Vágólapra másolva!
Nem azért vállal kisebb szerepet a Forma-1-ben, mert az új turbókorszakban megnőtt a hajtásláncok szerepe. Szerinte nehéz lesz befogni a Mercedest, Ricciardo bizakodóbb.

Adrian Newey a 2015-ös Red Bull tervezéséből még kivette a részét, a jövőben viszont háttérbe vonul, és a vállalat egyéb projektjein fog főállásban dolgozni. Korábban többször elmondta, elsősorban azért döntött a váltás mellett, mert a jelenlegi Forma-1-es szabályok túlságosan megkötik a tervezők kezét, és nem jut elég tér a kreativitásnak. Az F1-ben évtizedekig az egyik legjobb tervezőnek tartott brit ráadásul úgy érezte, itt az ideje, hogy más területen is kipróbálja magát.

Egyesek szerint Newey azért nem akar többé a Forma-1-re koncentrálni, mert az ő szakterülete az aerodinamika, a turbómotorok 2014-es visszatérésével pedig a hajtásláncok szerepe került előtérbe. A 2010 és 2013 között zsinórban négy világbajnoki címet nyerő Red Bull például tavaly a gyengébb Renault-motor miatt nem tudta felvenni a versenyt a Mercedesszel.

Newey azonban úgy véli, nemcsak a motorok teljesítménye határozza meg a csapatok formáját, szerinte megfelelő az egyensúly a hajtáslánc és a kasztni teljesítményre gyakorolt hatása között. „Még mindig előfordulhat, hogy egy olyan istálló nyer, amelynek kicsit gyengébb a motorja, de erősebb a kasztnija" – nyilatkozta. „Nagyjából megfelelő az egyensúly a motor és a kaszni szerepe között, és ennek így is kell lennie."

Azt viszont elismeri, hogy a V6-os turbók első évében a szokásosnál nagyobb szerep jutott a motoroknak. „Tavaly nyilvánvalóan a motorok alakították az erősorrendet, ezt a Williams előrelépéséből is láthattuk" – mondta Newey. „Persze a Williams is nagyszerű munkát végzett, de az igazi különbséget a motor jelentette."

A Red Bull tavaly három győzelmet ünnepelhetett Forrás: AFP

Megérti Vettel döntését

A Red Bullnak idén nem csak a főtervező hiányát kell megszoknia, hiszen távozott az istállótól a legsikeresebb versenyzőjük, Sebastian Vettel is. A némettel jó kapcsolatot ápoló Newey elmondta, teljesen megérti, hogy a négyszeres világbajnok új kihívásokra vágyott. „Szeretné még jobban kiteljesedni, és más területeket is felfedezni" – mondta.

„A természetes kíváncsiság hozzátartozik az élethez, az ember mindig ki szeretné próbálni, hogyan teljesítene egy másik környezetben. Megértem, miért ment el. Nagyon okos srác, és sajnos biztosan magával visz néhány dolgot a Ferrarihoz, amit mi inkább megtartanánk magunknak – de megértjük őt."

Newey úgy véli, a többi motorgyártó nagy feladat előtt áll, ha 2015-ben szeretnék utolérni a tavalyi idényt uraló Mercedest. „Nagyon nehéz dolga lesz a Renault-nak és a Ferrarinak, ha el szeretnék érni azt a szintet" – mondta. „Ráadásul azt sem tudjuk, hogy a Honda hol helyezkedik majd el az erősorrendben."

Ricciardo magabiztos

Newey óvatosságával szemben Daniel Riccardo úgy véli, a Red Bullnak reális esélye lesz közelebb kerülni a Mercedeshez, hiszen ők sokkal többet tudnak fejlődni. Szerinte az is reményre ad okot, hogy tavaly a katasztrofális téli tesztjeik után is rögtön egy 2. hellyel kezdtek, bár Ricciardót később kizárták a versenyből. „Utána persze a Mercedes tovább erősödött, pedig reméltük, hogy nem így lesz" – mondta az ausztrál. „Szeretném azt hinni, hogy most már a határ közelében vannak, és nem tudnak annyit javulni, mint mi."

„Egy erős téli felkészüléssel egyértelműen csökkenthetjük a hátrányunkat. Hiszek benne, hogy képesek leszünk erre" – jelentette ki Ricciardo, aki érzi, hogy Vettel távozásával nagyobb lesz a felelőssége a csapaton belül, de készen áll erre. „Már jobban ismerek mindenkit az istállónál, ezért könnyebben adok visszajelzéseket, és a főnökeimmel is jobban tudok beszélni."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!