaz, ők pont az idényzáró futamnak adtak otthont 1985 és 1995 között. Az előző ausztrál pályán is számos emlékezetes versenyre került sor: 1986-ban Alain Prost egy fordulatos futamon halászta el a világbajnoki címet Nigel Mansell és Nelson Piquet elől, az 1991-es versenyt mindössze 14 kör után leintették egy felhőszakadás miatt, 1994-ben pedig Michael Schumacher és Damon Hill vitatott ütközése döntötte el a bajnokságot a német javára.

Kevesen tudják, de a melbourne-i Albert Park F1-es története is sokkal régebbre nyúlik vissza 1996-nál: 1953-ban és 1956-ban bajnokságon kívüli versenyeket rendeztek ezen a helyszínen, bár egy kicsit más vonalvezetésű aszfaltcsíkon.

Közel vannak a falak, de mégsem igazi utcai pályáról van szó Forrás: AFP

Sok hibalehetőség, nehéz beállítások

A pálya a jelenlegi formájában 5303 méter hosszú, és csak bizonyos szakaszai épültek a versenyek kedvéért, a többit az év legnagyobb részében a közúti forgalom használja. Az Ausztrál Nagydíjat ezért az utcai versenyek közé szokták sorolni, bár jellegében erősen eltér a monacói vagy a szingapúri pályáktól. A pilóták éppen azért szeretnek itt versenyezni, mert az utcai hangulatot tükröző, lassabb kanyarok mellett vannak tempósabb szakaszok is.

„Bár utcai pályaként tartják számon, nem igazán nyújtja ezt az érzést – csak néhány kanyarban kerülünk tényleg közel a falakhoz. Vezetés közben úgy érezzük, mintha egy állandó pályán versenyeznénk, bár ha hibázunk, akkor hirtelen nagyon közelinek tűnnek a falak" – nyilatkozta Pérez, aki szerint a pálya számos nehéz kanyart rejt, ezért nagy kihívás jelent egy tökéletes kört összehozni rajta. „Az első kanyar például technikás, és azért is nehéz, mert a csúcspontja beláthatatlan" – magyarázta. „Mindig remek érzés, ha sikerül úgy átjutnunk rajta, ahogy szeretnénk."

Az első kanyar előtt a megfelelő fékpontot is nehéz megtalálni, az évek során számos incidens történt ezen a szakaszon, főleg a rajt után. A legemlékezetesebb példa a 2002-es rajtbaleset, amely 8 autó azonnali kiesését okozta, de tavaly például Kamui Kobajasi is itt öklelte fel Felipe Massa Williamsét egy fékhiba után. Az első kanyarhoz a pálya leggyorsabb szakasza előtt lassítanak le a versenyzők, a célegyenes végén tavaly 310 km/ó körüli értékeket mértek.

A 2-es és 3-as kanyar között egy újabb egyenes következik, a célegyenes mellett itt kapott helyet a második DRS-zóna. Ennek köszönhető, hogy az előzésre a 3-as kanyar nyújtja a legjobb lehetőséget, bár itt sem könnyű végrehajtani egy sikeres manővert. A szinte derékszögű 4-es kanyar után egy gyorsabb, lendületesebb szakasz következik, amely a versenyzők többsége szerint igazán élvezetes élményt nyújt. A pálya az utolsó szektorra újra lelassul, a 13-as kanyartól erős fékezésekre van szükség a 2-es sebességi fokozatban bevett kanyarok előtt.

Az esővel mindig számolni kell Forrás: Pirelli

A csapatok számára általában gondot okoznak a beállítások, gyakran még vasárnapra sem sikerül az ideális megoldást megtalálniuk. Ennek több oka is van: az idény első versenyén még senki nem tudja tökéletesen kiismerni az autója viselkedését, a pálya állapota – és ezzel együtt a tapadás - ráadásul folyamatosan változik, mivel ezen az egy hétvégén használják versenyzésre. Romain Grosjean arra is felhívta a figyelmet, hogy a forgalom által használt részen nem egyenletes az aszfalt. A bukkanók nem csak a versenyzők köridejét tehetik tönkre, hanem a gondosan kiválasztott beállításokat is.

„Egy biztos, a fékeket nagyon jó állapotba kell hoznunk" – jelentette ki Rob Smedley, a Williams teljesítményért felelős mérnöke. „Több kanyar előtt is hirtelen kell lelassítani az autókat, ez nagyon megterheli a brake-by-wire rendszerű fékeket, és a legkisebb hiba is balesetet okozhat. Szerencsére az elmúlt évben sikerült kiismernünk az új fékrendszereket, ezért most nagyobb biztonsággal vágunk neki a hétvégének." A fékek szempontjából a 3-as a legdurvább kanyar, ahol 122 méter alatt 313-ról 91 km/ó-ra lassítanak az autók, amihez mindössze 2,6 másodpercre van szükségük.

Általánosságban elmondható még, hogy a mérnökök az első szárnyak dőlésszögét a szokásosnál meredekebbre állítják, hogy ellensúlyozzák az alacsony tapadás miatt tapasztalt alulkormányzottságot.

Kiszámíthatatlan időjárás

A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery úgy véli, az idénynyitó Ausztrál Nagydíj azért is ilyen népszerű, mert a kiszámíthatatlansága csak növeli a kihívást és az izgalmakat. Szerinte a gumik viselkedését is nehéz lesz megjósolni, annak ellenére, hogy ugyanazt a két keveréket – a közepeset és a lágyat – viszik el Melbourne-be, mint tavaly. „Hiába nem történtek jelentős szabályváltozások, az autókon évről évre módosítanak valamennyit, ami az abroncsokra is hatással van" – magyarázta. „A tesztek alapján pedig gyorsabb köridőkre is számítani is lehet idén. Ezt persze sejtettük, ezért megpróbáltunk felkészülni rá, de majd most derül ki, hogy mennyire voltunk sikeresek."

A Pirelli egyébként az idén csak egy keveréken, a szuperlágy gumikon változtatott jelentősen, a többi abroncs a tavalyi verziók némileg módosított, továbbfejlesztett változata. Hembery ezért arra számít, hogy a csapatok hasonló stratégiákat választanak majd, mint tavaly. A 2014-es futamot kétkiállásos taktikával nyerte meg Nico Rosberg, és az élmezőny nagy része a 10. és a 12., valamint a 35. és 40. kör között állt ki a bokszba.

Melbourne a 20. F1-es nagydíjára készül Forrás: AFP

Az ausztrál versenyre nehéz tökéletes stratégiával készülni, hiszen nagy az esély arra, hogy a futam közben a pályára kell küldeni a biztonsági autót. A Safety Car az elmúlt hét évben hat versenyt szakított meg, 2009-ben ráadásul mögötte intették le a futamot az eső miatt. A csapadék lehetőségével minden évben számolni kell, hiszen a március az egyik legszeszélyesebb hónap Ausztráliban, Jenson Button szerint „egyetlen nap alatt akár mind a négy évszakot megtapasztalhatjuk."

Az ausztrál kora ősszel kellemes, 20-25 fok körüli idővel kell számolni, de a napsütést bármikor megzavarhatják rövidebb záporok, vagy akár hosszan tartó esők is. Az elmúlt két évben az időmérő idejére érkezett meg a kiadós zuhé, 2013-ban emiatt vasárnap délelőttre kellett halasztani a kvalifikációt. A verseny lebonyolításával kapcsolatban fontos információ, hogy idén egy órával korábban, helyi idő szerint délután 4-kor (magyar idő szerint reggel 6 órakor) indítják el a futamot, amelyet itthon már nem az M1, hanem a Duna TV közvetít. Azok után hozták korábbra a rajtot, hogy sokak szerint Jules Bianchi tavalyi, szuzukai balesetéhez hozzájárultak a késő délutáni, nem megfelelő látási viszonyok a vizes pályán.

A Mercedes az egyértelmű favorit

A Mercedes várhatja címvédőként az új idényt, és valószínűleg nem sokan mernének nagy összegben fogadni az idei sikerük ellen sem. Lewis Hamilton és Nico Rosberg már tavaly is uralták a bajnokságot, és a téli tesztek alapján úgy tűnik, ezúttal is meggyőző előnnyel kezdik majd az évet. A többi istálló persze reménykedik benne, hogy az idény közben sikerül faragniuk a hátrányukból, de egyelőre minden csapat elismeri a németek fölényét.

A Mercedesnél persze nem szeretnék elbízni magukat - Paddy Lowe emlékeztetett arra, hogy Hamilton tavaly sem ért sokat a gyors autójával az idénynyitón, miután motorhiba miatt már a 2. körben kiesett. A Mercedes az idény későbbi szakaszában is gyakran küszködött műszaki problémákkal, ezért Lowe szerint nem szabad leállniuk a kemény munkával. „Az idén megbízhatóbbnak bizonyultunk a teszteken, de így is voltak problémáink" – mondta. „A tesztelés ráadásul mindig más, mint a verseny, itt a legkisebb hibát sem engedhetjük meg magunknak. Magabiztosak vagyunk, felkészültnek érezzük magunkat, de mindig figyelnünk kell az ellenfeleinkre."

Az Ausztrál Nagydíj programja

Péntek:
02.30-04.00 - 1. szabadedzés
06.30-08.00 - 2. szabadedzés

Szombat:
04.00-05.00 - 3. szabadedzés
07.00-08.00 - Időmérő

Vasárnap:
06.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



A világbajnoki párharc persze nem feltétlenül lesz unalmas akkor sem, ha a Mercedes újra tarolni fog, hiszen Hamilton és Rosberg tavaly is az utolsó futamig küzdöttek a címért. Most mindketten azt állítják, még motiváltabbak, mint egy évvel korábban. „Rengeteg jó pilóta ellen kell versenyeznünk, és mindenki győzni akar" – jelentette ki Hamilton. „Az a lényeg, hogy én jobban akarjam a győzelmet, mint ők. Kipihent vagyok, fittnek érzem magam, és optimistán várom az új idényt. Szerintem a versenyzők minden egyes szezonban egyre erősebbek lesznek, ezért én is jobb szeretnék lenni, mint tavaly voltam."

Rosberg tavaly F1-es pályafutása során először harcolhatott a bajnoki címért, és úgy érzi, a vereség erősebbé tette. „Már tudom, milyen érzés futamokat nyerni, és ezt szeretném még többször átélni" – mondta. „De azt is tudom, hogy milyen, ha végül nem én nyerek, és ezt viszont nem tervezem megismételni."

A Mercedes mögött rendkívül szorosnak ígérkezik a küzdelem: akár a Williams, a Ferrari és a Red Bull versenyzői is harcolhatnak a dobogós helyekért. A Williams a tavalyi idény végére a második legerősebb csapattá nőtte ki magát, és az idén nem titkoltan az a céljuk, hogy futamokat is nyerjenek. „Télen olyan pályákon teszteltünk, amelyek nem feküdtek az FW37 erősségeinek" – mutatott rá Rob Smedley. „Az idény első néhány versenyét azért is várjuk különösen, mert azok jobban illenek az autónkhoz."

A Ferrari esélyeit nehéz megítélni, de az biztos, hogy a teljesen átszervezett istálló sokkal lelkesebben készül az idényre, mint egy évvel korábban. A tavaly folyamatosan a beállításokra panaszkodó Kimi Räikkönen a tesztek során végig dicsérte az SF15-T-t, és Sebastian Vettel is bizakodva várja első ferraris versenyét. Ricciardo szerint a Red Bull is „viszonylag elégedett" lehet a télen végzett munkájával, és nagyjából ott helyezkednek az erősorrendben, ahol tavaly: a Mercedes mögött, de készen arra, hogy lecsapjanak a hibáikra.

Javuló formát mutatott a Lotus és a Sauber is, bár a svájci kis csapatnak most egy bírósági ügy miatt fájhat a feje, és még azt sem tudják, hogy kik fogják vezetni az autóikat a hétvégi futamon. A Force India nem sokat tudott meg az új autójáról, hiszen csak az utolsó teszten vettek részt, a Manor pedig nemrég értesült róla, hogy egyáltalán elindulhat az első versenyen.

Ricciardo tavaly 2. lett a Red Bull-lal, de később kizárták Forrás: AFP

A legnagyobb talány a McLaren szereplése lesz: az új Honda motorral felszerelt autók rendkívül megbízhatatlannak bizonyultak a teszteken, ezért a legtöbben arra számítanak, hogy képtelenek lesznek teljesíteni a versenytávot. A pilóták és a mérnökök ugyanakkor bizakodva beszélnek az autóról, szerintük hosszú távon remek teljesítményt tudnak kihozni belőle, ha túljutnak a gyermekbetegségeken. A McLaren egyik autóját Melbourne-ben a tesztpilótaként megtartott Kevin Magnussen vezeti majd, miután Fernando Alonsónak azt tanácsolták az orvosai, hogy a barcelonai tesztbalesete miatt a biztonság kedvéért még ne versenyezzen. A spanyol azonban már keményen edz, hogy Malajziában gond nélkül visszaülhessen az autóba.

A melbourne-i hétvégén négy pilóta teljesíti majd élete első F1-es hétvégéjét: Max Verstappen minden idők legfiatalabb versenyzőjeként, 17 évesen indulhat a szintén újonc Carlos Sainz mellett a Toro Rossónál, a Saubernél pedig Felipe Nasr debütál majd, amennyiben nem kell átadnia az ülését Giedo van der Gardénak. A negyedik újonc Roberto Merhi lesz, az ő szerződtetését a hét elején jelentette be a Manor.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!