Vágólapra másolva!
A költségcsökkentés jegyében újra megszűnhet a nagydíjak közötti tesztelés, sőt, a szezon előtti tesztciklusok száma is kettőre csökkenhet.

A kisebb Forma-1-es csapatok sürgetőnek érzik a kiadások mielőbbi csökkentését, ami nélkül néhányuk működése veszélybe kerülhet. Az utóbbi időben felerősödtek a Caterham eladásáról szóló, hivatalosan cáfolt pletykák, de a középmezőnyből például a Lotus és a Sauber anyagi helyzete sem fényes.

Miután a költségplafon bevezetése meghiúsult, a csapatok más megoldásokkal próbálnak faragni a kiadásokon: az ötletek között már felmerült a több egységes alkatrész bevezetése és a nagydíjakra elutazó alkalmazottak létszámának további csökkentése. Az Autosport úgy értesült, hogy jelenleg ismét terítéken van a tesztelésre vonatkozó korlátozás szigorítása is.

2009-től 2013-ig tilos volt a nagydíjak közti hagyományos tesztelés - leszámítva a fiatal pilótáknak kiírt közös gyakorlást, melyet az istállók azért kihasználtak a fejlesztésekkel való kísérletezésre -, de az idén újra van négyszer két nap, amikor a szezon közben is pályára lehet vinni az autókat. A brit szaklap információi szerint a csapatok részben azért vették fontolóra ennek a lehetőségnek a betiltását 2015-től, hogy csökkenjen a személyzet terhelése.

Emellett az üzemeltetési és utazási költségek további csökkentését szolgálhatja az a terv, hogy a szezon előtti tesztelés is rövidebb legyen: néhány éve még tizenhat nap állt a csapatok rendelkezésére a felkészülésre, az idén tizenkettő volt, és lehet, hogy jövőre már csak kétszer négy lesz. A helyszínek közül pedig kikerülhet a távolabbi, Közel-Keleten lévő bahreini pálya.

Még tovább korlátozhatják a tesztelést Forrás: Ferrari

A Ferrari mérnöke, James Allison egyetért azzal az iránnyal, hogy a műszaki helyett a sportszakmai vonalon próbálják csökkenteni a kiadásokat. "A sportszakmai szabályok általában hatékonyabbak ezen a téren. A legtöbb pénzt valószínűleg úgy spórolhatjuk meg, ha a sportszakmai kérdésekkel foglalkozunk" - mondta. "Mindazonáltal műszaki téren is mindig akadnak olyan területek, amelyekkel pénzt lehet megtakarítani."

A McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy csak óvatosan szabad belenyúlni a szabálykönyvbe. "Minél többet változtatunk az előírásokon, annál nagyobb az esélye, hogy több pénzt költünk az új szabályokhoz való alkalmazkodásra" - közölte. "Tudjuk, hogy a legjobb módja a pénzspórolásnak az, ha néhány évig stabilak maradnak a szabályok."

Prost jobb kommunikációt akar a közönség felé

Idén a turbómotorok bevezetése volt az a tényező, amely a leginkább megdobta a csapatok költségeit, mivel az új erőforrások kifejlesztése sok pénzt emésztett fel a gyártók részéről. A közönség persze nem ezért, hanem a gyenge akusztikus hatás miatt kritizálja a motorokat - a négyszeres világbajnok Alain Prost pedig a sportág irányítóit azért, mert a váltást nem kommunikálták megfelelően a külvilág felé.

"A közönségnek, a szurkolóknak meg kell érteniük, miért történt mindez. Csak annyit látnak, hogy jött egy komoly változás, és nem értik, miért." - nyilatkozta. "Ez nem konkrétan valakinek a hibája, hanem mindenkié."

Prost szerint a nézőszám csökkenése is azt sugallja, hogy a közönség elégedetlen. "Én jól ismerem az F1-et, és a rendelkezésemre álló információk mellett nagyon érdekesnek találom a versenyeket. De ha belegondolok, hogy mi lenne, ha kevésbé érteném, és csak a tévében nézném őket, vajon tetszenének? Nem biztos" - ismerte el. "Rengeteg a korlátozás, az előírás. Talán túl messzire mentünk."

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!