Vágólapra másolva!
A Red Bullnál elismerik, hogy közel sem végleges az RB11-es orrkúpja, de a többi csapat is változtathat a szezon során. Több istálló is a töréstesztek miatt használ kompromisszumos megoldást.

Nagy figyelem övezi a Forma-1-et figyelők körében, hogy a tavalyi, közfelháborodást okozó orrkúpok után idén milyen megoldásokkal rukkolnak elő a csapatok. Az FIA szabálymódosítással próbálta javítani az idei autók orrának esztétikumát, de egyöntetű sikert egyelőre nem arattak a 2015-ös fejlesztések sem.

Alapvetően két irány körvonalazódott az első teszteken bevetett új autók láttán, az egyik egy rövidebb, aerodinamikai szempontból hatékonyabb verzió, amelyet például a Williams is bemutatott, a másik egy hosszabb, sokak szerint esztétikusabb forma, amit például a Red Bull vagy a Toro Rosso is megvalósított.

A két koncepció közötti alapvető különbség, hogy a rövidebb változattal sokkal nehezebb megfelelni a töréstesztek szigorú szabványainak, ezért több csapat is úgy dönthetett, hogy egyelőre a könnyebb megoldást választják, és csak később tökéletesítik a szerkezetet.

A Red Bull álcázott megoldása Forrás: Red Bull

„Az általunk kipróbált több, különböző orr közül jelenleg ez tetszik nekünk a leginkább” – utalt az RB11 orrkúpjára Rob Marshall, a Red Bull technikai igazgatója. „Nem vitás, hogy lesznek továbbiak a jövőben, és biztos vagyok abban, hogy a többiek is készítenek másféle orrokat, szárnyakat, és isten tudja, hogy még miket. Amit az első teszten láthattak, nem az, amit a későbbiekben mindig is használni fogunk.”

Marshall elismerte, hogy a töréstesztek az ő esetükben is befolyásoló tényezőként léptek fel, de tagadta, hogy azért ilyen a Red Bull orra, mert egy másik változattal megbuktak volna a vizsgálatokon.

„Számos különböző lehetőségünk volt, és a törésteszteket is jó ideje megkezdtük már” – jelentette ki. „Beleütköztünk néhány problémába, és ki kellett próbálnunk néhány könnyebb, és néhány nehezebb megoldást is. Az igazság az, hogy (Jerezbe) épp, hogy odaértünk, nem azért, mert a töréstesztek nem mentek volna jól, hanem azért, mert szokás szerint nagyon későn kezdtük meg a tervezést.”

A Williamsnél büszkék a munkájukra

A Red Bullnál használt megoldás egyik szöges ellentéte a Williams FW37-es rövid, kitüremkedő orrkúpja. A közönség tetszését egyelőre nem nyerte el, de Pat Symonds, a csapat technikai igazgatója szerint műszaki szempontból jó munkát végeztek.

„Ez egy köztes változat, ami jó aerodinamikai megoldás, és a törésteszten is átmegy” – jelentette ki. „Úgy éreztük, hogy a légáramlatok szempontjából a rövidebb orrot választanánk, de a törésteszteken könnyebb az életünk egy hosszabb orral, úgyhogy volt némi egyensúlyozás” – ismerte el. „Nem volt könnyű megfelelni az elvárásoknak, de így is sikerült egy rövidebb orrot készítenünk, ami rámutat a formatervünk minőségére.”

Az első számítógépes grafika az idei Williamsről. A valóságban is ilyen lett. Forrás: Williams

Symonds kitért arra is, hogy a Williams tavaly nagyon hatékony volt a leszorítőerő-generálás terén, ami hozzásegítette őket, hogy először a futamokon, majd a szezon végére az időmérő edzéseken is versenyképesek legyenek. Ezt idén is szeretnék fenntartani.

„A versenyképesség viszonylagos” – jegyezte meg. „Mindenképpen tettünk lépéseket, amelyektől azt várjuk, hogy előrébb visznek minket, de nem tudjuk, hogy az ellenfeleink mit hoztak össze. Remélem, hogy legalább ott tudjuk kezdeni az évet, ahol az előzőt lezártuk, mert a fejlesztési ütemünk volt az egyik dolog, amire tavaly kifejezetten büszke voltam.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!