Az utóbbi időben rávilágított a csapatok nehéz pénzügyi helyzetére, hogy már a középmezőny elejébe tartozó istállóknak, sőt, a patinás McLarennek és Lotusnak is mérlegelnie kellett a versenyzők kiválasztásakor, hogy a jelöltek közül ki mennyi szponzort tud magával hoznia. Ez a folyamat kedvezőtlen, és a szezonzáró Brazil Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján a megjelenő csapatvezetők is sok kérdést kaptak a Forma-1 gazdasági nehézségeiről, illetve arról, hogy miképp lehetne orvosolni őket.
A Mercedest irányító Ross Brawn kifejtette, hogy a sportág működőképes maradna, ha kötelező jelleggel mindenki csak a jelenlegi költségvetésének feléből gazdálkodhatna. "Nem volt nagyon rég, amikor a mostanihoz képest feleakkora kiadással képesek voltunk mindegyik versenyre elmenni megbízható autókkal" - mondta. "Észben kell tartanunk, hogy ha a felére csökkentenénk a költségeket, akkor is tudnánk versenyezni. A színvonal igénye növeli a költségvetést."
"Nincs elpazarolt pénz, de mindannyian a lehető legmagasabb színvonalon akarunk versenyezni, és emiatt növeljük a büdzsét akkorára, amekkorára csak tudjuk. Semmilyen változást nem eredményezne, ha mindenkinek csökkentenénk a kiadásait 50 százalékkal."
Az élcsapatok becslések szerint jelenleg évi 150-200 millió euróból gazdálkodnak, míg a kisebbeknek jóval kevesebb pénzt kell beosztaniuk. A mezőny végén található Caterham vezetője, Cyril Abiteboul változásokat sürget. "Szerintem a jelenlegi helyzet nem feltétlenül fenntartható" - vélte. "Ha mindannyiunknak 50-100 millió (eurós) lenne a költségvetése, a sport nem lenne kevésbé látványos."
Az FIA évekkel ezelőtti ötlete a költségvetési plafonra nem valósult meg, de a csapatok által kezdeményezett hasonló próbálkozás, az önkéntes költségkorlátozó egyezmény sem bizonyult hatékonynak. Brawn egyértelművé tette, hogy az FIA kezébe kell helyezni a gyeplőt, hogy ne legyenek egyedi szabályértelmezések a csapatok körében.
"Úgy gondolom, hogy bármilyen lesz a rendszer, befolyásolni fogja a csapatok erősségét, és ebből kifolyólag a szövetségnek (az FIA-nak) kell irányítania. Nem irányíthatják az istállók" - mondta. Az egyik alternatívát, az ügyfélautókat ugyanakkor egyhangúan ellenezték a csapatfőnökök. Ez a megoldás elvileg a tervezési-gyártási költségek megtakarításával segíthetné a kisebbeket.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!