Vágólapra másolva!
A Red Bull csak egy körben sokkal gyorsabb az ellenfeleinél, a hosszú etapokon a Mercedes és a Lotus is felveszi vele a versenyt, a Ferrari viszont a pénteki edzésnap alapján le van maradva tőlük. Esélylatolgatás.

A nyári szünet és a kéthetes gyárbezárás után az egész mezőny felfrissülve érkezett meg a legendás Spa-Francorchamps-ba. Mindenki remegett a vágytól, hogy a pihenőnek véget vetve újra kihajthasson a pályára, de a Belga Nagydíj pénteki edzésnapján nemcsak az Ardennekben szinte kötelezőnek számító felhők zúdítottak a nyakukba hidegzuhanyt, hanem a Red Bull váratlanul elsöprő formája is. Amikor a teljes erővel tűző nap délutánra felszárította az aszfaltot, Sebastian Vettel és Mark Webber nyolc tizedmásodperces előnnyel végeztek az élen.

A festői fenyőerdő mélyén lendületes ívek mentén jobbra-balra és fel-le kígyózó Spát a vonalvezetés mellett az alacsony hőmérséklet miatt is a Mercedes felségterületének tartották. A gyors kanyarok ugyan hagyományosan az aerodinamikailag a végletekig kifinomult Red Bullnak kedveznek, a Hungaroringtől kezdve bevetett, kevésbé ragadós első gumik és a hosszú egyenesekben különösen hasznos passzív DRS azonban a Mercedest hozhatták volna előnyös helyzetbe.

Vettel edzéstempója Spában lenyűgöző volt Forrás: Red Bull

Ehelyett a pálya melletti árnyékos erdei ösvényeket már az első edzésnapon is elözönlő nézők a Red Bull újabb diadalmenetének lehettek tanúi. Vettel, aki az utóbbi öt versenyen is több pontot gyűjtött, mint bárki más, 1:49.331-es körével 0,818 másodpercet vert legközelebbi külső ellenfelére, Romain Grosjeanra. Igaz, hogy Mark Webberre csupán 59 ezredet, de ez is csak a Red Bull erejét bizonyítja.

Ha ebből indulunk ki, a többieknek nem fog sok babér teremni vasárnap. Mégis felesleges összepakolniuk még, mert kizárólag az egykörös tempóból veszélyes következtetni: a hosszú etapos időeredmények, mint mindig, sokkal árnyaltabb képet mutatnak. Noha a Red Bullnak ezen a téren sincs oka szégyenkezni, a fölénye korántsem tűnik megdönthetetlennek.

Vettel 10 körös etapja - amely a 7,004 km-es Spában már kifejezetten hosszúnak számít - a defektjéig szokatlanul egyenletes volt: hét 1:55-ös és három 1:56-os körből állt, lassan romló tendenciát mutatva. Nico Rosberg ingadozóbb teljesítményt nyújtott a Mercedesszel, viszont négy körben is gyorsabb volt Vettelnél, kétszer pedig csak századmásodpercek választották el tőle. A gumik és a fékek visszahűtését szolgáló lassú körét leszámítva ugyanez mondható el a lotusos Grosjeanról is, aki szinte teljesen együtt haladt Rosberggel.

Néhány versenyző köridejei a délutáni edzésen (X: kör, Y: köridő mp-ben). Pérez egyhuzamban 14 kört teljesített Forrás: Farkas Péter (Origo)

Ennek ellenére továbbra sem érdemes Vettel ellen fogadni, már csak azért sem, mert ő egy 3 körrel hosszabb etapon ért el Rosberghez és Grosjeanhoz hasonló eredményt. A Ferrarinál közben Felipe Massa töltött egyszerre több időt a pályán, ő azonban szintén 7 kör alatt 4-7 tizeddel következetesebben lassabbnak tűnt, mint a Red Bull, a Mercedes és a Lotus versenyzői.

"Felipe és én különböző aerodinamikai konfigurációkat próbáltunk ki kisebb illetve nagyobb leszorítóerővel, ami az időjárás mellett ennek a versenynek a meghatározó tényezője lesz" - mondta a délután csak a 7. helyen végző Fernando Alonso. "A mai eredmények alapján közelebb kerültünk az éllovasokhoz, de nem tudom, hogy milyen időjárásnak örülnék jobban."

A paddockban csillogó szemmel járkáló, újjászületett Grosjeannál egyelőre lassabb Kimi Räikkönen viszont egyértelművé tette, hogy száraz pályán szeretne versenyezni vasárnap. A Lotus esélyeit rontja, hogy a délelőtti esőből származó adathiányra hivatkozva leszerelték az autójukról a passzív DDRS-t. "Úgy döntöttünk, délután megválunk tőle, hogy egy hagyományosabb programot követve koncentrálhassunk a hosszú etapokra"- erősítette meg Grosjean. "A gumikat nem igazán sikerült az elvárt módon munkára fognunk, ezért az autót nem volt olyan kellemes vezetni, mint szerettük volna, de az időeredményeinkre tulajdonképpen nem lehetett panasz."

Vettel etapja 3 körrel hosszabb (10 körös volt), de tempóban nem múlta felül Grosjeanét és Rosbergét. Massa kicsit le volt maradva Forrás: Farkas Péter (Origo)

A változékony körülmények persze az összes csapatot egyformán hátráltatták. "A félig vizes aszfalton a legrosszabb elkezdeni a munkát a beállításokkal, mert ez erősen korlátozza a balansz és a vezethetőség eltérő aerodinamikai terhelés melletti tesztelésére fordítható időt" - magyarázta a Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry. Ennek is szerepe lehetett abban, hogy a McLaren versenyzői a délelőtt szemerkélő esőben jobbnak érezték az autójukat, mint délután, amikor sütött a nap. "Nyilván a magasabb hőmérséklet, és talán a szél játszott szerepet a változásban, de lesz dolgunk bőven, ha meg akarjuk találni rá a pontos magyarázatot" - ismerte el a napot csak a 15. helyen záró Jenson Button.

A Mercedesnél élátják, a versenyen jobbak lesznek az esélyeik, mint az időmérőn. "A hosszú etapos tempónk biztatónak tűnt, azt azonban elemeznünk kell, hogy a gyors körök során miért veszítünk időt az első szektorban" - hangsúlyozta a csapat ügyvezető-igazgatója, Toto Wolff. A Magyar Nagydíjat megnyerő Lewis Hamilton, aki ma csak a 12. helyig jutott, hozzátette, hogy "ezzel a kis leszorítóerős beállítással az autónk teljesen másnak érződik, mint az előző versenyen. A balanszot rendbe kell tennünk."

Spában a pole pozíció nem garancia a győzelemre, ezért Vettel akkor sem dőlhet hátra, ha szombaton esetleg óriási fölénnyel szerzi meg az első rajtkockát. Bár ezúttal kivételesen az egyenesben is ő volt a leggyorsabb, megelőzni tehát nem feltétlenül lesz könnyű, a Mercedes és a Lotus, illetve az egész hétvégére ígért változékony idő mellett veszélyt jelenthetnek rá az ismét kérdőjeles megbízhatóságú Pirellik is. Azt hittük, a silverstone-i defektözön után elvégzett módosításoknak köszönhetően többé nem lesz gond a gumikkal, a Belga Nagydíj pénteki edzésnapján mégis aggasztó fejlemények történtek.

Először épp Vettel jobbhátsó, közepes keverékű slickjéről vált le hirtelen a futófelület, aztán a pályának ugyanazon a szakaszán - a 13-as és 15-ös kanyar között - kapott lassú defektet Alonso is. A Pirelli szokás szerint azt állította, hogy a problémákat vagy törmelék, vagy egy rázókő túl éles pereme okozta, és a cég mérnökei este elmentek terepszemlét tartani. A pilóták azonban nem érték be ennyivel, és az eligazításon külön garanciákat kértek a versenyigazgatótól, Charlie Whitingtól arra nézve, hogy a gumik nem fognak tönkremenni alattuk a gyors Spában, ahol egy durrdefekt súlyos következményekkel járhat.

"Válaszokra van szükségünk, és az, hogy 'törmelék', nem válasz" - jelentette ki Webber. Alonso viszont visszafogottabban nyilatkozott. "Nem hiszem, hogy a silverstone-ihoz hasonló problémával állunk szemben" - mondta. "Itt talán inkább egy véletlenszerű jelenségről lehet szó, de ettől függetlenül természetesen alaposan elemezni kell a helyzetet."

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!