Az F1 már tavaly is aktív motorszállítói felé lejthet a pálya a 2015-ös fejlesztések terén, ha az FIA nem engedélyezi az idén belépő Honda számára is, hogy a rájuk nézve kötelezőnek tekintett 2015. február 28-i homologizációs határidő után is csiszolja az erőforrásait.
Az FIA eredeti tervei szerint márciustól csakis a megbízhatóság, a költséghatékonyság vagy az üzemanyag-fogyasztás javítása érdekében lehetett volna hozzányúlni a motorokhoz, de a Ferrari kiskaput talált a szabályzatban - rájöttek, hogy 2015-re vonatkozóan nincs meghatározott határidő -, így a már tavaly is érdekelt gyártók nem kötelesek február végéig homologizáltatni az idei motorjaikat.
Új belépőként azonban a Hondára az FIA szerint nem vonatkozik ez a kedvezmény, így ők a jelenlegi helyzetben elesnek a későbbi, jelentősebb újítások bevezetésének lehetőségétől. Ezt a Honda egyik vezetője a BBC-nek név nélkül nyilatkozva „dühítőnek" nevezte, hozzátéve, hogy a jövő héten megpróbálnak tárgyalni róla az FIA-vel. A szövetség viszont úgy tartaná sportszerűnek, hogy a Honda ugyanolyan korlátozásokkal dolgozzon, mint amilyenekkel a többi gyártó is szembesült a tavalyi szezon során.
Noha mindenki üdvözölte, hogy hat évvel távozása után, a McLaren partnereként a Honda visszatér a világbajnokságba, nem gördülékeny a japánok újbóli felbukkanása. A Hondát bevallottan az új, hibrid hajtásláncok fejlesztésében rejlő lehetőségek érdeklik, ennek ellenére tavaly többször is felmerült az abszurd elképzelés, hogy a Forma-1 esetleg visszatér az elavult szívómotorokhoz.
A japánok emellett egy év késéssel érkeznek, ami egyszerre lehet előny és hátrány is a magabiztosan vezető Mercedes, valamint a bukdácsoló Ferrari és Renault ellenében. Az mindenesetre biztos, hogy a felszabaduló fejlesztések esetén a Honda hátrányba kerülne, ha az idén csak apróbb módosításokat végezhetne el a motorján - különösen, hogy olyan gyerekbetegségekkel szembesülhet, mint a riválisai tavaly.
A helyzet kapcsán korábban Ron Dennis, a McLaren csoport elnöke is felszólalt, a brit üzletember „diszkriminatívnak" nevezte a Honda kizárását a szabadabb fejlesztésekből, emellett a világsajtó több képviselője is rámutatott a szabályozás egyenlőtlen voltára.
A McLaren-Honda tavaly nehézkesen kezdte meg a közös munkát: egy hivatalosan filmforgatásnak nevezett privát teszten sikerült megtenniük néhány ellenőrző kört Silverstone-ban, de Abu-Dzabiban már a bokszot is alig tudták elhagyni. Február 1-től három további tesztsorozat áll a csapatok rendelkezésére, hogy felkészüljenek a 2015-ös szezonra.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!