Vágólapra másolva!
Az FIA kiadta a 2015-ös Sportszabályzat frissített változatát, amelyből kiderülnek az idén megjelenő virtuális Safety Carra vonatkozó rendelkezések is. Az új eljárás alaposan felboríthatja a versenyek alakulását.

A versenyzők és a sportbírók biztonságának javítása mellett várhatóan taktikai elemként is fontos tényező lesz az idén először megjelenő virtuális safety car (VSC). A frissített, 2015-ös Sportszabályzat 41.1-es pontja szerint a VSC "normális esetben akkor lesz használatban, amikor duplán lengetett sárga zászlók szükségesek a pálya valamelyik részén, és a versenyzők vagy a személyzet veszélyben lehet, de a körülmények nem indokolják a valódi Safety Car bevetését."

A sportautó-futamokról származó, de ott másként megvalósított koncepció átvétele Jules Bianchi tavaly októberi balesete után merült fel. A Marussia francia pilótája akkor nagy sebességgel egy másik autót mentő munkagépnek ütközött, miután a nedves pályán megcsúszott, mert az FIA szerint a beavatkozás miatt érvényben lévő dupla sárga zászlókat figyelmen kívül hagyva nem lassított eléggé.

Az FIA épp ezért, a 41.7-es cikkely alapján 2015-től elvárja, hogy a VSC bevezetése esetén – amit a hivatalos üzenetküldő rendszeren, és a pálya szélén elhelyezett fénypaneleken jelentenek be – „minden autó köteles csökkenteni a sebességét, és az FIA motorvezérlő elektronikája által bírói szektoronként (ami a két fénypanel közötti szakasz a pályán) legalább egyszer meghatározott minimum időnél lassabban haladni." A szabály azt is kiköti, hogy a VSC-fázis végén az adott szektorban még be kell tartani a meghatározott szintidőt. A 41.3-as pont arra is kitér, hogy a VSC-fázis idején nem lehet túl lassan sem haladni.

Tényleg bevezetik a virtuális Safety Cart Forrás: AFP/Clive Mason

Amennyiben egy versenyző mégis „nyilvánvaló probléma" miatt lassan közlekedik a pályán, természetesen meg lehet előzni, valamint a 41.6-os pont alapján van lehetőség a helycserére akkor is, ha egy autó behajt a bokszba, de már elérte az első Safety Car-vonalat, illetve a bokszból kihajtva is előzhet vagy megelőzhető, még mielőtt a második Safety Car-vonalat eléri. A szabály megengedi az előzést a boksz be- és kijáratánál, illetve magában a bokszutcában is akkor, ha a megelőzött autó szintén e három terület valamelyikén tartózkodik.

Amikor a veszély elhárul a pályán, a versenyigazgató megjeleníti a "VSC ENDING" üzenetet, ezután a 10. és a 15. másodperc között bármikor átválthatnak a fénypanelek VSC feliratról zöld színre, ami lehetővé teszi a verseny folytatását.

Beleszólhat a stratégiákba

Ahogy az igazi, úgy a virtuális Safety Car is felboríthatja a sorrendet a versenyek során, mivel a sajátosan megfogalmazott 41.4-es pont szerint a VSC-fázis során az autók kizárólag kerékcsere céljából hajthatnak be a bokszba. Így viszont előnybe kerülhetnek azok a versenyzők, akik a VSC alatt tudják a tervezett (vagy például az időjárás változása miatt időszerű) kerékcseréiket lebonyolítani azokkal szemben, akik mondjuk az előző körben, még a VSC fázis előtt jártak a bokszban, amikor még a mezőny versenytempóban közlekedett.

Ez főleg azokon a pályákon lehet befolyásoló tényező, ahol az átlagosnál több, kisebb-nagyobb baleset történik (pl. Monte Carlo, Montreal, Szingapúr) vagy a szeszélyes időjárás jellemző (Szepang, Spa, Szuzuka), és a csapatok akár előre is számolhatnak azzal, hogy egy adott ponton várhatóan lesz virtuális Safety Car-fázis, amelynek nagyobb a valószínűsége a hagyományos Safety Car-fázisnál.

Jelenlegi formájában a szabály nem engedi meg, hogy VSC alatt az autók a bokszba hajtsanak például a VSC-fázist előidéző balesetben történt sérülés vagy műszaki hiba miatt.

Arra sem tér ki a szabály, hogy milyen büntetést kap – ha kap egyáltalán – az a versenyző vagy csapat, amely ezt mégis megteszi. Azokat viszont, akik túl gyorsan hajtanak, 5-10 másodperces, illetve bokszutca-áthajtásos büntetéssel sújthatják a sportfelügyelők.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!