Vágólapra másolva!
Az új ruhába bújt Red Bull Ring ránézésre egyszerű, de valójában egy igazi régi vágású versenyhelyszín sokrétű kihívásokkal. Pénteken bebizonyosodott, hogy a Mercedes itt is egy külön ligát képvisel, a Ferrari, a Red Bull, a Williams és a Force India között viszont apróságok fognak dönteni a hétvégén.

Ha a Mercedesekről egy pillanatra elfeledkezünk, az Osztrák Nagydíj pokolian izgalmas versenynek ígérkezik. Legalább négy csapat van ugyanis, amelynek a tempóját a hosszú etapokon egy hajszál választja el egymástól: a Ferrari, a Red Bull, a Williams és a Force India között minden bizonnyal a beállítások, a versenyzők pillanatnyi formája és a rajt fog dönteni, no meg az, hogy kinek jön ki a lépés az időmérőn, főleg a Q3-ban. Hiába állítja Lewis Hamilton, hogy a pole-t nem létfontosságú megszerezni, a várható előzési nehézségek miatt a rajtsorrend meghatározó lesz.

De ne szaladjunk ennyire előre! A Forma-1 2003 után tért vissza Stájerország elbűvölő hegyei és fenyvesei közé, az immár Red Bull Ringként ismert, de a vonalvezetését tekintve az eredeti A1-Ringgel teljesen megegyező pályára. A jelenlegi mezőnyből csak a veteránok – Jenson Button, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso és Felipe Massa – versenyeztek itt az előző korszakban, a többieknek új a helyszín. Amely azonnal elnyerte a pilóták zömének tetszését, mert a Dietrich Mateschitznek hála ultramodern létesítmények ellenére nem a Szepang/Sanghaj/Szahír vérvonalt képviseli, hanem a klasszikus pályákkal rokon.

És nem mellesleg sokkal nagyobb kihívást jelent, mint a vonalvezetése vagy a kanyarok feltűnően csekély száma alapján hinnénk. „Élvezetes vezetni rajta, különösen az 5/6-os számú dupla balosban, illetve a célegyenesre vezető utolsó kanyarkombinációban" – mondta a caterhames Kamui Kobajasi. Nico Hülkenberg pedig hozzátette: „A kör meglehetősen rövid, de kellemes ritmusa van. Papíron könnyebb, mint a valóságban, mert sok helyen kifejezetten nehéz és technikás." Az egyik fő attrakciója a nagy szintkülönbség, amely két-háromszázas tempónál hullámvasút-jelleget kölcsönöz a száguldásnak, ezért nem csoda, hogy több fiatal lelkesen már az első nap után a kedvencei között kezdte emlegetni a Red Bull Ringet.

Ma az időjárás is bezavart, de szombaton és vasárnap várhatóan nem fog Forrás: Daimler

Pénteken rengeteg kicsúszás történt, bár a tágas bukótereknek hála egyetlen autó sem sérült meg. Paddy Lowe, a Mercedes technikai igazgatója érthetőnek tartja a sok vezetői hibát. „Ez nagyszerű pálya, és ahogy várható volt, alaposan próbára teszi a fékeket" – mondta. „Emellett a nagy tengerszint feletti magasság miatt a szokásosnál kisebb a leszorítóerő, ezért a versenyzők nehezen tudtak kiegyensúlyozott köröket futni." Ez az időmérőn fontos tényező lehet, hiszen aki a kritikus pillanatban hibázik, azonnal veszíthet négy-öt helyet a rajtrácson. Az időjárás már kevésbé: a felhők pénteken kacérkodtak a pályával, az eső néha el-eleredt, de csak szemerkélve, és a hétvége további részében várhatóan száraz lesz a pálya. Esetleg az erős szél, amely – különösen a 8-as kanyarban – ma is megbolygatta az autók aerodinamikai egyensúlyát, szerephez juthat.

A pálya utolsó része problematikusnak bizonyult. Bár Charlie Whiting előre figyelmeztette a versenyzőket, hogy nem szelhetik át a fehér vonalat a bokszbejáratnál, ezt ma négyen is megtették. Daniel Ricciardo, Kamui Kobajasi, Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen egyelőre megúszta figyelmeztetéssel, a sportfelügyelők azonban kilátásba helyezték, hogy legközelebb nem lesznek ilyen elnézőek. A szigorra jó okuk van. „A 8-as kanyarnál lévő bokszbejárat elég trükkös hely. Megpróbáltam kívülről elmenni valaki mellett, aki éppen a bokszba igyekezett, csakhogy a felhalmozódott gumitörmelék miatt egyenesen továbbsodródtam. Ezzel a problémával kezdeni kellene valamit" – mutatott rá Jenson Button. „Illetve a 8-as kanyarral is muszáj foglalkozni, mert ott gyorsabban lehet fordulni négy kerékkel a pálya mellett, ami kicsit veszélyes, ha nem érünk vissza az aszfaltozott bukótérből még a füves rész előtt."

A csapatok mindenesetre úgy kezelték a Red Bull Ringet, mintha teljesen új pálya lenne, hiszen nem voltak róla friss adataik. Ráadásul nagyon rövid is (egy kör itt tart a legrövidebb ideig az egész szezonban), ezért rengeteg kört tettek meg: Kevin Magnussen például 81-et, és hatan teljesítettek legalább egy teljes versenytávot a nap folyamán. A beállítások keresését megbolondította, hogy az új aszfalt állapota ma sokat változott, és a következő két napban még többet fog, vagyis a mérnökök mozgó célpontra lőnek. A Force India versenyzői például épp az ellenkező utat járták be; Sergio Pérez autójának viselkedése jó, Nico Hülkenbergé viszont rossz irányba változott a két szabadedzés között.

A pálya vonalvezetése nem változott. Egyszerűnek látszik, de az autóból nézve nem az Forrás: FIA

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a pálya még nem igazán gumizódott fel, és ma viszonylag hűvös is volt (az aszfalt maximum 28 fokos), márpedig a hőmérséklet szombattól nőni fog. Ezzel magyarázható az egyes autókon főleg a szuperlágy Pirellikkel tapasztalt szemcsésedés, amely bizonyos esetekben – például a Red Bullokon – egy óra járásának megfelelő körforgású pályán szokatlan helyen, a jobbhátsó kerék futófelületének belső részén jelentkezett. A Pirelli sportprogramjának főnöke, Paul Hembery is megjegyezte, hogy a csapatok között jelentős különbségek voltak a hátsó gumik használata terén, de ezek szerinte később eltűnnek majd, a lágy/szuperlágy kombináció pedig megfelelő választás volt.

„Ma nagyon nyers volt a pálya, a gumik kopásának és elhasználódásának üteme mégis mérsékelt maradt, különösen a lágy keveréken" – mondta. „A versenyen valószínűleg pont beletrafálunk abba, amit elterveztünk: a kopás elég nagy lesz ahhoz, hogy a küzdelem érdekes legyen, de a pilóták többségének kétszer kelljen kereket cserélni." A keverékek között viszonylag kicsi, kb. 6 tizedmásodperc volt a különbség, és a csapatok a péntek délutáni edzésen igyekeztek mindkettővel teljesíteni legalább egy hosszabb etapot. A versenyzők zöme maga is kipróbálta a lágyat és a szuperlágyat is, bár akadtak kivételek – Valtteri Bottas például egy 23 körös etapot ment a lágy gumikon.

Ami az egykörös tempót illeti, Fernando Alonsót, Felipe Massát és Bottast mindössze 51 ezredmásodperc választotta el egymástól a 3-4-5. helyen. A Red Bull úgy 3 tizeddel lassabb volt náluk, a Force India pedig még a legjobb tíz közé sem verekedte be magát, ez a kép azonban csalóka. Ha megnézzük a hosszú etapokat, pont megfordul a helyzet. Íme az átlagok a szuperlágy gumikon (kicsit csaltam, mindjárt elárulom, hogy miért):

1. Rosberg 1:14.060
2. Hamilton 1:14.082
3. Pérez 1:14.839
4. Ricciardo 1:14.966
5. Massa 1:15.019
6. Räikkönen 1:15.139
7. Hülkenberg 1:15.482
8. Magnussen 1:16.406

Pontos következtetést nehéz levonni, mert a legtöbben felváltva futottak gyors és lassú köröket, az etapok meglehetősen eltérő hosszúságúak, és van néhány zavarba ejtő jelenség; Massa körideje például eleinte gyorsabb ütemben romlott Pérezénél, ami összhangban van azzal, hogy a Williams durvábban koptatja a hátsó gumikat, mint a Force India (ugyanez érvényes a Ferrarira is), de aztán az etap 11. körében hirtelen megfutotta az egész boly legjobb körét. Ricciardo eleinte teljesen együtt haladt a többiekkel, csak tovább maradt a pályán, és a 20. körében, közvetlenül a kiállása előtt volt a leggyorsabb. Noha ez inkább benyomás, semmint adatokkal alátámasztott tény, ismét a Red Bull ígérkezik a Mercedes legveszélyesebb ellenfelének.

Néhány versenyző körideje a péntek délutáni hosszabb etapjából (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter (Origo)

A Mercedesről eddig azért nem esett szó, mert a fölényük megfellebbezhetetlennek tűnik. Lewis Hamilton délután 9 tizedet vert a legközelebbi kihívójukra, Alonsóra, ami egy ennyire rövid, 69-70 másodperces pályán a szokásosnál is durvább különbség. A Red Bull Ring hosszú egyenesei és emelkedői kedveznek a Mercedes motoroknak – a csapatot legfeljebb az nyugtalaníthatja, hogy délelőtt Rosberg, délután pedig Hamilton autójában akadtak eltérő gondok az ERS-szel. Kettejük délutáni hosszú etapját ugyanazon az időskálán ábrázoltam, mint az üldözőkét, hogy világos legyen a különbség, de Rosbergnél csaltam kicsit, mert ő a 8. köre után egy pillanatra kiállt a bokszba, tehát valójában két etapban tette meg a lenti 17 körét (ez az oka a nagy kiugrásnak a 8-9-edikben):

Hamilton és Rosberg egy-egy hosszú etapja, illetve az utóbbi esetében valójában kettő (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter (Origo)

S hogy ki nyeri majd kettejük háziversenyét? Az első napon Hamilton volt a gyorsabb, de az utóbbi hétvégéken láthattuk, hogy péntekről szombatra könnyen fordulhat közöttük a kocka. „Montrealban is így volt, aztán az időmérőn mégis odakerültem, ahol lennem kellett" – emlékeztetett Rosberg. „Van pár gyenge pontja az autónknak, mint a féktávok és a balansz úgy általában – ráadásul ma az egyenesekben is nagyon pattogott. Ez a jelenség a kanyarok előtt is megmaradt, ami furcsa érzés volt. Utána kell járnunk, hogy mi volt az oka."

Ha a jó oldalát nézzük, vasárnap délután két versenyt is láthatunk majd: egyet a Mercedesek, egyet a többiek között. Bízhatunk benne, hogy egyik sem lesz unalmas.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!