Vágólapra másolva!
A motortervező Mario Illien szerint a megkerülőszelep elhelyezése miatt túl halkak a V6-os turbómotorok, bár ennek módosítása is csak részmegoldás lenne. Több ötletet is felvázolt.

A tavaly bevezetett 1,6 literes, V6-os turbómotorokat sok bírálat érte az idény elején, elsősorban a V8-as szívómotoroknál lényegesen halkabb hangjuk miatt. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az idény közben azt ígérte, megpróbálnak javítani a motorhangon, de egyelőre nem sikerült jól működő megoldást találniuk.

A jelenleg a Renault munkáját segítő neves motortervező, Mario Illien úgy gondolja, a gyenge motorhang okát elsősorban a felesleges kipufogógázokat kieresztő megkerülőszelep elhelyezésében kell keresni.

„Nem a levegőbe fújja a gázokat, hanem a kipufogócsőbe, ami nagyon hosszú és elég vastag, ezért elveszik benne a hang" – magyarázta az Auto Motor und Sportnak. Illien szerint egy különálló, máshová nyíló szeleppel lehetne fokozni a hanghatást, mert ebben az esetben „a motorhang egyenesen a külvilágba jutna, és sokkal jobban lehetne hallani."

A Forma-1 sokak szerint vonzóbb lehetne hangosabb motorokkal Forrás: AFP

Illien azonban figyelmeztetett, hogy az általa felvázolt ötlet is csak részmegoldás lenne, mert csak „bizonyos fázisokban" lennének hangosabbak a motorok, például teljes töltöttségű akkumulátorokkal. „A versenyen kevésbé lehetne érezni az előnyeit" – ismerte el.

A szakember szerint az FIA azért írta elő a megkerülőszelep jelenlegi pozícióját, mert attól tartottak, hogy ellenkező esetben a csapatok aerodinamikai előnyhöz próbálnának jutni a segítségével. Ezért más megoldásokon is elgondolkozna: szerinte javíthatna a motorhangon egy rövidebb kipufogócső, és az ikerturbó bevezetése is hangosabbá tenné az erőforrásokat. Úgy véli, az is javulást eredményezne, ha enyhítenének az üzemanyag átfolyási sebességét korlátozó szabályokon.

A jelenlegi motorokkal nem csak a közönség elégedetlen: Bernie Ecclestone a bevezetésük óta támadja a turbókat, és Christian Horner szerint is az lenne a legjobb megoldás, ha új motorformulát vezetnének be 2017-re. Egyre többen támogatják azt az ötletet, hogy a jövőben egy erősebb, akár 1200 lóerős motorral lehetne népszerűbbé tenni az F1-et.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!