Vágólapra másolva!
„Sokkolóan csúnyának” tartották a Forma-1 meghatározó személyiségei az FIA által javasolt bukócsövet, amely az F1-es autók pilótafülkéje elé szerelve a jelenleginél nagyobb védelmet nyújtott volna a versenyzők számára. A csapatok nyomására tavaly elvetették az ötletet. 

Egy tavaly októberi megbeszélésen az FIA a csapatok támogatását kérte, hogy folytatni tudják a költséges kutatásokat, amelyek eredményeként a Forma-1-es autókon megvalósulhatnának a zárt pilótafülkék.

Az Autosport szerint az F1-es Technikai Munkacsoport ülésén Berne Ecclestone, a Red Bullt képviselő Christian Horner, valamint a McLaren akkori csapatfőnöke, Martin Whitmarsh és a Mercedestől azóta visszavonult Ross Brawn is „sokkolóan csúnyának" találta az FIA javaslatát, ezért az ülés jegyzőkönyve szerint megállapodtak, hogy nem folytatják a projektet.

A szaklap egy feltehetőleg digitálisan manipulált fényképet is közölt, amelyen Nico Rosberg tavalyi Mercedese látható oldalnézetből. Az autóra a versenyző feje elé tervezett fém bukókeret került, ami az FIA-t képviselő Charlie Whiting szerint az egyetlen megvalósítható javaslat volt. A keret a szintén kipróbált vadászrepülő fülkékhez hasonlóan ellenállt annak, ahogy egy 20 kilogrammos kerék 225 km/ó sebességgel nekiütközött.

A megbeszélésen résztvevők egyetértettek abban, hogy a javaslat bizonyos esetekben a jelenleginél hatékonyabb védelmet nyújtana, de annyira csúnyának találták a megoldást, hogy nem tartották lehetségesnek a megvalósítását.

A Williams vezető versenymérnökeként dolgozó Rob Smedley kedden azt nyilatkozta, számára nem lenne probléma, ha a pilótafülkék lezárásával megváltozna az autók megjelenése, de a tanácskozáson résztvevő sportvezetők egyöntetűen úgy gondolták, nem ez a helyes út a probléma megoldása felé.

Az elmúlt öt év során történt súlyos balesetek alkalmával szinte mindig a versenyzők feje került veszélybe. Felipe Massa sisakját 2009-ben a Hungaroringen egy elszabadult rugó találta el, a 2012-es Belga Nagydíjon Fernando Alonso feje mellett egy másik versenyautó kereke repült el centikre, Maria de Villota szintén fejsérülést szenvedett, amikor egy privát teszten egy szállítójárműnek ütközött, és Jules Bianchit is diffúz axonális károsodással kezelik, miután a vasárnapi Japán Nagydíjon egy másik autót mentő munkagépnek csapódott versenyautójával.

Az FIA által javasolt bukócső Alonsót valószínűleg megvédte volna, ha a belgiumi rajtbaleset során Romain Grosjean autója nekiütközik, de azt nem tudni, hogy a Massát megsebesítő rugó ellen, vagy a Bianchi életét fenyegető becsapódás esetén milyen mértékben járult volna hozzá a következmények súlyosságának mérsékléséhez.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!