A Red Bull elbukta a Ricciardo kizárása elleni fellebbezést

Forma-1, Daniel Ricciardo, Red Bull, Ausztrál Nagydíj
MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 16: Daniel Ricciardo of Australia and Infiniti Red Bull Racing drives on his way to finishing second during the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park on March 16, 2014 in Melbourne, Australia. (Photo by Robert Cianflone/Getty Images) *** Local Caption *** Daniel Ricciardo
Vágólapra másolva!
Az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bírósága nem fogadta el a csapat érvelését a szabványos átfolyásmérővel kapcsolatban, de a Mercedes kérése ellenére nem is szigorította a büntetésüket. A Red Bull beletörődött az ítéletbe.

Az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bírósága (ICA) a Párizsban tartott hétfői tárgyaláson helybenhagyta Daniel Ricciardo kizárását az idénynyitó Ausztrál Nagydíjról. A Red Bull versenyzője Melbourne-ben eredetileg a 2. helyen végzett, de az eredményét törölték, mert az ettől az évtől használatos szabványosított szenzor szerint a benzin pillanatnyi átfolyási sebessége „rendszeresen" túllépte a megengedett 100 kg/ó-s határértéket az autójában.

A csapat ugyanakkor vitatta ezt. Ők arra hivatkoztak, hogy a műszer hibás volt, mert már korábban is akadtak gondok vele, és az üzemanyag nyomócsőben elhelyezett saját szenzoraik azt mutatták, hogy a tömegáram végig a maximum alatt maradt. Emellett úgy vélték, a Technikai Szabályzat nem írja elő, hogy a Gill Sensors által szállított, a benzintankban lévő ultrahangos átfolyásmérő adatait kell mérvadónak tekinteni. Ez csak a TD/016-14 számú direktívában szerepel, ami szerintük nem kötelező érvényű, hanem az FIA technikai küldöttének állásfoglalását tükrözi.

A riválisok nem értettek egyet ezzel, és az ICA nekik adott igazat. Az öttagú bíróság – Harry Duijm, Rui Botica Santos, Philippe Narmino, Antonio Rigozzi és Jan Stovicek – az érintettek meghallgatása és a bizonyítékok mérlegelése után fenntartotta Ricciardo kizárását.

Ricciardo immár végleg elvesztette melbourne-i 18 pontját Forrás: Red Bull

A Red Bull kedden délelőtt azt közölte, hogy elfogadja az ítéletet, és lezártnak tekinti az ügyet. „Természetesen csalódottak vagyunk az eredmény miatt, hiszen nem fellebbeztünk volna, ha nem tartjuk meggyőzőnek a mellettünk szóló bizonyítékokat" – írták. „Mindig is biztosak voltunk benne, hogy a 2014-es Ausztrál Nagydíjon végig hűek maradtunk a technikai szabályzathoz. Sajnáljuk, hogy Daniel nem kapja vissza a 18 pontját, amelyet szerintünk megérdemelt. Továbbra is keményen fogunk igyekezni, hogy a szezon folyamán minél több pontot szerezzünk a csapatnak Daniel és Sebastian (Vettel) segítségével."

A Mercedes súlyosabb büntetést kért

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey elismerte, hogy Ricciardo nem tudta volna megtartani a 2. helyet, ha a csapat az FIA utasításának engedelmeskedve csökkenti az üzemanyag átfolyási sebességét, mert azzal 4 tizedmásodpercet vesztettek volna körönként. Az FIA motorszakértője, a korábban a Renault F1-es programjánál dolgozó Fabrice Lom jelentette a verseny alatt, hogy a központi telemetria azt mutatja: túl sok benzint használnak, a Red Bull azonban nem értett egyet vele. A 8. és a 16. kör között mégis lassították az átfolyást, de mivel ez túl nagy időveszteségbe került, később visszaálltak az eredeti értékre, mert a saját szenzoraik szerint az sem lépte túl a megengedett 100 kg/ó-s határt. „Egyértelművé vált, hogy ha tartjuk magunkat az utasításhoz, pozíciókat fogunk veszteni" – mondta Newey.

A Gill Sensors által gyártott, de egy harmadik fél, a Calibri által kalibrált ultrahangos átfolyásmérő Ricciardo autójában már pénteken következetlenül működött. A délelőtti szabadedzés első három etapjában egyformán mért, aztán a negyedikben és a délutáni szabadedzésen máshogy. A Red Bull főmérnöke, Paul Monaghan azt állította, „erre nem volt kielégítő magyarázat, hiszen a motor semmilyen jellemzője közben nem változott meg, ahogy a teljesítménye és a köridők sem." Ezért szombatra kicserélték a műszert, ám mivel a helyette beszerelt másik is elromlott, a verseny előtt visszatették Ricciardo autójába a péntekit. Az FIA ugyanakkor azt kérte, hogy a szenzor által szolgáltatott adatokat egy korrekciós tényezővel vegyék figyelembe, amit a Red Bull nem fogadott el.

Newey a tárgyaláson kijelentette, hogy az átfolyásmérő a verseny késői szakaszában hirtelen elkezdett még nagyobb értékeket mutatni. „Nagyjából a 38. körben tapasztaltunk egy ugrást az addigi 1,3-ról 1,8 százalékra" – mondta. „Ezt mi nem tudtuk megmagyarázni." Lom viszont vitába szállt vele. „Én nem látok ilyen ugrást az adatokban" – jelentette ki.

Más csapatok a Red Bull-lal ellentétben akkor is igazodtak az FIA útmutatásához, ha ez teljesítményvesztéssel járt. A Mercedesnél elismerték, hogy a melbourne-i időmérőn átmenetileg Nico Rosberg autójában is 100 kg/ó-nál magasabb értéket mutatott az átfolyásmérő, de erre reagálva azonnal módosították a beállításokat. Az istálló ügyvédje, Paul Harris a BAR 2005-ös üzemanyagtank-botrányához hasonlította, annál azonban súlyosabbnak minősítette a Red Bull esetét, ezért példaértékű büntetés kiszabását javasolta.

„Minden tiszteletünk mellett aggályosnak találjuk, hogy a Red Bull ilyen botrányos és tudatos módon figyelmen kívül hagyta a szabályokat, és úgy véljük, fennáll a veszélye, hogy ismét így fognak tenni" – mondta. „Azért vagyunk itt, mert gondoskodni akarunk róla, hogy ez ne fordulhasson elő, és a szezon fennmaradó részében igazságos legyen a küzdelem. Tudjuk, hogy azok a csapatok, amelyek szintén képviseltették magukat ezen a tárgyaláson, ugyanígy gondolják."

A Mercedes mellett a Williams, a McLaren, a Lotus és a Force India is delegált megfigyelőket az ICA hétfői ülésére.

Kötelező érvényűek a direktívák

A vonatkozó direktíva kiköti, hogy a szabványos átfolyásmérő hibája esetén csak az FIA rendelkezhet egy alternatív mérési módszer használatáról. A Red Bull viszont Melbourne-ben önkényesen állt ált arra, de a tárgyaláson úgy védekeztek, hogy erre nyomós okuk volt. „Kizárólag a külső beszállító által készített műszer bizonyítja, hogy a 3-as rajtszámú autóban a benzin átfolyási sebessége túllépte a határértéket" – érvelt a csapat ügyvédje, Ali Malek. „Szerintünk meggyőző bizonyítékokat tártunk a sportfelügyelők elé arról, hogy az átfolyásmérő megbízhatatlanul működött."

„A direktívában is az áll, hogy ha nyilvánvalóan hibásan mér, elfogadható a másodlagos mérési módszerre támaszkodni. Márpedig mi azt állítjuk, hibásan mért, tehát jogunkban állt az alternatív mérésből kiindulni inkább."

Az ICA döntése azonban tisztázta, hogy a direktívák kötelező érvényűek. Ennek azért is van nagy jelentősége, mert ha a Red Bullnak adtak volna igazat, lehetetlenné vált volna az idén bevezetett üzemanyag-használati szabályok betartatása, ami a káosz veszélyével fenyegetett.

„A legfontosabb következtetés a technikai direktívákra vonatkozik, hiszen azokban rögzítették, hogy miként kell bizonyítani a szabályosságot" – mondta Jonathan Taylor, az FIA jogi képviselője. „Mindenki azokhoz az előírásokhoz igazodott, különben ugyanis értelmetlenné vált volna a küzdelem." Taylor hangsúlyozta azt is, hogy az istállók hagyományosan kötelező érvényűnek tartják magukra nézve a technikai direktívákban foglaltakat, ami összecseng a Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley néhány nappal ezelőtti kijelentésével.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!