Vágólapra másolva!
A versenyzők egyik kedvenc pályája a lendületes kanyarokkal teletűzdelt Szuzuka. Nem kivétel Sebastian Vettel sem, aki a nyolcas formára hasonlító vonalvezetésen szerezheti meg idei kilencedik  győzelmét. A német itteni mérlege négy futamból három győzelem, a negyediken meg bebiztosított egy vb-címet - erre most is lesz némi esélye. 

Japán izgalmas ország, és a Forma-1 résztvevői úgy készülnek, hogy a hétvégi verseny kínálta utazással két legyet ütnek egy csapásra, és - még jobban - megismerkednek a helyi látványosságokkal, kulturális emlékekkel, gasztronómiával és egyéb szórakozási lehetőségekkel. Erre bőven lesz lehetőségük, mivel a Koreai Nagydíjat követően egy hét szünet sincs, így a szokásosnál hamarabb megérkezhetnek ide a pilóták, és a Japán Nagydíj utáni hétvégén sincs újabb forduló, vagyis lehet maradni.

"Az a leghihetetlenebb, hogy az itteni szurkolókat mennyire érdekli a Forma-1, mennyire imádják" - jellemzi Felipe Massa a hely varázsát. "Az emberek fantasztikusak, nagyon műveltek, és úgy vélem, életre szóló lecke elmenni Japánba, és a helyiekkel élni egy darabig." A rajongók simán tartják a lépést a leglelkesebbnek tartott monzai tifosival és a brit közönséggel, holott ők sokszor honfitársért sem szoríthatnak.

"Onnantól, hogy csütörtökön megérkezünk ide, késő vasárnapig tömve vannak a lelátók. Hihetetlen volt látni tavaly, hogy a szurkolók órákkal a verseny után még megnézték a teljes nagydíj ismétlését, és úgy ordítottak, mintha élőben menne a felvétel" - veszi át a szót Charles Pic. 2012-ben Kamui Kobajasi dobogós eredménye hozta lázba a közönséget, amely a leintés után hangosan skandálta a helyi hős nevét. "Még Koreába (a tavalyi Japán GP-t követő versenyre) menet is zúgott tőle a fülem" - emlékszik vissza Romain Grosjean.

A Japán Nagydíj nagyon népszerű a mezőny és a helyiek körében is Forrás: Caterham

Ez alapján sejthető, itt nem kell arra számítani, hogy a közönség esetleg kifütyüli Sebastian Vettelt, amennyiben nyer. Erre - mármint a német győzelmére - megint van esély, méghozzá a statisztikák szerint elég nagy: Vettel eddig négyszer állt F1-es rajthoz a szuzukai pályán, és 2009-ben, 2010-ben és 2012-ben nem talált legyőzőre, míg 2011-ben a 3. helyével matematikailag is bebiztosította azévi vb-címét.

Hasonlót most is megtehet, de ehhez nyernie kell, s bár ez a része a feladatnak nem tűnik lehetetlennek, az már nehezebben jöhet össze, hogy Fernando Alonso maximum két pontot gyűjtsön, azaz legfeljebb a 9. helyen érjen célba. Ennyire azért nem gyenge a Ferrari. Alonso egyébként imádja Japánt, nagy tisztelője a helyi harcos kultusznak, és ez talán segíthet neki abban, hogy vasárnap ne legyen belőle szomorú szamuráj.

Gyors S-ek

A versenynek az eredetileg a Honda számára tesztpályának tervezett Szuzuka ad otthont, amely először 1987-ben fogadta a mezőnyt. Azóta sokaknak lett ez a kedvenc pályája, a jelenlegi mezőny nagy része is megemlítette, hogy vagy egyedül, vagy Silverstone-nal/Spával együtt ez a kedvence. Már az újoncokat is "megfertőzte" a helyszín: a williamses Valtteri Bottas elmondta, hogy a tavalyi első edzésen megtett körök alatt egyből beleszeretett a pályába, míg a sauberes Esteban Gutiérrez kijelentette: már most elmondhatja, hogy ez lesz az egyik kedvence.

De mi is ennek az oka? Nos, Szuzukát átlagsebesség tekintetében csak Monza, Spa és Silverstone előzi meg egy kicsivel, a kanyarok átlagsebességében pedig csupán Silverstone. Az első szektorban például sehol sem lassítanak az autók 140 km/ó alá. Itt találhatók a híres S-kanyarok, amelyekben elengedhetetlen a tökéletes összhang a versenyző és a járműve között. Egy kis alulkormányzottság, és máris rengeteg lendületet veszít az egymásba fonódó íveken az, aki szenved az elfordulással. Egy kis túlkormányzottság, és a túlságosan betapadó orr-rész letereli az ideális útvonalról az autót.

Igen, szintbeli eltéréssel a pálya valóban keresztezi önmagát Forrás: FIA

Ennek ellenére sok olyan versenyzőről tudni, akik az álompályájukba belevennék ezeket az S-kanyarokat. Közéjük tartozik Mark Webber is, aki saját honlapjának beszélt erről."A híres szuzukai első szektorral kezdeném a kört" - nyilatkozta. "Amit sokan nem vesznek figyelembe, hogy az 1-es kanyar előtt van egy meredek lejtő, ami az első jobbost nagyon gyorssá teszi. Utána emelkedni kezd a pálya a 2-es kanyar felé, és ez egészen a nyújtott 7-es fordulóig így folytatódik. Azért választanám ezt (a pályám első szektorának), mert nagy pontosságot követel, a szintváltakozás szenzációs, és fontos a megfelelő technika."

Az S-ek teljesítése 14 másodpercen át tart, s csupán kétszer kell leheletnyit fékezni. "Itt valóban érezni lehet egy Forma-1-es autó teljesítményét és hihetetlen tapadását" - jegyzi meg Adrian Sutil. "Olyan autóra van szükség, amellyel megfelelő ritmust lehet elkapni ezekben a kanyarokban, mert a körnek ezen részén sok időt lehet nyerni vagy veszteni."

A kör elején lévő S-kanyaroknak nincs párja a szezonban Forrás: Ferrari

Nagyon fontos tehát a jó aerodinamika és a feszesre állított futómű. Utóbbi azért is lehetséges, mert az aszfalt felülete többnyire sima, és a rázókövek használata nem kiemelten fontos. Az első szektorhoz hozzátartozik még a két Degner kanyar (8-as és 9-es számmal), melyek ugyan befelé dőlnek, mégis nehéz bevenni őket, mert egyre jobban beszűkülnek, ráadásul a féktávjuk kissé bukkanós.

Utánuk jön a pálya szintbeli kereszteződése - ez az egyetlen aszfaltcsík a szezonban, amelyen ilyen van -, majd következik a leglassabb pontja, a kb. 70 km/ó-val bevett balos hajtű. Egy hosszú padlógázos ív, majd a versenyzők a Spoonban találják magukat, ahol a kifelé dőlő aszfalt és az alulkormányzottság az autó hátsó egyenesre való ráfordulása ellen dolgozik. Tavaly sokan hibáztak itt, de érdekes módon nem a kanyar kijáratánál, hanem a bejáratánál, mert annyira szélesen akartak ráfordulni az első csúcspontra, hogy a jobbelső kerékkel ráhajtottak az aszfalt szélén összegyűlt porra, amitől megpördültek. A kritikus helyre már tavaly műfüvet raktak a szervezők.

A hátsó egyenes a 15-ös számmal jelölt 130R kanyarral a sikánig tart, ez a legjobb előzési hely. DRS zónából ezúttal csupán egy lesz, a célegyenesben. A padlógázos szakaszok aránya összességében 66-71 százalék, ezért hiába kell jó aerodinamikai tapadás a gyors kanyarokban, a szárnyakat érdemes nem maximális meredekségűre állítani. A jó tapadást és a végsebességet ugyanakkor segíti, hogy le lehet ültetni az autót.

Büntető pálya

Szuzuka azon kevés helyszínek egyike maradt, ahol még szűkek a bukóterek, és a falak közel vannak a pályához. Kimi Räikkönen néhány éve azt monda, minden pályának ilyennek kellene lennie, és most hasonlót fogalmazott meg Jenson Button is. "Azt imádom Szuzukában, hogy nem elnéző (a hibákkal szemben). A legtöbb helyen, ha valaki túl szélesen fordul, vagy elfékezi magát, egyszerűen csak továbbmegy az aszfaltozott bukótérbe, és könnyedén visszatérhet a pályára, büntetés nélkül" - mondta a brit. Ekkora tempónál ráadásul gyakran menthetetlen az, aki hibázik. "Aki megcsípi a füvet, kicsúszik a falba" - figyelmeztet Lewis Hamilton. A szuzukai aszfaltcsík egyébként meglehetősen szűk.

Fernando Alonso mégis úgy véli, nem szabad óvatoskodni. "Ezen a pályán agresszív hozzáállásra van szükség, és az aerodinamika a legfontosabb tényező a gyors kanyarok miatt. Annak tökéletesnek kell lennie, ha gyorsak akarunk lenni" - közölte.

A háttérben látható, hogy Szuzukában a klasszikus kavicságyakat preferálják az aszfaltozott bukóterek helyett Forrás: Mercedes

És a gumik? A Pirelli annak tudatában, hogy az abroncsok oldalirányú terhelése az egyik legmagasabb az idényben, a közepes keménységű és a kemény gumikat viszi el Szuzukába. A nagy terhelést főleg a lendületes kanyarok okozzák, amit többek között az szemléltet, hogy nagyjából a kétharmadukat 4-es vagy magasabb fokozatban veszik be. Korábban az érdes burkolat is növelte a kopást, de a tavalyi részleges újraaszfaltozással javult a helyzet. Amennyiben ismét lesznek hőkamerás felvételek, bizonyára látványos képeket fognak mutatni az S-kanyarokban. "Fontos a megfelelő, semleges balansz, és az, hogy a versenyzőnek legyen önbizalma az autóban, illetve képes legyen vigyázni a gumikra" - jelentette ki Ross Brawn. Rossz beállításokkal fennállhat a gumik hólyagosodásának veszélye.

Kettő vagy három kerékcsere lehet a legtöbb csapat taktikája, és az utóbbi lehetőségtől sem kell megriadni, mert az egy kiállással járó időveszteség viszonylag kicsi. A bokszutca annyi kihívást rejt a pilótáknak, hogy lejtős, és előfordulhat, hogy valaki túlcsúszik a megálláskor.

A hajtásláncból a motor kapja a kemény terhelést, a Renault mérnöke, Rémi Taffin utalt is rá, hogy ügyfeleik vélhetően új egységgel kezdik meg a nagydíjat. A nyolcdarabos keretből a legtöbb pilóta hét erőforrást kezdett el használni, viszont a Red Bull, a Caterham és a Marussia párosa, valamint Romain Grosjean még csak 6-nál tart. A motoroknak a teljes fordulatszám-tartományban jól kell húzniuk. Az alkatrészek kenésénél figyelni kell, mert a lendületes ívek és szintkülönbségek megváltoztathatják az olaj áramlását a rendszerben. A váltókkal és a fékekkel valószínűleg nem lesz sok baj.

Védeni próbálja 2. helyét a Ferrari

Vettelnek lehetősége van rá, hogy már Szuzukában behúzza a negyedik vb-címet. Ha ez nem is, egy másik szép eredmény összejöhet neki: amennyiben ismét megszerzi a pole pozíciót a japán pályán, ahogy eddig mindig tette, zsinórban ötödször lenne övé az első rajtkocka. Egy adott pályán ilyen sorozatra korábban csak Michael Schumacher volt képes (Barcelonában, illetve pont Szuzukában), valamint Ayrton Senna, aki Imolát uralta hét szezonon keresztül. Vettel az első szuzukai győzelmekor elárulta, hogy a Red Bullt segítő David Coulthardtól kapott tanácsokkal érzett rá ennyire a pályára.

Sebastian Vettelt nehéz lesz megállítani Forrás: Red Bull

Alonso, aki 2012-ben már a rajtnál kiesett Japánban, csodának tartja, hogy még nem dőlt el a tabella első helyének sorsa. "Ha valaki ma kezdi el követni az F1-et, biztosan nem hinné el - sőt csodának tartaná -, hogy a kék sisakos versenyző a piros autóban még mindig harcban áll a világbajnoki címért, és második a tabellán" - utalt saját magára. Mindazonáltal lehet, hogy a figyelme az egyéni vb-cím helyett lassan inkább arra irányul, hogy segítsen a Ferrarinak megőrizni a konstruktőri 2. helyet - egyéni pályafutásában valószínűleg teljesen mindegy neki, hogy hányadik lesz az összetettben, ha nem nyer.

Ez nem lesz könnyű, mivel ahogy Koreában is megmutatkozott, a Ferrarinál a Red Bull mellett jelenleg erősebbnek tűnik a Mercedes és a Lotus is. A maranellóiak előnye az előző futamon egy pontra olvadt a Mercedes előtt a konstruktőri összetettben.

A Japán Nagydíj programja

Péntek:
3.00-4.30 - 1. szabadedzés
7.00-8.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
4.00-5.00 - 3. szabadedzés
7.00-8.00 - Időmérő

Vasárnap:
8.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

Koreában Nico Hülkenberg és a Sauber okozott meglepetést, de a negyedikként végző német versenyző igyekszik lehűteni a kedélyeket. "Ne essenek abba a hibába, hogy ezentúl minden hétvégén hasonlóra számítanak tőlünk" - üzent. "Odaérhetünk a legjobb tíz környékére, de először erről kell gondoskodnunk, csak azután tekinthetünk előrébb." Az mindenesetre figyelemre méltó, hogy a Sauber a 31 pontjából 24-et az előző három versenyen gyűjtött, és azt követően, hogy utolérte pontszámban a Toro Rossót, akár még a Force India nemrég biztosnak tűnő konstruktőri 6. helyére is ráhajthat.

Az előző nagydíjon kapott két megrovással Charles Pic-nek és Jules Bianchinak összegyűlt a három az idényben, ezért tíz rajthelyes büntetést kapnak a Japán Nagydíjra. A gyakorlatban ez minden bizonnyal azt fogja jelenteni, hogy ők indulnak majd az utolsó sorból.

A hétvégére csapadékmentes idő várható, de pénteken, amikor egyébként a legmagasabbnak ígérkezik a levegő hőmérséklete, lehet délelőtt kisebb zápor.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!