Felipe Massa a 2014-es előszezon múlt héten rendezett első tesztciklusából kiindulva úgy véli, bár az F1-es autók az idén stopper szerint lassabbak lesznek a tavalyiaknál, a vezetési élmény alapján gyorsabbnak tűnnek majd.
Az 1,6-literes V6-os turbómotorok a kettős hibrid rendszerrel, az ERS-szel együtt is csak 780 lóerő körüli teljesítményre lesznek képesek, míg az eddig használt 2,4-literes V8-as szívók a KERS-t beleszámítva kb. 840 lóerőt adtak le, igaz, csupán 6,7 másodpercig a kör folyamán. A nyomaték azonban nőtt, ami a leszorítóerő csökkenésével együtt nehezebben kezelhetővé tette az autókat a versenyzők számára.
„Az autók sokkal lassabbak, mint tavaly" – mondta a crash.net-nek Massa, aki az utolsó tesztnapot az élen zárta a Williamsszel. „Persze a határon egyensúlyozva, amikor teljesen megpróbáljuk kihasználni a képességeiket, az autók egyáltalán nem érződnek lassúnak, mert nehezebb vezetni őket. Amikor viszont könnyebb, mert nagyobb a tapadás, lassabbnak tűnnek, hiába jobbak a köridők."
„Idén rengeteget fogunk csúszkálni keresztbe!" – tette hozzá. „A kisebb tapadással és a nagyobb nyomatékkal könnyű kifarolni a kanyarokban. Ha a kerekek túlpörögnek, az autó hátulja megcsúszik."
„Persze keresztben autózni sohasem jó, mert rengeteg időt veszítünk vele. Meg kell tanulnunk minél finomabban vezetni."
A nagy nyomaték és a 8-sebességes váltó miatt egyes kanyarokat két vagy akár három sebességfokozattal magasabban vesznek be a korábbiakhoz képest, és Massa hangsúlyozta, hogy még a motort is meg kell tanulniuk optimálisan használni. További nehézség, hogy az új, brake-by-wire típusú fékeknél a pedál csak az első kerekekkel áll hidraulikus kapcsolatban, a hátsókra jutó fékerőt az elektronika szabályozza az ERS-szel összhangban, ami egyelőre nem ad olyan pontos visszajelzést a pilótáknak, mint eddig.
„A fékezési technikámon még csiszolnom kell, mert teljesen másképp kell használni a féket, és néha furcsán viselkedik" – ismerte el Massa. „Nem könnyű száz százalékig megbízni benne, különösen a késői fékezéshez... De meg fogjuk tanulni."
Bár a múlt heti teszt legjobb eredménye, a Kevin Magnussen által felállított 1:23.276 több mint 5 másodperccel elmaradt attól az 1:17.789-es köridőtől, amellyel Massa egy évvel ezelőtt a leggyorsabb volt a jerezi teszten, Adrian Sutil szerint a szezon végére az autók a fejlesztések jóvoltából nagyjából utolérhetik a tavalyiakat.
„Legalább négy másodpercet gyorsulnak majd, mire vége az idénynek. Óriásit fogunk előrelépni, és a Forma-1-ben remélhetőleg ismét elég jó lesz a tempó. Ez csupán idő kérdése. A hosszú évek alatt számtalanszor láttuk, hogy az új szabályok bevezetése után a csapatok havonta 1-2 másodperccel is képesek előrelépni körönként" – vélte Sutil.
De az autókat „most sem unalmas vezetni" – tette hozzá a Sauber versenyzője, aki Jerezben kétszer is kicsúszott. „Rengeteget kell gépészkednünk, hogy a pályán tartsuk őket. Nagyon kicsi a tapadás, ezért az autók folyamatosan izegnek-mozognak alattunk."
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!