Vágólapra másolva!
A villanyfényes szingapúri verseny után a hétvégén a régi vágású Szuzukában folytatódik a 2014-es világbajnokság. A lendületes, rendkívül gyors kanyarokkal tűzdelt pályát mindenki a kedvencei közé sorolja, a verseny pedig a kiegyenlített bajnoki küzdelem és a változékony időjárás miatt is különleges izgalmakat ígér.

A Japán Nagydíj egyike azon versenyeknek, amelyeket minden évben örömteli várakozás előz meg mind a Forma-1-es mezőny, mind a rajongók részéről. A csapattagok többsége nemcsak azért utazik el a szokásosnál korábban Japánba, hogy alkalmazkodjon a helyi időzónához, hanem azért is, hogy néhány napra elmerüljön az európaitól annyira eltérő kultúrában. A turistaként eltöltött időszakot pedig a pilóták egyhangú véleménye szerint az egyik legélvezetesebb versenyhétvége követi Szuzukában, amelyet a különleges vonalvezetésű pálya és a Forma-1-ért szinte őrülten rajongó közönség tesznek emlékezetessé.

„Szuzuka az egyik kedvenc pályám, de ez a hétvége nemcsak az autóban ülve szórakoztató. A rajongók itt igazán kimutatják a csapatok és versenyzők iránti szeretetüket: nagyon kedvesek, és tényleg tisztelnek minket" – nyilatkozta Nico Hülkenberg. „A hoteltől a pályáig vezető úton mindig két kézzel integetnek nekünk. A japán konyhának is nagy rajongója vagyok, ezért mindig kihasználom a lehetőséget, és felkeresek egy jó éttermet."

Az igazi örömöt persze a vezetés nyújtja a pilótáknak, akik egytől egyig a kedvenceik között emlegetik az elmúlt évtizedek alatt klasszikussá vált pályát. „Számomra ez a legjobb pálya a világon, és ennek számos oka van" – mondta Romain Grosjean. „Minden kanyar óriási kihívást állít elénk, és itt valóban értékelni tudjuk, ha sikerül összehoznunk egy jó kört – ez a pálya a versenyzőknek és az autóknak is igazi próbatétel. Büszke lehet magára az, aki itt ki tudja hozni magából a maximumot."

A Japán Nagydíjat mindenki imádja Forrás: AFP

„Az egész pálya fantasztikus, talán csak Spa hasonlítható hozzá" – vélekedett Sebastian Vettel is, aki a legutóbbi öt Japán Nagydíjból négyet megnyert. „Szeretem az olyan pályákat, ahol annak ellenére is igazi élvezet bevenni minden kanyart, hogy nagyon keményen meg kell dolgoznunk a jó köridőért. Szuzuka a hagyományos, régi stílusú pályák igazi képviselője – sajnos ezekből már nem sok maradt a jelenlegi versenynaptárban."

A többi klasszikus helyszínhez képest Szuzuka némileg rövidebb múltra tekinthet vissza - bár a Honda tesztpályájaként már 1962-ben megépítették, a Forma-1 mezőnyét 1987-ben látta először vendégül. Japán Nagydíjat ugyan már egy évtizeddel korábban, 1976-ban és 1977-ben is rendeztek, de ezekre még Fudzsiban került sor. Az első japán F1-es futam Niki Lauda és James Hunt világbajnoki párharca miatt örökre beírta magát a sportág történetébe, és az őszi időpontja miatt később is számtalanszor előfordult, hogy a pontverseny szempontjából döntő ütközetet láthatott itt a közönség. Szuzukában összesen 11 alkalommal dőlt el a világbajnoki cím sorsa, néhai egészen drámai módon – gondoljunk csak Ayrton Senna és Alain Prost hírhedt ütközéseire 1989-ben és 1990-ben.

A legeredményesebb versenyző Michael Schumacher a szuzukai pályán, ő összesen hatszor diadalmaskodott, és a hét bajnoki címéből kettőt itt zsebelt be. A négyszeres győztes Vettelen kívül a jelenlegi mezőnyből Fernando Alonso, Jenson Button és Kimi Räikkönen tudott nyerni Szuzukában, utóbbi a 17. helyről indulva egy utolsó körös előzéssel aratott emlékezetes győzelmet 2005-ben.

Szuzukában 2007-ben és 2008-ban nem rendeztek Forma-1-es futamot, miután a Japán Nagydíj ideiglenesen visszaköltözött Fudzsiba. Az eredeti tervek alapján a két pálya később évenkénti váltásban rendezte volna meg a versenyt, a gazdasági válság miatt azonban Fudzsi visszalépett. 2009 óta így – a versenyzők nagy örömére - ismét Szuzuka a nagydíj állandó otthona.

Igazi élmény

A japán pálya elsősorban a nagy tempójának és a különleges kanyarjainak köszönheti a népszerűségét. Ami az átlagsebességet illeti, ez a versenynaptár negyedik leggyorsabb pályája – Monza, Spa és Silverstone után -, a kanyarsebességek tekintetében pedig csak Silverstone előzi meg. A pálya egész vonalvezetése lendületes, nincsenek igazán durva féktávok, ezért igazi élményt nyújt a versenyzőknek – ugyanakkor azt is jelenti, hogy egyetlen apró hibával kizökkenhetnek a ritmusból, és búcsút mondhatnak a jó köridőnek.

A legtöbb versenyző kedvence az első szektor, ahol olyan kanyarok követik egymást, amelyek miatt Daniel Ricciardo szerint „megéri versenyautóba ülni". „Az egész pálya remek, de az első rész igazi élményt nyújt" – mondta az ausztrál, aki a 2-es forduló után következő híres S-kanyarokat emelte ki. „Itt rendkívül gyors irányváltásokra van szükség, majd a (7-es számmal jelölt) Dunlop kanyarba is nagyon keményen hajtunk be" – magyarázta.

„Az első szektor különösen trükkös, az egymást követő bal-jobb kanyarokat igen nagy tempóval vesszük be, alig kell lassítanunk" – mutatott rá Adrian Sutil is, aki a nagy szintkülönbségekre – az 1-es kanyar előtti lejtőre és az azt követő emelkedőre – is felhívta a figyelmet. „Ez a szakasz technikailag is elég nehéz, ezért stabil autóra és nagy leszorítóerőre van szükségünk. Fontos, hogy az autó eleje gyorsan reagáljon, amikor befordulunk a kanyarokba."

Az elmúlt években Vettel uralta a Japán Nagydíjakat Forrás: AFP

A Dunlop kanyart követő, 8-as és 9-es számmal jelölt Degnerek szintén Ricciardo kedvenc fordulói közé tartoznak. „A 8-as kanyart nagyon nehéz bevenni, mert rendkívül szűk, és egyáltalán nincs hely a hibázásra – ennek ellenére olyan keményen kell hajtanunk, ahogy csak tudunk" – magyarázta. „Ezután egyenesbe állítjuk az autónkat, rálépünk a fékre, majd beesünk a következő jobbosba – miközben reménykedünk, hogy mindent jól csináltunk, különben az egész körünknek lőttek."

Hibázni azért sem érdemes, mert a modern pályákkal ellentétben Szuzukában sok helyen még fű és kavicságy várja a versenyzőket a kanyarok mellett. „Nemcsak a pálya szűk, hanem a bukóterek is kicsik, ezért tényleg nincs lehetőség hibázni" – mondta Grosjean. „Miután az első szektor véget ért, egy kicsit azért fellélegezhetünk, de nem sokáig."

A Degnereket egy rövid egyenes, majd a hajtűkanyar követi, ahol Grosjean szerint „van némi remény az előzésre", csakúgy, mint az elnyújtott, padlógázas 12-es kanyart követő Spoonban, amely szintén nagy népszerűségnek örvend. Ebben a kanyarban ugyan sokat hibáznak a versenyzők, de ha sikerül rendesen bevenniük, Maldonado szerint „csodálatos" élményben van részük.

Szuzuka pályarajza Forrás: FIA

15-ös számmal jelölik a pálya egyik leghíresebb kanyarját, a hátsó egyenest követő 130R-t, amely sokak szerint az idén újra nehezebb feladat elé állíthatja a versenyzőket. A korábbi években ugyanis sokan panaszkodtak rá, hogy a modern autókkal padlógázzal is könnyedén bevehető kanyar elvesztette a varázsát, de a 2014-es módosításoknak köszönhetően ismét nagyobb kihívást tartogathat. „Szerintem a kisebb leszorítóerő miatt nehéz lesz padlógázzal bevenni a 130R-t" – vélekedett Sutil is.

A mérnököknek is kihívás

Szuzukát nemcsak a versenyzők, hanem a mérnökök is szeretik, hiszen a különleges vonalvezetés komoly feladat elé állítja őket, nehéz eltalálni az ideális beállításokat. „A legnagyobb kihívást a gyors kanyarok jelentik" – mondta a Lotus technikai igazgatója, Nick Chester. „Szuzukában nem versenyezhetünk maximális leszorítóerővel, mert akkor túl lassúak lennénk az egyenesekben. Figyelnünk kell arra, hogy ne válasszunk túl lapos szárnyállást, annyi leszorítóerő kell, hogy a versenyzők magabiztosan hajthassanak keresztül a gyors, kanyargós szakaszokon. Szuzuka ezért is a pilóták kedvence: a határon vezethetik az autóikat, amelyek a nagy leszorítóerőnek köszönhetően a földhöz tapadnak."

A sauberes Giampaolo Dall'Ara a megfelelő balansz és a helyes futómű-beállítások fontosságát emelte ki, és a három szektor változatos kihívásairól is beszélt. „A lendületes, gyors első szektorban az aerodinamikai teljesítmény a legfontosabb, a második szektorban viszont a stabilitás és a megfelelő kigyorsítás a lényeg. A kör harmadik szakaszát az egyenes uralja, majd a versenyzőknek a rendkívül gyors 130R kanyarral és az azt követő sikánnal kell megbirkózniuk."

Japánban sok helyen kavicságy várja a hibázó versenyzőket Forrás: AFP

A fékeket az átlagosnál jóval kisebb terhelés éri Suzukában, lényegében csak a sikán előtt kell nagy tempóról hirtelen lelassítaniuk. A 16-os számmal jelölt jobbosban körülbelül 295 km/ó-ról 123 méter megtétele alatt kell alig 90 km/ó-ra csökkenteni a sebességet, ami nagy terhelést ró a fékekre, a pilótáknak kezdetben 112 kg-nak megfelelő erővel kell nyomniuk a fékpedált. A pálya 70 százalékát viszont padlógázzal lehet teljesíteni, és a 18 kanyar ellenére mindössze 11 fékezési pont van.

Szuzukában a szűk pálya miatt hagyományosan nehéz előzni, ráadásul itt DRS-zónából is csak egy van, a célegyenesben. A versenyzők ennek ellenére reménykednek benne, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan ezúttal is sikeres manővereket lehet majd végrehajtani a hajtűkanyarnál és a sikán előtt is.

Visszatérnek a kemény gumik

A Japán Nagydíjra – az idén ötödször – a lét legkeményebb gumikeveréket viszi el a Pirelli, erre legutóbb Monzában volt példa. A gyors kanyarokban ugyanis óriási a terhelés, és az aszfalt minősége sem kedvez az abroncsok élettartamának. „Szuzuka a gumiknak is igazi kihívást jelent, az idény során itt az egyik legnagyobb az oldalirányú terhelés" – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. „Ezért úgy gondolom, hogy két-három kiállással kell majd számolnunk a versenyen, és kulcsfontosságú lesz, ki mennyire tud vigyázni az abroncsaira. Ezen a pályán gyakran egyszerre több erőhatás éri a gumikat."

A hétvége elején a gumik szemcsésedése komoly problémát okozhat a csapatoknak, a pálya állapota azonban folyamatosan javulni fog a versenyig. Tavaly – ugyanilyen gumiválasztás mellett – Vettel kétkiállásos taktikával nyerte meg a versenyt: a közepes keverékkel vágott neki a futamnak, az utolsó két etapját pedig a kemény abroncsokon teljesítette.

A Japán Nagydíj programja

Péntek:
03.00-04.30 - 1. szabadedzés
07.00-08.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
04.00-05.00 - 3. szabadedzés
07.00-08.00 - Időmérő

Vasárnap:
08.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



A Japán Nagydíjon a Safety Car és a csapadék lehetőségét is számba kell venni a stratégia kidolgozásakor. A szűk bukóterek és a pályához közeli falak miatt a hibázó versenyzők gyakran összetörik az autójukat, a nagy tempóval történő becsapódások után sokszor törmelék is ellepi a pályát. Az eddigi versenyek alapján 60 százalék az esélye annak, hogy be kell küldeni a biztonsági autót, ami elég magas értéknek számít.

Az időjárás gyakran kiszámíthatatlan – a hétvégén kellemes meleg várható, viszont pénteken és vasárnap is lehet esőre számítani, a verseny napjára ráadásul jelentős mennyiségű csapadékot jósolnak. Japánban nem ritka, hogy az óriási felhőszakadás szinte alkalmatlanná teszi a pályát a versenyzésre: az időmérő edzést 2004-ben és 2010-ben is vasárnapra kellett halasztani, 2007-ben pedig a harmadik szabadedzést nem tudták megtartani. Most még egy tájfun is fenyegeti a versenyt.

Verstappen bemutatkozik

Természetesen az összes versenyző bízik benne, hogy jól teljesíthet egyik kedvenc pályáján, de a győzelemre ezúttal is a Mercedes két pilótájának van a legnagyobb esélye. Lewis Hamilton már nyert Japánban, de ez 2007-ben, a fudzsi pályán sikerült neki. „Itt az idő, hogy Szuzukában is felálljak a dobogó tetejére" – mondta a brit, aki Nico Rosberg szingapúri kiesése után 3 ponttal átvette a vezetést a tabellán. „Most kiegyenlítődött az állás a világbajnokságban, és remélem, hogy a hátralévő versenyeken egyenes küzdelemben dönthetjük el a cím sorsát."

Rosberg az idény „legkeményebb pillanatának" nevezte a szingapúri kiesést, de azt mondja, a gyakori műszaki hibák ellenére továbbra is bízik a csapatában. „Amikor bemegyek a gyárba, látom, hogy mindenki teljes erőbedobással dolgozik. Egyértelmű, hogy ők is ugyanúgy akarják a jó eredményeket, mint a versenyzők. Bízom a csapatomban, és hiszek benne, hogy javítani tudunk a megbízhatóságunkon – tudom, hogy sikerülni fog" – jelentette ki a német. „Továbbra is remek autóval állunk rajthoz, ezért Szuzukában sem várhatok mást, mint egy jó eredményt."

Rosberg bízik a csapata munkájában Forrás: AFP

Japánban a Szingapúrban némileg halványabb teljesítményt nyújtó Williams is ütőképesebb lehet, hiszen a gyors pályán ismét lényegesen többet számít majd a jó motorerő. Az istálló ráadásul komoly fejlesztési csomaggal készült a szuzukai futamra. A Red Bull az eddigi versenyeken megmutatta, hogy bármelyik pályán felérhetnek a dobogóra, de a Szingapúrban jó formát mutató Ferrarinál is bíznak a jó szereplésben.

A pénteki nap egyik érdekessége lesz, hogy a Toro Rossónál jövőre debütáló Max Verstappen először vezethet versenyhétvégén Forma-1-es autót. A holland – aki kedden ünnepelte a 17. születésnapját – Jean-Eric Vergne autóját kapja meg az első edzésre. „Egy álmom válik valóra azzal, hogy ilyen korán részt vehetek egy szabadedzésen" – nyilatkozta. „Számomra ez nagyon értékes lehetőség, mert eltölthetek némi időt az autóban, és a csapattal való együttműködést is tanulhatom. Nem fogok arra törekedni, hogy rekordokat döntsek, csak tapasztalatot szeretnék gyűjteni."

Pénteken a Caterham is lehetőséget ad a tesztpilótájának, Roberto Merhinek, de szerdán megerősítették, hogy a Belga Nagydíjat kihagyó Kamui Kobajasi a hazai versenyén is rajthoz állhat.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!