Vágólapra másolva!
A Szingapúri Nagydíj azon kívül is sok különlegességgel és kihívással szolgál, hogy a Forma-1-nek ez az egyetlen, teljes egészében mesterséges világításnál rendezett futama. A rivaldafényből minden bizonnyal az újra egymásra találó Ferrari és Kimi Räikkönen kapja majd a legtöbbet.

Sebastian Vettel úgy menetel a zsinórban negyedik vb-címe felé, hogy közben nem is az ő teljesítménye, hanem a pályán kívül zajló események szolgáltatják a központi témát: néhány hete még az foglalkoztatta a közvéleményt, hogy a következő évtől ki lesz Vettel csapattársa a Red Bullnál, s szinte rögtön azután, hogy kiderült, Daniel Ricciardo váltja Mark Webbert, a Ferrari és Kimi Räikkönen újbóli egymásra találása került a címlapokra.

A Szingapúri Nagydíj hétvégéjén tehát feltehetően az olasz csapat tagjainak és a velük 2007-ben bajnoki címet nyerő pilótának teszik majd fel a legtöbb kérdést, no meg Fernando Alonsónak, hogy mit szól a klasszis érkezéséhez. Szegény Räikkönen, aki nem a bőbeszédűségről ismert, korábban abban bízott, hogy a jövőjének tisztázása megszabadítja őt a faggatózóktól, de már nem annyira biztos ebben. "Ez remélhetőleg azt jelenti, hogy végre nem kérdeznek olyan sokat arról, jövőre hol fogok vezetni. Persze lehet, hogy csak még több lesz a kérdés" - mondta.

Ha nem is ebben az értelemben, de a Szingapúri Nagydíjon mindenkinek kijut majd a reflektorfényből, ugyanis ez az egyetlen futam a bajnokságban, amelyen végig mesterségesen megvilágított pályán versenyez a mezőny. Abu-Dzabi kínál még hasonló élményt, ám ott csak a távnak körülbelül a felénél kapcsolják be az izzókat, miután a horizont alá bukott a Nap. Szingapúrban sem kizárólag mesterséges megvilágításban dolgoznak a csapatok, az első és a harmadik edzés ugyanis még sötétedés előtt veszi kezdetét.

Szingapúrban rendezik a Forma-1 egyetlen esti futamát Forrás: Ferrari

Az itteni szervezőknek még többet kell készülniük a nagydíjra, mint más helyszíneken, hogy minden gördülékenyen menjen. A pálya megvilágítása ezerötszáz halogén izzó fényével történik, melyek egymástól átlagosan négy méterre, nyolc-tíz méter magasan találhatók. Az élettartamuk meghaladja a tízezer órát, több mint tíz generátor termel számukra áramot, a kábelek hossza pedig több mint száz kilométer. A szervezőknek megéri ez a sok fáradság, hiszen 2008 óta Szingapúrban a Forma-1 egyik leglátványosabb, legnépszerűbb versenyét rendezik.

Räikkönen úgy véli, a lámpák nagyon hatékonyak. "A bukóterek egy-két sötét foltját leszámítva a pálya kiválóan meg van világítva, ezért nincs nagy különbség ahhoz képest, mintha napfényben versenyznénk" - nyilatkozta a finn. Ugyanakkor az, akit a Ferrarinál váltani fog, más véleményen van. "A lámpák fényében jók a látási viszonyok, de nem ugyanolyan vezetni, mint napfényben, ami megnehezíti a dolgunkat" - közölte Felipe Massa.

Éjjeli baglyok

Ha már az előkészületekről esett szó: a pilóták és a csapatok szintén különleges praktikákhoz folyamodnak, hogy optimálisan teljesítsenek. Ezeket többen már a kisujjukból rázzák ki, hiszen az évek során a mezőny nagy részének volt alkalma elsajátítani a soron következő hétvége időbeosztását.

"Szokatlannak hangzik, de mivel este 8 órakor van a rajt, meg kell próbálnunk európai idő szerint élni, hogy éberek legyünk. Nagyjából ebédidőben kelek, és délután 2 körül reggelizek, ami Svájcban reggel 8 órának felel meg. Kicsit fura este ebédelni és hajnalban lefeküdni, de már évek óta csináljuk ezt, így már normálisabbnak tűnik, mint először" - részletezte Vettel. Adrian Sutil hozzátette, hogy a versenyzők "minden évben egyre többet tanulnak arról, hogy mi a legjobb technika a nappali alváshoz."

Még az újoncoknak sem lesz teljesen újdonság ennek a néhány napnak a menetrendje - Valtteri Bottas és Jules Bianchi tesztpilótaként tavaly már elutazott Szingapúrba, ahol Esteban Gutiérrez, Giedo van der Garde és Max Chilton a GP2 mezőnyében versenyzett. Előbbi két pilóta nem ülhetett volán mögé az első edzésen, így ők először most fogják ténylegesen feltérképezni a pályát. Nagy hátrányban nem lesznek az utóbbi hármashoz képest, mivel annak tagjai is csak a GP2-es időmérőn vezettek villanyfényben.

Így néz ki a pálya, amelyen vasárnap 61 kört kell lenyomni. A 10-es számú kanyar valójában már nem ilyen, a sikánból egy sima balost csináltak. Forrás: FIA

Szép dolog az alkalmazkodás, bár nem minden téren működik tökéletesen. Az emberi szervezetet egy bizonyos ponton túl nem lehet átverni, egyes hormonok, például az anyagcserére hatást gyakorló kortizon, vagy az alvási ciklusért felelős melatonin termelődése ugyanis a természetes fényhez köthető, ami minimális mértékben befolyásolhatja a versenyzők teljesítményét. A szemeknek is megterhelőbb a nagy sebességnél történő fókuszálás mesterséges megvilágításnál, mint normál körülmények között. A sisakrostélyokon itt speciális, nagyobb kontrasztot biztosító fóliák vannak, melyeket úgy terveztek meg, hogy megszűrjék a fehér útfestésekről visszaverődő, vakítóan éles fényt.

Az esti időponttól függetlenül is megterhelő a szingapúri futam teljesítése. "A versenyzők számára fizikálisan ez az egyik legkeményebb verseny" - állítja Nico Rosberg. "Nagyon sok a kanyar, viszont nincsenek egyenesek, ahol pihenni lehetne. A táv is hosszú, a verseny ideje közel szokott lenni a kétórás időkorláthoz."

Valóban, az eddigi öt Szingapúri Nagydíjból mindegyik tovább tartott 1 óra 55 percnél, tavaly pedig két körrel le kellett rövidíteni a távot a kétórás időkorlát elérése miatt. Ez éles váltás azután, hogy a bajnokság előző helyszínén, Monzában a szezon időtartamban legrövidebb versenyét szokták rendezni. Idén a megszakítások nélküli futamok közül eddig a hungaroringi volt a leghosszabb az 1 óra 42 perc 29,445 másodpercével, bár a piros zászlós szünet nélkül a monacói körülbelül 1 óra 53 perces lett volna.

Nincs sok helyük az autóknak Forrás: McLaren

A szingapúri egy utcai pálya a maga nehézségeivel, és az első az idényben, ahol a kört az óramutató járásával ellentétes irányban kell teljesíteni, ami megviseli a pilóták döntően jobbkanyarokhoz szokott nyakát. Malajziához hasonlóan itt is meleg és párás a levegő. "Még úgy is nagy a páratartalom, hogy éjszaka versenyzünk" - mondja Massa. "Sokat izzadunk az autóban, és az alacsony tempó következtében kevés levegő hűt bennünket." A folyadékveszteséget sok ivással pótolják a versenyzők, a caterhames Charles Pic például vasárnapig egyre többször húzza meg a poharát és kulacsát, és a futam napján már 5-6 liter folyadékot visz a szervezetébe. Massa szerint egy szingapúri kör két monacóinak felel meg, és nehezebbnek tartja a győzelmet a távol-keleti pályán, mint a hercegségben.

Mark Webber a szűkebb utolsó szektort érzi a legkomplikáltabbnak, amivel egyetért Alonso is. "Főleg a lelátó alatti 18-as és 19-es kanyar (nehéz), ott könnyű hibázni. Ez a pálya legkritikusabb pontja, ahol a legkisebb figyelemcsökkenés is kiesést okozhat" - nyilatkozta a spanyol.

Egy sikánnal kevesebb

Bizonyára lesznek olyanok, akik örülnek, hogy végrehajtották az első módosítást a vonalvezetésen. A szervezők kivették az ismert koktélról elnevezett Singapore Sling sikánt, melyet ezentúl egy szimpla balkanyar helyettesít a 10-es számú fordulónál, amitől körülbelül egy másodpercet javulhatnak a köridők, vagyis ezzel párhuzamosan durván egy perccel rövidülhet a verseny. (A változtatás annyira új, hogy az FIA honlapjára az év elején feltöltött, cikkünkben is szereplő pályarajzon még a korábbi verzió szerepel.) Becslések szerint a korábbi 100 km/ó helyett nagyjából 140-nel lehet majd bevenni ezt a balost.

Rosberg örömmel konstatálta a harapós sikán eltüntetését, de lesznek olyanok, akiknek hiányozni fog. A három csúcspontból álló kombináció a pálya egyik legjellegzetesebb pontja volt, ahol a kerékvetőkön gyakran annyira pattogtak az autók, hogy mind a négy kerekükkel elemelkedtek a talajról, s ezt igencsak látványos felvételeken örökítették meg a fotósok. Emellett a közúti forgalom terhelése miatt új aszfaltréteget kapott az első három, az 5-ös és a 8-as kanyar, valamint a 13-as és 14-es közti egyenes és a bokszutca.

Az idei évtől nincs sikán a 10-es kanyarnál Forrás: AFP

Sokkal könnyebb azért nem lett a pálya, amelynek 23 számozott ívéből csak kettő, az egyenesekben kisebb, padlógázos törésnek tekinthető 4-es és a 6-os nem valódi kanyar. A mérnökök emiatt a lehető legnagyobb leszorítóerőre hangolják be az autókat, míg a lassú fordulókból és a hepehupákból eredően lágy futóműre van szükség.

A hajtáslánc elemeire Spa és Monza után újabb kemény menet vár, de ezúttal nem a nagy végsebesség, hanem a lassú tempó miatt. Itt elsősorban a sebességváltó kap extrém terhelést, hiszen sehol máshol nem kell ennyiszer, 70-75 alkalommal váltani körönként, ami a teljes távra kivetítve mintegy ötezer kapcsolást jelent. A bukkanók és a rázkódások növelik a potenciális veszélyforrásokat, csakúgy, mint a tény, hogy rengeteg kanyart kell 1-es, 2-es vagy 3-as fokozatban bevenni, ami a fogaskerekeket veszi igénybe erősen. A fékeknek szintén gyötrő hétvégéje lesz: a sok kanyar sok lassítást von maga után, ráadásul a rövid egyenesekben alig tudnak visszahűlni a fékek elemei.

A motoroknak ellenben könnyebbséget jelent, hogy a körönkénti padlógázos szakaszok aránya legfeljebb 50 százalék körül alakul - ez elmarad a teljes szezonra vetített 60 százalék körüli átlagtól -, és a leggyakrabban a 8 és 13 ezer közti fordulatszám-tartományban forognak. Rémi Taffin, a Renault mérnöke kijelentette, hogy emiatt a csapatok általában olyan erőforrásokat szerelnek az autókba, melyek már az élettartamuk vége felé járnak. Azért hozzátette, hogy kollégái így sem lazíthatnak. "Figyelni kell a hőmérsékletet (a motorban), különösen azért, mert ez a leghosszabb ideig tartó verseny az évben" - figyelmeztetett Taffin.

Ritkábban esett szó mostanában a Pirelliről, mivel az előző nagydíjakon kevés zűr volt a gumikkal, és kerékcseréből sem volt túl sok. A beszállító a szuperlágy és a közepes keménységű abroncsokat viszi el Szingapúrba, ahol a puhábbik keverék optimális tapadást biztosíthat néhány körre, a hosszabb etapokon azonban célszerűbb lehet a másik típus használata. Érdekesség, hogy Szingapúrban az esti időpont következtében a futam előrehaladtával csökkenni szokott az aszfalt hőmérséklete, illetve a tapadást rontják a pályán lévő útfestések és csatornafedelek.

A Szingapúri Nagydíj programja

Péntek:
12.00-13.30 - 1. szabadedzés
15.30-17.00 - 2. szabadedzés

Szombat:
12.00-13.00 - 3. szabadedzés
15.00-16.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

A taktikusoknak alaposan át kell gondolni a haditervet. "A szezonban Szingapúrban a legnagyobb bokszutcai időveszteség, és nagy a Safety Car beküldésének esélye - eddig még egyetlen verseny sem volt nélküle" - magyarázza a Williams vezető versenymérnöke, Xevi Pujolar. A kerékcserék nagy időveszteségének oka a szokásosnál hosszabb, 404 méter hosszú bokszutca, illetve a 80 km/ó helyett 60-ra csökkentett sebességkorlát.

A szingapúri pálya egyik sajátossága, hogy a sok intenzív kigyorsítással nagy mennyiségű üzemanyag ég el, ezért itt különösen nehéz tankkal köröznek az autók az első körökben. "A futam elején ez nagy terhelést ró a gumikra, tehát fontos megfelelően lebonyolítani az első etapot" - közölte Pastor Maldonado. Nem kizárt, hogy a táv vége felé néhány versenyzőnek lassítania kell, hogy ne fogyjon ki a benzinből - ez történhet a féktávok előtti begurulásokkal, korábbi felváltásokkal vagy a levegő-üzemanyag keverék átállításával. A pilótáknak nem árt a nekik szóló információs táblákat is figyelni, mert a rádiókommunikációt megzavarhatják a magas épületek.

Vettelé lett az előző két szingapúri diadal

Átlagos képességű pilótáknak eddig nem sok babér termett Szingapúrban, hiszen a korábbi győzelmeken a bajnokság jelenlegi első három helyezettje, Sebastian Vettel (2011, 2012), Fernando Alonso (2008, 2010) és Lewis Hamilton (2009) osztozik. A tabellán 53 pontos előnnyel rendelkező Vettel megszorongatására a Ferrari és a Mercedes is pályázhat - főleg az utóbbi bizakodik, miután a kis leszorítóerőt igénylő spái és monzai pályán gyengén muzsikált. A csapatnál úgy gondolják, hogy a nagyobb leszorítóerőre hangolt autókkal vívott küzdelemben ismét felvehetik a harcot a Red Bull-lal.

A Ferrari és a Mercedes egyúttal a konstruktőri bajnokság 2. helyéért is összecsap. A pozíciót jelenleg 3 pontos fórral a Ferrari foglalja el, de hamarosan fordulhat a kocka: Stefano Domenicali utalt rá, hogy a Szingapúri GP-t követően leállíthatják az idei Ferrari fejlesztését, ha reménytelennek látják a bajnoki cím megszerzését. "Ha továbbra is ilyen nagy lesz a hátrányunk, nem lenne értelme abban reménykedni, hogy egy tizednyi javulással visszakapaszkodhatunk" - fogalmazott a csapatfőnök. A Mercedesnél ugyanakkor azt mondják, hogy a 2014-es modell fejlesztésével párhuzamosan még az idei autóhoz is terveznek frissítéseket.

A Mercedes javulásra számít Forrás: Mercedes

A két riválisától leszakadó Lotus a statisztika alapján nem bízhat a felzárkózásban, ugyanis az alakulat régebbről csak egy-egy dobogós helyet tud felmutatni Szingapúrban, még 2008-ból és 2009-ből, amikor Renault néven futottak. A 2008-as győzelmet ráadásul nagy botrányt kavarva úgy szerezték, hogy Alonso csapattársát, Nelsinho Piquet-t szándékos karambolra kérték, a beküldött Safety Cart kihasználva a spanyolt juttatva taktikai előnyhöz. Tavaly Räikkönen 6., Romain Grosjean 7. lett.

A Marina Bayen nem könnyű előzni. Idén az 5-ös és 7-es kanyar közti DRS zóna mellett lesz még egy, a célegyenesben, bár kérdés, hogy ez segít-e a támadóknak. Ott a zóna előtti és utáni kanyar is lendületesebb, ami nem kedvez az előzéseknek.

Azt továbbra sem lehet tudni, hogy szakadó esőben biztonságos-e a versenyzés villanfényben, mivel 2008 óta egyszer sem volt csapadék a Szingapúri Nagydíj edzései vagy futamai során. (Vizes pálya már igen.) Úgy tűnik, erre idén sem kapunk választ, mert a jelenlegi előrejelzések szerint a következő napokban kevés az esély az esőre.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!