Vágólapra másolva!
Az utolsó fordulójához érkezett a 2014-es világbajnokság, Abu-Dzabiban eldől, hogy Lewis Hamilton vagy Nico Rosberg lesz az idei világbajnok. Noha az arab pálya nem a versenyzők kedvence, sokak szerint az idény egyik legizgalmasabb futama vár ránk.

A március óta tartó szoros küzdelem után a hétvégi Abu-Dzabi Nagydíjon végre kiderül, hogy Lewis Hamilton vagy Nico Rosberg lesz a Forma-1 2014-es világbajnoka. Az előny kétségkívül Hamiltonnál van, hiszen hiába szakadt meg Brazíliában az öt versenyen át tartó győzelmi sorozata, továbbra is 17 ponttal vezeti a bajnokságot. A címre azonban Rosbergnek is reális esélye van, az utolsó nagydíjon kiosztásra kerülő dupla pontok ráadásul fokozzák a reményeit.

Az F1 történetében először fordul elő, hogy dupla pontok járnak az idényzárón elért helyezésekért, és a legutóbbi hírek szerint a szezon után el is törlik a népszerűtlen szabályt. Addig a legtöbben abban reménykednek, hogy Abu-Dzabiban nem a dupla pontok döntenek majd a végső győzelem sorsáról, de erre egyébként is elég kicsi az esély.

A bajnoki cím egyértelmű esélyese Lewis Hamilton, hiszen a sikeréhez egy második hely is elég lenne, ennek elérése pedig nem tűnik nehéznek egy olyan évben, amikor a Mercedes az eddigi 18 futamból 11 kettős győzelmet aratott. Ettől függetlenül persze nem lehet teljesen nyugodt, hiszen a Mercedeseket az idén többször is műszaki hiba sújtotta, és egy ütközés vagy egyéb problémák lehetőségét sem szabad kizárni. Hamilton mindenesetre magabiztos, és elmondta, ugyanolyan motivált, mint hat évvel ezelőtt, amikor az első világbajnoki címét nyerte.

Az abu-dzabi verseny világosban kezdődik, de sötétben ér véget Forrás: AFP

„Sokat tanultam a 2008 óta eltelt években, de még mindig ugyanaz a versenyző vagyok. Ugyanúgy éhes vagyok a győzelemre, ugyanannyira akarom a sikert, és az idény kezdete óta mindent beleadtam" – nyilatkozta a brit, aki már 10 futamgyőzelmet aratott az idény során. "Számtalanszor kerültem hullámvölgybe, de soha nem adtam fel. Bármilyen nehézség került az utamba, sikerült felállnom, és erre a versenyre sem változtattam meg a hozzáállásomat."

A bajnoki címről természetesen még Rosberg sem mondott le, és interlagosi győzelmével megmutatta, hogy nyomás alatt is képes kiváló teljesítményt nyújtani. "Egyértelműen hiszek benne, hogy van esélyem a bajnoki győzelemre" – jelentette ki. "Nem lesz könnyű, de teljes gőzzel támadni fogok, ahogy egész évben tettem."

Rosberg elárulta, annak ellenére, hogy pályafutása során először küzd a világbajnoki címért, a szokásosnál is nyugodtabban készül a versenyre."A mögöttünk álló csapat óriási munkát végzett, és lehetővé tette, hogy egyenlő esélyekkel versenyezzünk egymás ellen. Akár nyerek, akár veszítek, büszke leszek arra, amit az idén elértem, arra pedig különösen, hogy részese lehettem a Mercedes fantasztikus idényének" – mondta. "Félelem nélkül fogok versenyezni, miközben teljes mértékben a tudatában leszek annak, hogy az enyém lehet a bajnoki cím. Semminek nincs vége, amíg meg nem lengetik a kockás zászlót."

Toto Wolff elmondta, a Mercedes legfontosabb feladata az lesz a hétvégén, hogy egyenlő feltételeket teremtsen a két versenyzőnek. „Egyikük számára keserű csalódást, a másiknak pedig óriási örömet okoz majd a hétvége" – mondta. „Győzzön a legjobb!"

Egy igazi modern pálya

Az Abu-Dzabi Nagydíjat 2009 óta rendezik meg a Hermann Tilke által tervezett Yas Marina pályán, s bár az elmúlt öt év alatt nem vált a mezőny kedvencévé, mindenki jól érzi magát a különleges helyszínen. „A létesítmények lenyűgözőek, remek hotelek vannak, az ételek finomak, a Nap pedig mindig süt – szívesen járok ide" – foglalta össze Jean-Eric Vergne. Ahogy számos versenyző kiemelte, a futamnak az is különleges hangulatot ad, hogy késő délután, naplemente előtt kezdődik, a leintéskor pedig már teljesen sötét van.

A Yas Marina pályarajza Forrás: FIA

„A közönségnek ez nagyon látványos, de mi is élvezzük. Sötétben különösen nagy élmény a kivilágított épületek között versenyezni" – mondta Sergio Pérez, aki hozzátette, a változó fényviszonyok szokatlan nehézségeket is okoznak. "Jól át kell gondolnunk, hogy milyen sisakrostélyt használunk. A futam elején, amikor megy le a nap, sötét sisakrostélyra lenne szükségünk, a végén viszont áttetszőre."

A pálya a rajongók körében is egyre népszerűbb, évről évre egyre több látogató érkezik a versenyre a világ számos pontjáról. Általában nem kell csalódniuk, hiszen Abu-Dzabi az elmúlt években emlékezetes futamoknak adott otthont – Sebastian Vettel például itt szerzete meg első világbajnoki címét Fernando Alonso és Mark Webber ellen a 2010-es futamon. A német egyébként három győzelmével a pálya legeredményesebb versenyzője, rajta kívül Hamilton és Kimi Räikkönen tudott még futamot nyerni ott.

Az Abu-Dzabi északkeleti részén, egy mesterséges szigeten elterülő Yas Marina Circuit a modern pályák jegyeit viseli magán, az 5554 méter hosszú aszfaltcsík három szektora különböző kihívásokat állít a csapatok elé. Az első szakaszt a gyors kanyarok uralják, a középsőben pedig a két hosszú, egymástól egy sikánnal elválasztott egyenes a domináns, ezekben helyezték el a DRS-zónákat is. Az utolsó szektor egy technikásabb, szűk kanyarokból álló szakasz.

A versenyzők egy hotel alatt is elhajtanak Forrás: AFP

„Az egyik legnagyobb kihívást az első kanyar nyújtja, mert szinte beláthatatlan, és nagyon gyors" – nyilatkozta Vettel, aki a hosszú egyenest követő 10-es kanyart emelte még ki, szerinte itt jó lehetőség nyílik az előzésre. "Számomra az első szektor a kiemelkedő, főleg a 2-es, 3-as és 4-es kanyarok miatt, ezeket különösen élvezem" – mondta Pastor Maldonado a gyors fordulókról, Daniel Ricciardo pedig elárulta, az utcai pályákhoz hasonlító utolsó szakaszt kedveli a legjobban.

"A harmadik szektort nagyon szeretem, amikor a hotel körül, sőt alatta hajtunk el. Ez a rész kicsit az utcai pályákra emlékeztet, élvezetes itt vezetni" – mondta az ausztrál, aki szeretné, ha a pálya még nagyobb kihívást állítana a versenyzők elé. "A legtöbb modern helyszínhez hasonlóan itt is rengeteg energiát fektettek abba, hogy minél biztonságosabbá tegyék a Yas Marina pályát. Persze muszáj így tenniük, de ennek egyik következménye, hogy óriási bukóterek vannak. Az ember soha nem érzi úgy, hogy a határon autózik."

Fő a kompromisszum

Az Abu-dzabi Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



Ahogy a legtöbb új pálya esetében, a beállítások terén itt is az a legfontosabb, hogy a mérnökök megtalálják a megfelelő kompromisszumot. "Olyan beállításokra van szükség, amelyek jól működnek a gyors kanyarokban és, és azokban is, ahol szinte állóra fékezzük az autónkat. Ráadásul a kanyargós utolsó szektorra is gondolnunk kell" - magyarázta Pérez. A Williams teljesítményért felelős mérnöke, Rob Smedley elmondta, ők a harmadik szektorra fognak koncentrálni, mert a kanyargós részen lehet a legtöbb időt veszíteni.

Nagy szerepe lesz a jó végsebességnek is, hiszen az egyeneseknek köszönhetően a kör több mint 60 százalékát padlógázzal teljesítik a versenyzők. Ugyanakkor a fékek állapota is rendkívül fontos, a 21 kanyart számláló pályán 11 fékezési pont van. Ezek közül kettő - az egyenesek végén, a 8-as és a 11-es kanyarok előtt - különösen igénybe veszi a fékeket, mert több mint 300 km/ó-s tempóról kell hirtelen lelassulniuk a versenyzőknek. A fékek hőmérsékletét ezért folyamatosan kontrollálni kell, bár az esti befejezés megkönnyíti a csapatok dolgát.

Lágyabb gumik

A Pirelli a tavalyi versenyhez képest változtatott a gumiválasztásán, és a két leglágyabb keveréket viszi el Abu-Dzabiba. A Lotus technikai igazgatója, Nick Chester úgy véli, a stratégiára is hatással lehet, hogy idén nem a közepes, hanem a szuperlágy gumikat vetik be a lágyak mellett. "A gumiválasztás érdekessé teheti az idei versenyt - talán eggyel többször kell majd kiállnunk, mintha a Pirelli a közepes és lágy gumikat hozta volna el a nagydíjra" - mondta. "Az biztos, hogy így több lehetőség nyílik a különböző taktikák kipróbálására."

Tavaly Vettel két bokszkiállással nyerte meg a versenyt, és a Pirelli úgy gondolja, az idén is ez lehet a nyerő taktika. Mint minden évben, most is óriási jelentősége lesz a pénteki második szabadedzésnek, hiszen azt hasonló időpontban rendezik, mint a futamot, ezért a csapatok akkor kaphatnak pontosabb képet a pálya állapotáról a különböző napszakokban. "Mindig nehéz megítélni, hogyan viselkednek majd a gumik, hiszen az aszfalt hőmérséklete rengeteget változik, ahogy lemegy a nap" - mutatott rá Smedley. "Nagy hangsúlyt kell fektetni az alkonyatkor mért adatokra, mivel a verseny is ebben az időszakban zajlik majd."

A szokatlan időpont különleges fényviszonyokat teremt Forrás: AFP

Az aszfalt hőmérséklete a verseny másfél órája alatt több mint 15 fokot csökkenhet, ez pedig nemcsak a gumikra, hanem az egész autó balanszára hatással lehet. "A stratégiát általában jelentős mértékben befolyásolja, ha szokatlan módon változik a pálya állapota. A verseny késő délután kezdődik, ezért folyamatosan csökkeni fog a hőmérséklet" - nyilatkozta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery. "Bahreinben is hasonlóak voltak a körülmények, és az végül az idény egyik legizgalmasabb, legkiszámíthatatlanabb versenye lett."

Noha Hembery szerint az istállók többsége a kétkiállásos stratégia mellett fog dönteni, úgy gondolja, a dupla pontos szabály ezen a téren is különleges helyzetet teremthet. "Mivel itt rengeteg pont kerül kiosztásra, néhány csapat - amelynek nincs sok veszítenivalója - szokatlan taktikával próbálkozhat, hogy megpróbáljon nagyot előreugorni a tabellán" - vélekedett.

Esőre Abu-Dzabiban nem kell számítani, a Safety Car megjelenése viszont befolyásolhatja a stratégiákat. Az eddigi öt versenyen eddig kétszer kellett a pályára küldeni a Safety Cart a falat eltaláló vagy egymással ütköző pilóták miatt, erre legutóbb 2012-ben került sor.

Többen búcsúznak

Az Abu-Dzabi Nagydíj legfőbb témája természetesen a Hamilton és Rosberg között zajló világbajnoki küzdelem lesz, de rajtuk kívül is vannak versenyzők, akik számára különös jelentőséggel bír ez a futam. Vettel például négy közösen elért világbajnoki cím után az utolsó versenyét teljesíti a Red Bull-lal, azzal a csapattal, amely hosszú idő óta támogatta őt. "Nagyszerű emlékeink vannak az együtt töltött éveinkről, ezért érzelmes hétvégére számítok" - ismerte el a német, akiről már megerősítették, hogy a Ferrarinál folytatja a pályafutását. "Megpróbálom kiélvezni az utolsó versenyhétvégémet a csapattal, és kis szerencsével akár a dobogóra is felállhatok."

Csütörtökön végre Fernando Alonso távozását is bejelentette a Ferrari, több mint valószínű, hogy ő a McLarennél folytatja a pályafutását. Az olaszok egy sikertelen év végére tehetnek pontot Abu-Dzabiban: amennyiben itt sem sikerül nyerniük, 1993 óta ez lesz az első olyan idényük, amelyet futamgyőzelem nélkül zárnak. Bár a dupla pontoknak köszönhetően még lehet esélyük arra, hogy befogják a konstruktőri bajnokság 3. helyén álló Williamst, ők már bevallottan a 2015-ös idényre készülnek, és ezúttal számos új alkatrészt fognak kipróbálni.

Vettel az utolsó versenyét teljesíti a Red Bull színeiben Forrás: AFP

Bizonytalan helyzetből várja a hétvégét a McLaren két versenyzője, Jenson Button és Kevin Magnussen. Mivel Alonso érkezését a legtöbben tényként kezelik, egyiküknek biztosan távoznia kell az idény végén, a McLaren azonban a héten kijelentette, hogy decemberig biztosan nem fedik fel a jövő évi pilótapárosukat. Noha Button az utóbbi időben némileg optimistábban nyilatkozott a jövőjéről, nem zárható ki, hogy a 2009-es világbajnokot utoljára látjuk Forma-1-es versenyen.

A mezőny létszáma Abu-Dzabiban ismét eléri majd a húszat, az előző két versenyt kihagyó Caterham ugyanis az elmúlt hetekben érkezett támogatásoknak köszönhetően visszatér a pályára. A csapat állítása szerint az egyik autójukat Kamui Kobajasi vezeti majd, a másikat pedig egy újonc, az idei WSR 6. helyezettje, Will Stevens. Marcus Ericsson már korábban jelezte, hogy minden kapcsolatot megszakított az istállóval, és a Spában beugró André Lotterer is visszautasította a Caterham újabb felkérését.

Szerdán kiderült, hogy a másik csődbement istálló, a Marussia is megpróbált eljutni Abu-Dzabiba, annak ellenére, hogy a Brazil Nagydíj idején beszüntették a csapat működését. A próbálkozásuk azonban kudarcba fulladt, így ők biztosan nem vesznek részt az idényzárón.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!