Vágólapra másolva!
A Ferrari technikai igazgatója szerint azzal fenyegetnek, hogy valamelyik csapat ugyanolyan kiskaput talál a szabályzatban, mint a Brawn GP 2009-ben a dupla diffúzorral. Ez átmenetileg egyoldalúvá teheti a küzdelmet.

2014-ben nemcsak a motorokra, hanem az aerodinamikára vonatkozó szabályok is jelentősen megváltoznak. Hasonló mértékű módosításokat legutóbb 2009-ben léptettek életbe, ami tartósan felborította a korábbi erősorrendet: akkor bontakozott ki az azóta is tartó Red Bull-uralom. A korszak kezdetét azonban heves viták kísérték, mert három csapat – a Brawn GP, a Williams és a Toyota – megtalált egy olyan kiskaput, amely a többiek figyelmét elkerülte. A dupla diffúzort végül legálisnak minősítették, és ez tette lehetővé, hogy az eszközt legjobban kihasználó Brawn GP a vb-győzelem szempontjából döntő átmeneti fölényre tegyen szert.

A Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry attól tart, hogy jövőre valami hasonló történhet, mégpedig leginkább a turbómotorok terén. „Szerintem az aerodinamikai szabályok elég stabilak, a motorokra vonatkozó előírásokkal viszont kinyílhat Pandora szelencéje" – mondta az Autosportnak. „Igen, minden bizonnyal lesz rá alkalom, hogy az FIA közbelépjen."

Mivel jövőre a Cosworth távozásával már az összes csapatot a három nagy motorszállító – a Renault, a Ferrari és a Mercedes – egyike fogja ellátni erőforrásokkal, fennáll a veszélye, hogy ha valamelyik egy kiskapu segítségével lépéselőnyre tesz szert, az egyoldalúvá teszi a küzdelmet. Fry szerint azonban az aerodinamikai szabályok értelmezési szabadsága is meglehetősen nagy.

„Mennyit is ért a dupla diffúzor eleinte? 10-15 százalékpontot a leszorítóerőben? Biztos vagyok benne, hogy most is vannak hasonló kiskapuk, ezért érdekes lesz látni, hogy ki találja meg ezeket" – mondta. „Valamiért állandóan szigorítani akarják a szabályokat. Jövőre sok, korábban még nem látott forma fog bemutatkozni, úgyhogy mindennek oka van."

A Mercedes 2014-es turbómotorjának prototípusa Forrás: Mercedes

A Mercedes éléről leköszönő Ross Brawn sem tartja kizártnak, hogy valamilyen formában megismétlődik a dupla diffúzor esete. „A kiskapu olyasmi, ami valakinek feltűnik, de másoknak nem" – mutatott rá. „Simán lehet, hogy valaki talált valamit, amit mi nem vettünk észre. Nem jelenthetjük ki, hogy ez nem történhet meg. Ugyanakkor mi nem bukkantunk ilyesmire, különben kihasználtuk volna."

Az elmúlt években az egyik legfontosabb szürke terület a kipufogóké volt. A turbómotorok leömlőihez azonban egyetlen, közös kipufogócső tartozik majd, melyet az autó középvonalában kell kivezetni, ezért Brawn szerint a Coanda-effektust a leszorítóerő növelésére kihasználni többé nem lesz lehetséges. „Azt hiszem, a szabályok elég jók" – jelentette ki.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!