Vágólapra másolva!
A Mercedes vezérkara azt állítja, a spái ütközés után is hagyják szabadon versenyezni a pilótáikat, ezért az Olasz Nagydíjon is parázs csata alakulhat ki a pontversenyben egyre inkább elhúzó Nico Rosberg és a visszavágásra készülő Lewis Hamilton között. Az idény leggyorsabb pályáján a Mercedes motoros autók a legesélyesebbek, de a riválisok most is lesben állva várják a hibákat.

A Belga Nagydíjon elérkezett az a pillanat, amelytől a Mercedes vezetősége már az idénynyitó óta tarthatott: a világbajnoki címért harcoló Nico Rosberg és Lewis Hamilton a verseny második körében egymásnak ütközött, eldobva ezzel a biztosnak tűnő kettős győzelmet. A hajdanán kifejezetten baráti viszonyt ápoló pilóták kapcsolatának elmérgesedését már korábban is több incidens jelezte - a motorvezérléssel kapcsolatos viták Bahreinben és Spanyolországban, Rosberg hibája a monacói időmérőn, vagy a Hamilton által figyelmen kívül hagyott csapatutasítás a Hungaroringen -, de a pályán most először akadt össze a két ezüst autó.

A sajtó és a közvélemény kíváncsian várta a Mercedes reakcióját az eset után, hiszen Toto Wolffék korábban többször is kijelentették, hogy csak az első ütközésig engedélyezik a pilóták közötti kemény versenyt. Mivel azonban az incidensben vétkes félnek tartott Rosberg bocsánatot kért a rossz helyzetfelismeréséért, és a bajnokság a német 29 pontos előnye ellenére továbbra is nyitottnak mondható, az istálló azt ígérte, a hátralévő hét versenyen sem fognak beleszólni a küzdelembe. A spái incidens azonban sokak szerint így is fordulópontot jelenthet a bajnokságban, hiszen a háttérben zajló taktikai játszmák és gyanúsítgatások után a küzdelem végre áthelyeződhet a pályára. Hamilton mindenesetre burkoltan már utalt arra, hogy többé nem tud megbízni Rosbergben.

Hamilton és Rosberg párharca Spában elmérgesedett, és nyílt összecsapássá fajult Forrás: Red Bull

A bajnoki címért harcoló csapattársak a hétvégén egy újabb klasszikus helyszínen, Monzában mérhetik össze az erejüket. Az idény európai szakaszát lezáró Olasz Nagydíj a mezőny és a szurkolók körében is óriási népszerűségnek örvend, elsősorban gazdag történelme, különleges hangulata és elképesztő gyorsasága miatt. Monzában 1922 óta rendeznek nagydíjakat, és a pálya már az első F1-es világbajnokság helyszínei között is szerepelt 1950-ben. Azóta mindössze egyszer, 1980-ban fordult elő, hogy nem Monza adott otthont az Olasz Nagydíjnak, abban az évben Imola fogadta a mezőnyt.

"A történelem különlegessé teszi ezt a versenyt" - mondta Romain Grosjean, akinek Monza a kedvenc pályái közé tartozik. "Remek érzés egy olyan helyszínen körözni, ahol már a hőseink is versenyeztek." A Spában idei harmadik győzelmét bezsebelő Daniel Ricciardo is egyetért azzal, hogy a Milánótól nem messze fekvő kisvárosban versenyezni kivételes érzést nyújt. "Általában nem rajongok a hosszú egyenesekkel teli pályákért" - árulta el. "A nagy kihívást jelentő kanyarkombinációkhoz képest kicsit unalmasnak tartom őket, de Monza más. Van valami különleges abban, ahogy a lelátókon ülő rengeteg ember előtt végigsuhanunk a pályát övező fák között. Ettől mindig felgyorsul az ember szívverése."

A nagydíj alaphangulatát a tömegesen jelenlévő Ferrari szurkolók határozzák meg, akik az istálló aktuális esélyeitől függetlenül évről évre fantasztikus hangulatot varázsolnak a pálya környékére. Nico Hülkenberg elismerte, hogy az olaszok lelkesedését látva még azokat a versenyzőket is "kirázza a hideg", akik egyébként semmilyen formában nem kötődnek a Ferrarihoz. A csapat igyekszik is meghálálni a rajongók szeretetét: mindenkinél többször, eddig összesen 18-szor nyerték meg az Olasz Nagydíjat, legutóbb 2010-ben Fernando Alonso révén. A versenyzők közül összességében Michael Schumacher a legeredményesebb öt győzelemmel, ráadásul ezek mindegyikét a Ferrari színeiben aratta. A jelenleg is aktív pilóták közül hárman diadalmaskodtak Monzában: Sebastian Vettel háromszor, Alonso kétszer, Hamilton pedig egyszer ünnepelhetett.

A végsebesség az úr

A monzai pályát csaknem százéves története során számtalanszor átalakították, de egy dolog soha nem változott: az olasz aszfaltcsík minden korszakban a világ leggyorsabb versenyhelyszínei közé tartozott. Elsősorban persze pont ez indokolta, hogy a vonalvezetésen folyamatosan módosítsanak, hiszen lépést kellett tartani az egyre szigorúbb biztonsági elvárásokkal.

Monza történelmét a legendás futamok mellett sajnos a szörnyű tragédiák is fémjelzik. 1928-ban itt következett be az 1955-ös Le Mans-i katasztrófa előtti legsúlyosabb versenybaleset, amelyben az olasz pilóta, Emilio Materassi mellett 27 néző is életét vesztette. Az akkor még 10 kilométer hosszú, a hírhedt döntött kanyart és utcai szakaszokat ötvöző pályát ezután sokáig szinte évente módosították, de így is rendkívül veszélyes maradt. 1933-ban egy nap alatt három élversenyző szenvedett halálos balesetet, 1961-ben pedig Wolfgang von Trips pályáról kirepülő autója a sajátja mellett 14 néző életét oltotta ki. A döntött kanyart ekkor használták utoljára, a következő évtizedekben pedig sikánok beépítésével próbáltak lassítani a tempón.

Monza pályarajza Forrás: FIA

A pálya a mai formájában 5793 méter hosszú, és továbbra is az egyenes szakaszok uralják a vonalvezetését. A csapatok ezért értelemszerűen a legnagyobb végsebesség elérésére törekednek, és egy kifejezetten erre a pályára fejlesztett, alacsony leszorítóerős csomagot vetnek be. "A monzai pálya alaposan próbára teszi a versenyzők és a mérnökök képességeit is" - mondta Federico Gastaldi, a Lotus helyettes csapatfőnöke. "Itt kell a legjobban figyelnünk arra, hogy megtaláljuk a megfelelő kompromisszumot az autó végsebessége és az aerodinamikai balansz között. A mai Forma-1-es pályák között Monza egyedülálló ilyen téren."

A Sauber mérnöke, Giampaolo Dall'Ara kiemelte, hogy az egyszerűnek tűnő vonalvezetés ellenére Monza igen változatos kihívásokat tartogat. "A hosszú egyenesekben az autó olyan magas végsebességeket ér el, amilyet máshol nem tapasztalunk. Bár a kanyarok száma kevés, a sebesség tekintetében a teljes palettát lefedik" - magyarázta. "A jól működő fékek létfontosságúak, ahogy a sikánok utáni megfelelő kigyorsítás is. A bukkanók és a kerékvetők miatt stabil autóra is szükségünk van."

Monzában a kör több mint 70 százalékát padlógázzal teljesítik a versenyzők, és négy olyan pontja van a pályának, ahol a tempó meghaladja a 330 km/ó-t. A versenyen elért legnagyobb sebesség rekordját Antonio Pizzonia tartja, aki 2004-ben 369,9 km/ó-val száguldott a célegyenesben a Williamsszel, de az edzéseken 370 km/ó feletti tempóra is láttunk példát. Az idei autóktól ekkora végsebességre a szimulációk szerint a megnyirbált aerodinamika és az izmos hibrid hajtásláncok ellenére sem számíthatunk, de vélhetően ezúttal is mérnek majd 350 km/ó feletti értékeket.

Biztonságosabb Parabolica

Mivel az egyeneseket több ponton lassú sikánok törik meg, a fékeket is elképesztő terhelés éri a futam során. Vettel "brutális erőhatásokról" beszélt a lassítási pontokon, és Ricciardo is egyetértett azzal, hogy manapság a féktávok állítják a legnagyobb kihívást a versenyzők elé. "Erre az első sikán a legjobb példa" - mondta. "Mielőtt megérkezünk ahhoz a lassítóhoz, gyorsabban haladunk, mint bármikor az egész idény során, és az összes kanyar közül az egyik legszűkebbe kell befordulunk. Tegyük hozzá, hogy a leszorítóerőnk is itt a legkisebb, ami azt jelenti, hogy az autónk hajlamos a csúszkálásra, és több időbe telik lelassítani."

Monza egyet jelent a Ferrarival: a tifosi jóvoltából mindig fantasztikus a hangulat Forrás: Ferrari

A gyakran incidenseket okozó első kanyarkombináció után az elnyújtott Curva Grande következik, majd egy újabb sikán után a két jobbos Lesmo kanyar vár a versenyzőkre. Ezek közül különösen a második trükkös, a pilóták gyakran elrontják a kijáratát, ami miatt a következő egyenesben sem tudnak tökéletesen felgyorsulni. A három részből álló kanyarkombináció, a Variante Ascari után jön a pálya leghíresebb kanyarja, a Parabolica, amelynek bukóterét az idei szezonra - sokak felháborodására - leaszfaltozták. Noha a rajongók többsége kiakadt a Nemzetközi Automobil Szövetségre (FIA), amiért a biztonság jegyében egy újabb klasszikus kanyart "rontottak el", a versenyigazgató Charlie Whiting szerint a pilóták is a változtatás mellett voksoltak.

Romain Grosjean megerősítette, hogy helyes döntésnek tartja a pálya legnehezebb kanyarjának biztonságosabbá tételét. „Emlékszem, hogy régebben azonnal a kavicságyban kötöttünk ki, és onnan nagy sebességgel egyenesen a szemközti fal felé sodródtunk, ha akár csak egy hajszállal később fékeztünk a kelleténél" - mondta. „Szerintem így gyorsabban meg lehet majd találni a határokat, mert tudni fogjuk, hogy nincs ott a nagy kavicságy, ezért nem kell balesettel fizetnünk a hibákért." Csapattársa, Pastor Maldonado szerint a Parabolica az aszfaltozott bukótér ellenére is a pálya legkritikusabb pontja marad. "Ugyanolyan hozzáállással közelítjük majd meg, mint mindig - a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban kell átjutnunk rajta. Szerintem jó, hogy mostantól kisebb kockázatot jelentenek az itteni kicsúszások."

Gumigyilkos pálya

Az óriási tempóról történő hirtelen lassítások természetesen nem csak a fékeket, hanem az abroncsokat is a szokásosnál jobban megviselik. A Pirelli ezért nem változtatott a tavalyi gumiválasztásán, és idén is a két legtartósabb keveréket, a közepes és kemény abroncsokat viszik el Olaszországba. "A gyors vonalvezetés miatt ez a szezon egyik legmegterhelőbb pályája a gumik szempontjából - nem hiába emlegetik Monzát a 'sebesség templomaként'" - mondta a sportigazgató Paul Hembery. "Minél gyorsabb egy pálya, az erőhatások következtében megnövekedett hőmérséklet miatt annál jobban megterheli a gumikat."

Hembery szerint Monzában a speciális beállításokat sem szabad figyelmen kívül hagynia annak, aki a gumik viselkedését szeretné megjósolni. "Az autók leszorítóereje nagyon kicsi, hogy minél nagyobb tempót érhessenek el az egyenesekben. Ez is hatással van az abroncsokra, mert a kisebb leszorítóerő miatt az autók hajlamosabbak a csúszkálásra, és annak is nagyobb a kockázata, hogy blokkolják a kerekeiket a féktávokon. A versenyzők ezért kockásra fékezhetik a gumikat, bár az idei abroncsok megváltoztatott szerkezete miatt ez manapság ritkábban fordul elő."

A tavalyi rajt. A célegyenes végi féktáv az egyik legdurvább a szezonban Forrás: AFP

Tavaly Sebastian Vettel egykiállásos stratégiával nyerte meg a versenyt, és a tartós gumik, valamint a Monzában a szokásosnál hosszabb ideig tartó bokszkiállások miatt az idén is ez a taktika bizonyulhat a legnépszerűbb választásnak. A nagy bukótereknek köszönhetően viszonylag kicsi az esélye annak, hogy a Safety Car pályára küldése megzavarja a futamot, a csapadék azonban Olaszországban is megnehezítheti a pilóták dolgát. Az előrejelzések alapján úgy tűnik, hogy szombaton kell majd számolni kisebb-nagyobb záporokkal, vasárnapra viszont jó időt várnak.

A tökéletességre törekszik a Mercedes

Ahogy az idény eddigi összes futamának, az Olasz Nagydíjnak is a Mercedes vág neki a legnagyobb esélyekkel, mostanra ugyanakkor már tudjuk, hogy ez nem feltétlenül jelent automatikus futamgyőzelmet. A németek eddig háromszor maradtak le az első helyről, és minden alkalommal saját magukat okolhatták a vereségért. Toto Wolff ezért egyértelműen értésére adta a csapatának, hogy Monzában ki kell használniuk az autójukban rejlő lehetőségeket, és az osztrák verseny óta először ismét el kell hozniuk a maximális pontszámot.

"Az autónk továbbra is gyors, de a legutóbbi futamokon nem tudtuk teljesen kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket" - magyarázta Wolff. "A spái futam emlékeztetett minket arra, hogy az ellenfeleink hátránya nem túl nagy mögöttünk, ezért minden hétvégét úgy kell kezelnünk, mintha az idény döntő pillanatáról lenne szó."

Hamilton a tavalyi Olasz Nagydíjra keserű szájízzel emlékszik vissza, hiszen a Mercedes számára nehéznek bizonyuló versenyen csak a 9. helyet tudta megszerezni, de az idei futamot bizakodva várja. "Most fantasztikus az autónk, ezért biztos vagyok benne, hogy jóvátehetjük a tavalyi botladozásunkat" - nyilatkozta. "Természetesen az a célom, hogy csökkentsem a hátrányomat a világbajnokságban. Ehhez rengeteg munkára lesz szükségem, de ebben a sportban bármi megtörténhet. Nem adom fel a küzdelmet, amíg meg nem látom a kockás zászlót Abu-Dzabiban, és addig még rengeteg pontot lehet szerezni." Rosberg az elmúlt években nem szerepelt túl fényesen Monzában, de ő is biztos benne, hogy a W05-tel sikeresebb lehet. "A hátralévő hét futam mindegyikén az lesz a célom, hogy megszerezzem a maximális pontszámot, ezért természetesen Olaszországból is győzelemmel szeretnék távozni" - mondta az első bajnoki címéért harcoló német.

Alonso és Massa tavaly még csapattársak voltak. A Ferrari tisztában van vele, hogy az idén nem sok jóra számíthat a gyors pályán Forrás: Ferrari

Noha Valtteri Bottas Spában is dobogóra állhatott, a Williams némileg csalódottan zárta a belgiumi hétvégét, hiszen egy ideig még a győzelemben is reménykedtek. Monzában ismét jó esélyük lehet a kiugró eredményre, mert a Mercedes motornak köszönhetően elvileg a nagy végsebességet igénylő pályákon szerepelnek a legjobban. "Egy ilyen pályán az aerodinamika is sokat számít, szerintem ez nekünk kedvez" - mondta Felipe Massa, aki még mindig első williamses dobogójára vár. "Sokat dolgoztunk az autónk légellenállásán, és biztosak vagyunk benne hogy a speciálisan Monzára fejlesztett aero-csomagunk hatékony lesz" - erősítette meg a teljesítményért felelős mérnök, Rob Smedley is.

A Mercedes motoros autókon kívül természetesen a Red Bull is lesben áll majd, hogy a fő esélyesek bakijait kihasználva learassa a babérokat, ahogy az Ricciardónak idén már háromszor is sikerült. A Ferrari is szeretne egy dobogós helyezéssel örömet szerezni a szurkolóinak, de a csapatfőnök Marco Mattiacci elismerte, hogy ezt "rendkívül nehéz" lesz összehozni, hiszen az idén eddig csak kétszer sikerült ilyen jó eredményt elérniük, mindkétszer Fernando Alonso révén.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!