Vágólapra másolva!
A negyedik vb-címe felé menetelő Sebastian Vettel előnye az Indiai Nagydíj első edzésnapján valójában még nagyobb volt, mint amekkorának tűnt. A kérdés legfeljebb az, hogy a Red Bull csak megszokásból hisztizett-e a gumik miatt. Esélylatolgatás.

Sebastian Vettel már vasárnap megszerezheti sorozatban negyedik világbajnoki címét. Ehhez akár egy ötödik hely is elég lesz neki, és az Indiai Nagydíj első edzésnapjának fejleményeit elnézve csak egy csoda késleltetheti tovább az elkerülhetetlent: Vettel pénteken a rövid és a hosszú etapokon egyaránt fölényesen uralta a terepet, ráadásul az előnye valójában még nagyobb volt, mint azt a tabellára felületesen rápillantva gondolnánk.

A Red Bull mostanában előszeretettel lapított az első szabadedzésen, átengedve a pünkösdi királyságot valaki másnak, és inkább csak a másodikon jött elő a farbával. Nem úgy Indiában, ahol már délelőtt is ők voltak a leggyorsabbak. Mark Webber kötelességtudóan követte Vettelt a 2. helyen, és a sorrend délután is megmaradt, amikor a német versenyző 0,498 másodpercet vert a mögöttük végző Romain Grosjeanra. Már ez is bőven elég lenne ahhoz, hogy lelohassza a mosolyt az ellenfelek arcáról, a helyzet azonban az, hogy a különbség sokkal nagyobb lehetett volna. Vettel ugyanis a lágy gumikon megtett második mért köre során tovább javított a pálya első két szektorában, csak aztán úgy döntött, bemegy a bokszba. Ha az akkor elért, szintén lila – azaz abszolút legjobb – részidejeit vesszük alapul, 1:25.366-os körre is képes lett volna az 1:25.722-es helyett, amellyel hivatalosan zárta az edzést. Ez már 9 tizedes előny Grosjeanhoz képest.

Nagyon valószínű, hogy ha nem jön közbe semmi rendkívüli, vasárnap immár negyedszer is Vettel lesz a világbajnok Forrás: Red Bull

Még hozzávehetjük azt is, hogy Vettel az elsők között pipálta ki a lágy gumikat, amikor az aszfalt állapota még rosszabb volt; Lewis Hamilton csaknem 25 perccel később váltott át a gyorsabb keverékre. Igaz, hogy az edzés első harmadában, a közepes Pirelliken Vettel csak 3. lett Nico Rosberg és Webber mögött, ám ez sovány vigasz a többiek számára, mert egyszerűen az volt az oka, hogy az autójában Szuzukához hasonlóan megint elromlott a KERS. Ami persze nem örömteli a Red Bull számára, de mivel legutóbb sem zavarta őt különösebben, álmatlan éjszakáik aligha lesznek miatta.

Amin jobban törhetik a fejüket, az a lágy keverékű gumikon nyújtott teljesítményük. Vettel és Webber a délutáni versenyszimulációja során már 3 illetve 4 kör után kénytelen volt áttérni a közepes Pirellikre, mert ennyire hamar elérték azt a durván 1:34-es határt, ahol már nem látták értelmét folytatni az etapjukat. A csapat garázsában rögtön ezután tartottak is egy gyors kupaktanácsot Paul Hembery részvételével, de ez hiába tűnt válságértekezletnek a csata hevében, Vettel utólag nem tulajdonított neki különösebb jelentőséget. „Még csak péntek van. Egyre több gumi kerül a pályára, ezért szombatra általában javul a helyzet" – mondta. „Ezt a keveréket ráadásul régóta (a Magyar Nagydíj óta) nem használtuk."

Törvényszerű, hogy a Red Bull gyötri meg a legdurvábban a gumikat, hiszen a leszorítóerő az ő autójukat préseli a legjobban az aszfalthoz. És a Pirelli idén eleve azért hozta Indiába a közepes keveréket a tavalyi kemény helyett, hogy az egy évvel ezelőtti versenyen uralkodónak számító, unalmas egykiállásos stratégiáktól megszabadulandó fokozza a kopást. A mai nap csak azt bizonyítja, hogy ez minden bizonnyal sikerült nekik. A csapatok többsége a Red Bullhoz hasonlóan az első gumik hólyagosodásával küszködött, és Hembery azt állította, a versenyt mindenki két vagy három kerékcserével fogja teljesíteni. Bár a legnagyobb pillanatnyi oldalerő (4,55 G) a 9-es és a 14-es kanyarban lép fel, a gumikat az elnyújtott, egyre szűkülő ívű 10/11-es kombináció teszi igazán próbára, ahol tartósan nagy a terhelés. Mindenesetre, mivel a két keverék között kb. 8 tizedmásodperces különbség van, az már egyértelmű, hogy az időmérőn muszáj lesz a lágyat használni, a versenyre viszont a közepes lesz a jobb.

Néhány versenyző hosszú etapja a közepes keverékű Pirelliken. A korrigált átlagok alapján a sorrend egyértelmű (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter (Origo)

Éppen ezért az azon teljesített hosszú etapokból célszerű kiindulnunk az erőviszonyok feltérképezéséhez. A legtovább, 22 körön át, Sergio Pérez maradt a pályán, de Felipe Massa is 20, míg Webber 19, Vettel pedig 18 kört tett meg egyhuzamban. Grosjean és Rosberg ellenben csak 12-t illetve 11-et, ezért az ő üzemanyagszintjük még bizonytalanabb. Az eredményeken első ránézésre egyébként is nehéz kiigazodni, mert mindenki ment 2-3 kiugróan lassú, a gumikat és a fékeket visszahűtő kört, ha azonban ezeket kihúzzuk, a sorrend egyértelművé válik. A legjobb - 1:30.799-es – átlagot Vettel érte el, őt Grosjean (1:30.996) és Webber (1:31.104) követi. Ez nem meglepetés, mert nagyjából megfelel az utóbbi versenyeken már megszokott hierarchiának.

Körátlagok:

1. Vettel 1:30.799 (18/15 kör)
2. Grosjean 1:30.996 (12/10 kör)
3. Webber 1:31.104 (19/16 kör)
4. Rosberg 1:31.316 (11/9 kör)
5. Massa 1:32.071 (20/17 kör)
6. Pérez 1:32.133 (22/19 kör)

Grosjean eredménye azonban a valóságosnál jobbnak tűnhet amiatt, hogy az etapja rövidebb volt. A jelek mindenesetre arra utalnak, hogy ismét ő lehet majd a Red Bullok fő kihívója, különösen, ha a Lotusnak megint sikerül eggyel kevesebb (konkrétan két) kiállással teljesítenie a távot. Kimi Räikkönen kilátásait rontja, hogy egy mért körben tovább senyved, amiért most a Pirelli által a Brit Nagydíjon történt defektek után kötelezően bevezetett beállítási korlátozásokat okolta. „A kerékdőlésre és a nyomásra vonatkozó határok nagyon szigorúak" – mondta. „Nincs túl nagy mozgásterünk, sajnos kicsit leragadtunk. Ha játszhatnánk a kerékdőléssel, könnyebb dolgunk lenne."

A lágy gumikon teljesített etapokból nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter (Origo)

Most, hogy Vettel vb-címe tulajdonképpen már csak formalitás, a legkeményebb harc a konstruktőri 2. helyért folyik. A Ferrarit, a Mercedest és a Lotust csak 33 pont választja el egymástól a tabellán, s mivel a lendületüket nézve épp fordított a sorrendjük, még bármi megtörténhet. A Mercedesnél már pénteken elkönyvelték, hogy a Red Bull ellen Indiában sincs esélyük – Hamilton csak legyintett, amikor megkérdezték, hogy övé lehet-e a pole –, de az utolsó dobogós helyért ezúttal a Ferrari is labdába rúghat. Massa, aki a többiekkel ellentétben azt állította, nem jelentős a gumikopás, nem számít sok kerékcserére, márpedig ez a Mercedesszel szemben az ő javukra billentheti a mérleg nyelvét.

Fernando Alonso délután csak 31 ezredmásodperccel maradt le Hamiltontól, és a délelőtti, egy kis rugó miatt bekövetkezett váltóhibája sem hozta hátrányos helyzetbe. A gond legfeljebb az lehet, hogy szokatlan módon már pénteken is a versenyre szánt sebességváltóját használta (ez nem lenne kötelező), így ha az a javítás ellenére mégis elromlik, az végzetes következményekkel járhat.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!