Vágólapra másolva!
A Red Bull mögött izgalmas küzdelem bontakozhatna ki az USA Nagydíjon, amelybe némi meglepetésre beleszólhatna akár a McLaren is, de a Pirelli ultrakonzervatív gumiválasztása valószínűleg lehangolóan egysíkúvá fogja tenni a bokszstratégiákat. A Lotus még Kovalainennel is veszélyt jelent a Ferrarira.

Arra szinte már szót sem érdemes vesztegetni, hogy a pénteki edzésnap eredményei alapján toronymagasan a Red Bull az USA Nagydíj favoritja. Sebastian Vettelt Belgium óta senkinek nem sikerült legyőznie, és ha Austinban nem buherálják meg az autóját valamiféle Voodoo-mágiával, vasárnap legfeljebb a csapattársa, Mark Webber jelenthet majd rá egy kis fenyegetést. Aligha érdemes arra fogadni, hogy nem ünnepelhet sorozatban nyolcadszor is a dobogó tetején.

Sebaj, a legizgalmasabb küzdelem elvégre már úgyis a Red Bull mögött zajlik, mégpedig a konstruktőri világbajnokság 2-3. helyéért. Ebben pillanatnyilag a Mercedes áll nyerésre – 11 ponttal előzik meg a Ferrarit, 37-tel a Lotust –, a végső sorrend azonban még nem dőlt el. Olyannyira nem, hogy a péntek délutáni szabadedzésből kiindulva a Ferrarinak komolyan van félnivalója. Az nem valószínű, hogy a Lotus már Austinban ledolgozza a 26 pontos hátrányát velük szemben, de kényelmetlenül közel kerülhet hozzájuk a tabellán.

A Ferrarinak össze kell kapnia magát, ha meg akarja tartani a konstrktőri 3. helyet Forrás: AFP

A héten elterjedt pletyka szerint a Ferrari akadályozta meg, hogy Nico Hülkenberg ugorjon be a sérült Kimi Räikkönen helyére, mert túl gyorsnak tartották. Mindenki maga döntheti el, hogy ezt elhiszi-e, ám egyelőre Heikki Kovalainen sem tűnik rossz választásnak. A nap sztorija volt, hogy a délutáni edzésen ő végzett közvetlenül a Red Bull-Mercedes kvartett mögött, 0,182 másodpercet verve az automatikusan elsőhegedűssé előlépett Romain Grosjeanra is. A beilleszkedése – pontosabban a visszailleszkedése, hiszen korábban már évekig dolgozott Enstone-ban – annak ellenére zökkenőmentesen alakult, hogy lötyögött a pilótaülésében, amelyet emiatt újra kell majd önteni rá.

„A landolásom a Lotusnál sima volt" – ismerte el. „Ma már az összes csapat nagyon hasonló módszereket és eljárásokat alkalmaz, ráadásul a Renault motor rendszereit is jól ismerem, hiszen idén végig azt vezettem, úgyhogy elég egyszerűen alakult a napom." Az időeredménye arra enged következtetni, hogy a pontszerzésre mindenképpen számottevő esélye lesz (ez legutóbb 2009-ben, 61 versennyel ezelőtt, még a McLarennél sikerült neki!), de a rajtnál, mivel a ritmusból tavaly óta mégiscsak kiesett, értékes pozíciókat veszíthet majd.

És a közepes Pirelliken elért látványos délutáni helyezésének dacára nem szabad túl nagy elvárásokat támasztanunk vele szemben, mert az időmérőn, nyomás alatt szállítani a kritikus köridőket egy teljesen más mentális kihívás lesz, mint egy szabadedzésen vitézkedni. A mérvadóbbnak számító hosszú etapon, amikor mindketten a kemény gumikon tettek meg közel azonos számú (13/12) kört, Kovalainen következetesen lassabb volt Grosjeannál, sőt átlagosan meglehetősen nagy, 6 tizedmásodperc volt a lemaradása.

Kovalainen és Grosjean etapja a kemény gumikon (X: kör, Y: köridő mp-ben). A francia fölénye egyértelmű Forrás: Farkas Péter (Origo)

Bár alacsony üzemanyagszint mellett küszködött a fékek beállításával, a Red Bullokhoz – mondhatjuk, hogy immár szokás szerint – ezúttal is Grosjean tudott a legközelebb kerülni. A közelség azonban relatívan értendő, mert egy 11/12 körös, a kemény Pirelliken megtett etapon átlagosan 9 tizeddel kullogott Webber mögött, ami ordító különbség.

Csakhogy ez nem számít, mert a Lotusnak most nem a Red Bullra, hanem a Ferrarira és a Mercedesre kell odafigyelnie, márpedig náluk a kemény keverékkel nemcsak Grosjean, hanem még Kovalainen is egyértelműen jobb tempót diktált. A közepessel a Lotus egyik versenyzője sem futott elég hosszú etapot ahhoz, hogy meg lehessen ítélni az autójuk viselkedését, de már ez is épp elég biztató számukra. „A hosszú etapokon kétségkívül erősnek tűntünk" – ismerte el Grosjean.

Ami kedvezőtlenül érinti a Ferrarit. Fernando Alonso ígéretesen kezdett Austinban, megnyerve a lerövidített első edzést, a másodikon viszont egy pillanatra sem tudott bekerülni az élbolyba, s végül 1,1 másodperces hátránnyal csak 10. lett. (Igaz, hogy a legjobb köridejét egy 6 körös etap elején állította be, de ez nem torzítja az összehasonlítást, mert a versenyzők többsége ezúttal nem ment klasszikus időmérő-szimulációt.) Utána megfelezte a programját, és 8 illetve 7 kört tett meg, végig a közepes gumikon maradva, viszont tankolva közben. Ezért csak Felipe Massa eredményére tudunk támaszkodni, aki egyhuzamban 13 kört töltött a pályán a kemény Pirellikkel, és 1:45.352-es átlaga nem adott okot sok örömre.

A hosszú etapok a kemény gumikon. Webber simán gyorsabb volt mindenkinél, a legjobban Grosjean közelítette meg Forrás: Farkas Péter (Origo)

Utána elismerte, hogy „délelőtt jól kezdtünk, úgy tűnt, a pálya illik az autónkhoz, ez azonban délutánra megváltozott: akkor nem tudtunk elérni tisztességes köridőket. Az utóbbi versenyekhez képest az autónk ugyanolyan maradt, ezért nem is várhatunk tőle sokkal többet." A legtöbb gondot ismét a Ferrari silány kigyorsítási képességei okozták.

Az átlagok a közepes keveréken:

Vettel 1:43.366 (15/14 kör)
Webber 1:43.779 (11/11 kör)
Hamilton 1:44.606 (19/15 kör)
Button 1:44.641 (15/14 kör)

Az átlagok a kemény keveréken:

Webber 1:43.061 (11/10 kör)
Grosjean 1:43.927 (12/10 kör)
Kovalainen 1:44.594 (13/13 kör)
Rosberg 1:45.267 (9/9 kör)
Massa 1:45.352 (13/13 kör)

Talán rejtegetnek valamit, de a körátlagok alapján érthetetlen, hogy a Mercedes miért volt kicsattanóan optimista az első nap után. Nico Rosberg különösen lázba jött a jó balansztól, holott egy rövidebb etapon is csak Massával tartotta a lépést, Kovalainentől pedig 7 tizeddel lemaradt. A legtöbb (19) kört megszakítás nélkül az új kasztniban ülő Lewis Hamilton töltötte a pályán, ráadásul a közepes gumikon, ám az átlaga tizedre megegyezett Jenson Buttonéval. Ami azt illeti, a McLaren Austinban valószínűleg többre lenne hivatott, mint az utóbbi néhány pályán, csakhogy Button délelőtt összeszedett három rajthelyes büntetése lépéshátrányba fogja hozni őket. „Nem direkt csináltam, mert a srác lelassított előttem, de a szabály az szabály" – ismerte el a brit arra célozva, hogy a piros zászló hatálya alatt ment el Danyiil Kvjat Toro Rossója mellett.

A hosszú etapok a közepes gumikon. Hamiltoné hosszú volt, de nem túl izmos. Buttoné sem volt rosszabb Forrás: Farkas Péter (Origo)

Az USA Nagydíj fordulatos küzdelmet hozhatna a Lotus, a Mercedes és a Ferrari között – ha a Pirelli az ultrakonzervatív gumiválasztással nem lőtte volna le már előre a poént. Tavaly jóformán mindenki egyetlen kerékcserével teljesítette az 56 körös távot, és hiába lettek lágyabbak a keverékek, az egykiállásos stratégia a keménnyel és a közepessel várhatóan idén sem fog gondot okozni. Ezt elismerik a Pirellinél is. Az aszfalt az egy évvel ezelőttihez képest, amikor még új volt, kiszáradt, s ezzel a felülete érdesebbé vált, ahhoz azonban nem eléggé, hogy a nagyobb tapadás igazán megkínozza a gumikat. „A kopás a várakozásoknak megfelelően ma nagyon csekély volt" – erősítette meg Alonso péntek este. Így a versenyen nem lesz túl sok variációs lehetőség, például a Lotus sem tudja majd eléggé kihasználni, hogy a többiekhez képest rugalmasabban kezelhetné az etapok hosszát.

Vettelt pedig legfeljebb Webber szorongathatná meg. A német mindkét keveréken megszerezte a vezetést, ráadásul annál a bizonyos egytized másodpercnél sokkal többet is verhetett volna a csapattársára, ha nem az addigra már 6 kört teljesítő lágy gumikkal éri el a legjobb időeredményét. A közepes Pirelliken úgy volt 4 tizeddel gyorsabb Webbernél, hogy hosszabb etapot teljesített, mint ő, és ha ez nem lett volna elég, a legvégén, a 15. körében előhúzott a tarsolyából egy 1:41.981-es időt, a kopott gumikon egy másodperccel megjavítva a saját addigi eredményét. A fölénye egyértelmű volt. A Red Bull ezúttal már a szabadedzésen megpróbálta visszafogni Vettelt, a versenyek végéről jól ismert modorban azért rimánkodva neki a rádión, hogy figyeljen a gumikra, mert a tempója így is épp elég ütős. Az ellenfelein tényleg csak a Voodoo segíthet.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!