Vágólapra másolva!
Silverstone után egy újabb klasszikus versennyel, az ezúttal Hockenheimben megrendezésre kerülő Német Nagydíjjal folytatódik a világbajnokság. Nico Rosberg mindent megtesz azért, hogy a közepes és lassú kanyarokkal tűzdelt, de alapvetően gyors pályán megszerezze első hazai győzelmét, s ezzel újra növelni tudja a Nagy-Britanniában megcsonkított bajnoki előnyét.

Azok után, hogy a Brit Nagydíjon Lewis Hamilton hazai győzelemmel örvendeztette meg a túlnyomórészt őt támogató közönséget, most Nico Rosbergen van a sor, hogy pályafutása során először diadalt arasson szülőföldjén, Németországban. Erre 2014-ben nagyobb esélye van, mint korábban bármikor, ráadásul életében először utazhat el úgy a hazai futamára, hogy a német versenyzők közül elsősorban tőle várják a sikert.

A német győzelemre vágyó rajongók kedvét leginkább Lewis Hamilton ronthatja el, aki a múlt héten amúgy is kijelentette, hogy a Monacóban felnőtt Rosberg nem is tekintheti hazai versenyének a hockenheimi futamot. Az egyre gyakoribbá váló csipkelődés tehát folytatódik a két pilóta között, de Rosberg igyekszik kivonni magát a legtöbbször csapattársa által kezdeményezett szócsatákból. „100 százalékig németnek érzem magam, ezért – Monaco mellett – természetesen erre a nagydíjra is a hazai versenyemként gondolok” – mondta a világbajnokság éllovasa, aki egyértelműen a győzelmet célozza meg Hockenheimben.

„Az elmúlt néhány nap fantasztikusan alakult számomra: feleségül vettem a menyasszonyomat, a német válogatott megnyerte a labdarúgó világbajnokságot, és a szerződésemet is meghosszabbítottam a Mercedesszel. Remélem, a hockenheimi hétvégén is kellemes élményekben lesz részem” – nyilatkozta Rosberg, aki a Német Nagydíjakon még a Williamsszel érte el a legjobb eredményét: 2009-ben 4. lett a Nürburgringen.

Várhatóan a hockenheimi versenyre is tömött lelátók előtt került sor Forrás: AFP

Hockenheimbe nemcsak a négy hazai versenyző, hanem az egész mezőny szívesen utazik, hiszen – a Brit Nagydíjhoz hasonlóan – itt is rengeteg szurkoló gondoskodik a jó hangulatról. „Amikor reggel megérkezünk a pályára, a lelátók már megtelnek rajongókkal, és az autóban ülve is látom a rengeteg német zászlót” – nyilatkozta Sebastian Vettel, aki tavaly tudott először nyerni Németországban, idén viszont egy dobogós helyezéssel is megelégedne. „Természetesen megpróbálom minél jobb eredménnyel viszonozni a rajongóim támogatását, de ez nem mindig rajtam múlik.”

A Német Nagydíj történelmi szempontból is fontos része a világbajnokságnak, hiszen 1950 és 1955 kivételével minden évben rendeztek Forma-1-es futamot az országban. Az 1959-es idényt kivéve, amikor a híres berlini AVUS pályára látogatott el a mezőny, az összes versenyt a Nürburgringen vagy Hockenheimben rendezték. Az ország délnyugati részén található Hockenheimben 1970-ben került sor az első F1-es futamra, majd 1977-től ez a pálya vált a Német Nagydíj állandó helyszínévé, miután Niki Lauda balesetét követően túlságosan veszélyesnek minősítették a hírhedt Nürburgring-Nordschleifét. Az eredetileg 1932-ben, a Mercedes és az Auto Union tesztpályájaként épült Hockenheimringre egészen 2006-ig évente ellátogatott a mezőny, azóta viszont felváltva rendezhetik meg a nagydíjat a Nürburgringgel.

A Hockenheimring vonalvezetése a hetvenes évektől 2001-ig lényegében változatlan maradt, és a versenyzők imádták a kis túlzással csak egyenesekből álló, néhány sikánnal és kanyarral fűszerezett, majdnem 7 kilométer hosszú pályát. A 2002-es idényre azonban Hockenheim szinte teljes átalakításon esett át: 2,3 kilométerrel rövidebb lett, szándékosan lassabbá tették, új előzési pontokat teremtettek, és számos további lelátót építettek a pálya köré. „Még emlékszem a régi Hockenheimre – négy olyan egyenes volt, ahol 320 km/ó körüli tempót értünk el. Ezen kívül néhány trükkös sikán nehezítette a dolgunkat, és a stadionrészben is keményen kellett dolgoznunk, mert egyáltalán nem volt leszorítóerő” – nyilatkozta Jenson Button, aki Kimi Räikkönenhez és Fernando Alonsóhoz hasonlóan még versenyzett a régi vonalvezetésen. „Az átalakított pálya teljesen más jellegű, de most is szórakoztató itt vezetni, ráadásul szándékosan úgy tervezték meg, hogy izgalmassá tegyék rajta a versenyeket.”

Nincs tökéletes beállítás

Az új Hockenheim mindössze 4574 m hosszú, de a korábbi vonalvezetéshez képest több, összesen 17 kanyar található rajta. A versenyzők és a közönség kedvenc része a pálya utolsó kanyarjait és a célegyenest magába foglaló, csak „stadionként” emlegetett szakasz, amely a lelátók valóban stadionszerű elhelyezkedéséről kapta a nevét. A pilótákat ezeknél a kanyaroknál rendszerint 50 ezer néző biztatja, a tribünök pedig kiváló rálátást biztosítanak erre a pályaszakaszra. „A stadionba érkezve mindig elképesztő a hangulat, ez az autóban ülve is érzékelhető” – mondta Romain Grosjean.

A stadionból indul útjára a 67 körös verseny, amely rögtön az első kanyarban próbára teszi majd a versenyzők képességeit. „Szerintem az 1-es kanyar a pálya legtrükkösebb része” – vélekedett Nico Hülkenberg. „Ez egy nagyon gyors forduló, jóval 200 km/ó feletti tempóval vesszük be. A kanyar kijáratánál található rázókövön nagyon könnyű hibázni, és gyakran túl szélesen fordulunk.” A némettel Daniel Ricciardo is egyetért, szerinte ez a kanyar a bátor versenyzőket jutalmazza.

2012-ben Fernando Alonso nyert, erre idén nem sok esélye lesz Forrás: AFP

Egy rövidebb egyenes után a pilótáknak majdnem 300 km/ó-s tempóról kell lelassítaniuk a 2-es számmal jelölt, 100 km/ó-val teljesítendő jobbkanyar előtt, majd egy újabb gyors szakasz következik. A pálya egyik jellegzetes része a rendkívül hosszú, elnyújtott 5-ös kanyar, amelynek egyenesbe torkolló végén ismét 300 km/ó fölé emelkedik az autók tempója. Az egyenes végén egy hajtűkanyar várja a versenyzőket, ezért ez a szakasz rendkívüli módon igénybe veszi a fékeket. „Ha elrontjuk a féktávot a hajtű előtt, nagyon sok időt veszíthetünk, ugyanakkor ez a kanyar biztosítja az egyik legjobb előzési lehetőséget is” – magyarázta Hülkenberg.

A 7-es kanyarnál is viszonylag gyakoriak az előzések, különösen akkor, ha az elöl lévő versenyző elrontja a kijáratát, ami sokszor megtörténik. Jenson Button szerint a következő, 8-as számmal jelölt fordulónál is lehet számítani sikeres manőverekre. „Ebbe a kanyarba két versenyző egymás mellett is be tud fordulni, ezért itt is átvehetjük a pozíciót az előttünk lévőtől” – magyarázta a brit. A 10/11-es kanyarkombinációt egy újabb rövid egyenes követi, majd a versenyzők a stadionba érkeznek a 220 km/ó-val bevett 12-es kanyar után. „A pálya utolsó szektora nagy kihívásokat rejt magában, hiszen olyan gyorsan követik egymást a kanyarok, hogy sok időt lehet nyerni vagy veszíteni. Ha jó ritmusban teljesítjük ezt a szakaszt, akkor a tempónkat átvihetjük egyik kanyarról a másikra – ha viszont valahol hibázunk, akkor a következő kanyarban is pórul járhatunk” – mondta Pastor Maldonado.

A beállításokat tekintve Hockenheim egyáltalán nem könnyíti meg a mérnökök dolgát. „Ez egy viszonylag rövid pálya, de sokféle kihívást állít elénk. A kanyarok sebessége 60 km/ó-tól egészen 220 km/ó-ig terjedhet, ahogy a 6-os és a 12-es fordulókban láthatjuk” – magyarázta a sauberes Giampaolo Dall’Ara. „A lassabb kanyarok miatt nagyon fontos a jó kigyorsítás, és stabil fékekre is szükségünk van. Arra is figyelnünk kell, hogy három kanyar kivételével az összes forduló jobbos, ezért az autó bal oldala kapja a legnagyobb terhelést.”

Már Hockenheim sem a régi: így néz ki 2002 óta Forrás: FIA

A gyakori lassítások ellenére a pálya csak közepes mértékben terheli meg a fékeket, mert az egyenesekben elég idejük van lehűlni az igénybevétel után. Az egyenes szakaszokon egyébként a nagy végsebesség érdekében az alacsony leszorítóerő lenne ideális, a kanyargós részeken viszont ez a beállítás hátrányt jelentene. A Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe ezért azt tartja a mérnökök legfontosabb feladatának, hogy a pálya összes szakaszára vetítve elfogadható kompromisszumot találjanak. „Az első szektor egyértelműen a motorerőről szól, a harmadikban viszont a lassú kanyarokban nyújtott teljesítmény a fontos. A második szektor pedig a másik kettő ötvözete” – nyilatkozta. „Tökéletes beállítás ezen a pályán nem létezik, meg kell találnunk a lehető legjobb kompromisszumot, hogy minden szektorban jó legyen az autónk balansza.”

A végsebességnek ezen a pályán nem lesz olyan nagy szerepe, mint Kanadában vagy Ausztriában, bár a kör 60 százalékát padlógázzal teljesítik a versenyzők. „Mivel a hajtűkanyar előtti szakaszt kivéve nem beszélhetünk igazi egyenesekről, itt inkább a kigyorsításoknál lesz fontos a motorerő” – vélekedett Romain Grosjean.

Visszatér a szuperlágy gumi

A hockenheimi pálya aszfaltja az átlagosnál jóval simább, és a kevés gyors kanyar is lehetővé teszi, hogy a Pirelli a két leglágyabb abroncsát vigye el Hockenheimbe. A gyártó változtatott a 2012-es gumiválasztásán, amikor a közepes és lágy keverékeket használhatták a csapatok, a sportigazgató Paul Hembery azonban úgy véli, a szuperlágy abroncsok Németországban is megbízhatóak lesznek. „Azok alapján, ahogy Monacóban, Kanadában és Ausztriában viselkedtek a leglágyabb abroncsaink, itt sem aggódom a teljesítményük miatt” – nyilatkozta Hembery, aki szerint a Pirelli dolgát megnehezítette, hogy a Forma-1 2012-ben járt utoljára ezen a pályán.

„Örülök, hogy két év után visszatérünk Hockenheimbe, de ez a verseny a szokásosnál is több felkészülést igényelt: már a legfrissebb adataink is két évesek, az akkori gumik és autók pedig nagyban különböztek a mostaniaktól” – magyarázta. „Arra számítunk, hogy a pénteki szabadedzések rendkívül fontosak lesznek, hiszen a csapatoknak a lehető legtöbb információra lesz szükségük. A szuperlágy gumikat még soha nem használtuk Hockenheimben, de úgy véljük, erre a változatos pályára is megfelelőek lesznek.”

A Német Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



Hembery szerint legkorábban péntek délután lehet majd megjósolni, hogy hány kerékcserével lesz érdemes teljesíteni a versenytávot. 2012-ben Alonso kétkiállásos stratégiával diadalmaskodott, a mostani abroncsokkal viszont más taktikák is sikeresek lehetnek. A csapatok terveit természetesen az időjárás is befolyásolhatja, az előrejelzések szerint ugyanis pont vasárnap áztathatják el záporok, zivatarok a pályát. Péntekre és szombatra száraz, napsütéses időt jósolnak, és hőségre is számítani kell – a hétvége legnagyobb részében a 30 fok feletti hőmérséklet lesz a jellemző.

A Safety Car pályára küldésével itt nem igazán kell számolnunk, a pálya átépítése óta rendezett nyolc versenyen mindössze kétszer volt szükség a biztonsági autóra. Ez elsősorban a kavicságyakat felváltó aszfaltozott bukótereknek köszönhető, a versenyzők a hibák után is gyakran gond nélkül folytatni tudják a körözést.

Mi lesz a FRIC nélkül?

A Brit Nagydíj óta eltelt két hét egyik legfontosabb fejleménye az volt, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) váratlanul szabálytalannak minősítette a legtöbb csapat által használt, a FRIC rövidítéssel emlegetett interlink felfüggesztést. A rendszer az első és hátsó, valamint a bal- és jobboldali futóműveket köti össze, és legnagyobb előnye, hogy a hidraulika segítségével oldal- és hosszirányú terhelés alatt is állandó szinten tartja az autók hasmagasságát.

Mivel az istállók nem tudtak megegyezni a tiltás elhalasztásáról, már a Német Nagydíjon is óvást lehet benyújtani azon csapatok ellen, amelyek a figyelmeztetés ellenére használják a speciális felfüggesztést. A legtöbb csapat várhatóan nem fog kockáztatni, és kiszereli az autójából a FRIC-et, ami egyesek szerint az erősorrendben is változásokat eredményezhet. A rendszert ugyanis értelemszerűen nem mindenkinek sikerült ugyanolyan hatékonyra fejlesztenie, ezért a kifinomultabb felfüggesztéssel rendelkező csapatokat érzékenyebben érintheti a változás. Noha a hírek szerint a Mercedes rendszere a legjobb, Niki Lauda nem tart attól, hogy a tiltás miatt közelebb kerülhetnek hozzájuk az ellenfelek. A hagyományos felfüggesztésekhez való visszatérés a McLaren sportigazgatója, Eric Boullier szerint sem hoz majd látványos változást. Ők a Mercedeshez, a Red Bullhoz, a Force Indiához és a Caterhamhez hasonlóan már eldöntötték, hogy FRIC nélkül indulnak Hockenheimben, de a szakértők sem számítanak az erősorrend felborulására.

Ennek megfelelően a Német Nagydíjon is a Mercedes két versenyzője a győzelem legnagyobb esélyese. A Rosberg és Hamilton között zajló párharc Silverstone-ban újabb fordulatot vett, amikor a futamot addig vezető német váltóhiba miatt kiesett, a brit pedig a győzelmének köszönhetően 4 pontra csökkentette a hátrányát a bajnokságban. Annak ellenére, hogy korábbi 29 pontos előnye szinte teljesen eltűnt, Rosberg nem sokáig kesergett a Brit Nagydíj után. „A silverstone-i hétvége sok szempontból így is biztató volt” – mondta. „A csapat remek döntéseket hozott egy nagyon nehéz időmérő edzésen, a versenyen pedig kitűnő volt az autóm balansza. Kár, hogy kiestem, de a csapat ezzel is tanult valamit – a hibát kijavítottuk, ezért magabiztosan várom a hockenheimi versenyt.”

A Mercedest irányító Toto Wolff elismerte, Németországban is tempófölényre számítanak, azonban a megbízhatóság miatt továbbra sem lehetnek nyugodtak. „Mindenki látja, milyen jól teljesít az autónk, de ugyanilyen fontos, hogy a megbízhatóságunk is a lehető legjobb legyen. Csak akkor szerezhetjük meg a maximális pontszámot Németországban, ha minden szempontból tökéletes munkát végzünk – ez pedig nem mindig sikerül.”

Vettel szeretne dobogóra állni a német szurkolók előtt Forrás: AFP

Az elmúlt versenyeken a mezőny második legjobb csapatává fejlődő Williams a hockenheimi futamot is bizakodva várja. Az Ausztriában és Silverstone-ban is dobogós helyen végző Valtteri Bottas úgy véli, a 2002 előtti vonalvezetés „tökéletes” lett volna az FW36 számára, „de a mostani pálya is kedvezhet nekünk.” „Az egyenesekben sokat számít a motorerő, ez növeli az esélyeinket” – erősítette meg a Williams teljesítményért felelős mérnöke, Rob Smedley is.

A korábbi versenyeken kiemelkedő teljesítményt nyújtó, Silverstone-ban azonban némileg gyengébb Force India is jó versenyre számít. „Idén azokon a pályákon is sikerült pontot szereznünk, ahol kicsit küszködtünk. Silverstone-ban az autónk balansza nem volt ideális, mégis 4 ponttal tértünk haza. Hockenheimben nagyobb esélyünk van a jó szereplésre, különösen a lágy és szuperlágy gumik visszatérése miatt” – nyilatkozta Hülkenberg.

A Red Bull abban bízik, hogy a Brit Nagydíj utáni kétnapos teszten kipróbált fejlesztéseik közül többet hasznosíthatnak Hockenheimben, és annak is örülnek, hogy Németországban nem lesz létfontosságú a jó végsebesség. A 2012-es versenyt megnyerő Ferrari ezúttal természetesen nem számít győzelemre, bár ők is bíznak benne, hogy a silverstone-i teszten végzett eredményes munkájuk új lökést adhat nekik a felzárkózáshoz. A gyakorlást a Brit Nagydíjon elszenvedett balesete miatt kihagyó Kimi Räikkönen egyébként a Ferrari szerint teljesen felépült, így gond nélkül részt vehet a hétvégi megmérettetésen.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!