Vágólapra másolva!
A hétvégén egy igazi klasszikussal, a Monacói Nagydíjjal folytatódik a 2014-es Forma-1-es világbajnokság. A hercegség kanyargós utcáin rendezett versenyt a pilóták, a nézők és a szponzorok is imádják, ráadásul az erősorrend is megjósolhatatlanabb, mint a többi helyszínen.

"Minden évben elhatározom, hogy ezúttal hideg fejjel, logikusan gondolkozva vágok neki a versenyhétvégének, de mégis minden évben azon kapom magam, hogy izgatottan fel-le ugrándozom" - nyilatkozta a Monacói Nagydíjról Daniel Ricciardo. "Ez egyszerűen elképesztő. A város és a kikötő hangulata, a verseny története, a hatalmas tömeg... Mint egy felbolydult méhkas."

Ricciardo mondatai valószínűleg híven tükrözik, hogyan vélekedik a legtöbb versenyző a Monte-Carló-i futamról. A nagydíj annak ellenére tartozik a világbajnokság legnépszerűbb fordulói közé, hogy itt található a versenynaptár legrövidebb, és egyben leglassabb pályája, amely alig nyújt lehetőséget az előzésre, és az átlagosnál sokkal jobban megdolgoztatja a versenyzőket. A hétvége során ráadásul a csapatok alig férnek el a szűk helyen kialakított, túlzsúfolt paddockban, a versenyzőknek pedig a szokásosnál is több sajtófelkérésnek kell eleget tenniük.

Az épületek és a kikötő közé szorított pályán a biztonsági feltételek sem érik el a modern létesítmények színvonalát: csak néhány kanyarnál tudtak kisebb bukótereket kialakítani, ezektől eltekintve közvetlenül a pályát övező falak várják a hibázó pilótákat. „Egyetlen apró hibát sem engedhetünk meg magunknak, hiszen könnyedén a korlátban köthetünk ki” – mondta Sebastian Vettel. Ennél is rosszabbul járt 1955-ben Alberto Ascari, aki egyenesen a tengerben landolt, miután nem tudta bevenni a kikötőnél lévő sikánt. Bár erre manapság vajmi kevés az esély, a szűk utcák így is több veszélyt rejtenek magukban, mint a legtöbb épített versenypálya. Monacóban ezért nem csak a fizikai, hanem a mentális felkészültség is rengeteget számít, hiszen a verseny majdnem két órán keresztül igényel folyamatos koncentrációt a pilótáktól.

A monacói kikötő gyönyörű hátteret biztosít a versenynek Forrás: AFP

Az említett nehézségek ellenére a versenyzőket bőven kárpótolja, hogy minden év májusában a világ egyik leghíresebb, legnagyobb presztízzsel bíró, legtöbb kihívást rejtő nagydíján vehetnek részt. Monaco az a helyszín, ahol a világ egyik leggazdagabb sportága a legnagyobb fényében tündököl: a paddockot filmsztárok, énekesek és a Forma-1-be befektetni kívánó üzletemberek lepik el, a csapatok éjszakai partikat szerveznek a gyönyörű kikötőben himbálózó luxusjachtokon, a helyi lakosok jelentős része pedig egy hétre elmenekül a városból, hogy óriási összegekért kiadják lakásaikat a világ minden tájáról érkező rajongóknak.

A pilóták közül az újonc Danyiil Kvjat még soha nem járt Monacóban, mások viszont – mint Nico Rosberg, Lewis Hamilton vagy Felipe Massa – nagyon is jól ismerik a kanyargó utcákat, hiszen az adókedvezményeiről is híres mediterrán hercegségben telepedtek le. Saját nagydíj híján a francia versenyzők is hazai futamuknak tekintik a versenyt, érzelmileg azonban alighanem Nico Rosberg kötődik leginkább Monte Carlóhoz, ő ugyanis születése óta itt él. „Rengeteg csodálatos élmény köt ehhez a helyhez” – mondta. „Itt nőttem fel, és felnőttként sem szakadtam el tőle.”

Rosberg 2013-ban győzelmet aratott egyik kedvenc pályáján, és ezzel a Monacói Nagydíj történetének 33. győztese lett. A legeredményesebb versenyző Ayrton Senna, aki tíz monacói indulásából hatszor nyert, és további két alkalommal dobogós helyen végzett. Jellemző azonban, hogy a pályát övező korlátok a brazil világbajnokot sem kímélték: 1988-ban senkitől sem zavartatva haladt az élen, amikor alig tíz körrel a verseny vége előtt az alagút utána a falnak csapódott. Hasonló meglepetéseket gyakran láthatunk az utcai versenyen, itt olyan versenyzők is főszerephez juthatnak, akiknek erre máshol esélyük sem lenne. Sennát Michael Schumacher és Graham Hill követi 5-5 monacói győzelemmel, a mostani mezőnyből pedig Fernando Alonso az egyetlen, aki kétszer is megnyerte a versenyt. Monacóban egyébként már jóval a Forma-1-es világbajnokság előtt, 1929-ben is rendeztek nagydíjat, 1955 óta pedig minden évben a világbajnokság része.

"Ez az a futam, amelyet minden versenyző meg akar nyerni" - jelentette ki Lewis Hamilton, aki második próbálkozásra, 2008-ban tudott diadalmaskodni Monte Carlo utcáin. "Sok nagyszerű versenyző ennek a pályának köszönheti, hogy legendássá vált a neve. Megtiszteltetés azért küzdeni, hogy én is közéjük tartozhassak."

Egyenes nélkül

A vonalvezetés egyik legjellemzőbb ismertetőjegye, hogy egyetlen hosszú egyenest sem találunk a pályán, még a célegyenesnek nevezett szakasz is ívelt. Rövid egyenes szakaszok ugyan befértek néhány kanyar közé, de a motorerő ezen a pályán lényegesen kevésbé számít majd, mint a versenyhelyszínek többségén. A körnek mindössze 45 százalékát teljesítik padlógázzal a versenyzők, míg a többi pályáról általánosságban elmondható, hogy a kör nagyobbik részében nem emelik fel a gázról a lábukat. A váltókat azonban alaposan meggyötri a körönkénti mintegy 55 le- és felkapcsolás, a lassú kanyarok pedig a fékeket is megdolgoztatják. Ebből a szempontból mégsem számít túlságosan vészesnek a pálya, mert a 13 fékezési zóna közül mindössze kettőnél kell nagy tempóról lelassítani.

Manapság kevés esély van rá, hogy valaki belehajtson a tengerbe - az 50-es években előfordult Forrás: AFP

A pálya lassúságát jelzi, hogy a 3340 méter hosszú aszfaltcsíkon teljesített 78 kör mindössze 260 kilométert tesz ki (az összes többi verseny távja eléri a 300 km-t), de így is a leghosszabb ideig tartó versenyek közé szokott tartozni. A vonalvezetés az évtizedek során csak ritkán változott, hiszen nincs nagyon hely a módosításokra, de biztonsági okokból időnként alakítanak a pályán. A célegyenest a St. Dévote nevű, derékszögű jobbkanyar követi, majd az enyhe jobbos Beau Rivage után a hosszabb balkanyar, a Massenet következik. Ezután a város kaszinójáról elnevezett kanyarban fordulnak jobbra a versenyzők, hogy két nagyon lassú fordulóhoz, a Mirabeau-hoz és a hivatalosan már Grand Hotel nevet viselő, de máig Loewsként emlegetett hajtűkanyarhoz érjenek – ez egyébként az egész idény leglassabb kanyarja, az autók alig érik el az 50 km/ó-s tempót.

Ezután következik egy padlógázos szakasz az alagúttal, amelynek végén a 290 km/ó körüli tempót is elérnek az autók. Az alagút utáni sikánt – ahol a versenyzők valószínűleg idén is gyakran hibáznak majd – egy újabb gyors kanyar követ, majd a tengerparti részen újabb sikánokkal, és a Rascasse szűk visszafordítójával találkozunk. A pályán idén is csak egy DRS-zónát jelöltek ki: a mérési pont a 16-os kanyar után lesz, és a célegyenesben lehet majd nyitott hátsó szárnnyal előzést megkísérelni. Monacóban amúgy is rendkívül nehéz sikeres manővert végrehajtani, ennek ellenére többször láttunk már rá példát, hogy valaki a mezőny végéről ért fel erős pontszerző helyekre.

Monte Carlo pályarajz Forrás: FIA

„Az előzés csak óriási kockázatvállalás árán lehetséges” – magyarázta Vettel, aki egyszer, 2011-ben tudta megnyerni a versenyt. „A kikötőben lévő sikán előtt van a legnagyobb esélyünk az előzésre, amikor majdnem 300 km/ó-s tempóval kihajtunk az alagútból, és az első fokozatban vett sikán felé közeledünk. Ezt leszámítva Monacóban minden a türelemről szól. Közben abban is reménykedünk, hogy az autónk teljesen megbízható lesz, hiszen a felfüggesztést hihetetlenül leterheli ez az extrém pálya, amelynek egyenetlen aszfaltja egy hullámvasúthoz hasonlít.”

Monacóban valóban a rugalmasan állítható felfüggesztés, valamint a nagy leszorítóerő a legfontosabb, az aerodinamikának itt nincs döntő szerepe. A csapatok rendszerint egyedi beállításokkal készülnek a monacói pályára, amelyhez ilyen szempontból talán a Hungaroring hasonlít leginkább. Az egyenetlen aszfalton lágy futóműre van szükség, és a hasmagasságot is a szokásosnál nagyobbra állítják.

Bemutatkozik a szuperlágy gumi

Ahogy az az utcai pályákon megszokott, a Pirelli a két leglágyabb keverékével, a szuperlágy és a lágy abroncsokkal készül a Monacói Nagydíjra. A szuperlágy gumik idén először kerülnek majd bevetésre, ezért a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery kíváncsian várja, hogyan fognak működni. „Az egész szezont tekintve a monacói kör átlagsebessége a legalacsonyabb, és itt vannak a leglassabb kanyarok is. Az autók ezért nem az aerodinamikai, hanem a gumikból nyert mechanikai tapadásra támaszkodnak” – magyarázta Hembery. „Az abroncsok számára további kihívást jelent, hogy Monacóban megtalálhatóak az utcai pályák tipikus elemei, mint a festett vonalak, a csatornafedők és a bukkanók.”

Noha a csúszós pálya önmagában kevésbé terheli le a gumikat, az egyenetlen aszfalt miatt valóban könnyebben sérülhetnek az abroncsok. Ez váratlan bokszkiállásokat eredményezhet egy olyan pályán, ahol egyébként is nehéz megjósolni a helyes stratégiát. 2013-ban Rosberg hivatalosan csak egyszer állt ki a bokszba, valójában azonban kétszer cserélt kereket, de az egyik váltást egy piros zászlós szakasz közben ejtette meg. A pályák közül egyébként Monacóban van a legnagyobb esély arra, hogy akár a verseny megszakítását jelző piros zászlókat is meglengetik, a Safety Car megjelenése pedig szinte borítékolható. A korlátokkal körbevett szűk utcákon nagyon gyakran előfordul, hogy valaki összetöri az autóját, bár a rendkívül gyorsan dolgozó daruknak köszönhetően sokszor elkerülhető a biztonsági autó pályára küldése.

Monaco a lassú kanyarok pályája Forrás: Origo

A helyes stratégia kiválasztását nemcsak a gyakori Safety Car fázisok, hanem az általában kiszámíthatatlan időjárás is nehezíti. Noha Monte Carlóban a statisztikák szerint az év 300 napján süt a nap, az eget nagyon gyakran fenyegető felhők borítják, és bármikor lehet számítani kisebb-nagyobb záporokra. Vizes pályán természetesen még nehezebb a pályán tartani az autókat - így fordulhatott elő 1996-ban, hogy mindössze négyen értek célba a versenyen, Olivier Panis pedig élete egyetlen futamgyőzelmét aratta a gyengélkedő Ligier-vel.

Újabb Mercedes-győzelem?

Az első öt verseny eredményei alapján minden versenyen a Mercedes számít a legnagyobb esélyesnek, a Monacói Nagydíjon ráadásul tavaly is sikerült győzelmet aratniuk. Többen, köztük Fernando Alonso azonban úgy gondolják, hogy az utcai pályán a Red Bull közelebb kerülhet a németekhez. A címvédő ugyanis elsősorban a motorerő terén marad el német riválisától, a kanyarokban hasonló tempóra képesek. A Mercedes ettől függetlenül bízik benne, hogy folytatni tudja győzelmi sorozatát. „Ezen a pályán sokat számít a versenyzők teljesítménye, Lewis és Nico pedig csúcsformában van” – nyilatkozta Paddy Lowe. „Maga a pálya azonban annyira különleges, hogy nehéz megjósolni, melyik csapatok lesznek erősek. Olyan nagy előnyre semmiképpen nem számítunk, mint Barcelonában.”

A Monacói Nagydíj programja

Csütörtök:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

Rosberg a spanyolországi verseny után elvesztette első helyét a világbajnokságban, ezért most mindent megtesz azért, hogy legyőzze Hamiltont. „A barcelonai tesztnapom eredményes volt, a fékezés és a rajtok tekintetében is sikerült javulnom. Úgy érzem, ezeken a területeken kell fejlődnöm, ezért remélem, hogy a hétvégén végre előreléphetek.”

A Renault programját a pálya mellől irányító Rémi Taffin úgy véli, az elméletileg nekik kedvező pálya sem fog sokat változtatni az erősorrenden. „Mielőtt Spanyolországba utaztunk volna, az emberek azt mondták, hogy Barcelonában inkább a kasztni teljesítménye számít, nem pedig a motoré. Mégis ugyanakkora hátrányunk volt a Mercedeshez képest” – nyilatkozta az Autosportnak. „Ha megnézzük az előző két idényt, láthatjuk, hogy Mercedes két pole pozíciót szerzett Monacóban, tehát be kell látnunk, hogy kedvez nekik a pálya.”

A csapatok közül a McLaren számít a legeredményesebb csapatnak Monacóban, eddig 15 versenyt nyertek meg a hercegségben, míg az őket követő Ferrari csak 9-et. Jenson Button bízik benne, hogy három pontnélküli verseny után ezúttal is sikeresebbek lesznek az utcai pályán. „Mivel itt kevesebb jelentősége van az aerodinamikának, úgy gondolom, eredményesebbek lehetünk, mint Kínában és Spanyolországban” – mondta. „Monaco azonban annyira különleges, hogy előzetesen soha nem tudhatjuk, mire számíthatunk.”

Alonso szerint a Red Bull is esélyes lehet Forrás: AFP

Button kiemelte, hogy a nagyobb nyomatékú turbómotorok hatása talán a monacói pályán érződik majd a leginkább, ezért kíváncsian várja, hogy milyen érzés lesz itt vezetni a 2014-es autókat. Felipe Massa szerint a turbómotorok közvetve még veszélyesebbé tehetik az idei versenyt, de a Williams menetteljesítményért felelős főmérnöke, Rob Smedley nem vár érzékelhető változást.

Monacóban egyébként még a hétvége lebonyolítása is máshogy zajlik, mint a többi versenyen: az első két szabadedzést hagyományosan csütörtökön rendezik, pénteken csak az utánpótlás-kategóriák autói hajtanak a pályára.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!