Vágólapra másolva!
Bár a csődbe jutott kiscsapat a közönség anyagi támogatásával rajthoz tud állni Abu-Dzabiban, napról napra csökken annak az esélye, hogy a 2015-ös szezonra új autót tudjanak készíteni. Ennél súlyosabb probléma, hogy egy alkalmazottjuk szerint bontott alkatrészekkel versenyezhetnek az idényzárón.

A hétvégi Abu-Dzabi Nagydíjon ismét rajthoz áll a Caterham, de kérdéses, hogy 2015-ben is eljutnak-e a rajtrácsra a súlyos anyagi válsággal küzdő leafieldi csapat autói. Ennek legfőbb oka a krónikus pénzhiány, az elmúlt hetek vegetálása azonban a csapat középtávú jövőjét is beárnyékolja, hiszen az istállót alkotó vállalatok csődje miatt gyakorlatilag leállt a 2015-ös autó fejlesztése. Jelenleg ráadásul alkalmazottak sincsenek, akik a munkát elvégeznék, írja blogján Adam Cooper szakújságíró.

Cooper forrásai arról számoltak be, hogy már csak az jelentene megoldást a kiscsapat számára, ha az idei autóinak módosított változatával indulnának a 2015-ös szezon első futamain. Ez több ellenfelük szerint nem is lehetséges a karosszéria eltérő magassága miatt, de a Caterham helyzetéről nyilatkozó bennfentes úgy látja, hogy nem ez, hanem a 2015-ös Renault erőforrás beépítése okozná a komoly fejfájást a csapatnak.

A Caterham leselejtezett alkatrészekkel indulhat az idényzárón Forrás: Caterham

A problémát felismerve a Renault korábban javasolta a Caterhamnek, hogy használják a 2014-es erőforrást jövőre is, mivel a franciák az új változattól sem várnak azonnali teljesítménynövekedést. Ez indokolná, hogy a Red Bull miért erőlteti a motorfejlesztéssel kapcsolatos „zsetonok" év közbeni felhasználását, de a Caterham problémáját ez nem oldaná meg, mert a jelenlegi szabályok szerint egy gyártó csak egyféle erőforrást homologizáltathat.

Újabb szabályváltoztatással elérhető lehetne, hogy ez a korlátozás megszűnjön, ezért a Renault és a Caterham előző menedzsmentje kapcsolatba lépett Jean Todttal, az FIA elnökével, aki a szövetség F1-es bizottságához küldte az ügyet. Döntést a Motorsport Világtanács hozhat.

A helyzet tehát egyre kilátástalanabb a csődhelyzetből kilábalni próbáló Caterham szempontjából, hiszen a csapat jelenlegi egyetlen kézzel fogható értéke a 2015-ös indulási jog. Pillanatnyilag szinte semmi egyébbel – beleértve tulajdonost, anyagi hátteret, munkaerőt, folyamatban lévő fejlesztéseket – nem rendelkeznek, ami szükséges a következő szezon megkezdéséhez.

Veszélyesek lehetnek az autóik

Mindezen túl a csapat egy alkalmazottja aggodalmának adott hangot, hogy a Caterhem autóit "bontott", azaz lejárt élettartamú vagy balesetben megsérült alkatrészekből építhetik fel az abu-dzabi idényzáróra. Az illető a pitpass.com-nak névtelenül nyilatkozva azt állította, már korábban is használtak régi alkatrészeket, és amikor Kamui Kobajasi autóján Szocsiban egy szokatlan módszerrel, helyben javították meg a törött futóművet, az egyik szerelőjük hazament a szállodába, mert nem akart részt venni a szerinte aggályos műveletben.

Akkor Kobajasi is úgy érezte, veszélyes autót kell vezetnie, és a Caterham alkalmazottja azt mondta, "most olyan dolgok lesznek az autók, például a felfüggesztés, amelyeket bontott alkatrészekből, régebbi futóművek darabjaiból szerelnek össze, így az élettartamukat nem lehet pontosan figyelemmel követni. Előfordulhat, hogy egy vadiúj, karbonból készült trapézkart együtt használnak egy tűzeset miatt korábban már leselejtezettel."

A csapat hivatalosan még nem jelentette be, hogy Abu-Dzabiban kit indít Kobajasi csapattársaként.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!