Vágólapra másolva!
Állásfoglalásban tisztázta a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy a kódolt rádióüzeneteket is betiltják a Forma-1-ben a Szingapúri Nagydíjtól kezdve, amennyiben azok a versenyző vagy az autó teljesítményének fokozását célozzák. A szabály ellen vétő csapatok versenyzőit stop-go büntetéssel sújthatják.

Pontosította az FIA a rádiókommunikációval kapcsolatos szabályokat, amelyek a Szingapúri Nagydíjtól lépnek életbe a Forma-1-ben. A szövetség tájékoztatása szerint a csapatok a jövőben kódolt üzeneteket sem fogalmazhatnak meg az edzések és a futamok során, ha azok megsértik a sportszabályzat 20.1-es cikkelyét, amely szerint a versenyzőknek „egyedül és segítség nélkül" kell vezetniük az autóikat.

Arra a kérdésre válaszolva, hogy a kódolt üzenetekkel kommunikálhat-e egymással a versenyző és csapata, az FIA szóvivője határozottan kijelentette: „Nem, egyértelműen nem, pontosan ez az, amiről úgy érezzük, hogy megsérti a 20.1-es cikkelyt."

Az edzések és a futamok során mind a huszonkét pilóta rádióforgalmát rögzítik és megfigyelik, szabálysértés felmerülése esetén pedig a sportfelügyelők feladata lesz döntést hozni, akik stop&go büntetéssel, vagy egyéb szankcióval élhetnek.

Szingapúrtól nem lehet rádión segíteni a versenyzőket Forrás: AFP

„Természetesen a sportfelügyelők hatáskörébe fog tartozni, de valószínű, hogy sportszakmai büntetések lesznek, semmint pénzbírságok" – mondta az FIA képviselője, aki azt is közölte, hogy zéró toleranciát hirdetnek, és figyelmeztetni sem fogják a csapatokat, ha vétenek a szabály ellen.

A bajnoki pontversenyben élen álló Mercedes csapat számára egyelőre nem teljesen egyértelmű a helyzet. A szingapúri futamot beharangozó előzetesben Toto Wolff kijelentette, vitákra számítanak az új szabály alkalmazása terén.

„Ez egy összetett és ellentmondásos döntés, ami jelentős erőfeszítést követel meg a csapatoktól, hogy a legjobban alkalmazkodni tudjanak hozzá. Az előírás egyelőre nem teljesen világos, ezért elkerülhetetlennek tűnnek a súrlódások. Még tisztázásra szorul, hogy a szabály a pályán zajló lényeges procedúrákat milyen mértékben befolyásolja, különösen a rajt előtt."

Ezt szabad, ezt nem

Az eddigi előzetes információk alapján az Autosport összeállított egy kivonatot, hogy várhatóan miről kommunikálhatnak a csapatok a versenyzőikkel, és miről nem.

Engedélyezett

  • Tájékoztatni a versenyzőt, hogy mikor szabad vagy kellene kereket cserélnie
  • Előzésekkel vagy a csapattárs elengedésével kapcsolatos csapatutasításokat adni
  • Figyelmeztetni a versenyzőt a forgalmi helyzetről az időmérő és a futam során
  • Biztonsági figyelmeztetéseket adni sárga zászlókról vagy veszélyes helyzetekről

Nem engedélyezett tájékoztatni a versenyzőt...

  • arról, hogy változtasson bármilyen beállításon a teljesítmény javítása érdekében
  • az üzemanyag-fogyasztás mértékéről, és arról, hogyan menedzselje a tempóját
  • a saját teljesítményével kapcsolatban egy adott szektorban, és arról, hogyan illetve hol javíthatna
  • az abroncsai állapotáról
  • arról, hogy mit tegyen a felvezető kör során, vagy milyen beállításokat használjon a jobb rajt érdekében

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!