Vágólapra másolva!
A 2014-es világbajnokság kilencedik versenyhétvégéjén a mezőny visszatér arra a pályára, ahol 1950 májusában az első világbajnoki futamot rendezték. A gyors kanyarokkal teli, lendületes Silverstone megint a Mercedesnek kedvezhet, de a németek elismerik, hogy az ellenfelek egyre közelebb kerülnek hozzájuk.

Miközben a versenynaptár összetétele folyamatosan változik, szinte évente tűnnek el és bukkannak fel a helyszínek, egyes országok a kezdetektől fogva vendégül láthatják a Forma-1 mezőnyét. Közéjük tartozik az immár 65. F1-es nagydíjára készülő Nagy-Britannia is, amely - Olaszországhoz hasonlóan - az 1950-es idény óta megszakítás nélkül helyet kap a versenynaptárban. Az autóversenyzésben óriási hagyományokkal rendelkező ország adott otthont a világbajnokság legelső futamának, és azóta is kirobbanthatatlan a versenyhelyszínek közül.

A legtöbb Brit Nagydíjnak Silverstone adott otthont, a világbajnokság kezdete előtti két évet is beleszámítva idén az 50. versenyre kerül sor a northamptonshire-i pályán. A második világháborúban a Brit Király Légierő által repülőtérként használt területen 1948-ban alakítottak ki egy versenypályát, amelynek eredeti vonalvezetése nem volt hosszú életű: egy évvel később máris módosították rajta, és a korábbinál sokkal gyorsabbá tették. A silverstone-i pálya vonalvezetése egészen 1990-ig nem sokat változott, bár a hetvenes években egy sikán beépítésével próbálták lelassítani az egyre gyorsuló autókat, 1987-ben pedig a Bridge kanyart módosították. Ettől az évtől kezdve egyébként minden évben Silverstone látta vendégül a Forma-1-et, míg korábban az aintree-i és a Brands Hatch-i pályával évenkénti váltásban rendezték meg a versenyt.

Silverstone-ban 1950 óta rendeznek Forma-1-es versenyeket Forrás: AFP

A túl gyorsnak tartott pályát az 1991-es versenyre jelentősen átalakították, technikásabbá tették, de a vonalvezetés alapvető jellegzetességeit máig sikerült megőrizni. Biztonsági okok miatt az elmúlt két évtizedben is többször került sor kisebb-nagyobb módosításokra – legutóbb 2010-ben -, de Silverstone ma is a leggyorsabb, és a versenyzők által ezért a legélvezetesebbnek tartott pályák közé tartozik. "Imádom - ez az egyik kedvencem az egész szezonban, mert az egymást követő gyors kanyarok elképesztő élményt nyújtanak" - nyilatkozta Jean-Eric Vergne, akivel Sebastian Vettel is egyetértett. "Minden évben szívesen utazom Silverstone-ba, hiszen ezen a pályán hihetetlen érzés vezetni, ráadásul mindig óriási tömeg figyeli a helyszínről a hétvége eseményeit. A brit közönségnek nem számít, hogy esik az eső, vagy száraz a pálya - úgy tűnik, mindig nagyon jól érzik magukat, ami különleges hangulatot kölcsönöz az egész hétvégének" - nyilatkozta a címvédő.

Silverstone-t nemcsak lendületes vonalvezetése és gazdag hagyományai miatt szeretik a csapatok, hanem azért is, mert a mezőny nagy része hazai pályájaként tekinthet a brit versenyre. A tizenegy istállóból nyolcnak Angliában található a központja, a többségük ráadásul Silverstone közvetlen közelében helyezkedik el. A csapatoknak így logisztikai szempontból is a szokásosnál kisebb gondot jelent a Brit Nagydíjra való felkészülés, a hétvége előtt pedig az utolsó pillanatokig dolgozhatnak a főhadiszállásukon, sőt egyes mérnökök a nagydíj alatt is ingáznak a központ és a pálya között. "A versenyzőink is a gyárban töltik a futam előtti hetet, kihasználjuk, hogy még szerdán is dolgozhatnak a szimulátorban" - nyilatkozta a Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley, akinek csapata ráadásul pont Silverstone-ban rendezkedett be.

Silverstone pályarajza Forrás: FIA

Lelkesen készül a Brit Nagydíjra a három hazai versenyző, Lewis Hamilton, Jenson Button és Max Chilton is. "Silverstone nyilvánvalóan nagyon különleges verseny számomra, és még mindig hihetetlen, hogy mennyire támogat az itteni közönség" - mondta Hamilton. "A brit rajongók a legjobbak a világon, és nagyon megtisztelő azt látni, hogy az eredményeimtől függetlenül emberek ezrei szurkolnak nekem. 2008-ban egy esős versenyen sikerült itt nyernem, hihetetlenül jó érzés volt."

Az aerodinamika az úr

Noha a legutóbbi két nagydíjat is gyors pályákon rendezték Kanadában és Ausztriában, a silverstone-i pálya másfajta kihívást állít a csapatok elé. Itt ugyanis nem törik meg lassú kanyarok a hosszú egyeneseket és a tempós pályaszakaszokat, sőt éppen ellenkezőleg: a 18 kanyarból mindössze egy olyan van, amelyet 100 km/ó-nál alacsonyabb sebességgel vesznek be a versenyzők, a többi a közepes és gyors tempójú közé sorolható. A leghíresebb, és a pilóták által leginkább kedvelt pályarész a középső szektorban van, és a 9-es számmal jelzett Copse-tól a Chapel elnevezésű kanyarig hat rendkívül gyors fordulót foglal magába. Ezen a szakaszon egyszer sem csökken 215 km/ó alá az autók sebessége, a versenyzőket pedig 5 G-s oldalirányú erőhatások érik.

„Sehol nem lehet annyira intenzíven érezni, hogy milyen nagyszerű teljesítményre képes egy Forma-1-es autó, mint Silverstone-ban, különösen a rendkívül gyors Maggots-Becketts-Chapel kanyarkombinációban” – magyarázta Daniel Ricciardo, aki a pálya különleges nehézségeire is rámutatott. „A 3-as és 4-es kanyarban több ív közül választhatunk, pedig ’csak’ egyszerű hajtűkanyarokról van szó. Az egyik lehetőség, hogy az elsőben keményen hajtunk, és ezzel beáldozzuk a másodikat, de az ellentétes megoldást is választhatjuk. Minél többet vezetek a pálya új szakaszán, annál jobban élvezem, mert itt az előzésre is több lehetőség nyílik.”

Könnyen lehet, hogy az eső idén is megnehezíti a csapatok dolgát Forrás: AFP

A hosszú, 5891 méteres pályán az egyeneseknek is jut elég hely, ezek azonban több kisebb szakaszban kötik össze a gyors kanyarokat, a versenyzőknek nincs idejük hosszan pihenni a kör közben. Abban azonban szinte minden pilóta egyetért, hogy a silverstone-i pálya inkább mentálisan, mint fizikailag kimerítő, hiszen a nagy tempójú, lendületes kör folyamatos koncentrációt igényel, a hibák pedig a tágas bukóterek ellenére is csúnya balesetekhez vezethetnek. Trükkös helyzeteket eredményezhet, hogy az idei autók máshogy viselkednek majd a pályán, mint ahogy azt a Silverstone-t jól ismerő versenyzők a korábbi években megszokhatták: a nagyobb nyomaték és a kisebb leszorítóerő is megtréfálhatja őket, ami miatt a szokásosnál több hibára és csúszkálásra lehet számítani.

A mérnököknek leginkább arra kell ügyelniük, hogy az autók stabilitása a nagy sebességű kanyarokban is megfelelő legyen, és minél nagyobb leszorítóerőt érjenek el. A jó stabilitás elérése nehezebb lehet, mint a többi pályán, hiszen Silverstone-ban nagyon gyakoriak az erős széllökések. Az alapból is 22-23 km/ó-s légmozgás egyik pillanatról a másikra akár 40 km/ó-ra is felerősödhet, ráadásul az iránya is gyorsan változhat - egy nap alatt akár 180 fokot is fordulhat a széljárás. Ez nemcsak a versenyzők, hanem az autók beállításain ügyködő mérnökök képességeit is próbára teszi, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy a pénteken tesztelt megoldások szombaton is eredményesek lesznek. Segítséget jelenthet viszont, hogy a pálya szinte egész évben használatban van, ezért az állapota nem fog jelentősen változni a hétvége előrehaladtával.

Silverstone-ban az autók végsebességéről az aerodinamikai hatékonyságra helyeződik át a hangsúly, és a kisebb légellenállású autók előnybe kerülhetnek a riválisaikkal szemben. A fékek teljesítménye itt kevésbé kerül előtérbe, hiszen a gyors kanyarok miatt nincs szükség hirtelen lassításokra, ráadásul az egyenesek az alkatrészek hűtésének is kedveznek. Vélhetően az üzemanyag-fogyasztás sem okoz komolyabb aggodalmakat, a lassú tempóról történő kigyorsítások hiánya miatt az autók ezen a rendkívül gyors pályán is csak közepes mértékben fogyasztják a benzint.

Idén nem lesz gumikáosz

A 2013-as Brit Nagydíj sajnos nem a pályán zajló remek csatákról, hanem a Pirelli szétrobbanó abroncsairól maradt emlékezetes: a látványos defektek négy pilóta versenyét tették tönkre, és további négy-öt autó gumija is meghibásodott a verseny során. A nyilvánvaló veszély miatt a versenyigazgató Charlie Whiting már azt fontolgatta, hogy leállítja a futamot. Erre végül nem került sor, a verseny után azonban a Pirellinek módosítania kellett a rendkívül gyorsan elhasználódó abroncsain.

Tavaly Rosberg diadalmaskodott a Brit Nagydíjon Forrás: AFP

Noha Silverstone a durva kerékvetői és a gumigyilkos aszfaltja miatt minden évben alaposan megterheli az abroncsokat, az idén nem kell a tavalyihoz hasonló káoszra számítani. A Pirelli a két legkeményebb keverékét viszi el Angliába, amelyek eleve sokkal tartósabbak, mint a 2013-ban használt gumik, ebben az évben ráadásul nem volt példa a tavalyihoz hasonló problémákra. Az olasz gyártó sportigazgatója, Paul Hembery ettől függetlenül elismeri, hogy a brit pálya mindig nagy kihívás elé állítja őket. A borítás több helyen egyenetlen, és az aszfalt minősége a pályán belül többször is változik, hiszen az egyes szakaszokat nem egyszerre újították fel.

„A két legkeményebb keverékünket hoztuk el Silverstone-ban, mert ezek képesek megfelelő biztonsággal teljesíteni a versenytávot” – magyarázta Hembery. „Tavaly sajnos nem úgy alakult a verseny, ahogy szerettük volna, de az idei abroncsainkban maradéktalanul megbízunk – a kemény és a közepes keverékek már Malajziában és Spanyolországban is bizonyítottak.”

A tavalyi győztes, Nico Rosberg három kiállással teljesítette az 52 körös versenyt, de a Pirelli arra számít, hogy a tartósabb gumikkal a legtöbb csapat kétszer cserél majd kereket. Az előre eltervezett taktikát azonban természetesen felboríthatja az időjárás, Angliában ugyanis mindig számolni kell az eső lehetőségével. Ritkaságnak számít az olyan silverstone-i versenyhétvége, amelyet egyszer sem zavar meg a csapadék – idén szombatra jósolnak záporokat, de pénteken és vasárnap is felhős idő várható.

A Brit Nagydíj programja

Péntek:
11.00-12.30 - 1. szabadedzés
15.00-16.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



„Silverstone-ben természetesen mindig az időjárás szolgáltatja az egyik fő beszédtémát” – mondta Hembery. „A múltban láttunk itt már mindent, a fényes napsütéstől a zuhogó esőig. Ezért mindig nagyon fontos, hogy az aktuális körülményekhez alkalmazkodva a csapatok képesek legyenek gyors stratégiai döntéseket hozni, hiszen a korábbi adatokra nem feltétlenül támaszkodhatnak.”

A Safety Car pályára küldésére jóval kisebb esély van, mint Monacóban vagy Kanadában, de az óriási bukóterek ellenére itt is viszonylag gyakran előfordul, hogy biztonsági autós szakasz lassítja le a versenyt. Erre az esetek többségében a zuhogó eső vagy a félresikerült előzési manőverek következtében kerül sor.

Fogy a Mercedes előnye?

A mindkét világbajnokságot toronymagasan vezető Mercedesnek a Brit Nagydíj előtt sem kell különösebben aggódnia, hiszen az eddigi nyolc verseny mindegyikén az ő autójuk volt a leggyorsabb, és a műszaki hibákkal tarkított Kanadai Nagydíj kivételével mindenhol futamgyőzelmet tudtak aratni. Ausztriában azonban a feltámadó Williams meglepően közel került hozzájuk, a 3. helyen befutó Valtteri Bottas mindössze 8 másodperccel maradt el a győztes Rosbergtől. Bár egyesek – köztük Fernando Alonso – úgy gondolják, hogy a Mercedes előnye valójában sokkal nagyobb is lehetett volna, a németek azt állítják, Spielbergben sem rejtegették a valódi képességeiket, a Williams valóban megszorongatta őket.

Toto Wolff ezért az eddigieknél is keményebb munkára szólította fel a csapatát, és Niki Lauda is egyetértett abban, hogy az Osztrák Nagydíj komoly figyelmeztetést jelentett számukra. „Megkongatták a vészharangokat, az ellenfeleink egyre közelebb kerülnek hozzánk” – nyilatkozta a napokban az osztrák, aki azért még nem esik pánikba. „Ha időben észbe kapunk, még van időnk cselekedni.”

A Spielbergben nagyon gyenge teljesítményt nyújtó Red Bull Silverstone-ban is a Mercedest tartja a legnagyobb esélyesnek, de bíznak benne, hogy az aerodinamikai fejlesztéseiknek köszönhetően közelebb kerülhetnek a németekhez. A Red Bull eddig háromszor diadalmaskodott Silverstone-ban, a legutóbbi négy bajnoki címet bezsebelő Vettel azonban 2009-ben nyert utoljára, 2010-ben és 2012-ben Mark Webber aratta le itt a babérokat.

Az idei évben első dobogós helyezését megszerző Williams nem biztos benne, hogy meg tudja ismételni az Ausztriában nyújtott teljesítményét, de Rob Smedley szerint Silverstone-ban is jó esélyük van az erős pontszerző helyek elcsípésére. „A pálya vonalvezetése a nagy motorerőt és a kis légellenállást jutalmazza, ezeken a területeken jó az idei autónk” - mondta a teljesítményért felelős mérnök. „A hőmérséklettől függően azonban előfordulhat, hogy a hátsó abroncsok szemcsésedése megnehezíti a dolgunkat, és hűvösebb időben meggyűlhet a bajunk a kemény gumik menedzselésével is.”

A Red Bull visszavágna a gyenge ausztriai szereplés után Forrás: AFP

A Force India az eddigi pályák többségén meggyőző teljesítmény nyújtott, ezért a Brit Nagydíj előtt is bizakodnak, bár Nico Hülkenberg egyelőre nem tudja megítélni, hogy a keményebb abroncsokon mennyire lesznek ütőképesek. A McLaren attól tart, hogy a gyors kanyarokban a szokásosnál is nagyobb lesz a hátrányuk, Jenson Button ugyanakkor reméli, hogy az új fejlesztéseiknek köszönhetően a középmezőny elejében harcolhatnak majd. A brit 15. alkalommal fog rajthoz állni a hazai versenyén, de a dobogóra eddig egyszer sem sikerült felállnia – ő is elismeri azonban, hogy valószínűleg nem az idén fogja megtörni ezt az átkot. Más csapatok, például a pályák többségén küszködő Lotus viszont arra számítanak, hogy az eddigiektől eltérő pálya jellegzetességei kihozzák a legjobbat az autójukból.

A Brit Nagydíj után egyébként a csapatok lehetőséget kapnak arra, hogy javítsanak az autóikon, itt rendezik ugyanis a szezon közbeni tesztek harmadik fordulóját.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!