Vágólapra másolva!
Mivel a bajnokságban alig maradt nyitott kérdés, a szezonzáró Brazil Nagydíjon néhány versenyző búcsúztatása kerülhet előtérbe: Mark Webber az F1-et hagyja el, Felipe Massa a Ferrarit, és lezárul a szívómotorok és a benzinpazarlás korszaka.

Örökké emlékezni fogunk arra, ahogy Kimi Räikkönen 2007-ben, majd egy évre rá Lewis Hamilton valószerűtlen körülmények között szerezte meg első bajnoki címét a Brazil Nagydíjon, de az is feledhetetlen volt, hogy Sebastian Vettel tavaly a borzalmas első köre után megmentette az előtte oly biztosnak tűnő első helyét. Hogy évek múltával mi juthat majd ez eszünkbe a 2013-as interlagosi versenyről, egyelőre nem tudni, az viszont biztos, hogy nem a lebilincselő bajnoki küzdelem, mert annak a végére az említett német úriember idejekorán pontot tett.

Mindez azt eredményezi, hogy a mezőny tagjainak többsége konkrét cél nélkül vág neki a hosszú, fárasztó idény utolsó megmérettetésének, amelyen legfeljebb a konstruktőri 2. helyért vívott csörte jelenthet izgalmat, bár látszólag abban is csak karnyújtásnyira van a sikertől Mercedes. A verseny hangulatára a feszültség helyett inkább az érzelmes búcsúzkodás nyomhatja rá a bélyegét: az élmezőnyből két pilóta, Mark Webber és Felipe Massa hosszú évek után az utolsó futamára készül a csapatával, előbbi a Forma-1-es karrierjét is lezárja.

A brazil rajongók a legszenvedélyesebbek közé tartoznak Forrás: Ferrari

A jövőre a Porsche sportprogramjához csatlakozó Webber nem érez keserűséget. "Sok éven át próbáltam beverekedni magam a Forma-1-be, és végül sikerült. Ez hatalmas jutalom volt számomra. Az első szerződésem csupán három versenyre szólt, de nem teljesítettem rosszul, és most már mondhatom, hogy kitartottam" - mesélte. "Nagyszerű volt ez az időszak, de most jön egy következő fejezet az életemben."

Massa kettős érzelmi fronttal néz szembe, hiszen a ferraris búcsújára pont a hazájában kerül sor, ahol korábban két győzelmet szerzett, s talán azért nem lett belőle három, mert 2007-ben érthető módon nem támadta meg az őt megelőző csapattársát, a vb-címet bezsebelő Räikkönent. "Szeretném, ha a Ferrari csapatának egyik fontos tagjaként emlékeznének rám" - mondta. "Nagyon megindító lesz utoljára versenyezni a Ferrarival Interlagosban." A helyszínnel kapcsolatban megemlítette, hogy itt, a helyi gokartpályán kezdődött a karrierje, és a lelátókon anno ő is szurkolt Ayrton Sennának, Nelson Piquet-nek meg Rubens Barrichellónak. Most ő lesz az egyetlen, akit honfitársai buzdíthatnak, és az F1 történetében mindössze harmadszor fordul elő 1978 és 2009 után, hogy a Brazil Nagydíjon csupán egy brazil áll rajthoz.

Egy csapattal a legtöbb nagydíjon induló versenyzők

1. M. Schumacher-Ferrari 181
2. Coulthard-McLaren 150
3. Massa-Ferrari 139* (a Brazil Nagydíj előtt)
4. Häkkinen-McLaren 133*
5. Laffite-Ligier 132
6. Webber-Red Bull 128 (a Brazil Nagydíj előtt)

*: ebből egy versenyen nem állt rajthoz

Véget ér egy fontosabb korszak is a hétvégén: egy darabig ez lesz az utolsó verseny szívómotorokkal és korlátlan benzinmennyiséggel, a 2014-es szabályok ugyanis mindkettőt eltüntetik. Az élmény szempontjából talán az előbbinek van nagyobb jelentősége, ezért aki aggódik a turbók ingerszegény hangja miatt, még most élvezze ki a V8-as szívók sikítását!

A McLaren elköszön Sergio Péreztől egy, a Vodafone-tól hét közös szezon után, Pastor Maldonado - legalábbis átmenetileg - utoljára húzza magára a Williams overallját, Daniel Ricciardo a Toro Rossóét, valószínűleg Nico Hülkenberg is a Sauberét, a Williams és a Toro Rosso pedig megköszöni motorszállítójának az előző években kapott támogatást, hiszen jövőre beszállítót vált.

Hangulat a nézőtéren és a pályán

A dél-amerikai közönség közismerten nem a visszafogottságáról híres, ami jelen esetben kifejezetten üdvözítő. "Ennek a nagydíjhétvégének van az egyik legjobb hangulata egész évben. Az itteni szurkolók a leghangosabbak, szenvedélyesen imádják a Forma-1-et. Folyamatosan verik a dobokat a lelátókon, állandó a partihangulat" - mondta Paul di Resta a Brazil GP-ről. Ez évtizedek óta így van, s a közönség szenvedélyét jelzi, hogy egyszer akkora örömet okozott nekik Emerson Fittipaldi előzése az 1. helyért, hogy üvegeket dobáltak be a pályára - amitől a vezetést elvesztő Ronnie Peterson defektet is kapott -, míg néhány éve sokakat annyira felhergelt az utolsó körben lelassuló Timo Glock, hogy gyakorlatilag menekülnie kellett a környékről, nehogy a Massa vb-címének elvesztéséért őt hibáztató szurkolók dühe tettlegességig fajuljon.

Maga a pálya a monacói mögött a második legrövidebb az évadban, de a 4,309 kilométerében így is sok érdekesség van. "Még a cél-'egyenes' sem unalmas, hiszen egy emelkedőn kezdődik érdekesen dőlő kanyarokkal, majd utána folyamatosan ível, mielőtt lejtmenetben véget ér az első kanyarnál, ahol könnyen elrontható a féktáv" - közölte Romain Grosjean. "Ha ki kellene választanom a kedvenc részeimet Interlagosban, az első és az utolsó kanyart említeném. Az első nagyon technikás, és megbüntet, ha elrontjuk, míg az utolsó nagyon gyors, és nagy erőhatás éri benne a testünket."

A szezon második legrövidebb pályáján sok cseles kanyar van Forrás: FIA

A kettő között található egy másik hosszabb egyenes, illetve sok lassú kanyar, megspékelve néhány kisebb emelkedővel és lejtővel. "A belső szektor trükkös, mert változik a szintmagasság és a kanyarok dőlése" - jelentette ki Pérez.

Ez a rész a gyors (200 km/ó-val vett) 6/7-es ívvel kezdődik, ahol a kifelé dőlés miatt a túl nagy lendülettel érkező autók lesodródhatnak a bukótérbe. Az ottani aszfaltburkolatnak köszönhetően ebből nem szoktak komoly balesetek történni. A következő kanyarok nagyon lassúk, viszont itt is maximális koncentrációra van szükség, mert nem egyszerű eltalálni a visszafordítók csúcspontját, főleg a már említett változó terepviszonyok miatt.

Nem sík a terep Forrás: Red Bull

A 11-es kanyar padlógázzal vehető száraz körülmények között, ez vezet rá a rendkívül fontos utolsó fordulóra. "Gyakran mélyen beesünk a kanyarba a bejáratánál, egyszerűen azért, hogy a lehető legnagyobb tempóval vegyük be, és megőrizzük a lendületet a hosszú egyenesre menet" - mondta Pérez. Utóbbi azért is fontos, mert a padlógázos szakasz elején egy dombra felfelé visz az út. A versenyzők a KERS-ből kinyerhető plusz lóerők nagy részét erre a részre szokták tartalékolni.

A rövid kör jó hír lehet az izgalmak szempontjából, mivel ez összerántja a mezőnyt, és nagyobb eséllyel várhatók meglepetések a rajtsorrendben vagy a pontszerzők között. No meg persze egyetlen hibával is relatíve több időt lehet veszíteni egy körön az időmérőn.

Magaslat és buckák

Az interlagosi pálya hagyományosan az egyik, ha nem a leghepehupásabb a szezonban. Ez még az elmúlt évek újraaszfaltozásaival sem tűnt el, ráadásul, ahogy a Lotus vezető versenymérnöke, Alan Permane rámutatott, "a burkolat minden évben kicsit más." A buckák általában mindkét hosszú egyenes végén jelen vannak, megnehezítve a féktávot, egyes kanyarokban pedig a kigyorsítást akadályozzák. Emiatt fontos az autókat megfelelően hozzáigazítani a göröngyökhöz, de a jól rugózó futóművet azért lehet bevállalni súlyos kompromisszumok nélkül, mert kevés az igazán gyors kanyar.

A szárnyállással kapcsolatos dilemmához szokás szerint hozzátartozik, hogy alapból hiába lehetne jobb köridőt elérni nagyobb leszorítóerővel, a hosszú célegyenesben és a két DRS zónában visszaüthet ez a taktika a pályán elfoglalt pozíció szempontjából. Permane arra számít, hogy a csapatok kicsit laposabb szárnyakat fognak használni, mint Abu-Dzabiban és Austinban.

Gyakran lehet látni elfékezéseket a brazil pályán Forrás: AFP

A leszorítóerőt és a légellenállást ugyanakkor befolyásolja az átlagosnál ritkább levegő is, mert a Sao Paulóhoz tartozó Interlagos 800 méteres tengerszint feletti magasságon fekszik. Ezt még inkább megérzik a motorok, amelyek a körülményekből eredően kevésbé húznak, cserébe viszont kisebb terhelés éri a dugattyúkat, csökken az üzemanyag-fogyasztás, és a padlógázos szakaszok aránya is megnő egy kicsit, körönként 62 százalékra. Az erőforrások teljesítménye és fogyasztása hozzávetőleg nyolc százalékkal kisebb, mintha a tengerszint környékén lenne a pálya. A változó terepviszonyok következtében egy körön belül is ingadozik ez a két mutató (körülbelül fél százaléknyival).

A Brazil Nagydíj programja

Péntek:
13.00-14.30 - 1. szabadedzés
17.00-18.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
14.00-15.00 - 3. szabadedzés
17.00-18.00 - Időmérő

Vasárnap:
17.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

Motorügyileg csak a sereghajtó kvartett három tagja, a Marussia két pilótája és Giedo van der Garde lehet előnyben azáltal, hogy a nyolcadik (egyben utolsó büntetés nélkül használható) új erőforrását csupán az előző nagydíjon kezdte el nyúzni. A váltók előírt ötversenyes élettartamával di Restának gyűlhet meg a baja, egyedüliként az ő autójában lesz olyan egység, amelynek a Brazil Nagydíj lesz az ötödik bevetése a sorozatban. Ugyanakkor többen, köztük Fernando Alonso, Romain Grosjean, Jenson Button és a Mercedes párosa is a negyedik hétvégéjének vág neki ugyanazzal a váltóval - szerencséjük, hogy Interlagosban összességében átlagos a váltások száma.

A Pirelli ismét a két legkeményebb gumikeveréket adja oda a csapatoknak, de a pénteki edzésnapra kioszt mindegyik autóhoz két szett közepes keveréket a jövő évi gumik prototípusából is.

Kis tétek, nagy tétek

Meglehetősen egyhangú Vettel egymás utáni győzelmeit figyelni, de nem véletlenül hangsúlyozza annyiszor ő is, hogy e mögött hatalmas munka áll a Red Bull részéről. A sorozat folytatása kiváltképp nagy bravúr lenne tőle, mert ez azt jelentené, hogy zsinórban kilencedszer diadalmaskodott, amivel holtversenyben csúcstartó lenne a rekordot 1952 és 1953 között, nem egy szezon alatt felállító Alberto Ascarival.

Szoros lehet a mezőny a rövid aszfaltcsíkon Forrás: Ferrari

Ehhez az időjárás jelentheti az egyik akadályt, mert az eső bármikor megkeverheti a kártyalapokat Sao Paulóban. A hét közepén kiadott előrejelzés elsősorban péntekre jósol több milliméternyi csapadékot, az időmérőn és a futamon a jelenlegi becslések szerint csak kisebb záporok várhatók. Az interlagosi pálya azért különösen nehéz vizes felületen, mert a sok lejtőn bárhol kialakulhat egy-egy alattomos vízátfolyás, amelyen irányíthatatlanul megcsúszhatnak az autók.

Az Egyesült Államokban a versenyzői tabellán eldőlt a második hely sorsa is, de a konstruktőriben még nem. Az előjelek alapján a Mercedes már szinte a kezében érezheti a pozíciót, hiszen a Ferrari hátránya 15 pontra hízott, és aligha valószínű, hogy a kigyorsításokkal küzdő csapat pont Brazíliában fog megtáltosodni. A még nagyobb lemaradásban lévő Lotusnak Kimi Räikkönen kiválásával inkább a 3. hely lehet reális, ami a presztízsen túl leginkább pénzügyileg jönne jól nekik. A Ferrari az elmúlt húsz szezonban mindössze egyszer, 2009-ben nem végzett a legjobb három csapat között a tabellán.

Legtöbb befejezett futammal kezdő újoncok

1. Chilton 18 (2013)
2. Kovalainen 16 (2007)
3-4. Monteiro, L. Hamilton 15-15 (2005, 2007)
5. Bottas 9 (2013)
6. P. Hill 8 (1958-59)

A sereghajtók között a Marussiának már csak egyetlen hétvégét kell kihúznia, hogy véglegesen elcsípjék a 10. helyet és az érte járó értékes dollárokat - ehhez az kell nekik, hogy a Caterham versenyzői közül egyik se érjen célba a 14. helynél előrébb. A csapatnál semmiképp sem bízhatják el magukat, mert tavaly hasonló volt a helyzet, mégis a Caterham örülhetett a fordulatos idényzárót követően. Max Chiltont emellett az motiválhatja, hogy ő lehet az első újonc a Forma-1 történetében, a szezon mindegyik versenyén célba ér.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!