Vágólapra másolva!
A Marussiát irányító Graeme Lowdon szerint a háromautós csapatok és az ügyfélautók megjelenése káros lehet a Forma-1-re. Mario Andretti viszont jó ötletnek tartja, hogy a nagyobb istállók eladják az autóikat a kisebb alakulatoknak.

A Marussia sportigazgatója, Graeme Lowdon szerint egyértelműen károsan érintené a Forma-1-et, ha a nagyobb istállók a jövőben három autót indítanának, vagy ügyfélautókat biztosítanának a kisebb csapatoknak. Korábban már a Force India is kifejezte az aggodalmát amiatt, hogy a hasonló törekvések következtében az élcsapatok kiszoríthatják a kisebbeket a sportból, Lowdon szerint ráadásul az egész F1 sokat bukna azzal, ha kevesebb istálló autóival töltenék fel a rajtrácsot. A háromautós csapatok engedélyezéséért leginkább a Ferrari lobbizik, szerintük versenyképesebb lenne a mezőny, ha a nagyok több versenyzővel képviseltetnék magukat.

„Egyértelműen úgy gondolom, hogy a rajongók számára egy olyan mezőny lenne értékesebb és színvonalasabb, amelyben több csapat autói szerepelnek” – nyilatkozta Lowdon az Autosportnak, amikor a háromautós csapatokról kérdezték. „Ami a show-t illeti, a nézők csak veszítenének ezzel.”

„Hiába a versenyzők a hősök, ez akkor is egy csapatsport – ha csökkentjük az istállók számát, a versengés sem lesz olyan intenzív. Ez ilyen egyszerű” – magyarázta Lowdon, aki szerint jelenleg ideális a csapatok száma a Forma-1-ben, esetleg eggyel-kettővel lehetne több vagy kevesebb. A sportigazgató úgy véli, a kisebb istállók között sokszor izgalmasabb csaták alakulnak ki, mint az élmezőnyben, ráadásul nem csak a pénz dönti el közöttük a sorrendet.

A Marussia félti a helyét a Forma-1-ben Forrás: AFP

„Nyugodtan kijelenthetem, hogy idén a mi költségvetésünk volt a legkisebb az F1-ben” – mondta Lowdon. A Marussia ennek ellenére nem az utolsó helyen végzett a konstruktőrök között, a szintén pont nélkül maradó Caterhamet sikerült megelőzniük. „A mezőny vége felé szoros és izgalmas harcok zajlanak.”

„Talán nem figyeltem oda eléggé az élmezőny történéseire, de úgy tűnik, arrafelé óriási egyenlőtlenségek vannak – nem hiszem, hogy ez hozzájárulna ahhoz, hogy a versenyek kellőképpen izgalmasak legyenek” – vélekedett.

Egyelőre nem világos, mennyi esély van arra, hogy a jövőben a pénzesebb istállók három autót indíthassanak, az úgynevezett ügyfélautók visszatérésének lehetőségéről azonban egyre több szó esik. A csapatok jelenleg csak a motort, a sebességváltót és a KERS-t vásárolhatják meg egymástól, de az eladható alkatrészek száma a jövőben folyamatosan növekedhet. Ezzel ugyancsak a nagyobb istállók járhatnak jól, hiszen az autók eladásával komoly bevételre tehetnek szert.

Az 1978-as világbajnok Mario Andretti szerint azonban mindenkinek előnyére válhat az ügyfélautók engedélyezése, mert az számos privát istálló számára lehetővé tenné, hogy kipróbálják magukat a Forma-1-ben. Példaként saját fiát, Michaelt említette, aki jelenleg az IndyCarban csapattulajdonos. „A Michaeléhez hasonló csapatok valószínűleg beszállnának a Forma-1-be” – mondta Andretti az ESPN-nek. „Már beszéltem vele erről. Azt mondta, hogy ha a Ferraritól, a McLarentől vagy a Red Bulltól vásárolhatna autókat, azonnal beszállna.”

Andretti szerint „valószínű”, hogy a nyilvánvaló előnyök miatt hamarosan megjelennek az ügyfélautók. „A csapatok spórolhatnának a költségeseken, mindenki nyerne vele. Egy új istállónak nem lesz szüksége 200 millió dollárra ahhoz, hogy felvegye a versenyt a Red Bull-lal vagy a Ferrarival. Úgy gondolom, ez valóban meg fog történni.”