Vágólapra másolva!
Felipe Massa az első teszthét után úgy véli, a versenyzők a nagy nyomaték miatt többet fognak keresztbe autózni, mint eddig. Adrian Sutil szerint az autók legalább négy másodpercet gyorsulnak majd, mire a szezonnak vége lesz.

Felipe Massa a 2014-es előszezon múlt héten rendezett első tesztciklusából kiindulva úgy véli, bár az F1-es autók az idén stopper szerint lassabbak lesznek a tavalyiaknál, a vezetési élmény alapján gyorsabbnak tűnnek majd.

Az 1,6-literes V6-os turbómotorok a kettős hibrid rendszerrel, az ERS-szel együtt is csak 780 lóerő körüli teljesítményre lesznek képesek, míg az eddig használt 2,4-literes V8-as szívók a KERS-t beleszámítva kb. 840 lóerőt adtak le, igaz, csupán 6,7 másodpercig a kör folyamán. A nyomaték azonban nőtt, ami a leszorítóerő csökkenésével együtt nehezebben kezelhetővé tette az autókat a versenyzők számára.

„Az autók sokkal lassabbak, mint tavaly" – mondta a crash.net-nek Massa, aki az utolsó tesztnapot az élen zárta a Williamsszel. „Persze a határon egyensúlyozva, amikor teljesen megpróbáljuk kihasználni a képességeiket, az autók egyáltalán nem érződnek lassúnak, mert nehezebb vezetni őket. Amikor viszont könnyebb, mert nagyobb a tapadás, lassabbnak tűnnek, hiába jobbak a köridők."

„Idén rengeteget fogunk csúszkálni keresztbe!" – tette hozzá. „A kisebb tapadással és a nagyobb nyomatékkal könnyű kifarolni a kanyarokban. Ha a kerekek túlpörögnek, az autó hátulja megcsúszik."

„Persze keresztben autózni sohasem jó, mert rengeteg időt veszítünk vele. Meg kell tanulnunk minél finomabban vezetni."

Massa egyetért Sutillal abban, hogy nehezebb lett vezetni az új F1-es autókat Forrás: Williams

A nagy nyomaték és a 8-sebességes váltó miatt egyes kanyarokat két vagy akár három sebességfokozattal magasabban vesznek be a korábbiakhoz képest, és Massa hangsúlyozta, hogy még a motort is meg kell tanulniuk optimálisan használni. További nehézség, hogy az új, brake-by-wire típusú fékeknél a pedál csak az első kerekekkel áll hidraulikus kapcsolatban, a hátsókra jutó fékerőt az elektronika szabályozza az ERS-szel összhangban, ami egyelőre nem ad olyan pontos visszajelzést a pilótáknak, mint eddig.

„A fékezési technikámon még csiszolnom kell, mert teljesen másképp kell használni a féket, és néha furcsán viselkedik" – ismerte el Massa. „Nem könnyű száz százalékig megbízni benne, különösen a késői fékezéshez... De meg fogjuk tanulni."

Bár a múlt heti teszt legjobb eredménye, a Kevin Magnussen által felállított 1:23.276 több mint 5 másodperccel elmaradt attól az 1:17.789-es köridőtől, amellyel Massa egy évvel ezelőtt a leggyorsabb volt a jerezi teszten, Adrian Sutil szerint a szezon végére az autók a fejlesztések jóvoltából nagyjából utolérhetik a tavalyiakat.

„Legalább négy másodpercet gyorsulnak majd, mire vége az idénynek. Óriásit fogunk előrelépni, és a Forma-1-ben remélhetőleg ismét elég jó lesz a tempó. Ez csupán idő kérdése. A hosszú évek alatt számtalanszor láttuk, hogy az új szabályok bevezetése után a csapatok havonta 1-2 másodperccel is képesek előrelépni körönként" – vélte Sutil.

De az autókat „most sem unalmas vezetni" – tette hozzá a Sauber versenyzője, aki Jerezben kétszer is kicsúszott. „Rengeteget kell gépészkednünk, hogy a pályán tartsuk őket. Nagyon kicsi a tapadás, ezért az autók folyamatosan izegnek-mozognak alattunk."

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!