Vágólapra másolva!
Az új Stratégiai Munkacsoport ülésén újra előkerül az ügyfélautók eladásának lehetősége. Ez ellehetetlenítheti a kisebb, önálló konstruktőrként működő csapatokat.

A kis csapatok úgy érzik, a nagyok a rendszeres bevétel érdekében módszeresen elüldözik őket a Forma-1-ből. "Az elmúlt tizennyolc hónap alatt nem született egyetlen olyan kezdeményezés sem, amely ne növelte volna jelentősen a kiadásainkat" - mérgelődött az Autosportnak Bob Fernley, a Force India helyettes csapatfőnöke. "Kivétel nélkül az összes istálló azzal számol, hogy jövőre legalább 20 millió fonttal növelnie kell a költségvetését. Csak négy csapat van, amelynek nem csupán rendelkezésére áll ez az összeg, hanem még tartalékai is fognak maradni."

A sport új Stratégiai Munkacsoportja hétfőn ülésezik, hogy megvitassa a Forma-1 jövőjével kapcsolatos fő irányvonalakat. A testületnek a csapatok közük csak a Ferrari, a Red Bull, a Mercedes, a McLaren, a Lotus és a Williams a tagja, ezért a kicsiknek nem lesz közvetlen beleszólásuk a szabályokba.

A napirendi pontok között szerepel a gumiszállító, a gumitesztelés és a költségplafon kérdése is. A kisebb csapatok azonban leginkább amiatt aggódnak, hogy ismét terítékre kerül majd a másoktól megvásárolható alkatrészek körének bővítése, ami szélsőséges esetben az ügyfélautók visszatéréséhez vezethet. A fődarabok közül jelenleg lényegében csak a motort, a sebességváltót és a KERS-t lehet másoktól megvenni, a kasztnit mindenkinek önállóan kell terveznie és gyártania, tehát jelenleg az összes istálló önálló konstruktőrnek számít.

A Force Indiánál úgy érzik, a perifériára szorulnak Forrás: AFP

Fernley attól tart, ha a Stratégiai Munkacsoport döntése változtat ezen, az csak a nagyoknak lesz előnyös, mert az ő bevételeik fognak növekedni az autók eladása révén. "Vajon ez jó vagy rossz? Ebben az igazat megvallva nem vagyok biztos. Abban viszont igen, hogy egyértelmű bizonyíték van rá: nem csupán a csapatok döntési jogait akarják korlátozni, hanem folyamatos kiadásokkal is próbálják terhelni őket" - vélte Fernley. "Kénytelen vagyok azt feltételezni, hogy ezzel tönkre akarnak tenni minket, amivel megnyílna az út az ügyfélautók előtt."

"Egyrészről ott van az a négy csapat, amely a pénzügyi hátterének köszönhetően teljes védettséget élvez a növekvő költségekkel szemben" - tette hozzá. "A kiadásokat a döntésből kiszorított csapatokra terhelik. A kérdés az, hogy miért? Szerintem azért, hogy más irányba tereljék az F1 jövőjét."

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!