Vágólapra másolva!
Az Olasz Nagydíj patinás helyszínéről Bernie Ecclestone már kijelentette, hogy 2016 után ki akarja hagyni a versenynaptárból. A Hungaroring elnök-vezérigazgatója, Gyulay Zsolt szerint a magyar pálya ugyan ráncfelvarrásra szorul, de ehhez várhatóan adott lesz a szükséges fedezet, és 2021-ig biztosan nem forog veszélyben.

Noha a Forma-1 hagyományosan európai gyökerű sport, Bernie Ecclestone már az 1990-es/2000-es évek fordulóján nyitni kezdett az új, addig kiaknázatlan piacok felé. A világbajnokság a közönség zúgolódása ellenére, a tradicionális helyszínek rovására azóta is elsősorban a Távol- és a Közel-Kelet felé terjeszkedik, ahol gombamód szaporodnak az egy kaptafára épülő, többnyire Hermann Tilke által tervezett ultramodern, de sokak által lélektelennek tartott pályák. Mivel a csapatok húsznál több versenyt túlterheltségre hivatkozva nem fogadnak el a naptárban, az F1-ben reklámlehetőséget látó, s ezért fizetni is hajlandó országok kedvéért, mint Malajzia, Bahrein, Abu-Dzabi vagy Szingapúr, régi helyszíneket kellett kihagyni a körforgásból.

Így maradt hoppon Argentína, San Marino, pár évre Belgium, sőt még a nagydíjversenyzés bölcsőjének számító Franciaország is, amely néhány erőtlen helyi kezdeményezés ellenére a mai napig nem került vissza a klubba. A rendezési jogokért már olyan államok is sorban állnak, mint Azerbajdzsán, és ez az immár a tradicionális pályák közé sorolható, de a vonalvezetését és az infrastruktúráját tekintve kétségkívül elavult Hungaroring szempontjából nem megnyugtató. Ráadásul Ecclestone nemrég kijelentette, hogy még kevesebb európai futamot akar, a tavaly óta 2021-ig szerződéssel rendelkező Magyar Nagydíjra a mogyoródi pálya elnök-vezérigazgatója, Gyulay Zsolt szerint azonban sem ez, sem a szomszédos Ausztria visszatérése nem jelent veszélyt.

Még Monza, a Ferrari hazája sincs biztonságban Forrás: AFP/Olivier Morin

„A magyar versenyre semmiképpen nem" – mondta az Origo GPHíreknek. „Teljesen egyértelmű, hogy mi 2021-ig jó pozícióban vagyunk. Ecclestone nyilatkozata mögött kell keresni valamit, hogy miért pont akkor és ott hangzott el. Nyilván vannak olyan európai futamok, amelyeket szívesen lecserélne, hiszen több pénzt remélhet más pályáktól, de én azt gondolom, hogy jövőre nem fog változni a program. Még akkor sem, ha tényleg csak úgy lehet más helyszíneket bekapcsolni, hogy valahonnan elveszünk versenyeket, mert a csapatok többet nem bírnak el."

Gyulay hozzátette, hogy „azért ennyi európai verseny kell. A tradicionális futamoknak megvan a helyük az F1-es naptárban." Ő maga kedden délelőtt még arra tippelt, hogy a Belga vagy a Spanyol Nagydíj helyzete a legingatagabb, Ecclestone azonban alig néhány órával később az egyik legpatinásabb helyszín, Monza felé adott le egy figyelmeztető lövést. „Nem hiszem, hogy meg fogjuk hosszabbítani a szerződésüket, a jelenlegi ugyanis üzleti szempontból katasztrófa volt számunkra. Úgyhogy 2016 után viszlát!" – fenyegetőzött a Gazzetta dello Sportnak, hozzátéve, hogy a Ferrari hazájában még a nézettségi adatok is gyengébbek, mint máshol. „Mivel lehetne javítani rajtuk? Azzal, ha a Ferrari megszerezné az első két helyet az időmérőkön és a versenyeken..." – vélte Ecclestone. „Így egyébként mindenhol javulna a nézettség. A Ferrari világszerte sokak szenvedélye."

Noha ez lehet az alkudozás része is, vagyis még nem következik belőle feltétlenül, hogy Ecclestone végül tényleg elköltözteti Olaszországból a Forma-1-et, azt mindenképpen mutatja, hogy egyetlen helyszín sincs teljes biztonságban.

A Hungaroringet muszáj felújítani

Ecclestone a szerződéshosszabbításhoz végül nem követelte meg a vonalvezetés módosítását, ettől függetlenül azonban kétségtelen, hogy a Hungaroring elavult, javarészt még az 1980-as években kiépült infrastruktúrája mihamarabbi ráncfelvarrásra szorul – még akkor is, ha a csúcstechnológiájú, csillagászati összegekből létesített Tilke-pályákkal úgysem tud versenyre kelni.

A legsürgetőbb, hogy a pályát teljes hosszában újraaszfaltozzák. Ez Gyulay szerint még teljesen új rázókövekkel és bukóterekkel, az utolsó kanyarban már tavaly felhasznált speciális, nagy hőállóságú burkolattal is megoldható egymilliárd forintból, amit a Hungaroring önerőből ki tud gazdálkodni. A célegyenes különösen rossz állapotban van, ezért ősszel, a szezon vége után muszáj lesz elkezdeni a munkálatokat. Ugyanakkor elképzelhető, hogy nemcsak magához a kopóréteghez, hanem a pálya régi alépítményeihez is hozzá kell nyúlni: a napokban, pont néhány nappal a GT Open hungaroringi fordulója előtt például egy váratlan csőtörés akadályozta az előkészületeket.

A Hungaroring aszfaltja sok helyen hullámos, sőt bizonyos pontjain, például a célegyenesben, már fel is repedezett. Az utóbbi években csak a foltozgatására volt lehetőség Forrás: AFP/Ferenc Isza

„Ténykérdés, hogy olyan állapotban van a vízelvezetés és az áramellátás, olyan csövek vannak bent, amelyekről annak idején nem is készült rendes dokumentáció" – mondta Gyulay. „Veszélyes helyzetben vagyunk, hiszen mi lesz, ha pénteken történik ilyesmi? A probléma nem is magával az aszfalttal van, hanem az alépítményekkel."

Gyulay úgy véli, már a vízelvezetési rendszer modernizációja is mintegy négyszázmillió forintba kerülne. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) erre az évre csak a célegyenes mentén húzódó, három méter magas törmelékfogó kerítés meghosszabbítását kérte a Hungaroringtől, de különleges felépítése miatt ez is ötvenmillió forintos költséget jelent. Ám valójában a teljes infrastruktúrát modernizálni kellene, amihez a cég állami segítséget kért – és Gyulay reményei szerint meg is fog kapni a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól.

„Komplex fejlesztési tervet adtunk be, amely az a 2015/2016/2017-es költségvetési évre elvileg be is van ütemezve" – árulta el. „A három évre vonatkozóan húszmilliárdos tervünk van. Új lelátórendszer nem lesz, de a pályát ennyiből tizenöt évre rendbe rakjuk. Egy olyan főépület például belefér, amely európai színvonalat képvisel Paddock Clubbal meg a többivel."

Erre kétségkívül szükség van, hiszen a jelenlegi főépület, amelyben többek között a versenyirányítás és a sajtó is helyet kap, még a későbbi ráépítéssel együtt is szocreál, retró benyomást kelt. A Hungaroringnek azonban a környék infrastruktúrájával is akadnak visszatérő gondjai: a közeli földeknek például tucatnyi különböző tulajdonosa van, és a Magyar Nagydíj idején mindegyiküktől külön-külön kell kibérelni a megfelelő területeket a nemzetközi rendezvényhez méltatlan ideiglenes parkolók kialakítása céljából. A közlekedés pedig a verseny hétvégéje alatt, amikor mintegy ötvenezer autó érkezik a helyszínre, a szegényes úthálózat miatt valóságos rémálom.

Amin segítene, hogy Gyulay szerint a következő három évben EU-s forrásokból kiépülhet egy összekötő út a pályát két oldalról közrefogó Mogyoród és Kerepes között, a rendezvények alatt a nagyközönség elől jelenleg elzárt „Bernie Avenue" vonalában. Ezzel együtt valamilyen hangszigetelő falat is létesítenének, megoldva a környékbeli lakosok zajártalommal kapcsolatos régi problémáit. Mert a Hungaroring ilyen téren mindenképpen hasonló helyzetben van, mint Monza, ahol a civilek évek óta küzdenek a számukra zavaróan nagy hanghatással járó versenyek ellen.

Egyértelmű, hogy a Hungaroringet a hazai gazdasági viszonyok mellett nem lehet feltornázni a Yas Marina, vagy akár a Red Bull Ring szintjére, és az is tény, hogy hosszú távon a felújítása sem garantálja a Magyar Nagydíj jövőjét. Ettől függetlenül elkerülhetetlen a modernizációja, mert anélkül hamarosan magára a versenyzésre is alkalmatlanná válhat. Arról nem beszélve, hogy az elavult létesítmények aligha képviselnek tetszetős reklámot a Forma-1-re hozzánk érkező külföldiek szemében.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!