Vágólapra másolva!
Spa-Franchorchamps a Forma-1 egyik legendás helyszíne, a hétvégén vélhetően újabb emlékezetes pillanatokkal fogja gazdagítani a sportág történelmét. A dombos terepet követő vonalvezetés sok természetes kihívást jelent a versenyzőknek és a mérnököknek.

Egyes pályákat utcákon, parkban, kikötőben, más pályákat sivatagban, mesterséges szigeten húztak fel, de ezek élvezeti és esztétikai értéke nem vetekedhet az olyan helyszínekkel, mint a Circuit de Spa-Franchorchamps, ahol a versenyzők az Ardennek 400-500 méter magas hegyeinek természetes terepviszonyát követve száguldoznak az emelkedőkön és lejtőkön föl s le.

Csakúgy, mint a néhány tíz kilométerre lévő Nürburgring, eredetileg ez a pálya is közúti használatban volt, a környékbeli településeket kötötte össze. A neve a tőle északra található Spából és Franchorchamps-ból ered, míg a délkeletre lévő Malmédy, a délre lévő Rivage, a délnyugatra lévő Stavelot, valamint a kissé távolabb, északnyugatra lévő Fagnes azáltal vált ismertté, hogy el lett nevezve róluk egy-egy kanyar.

Spa-Franchorchamps abban is hasonlít a Nürburgringre, hogy régebben hosszabb volt, ám a németországi létesítménnyel ellentétben itt valamelyest több maradt meg az eredeti vonalvezetésből - a célegyenes, illetve az előtte és utána lévő egyenesek révén. A vágásra 1970 és 1983 között került sor, a Forma-1 ez idő alatt nem is járt a pályán. Utána azonban ismét rendszeresen eljött ide, amely 7 kilométeres hosszával a szezon leghosszabb pályája lett.

Festői környezetben terül el a pálya Forrás: McLaren

"Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen pilóta, aki Spa-Franchorchamps-ot említi meg az egyik kedvenc pályájaként" - közölte a sauberes Nico Hülkenberg, és nem is téved, hiszen sok társa beszélt erről csapata előzetesében. Fernando Alonso például azt mondja, "az izgalmat és az adrenalint tekintve Spában egy kör olyan, mint máshol húsz", ami a gyors kanyaroknak és a szintemelkedéseknek köszönhető.

Utóbbit például jól szemlélteti, hogy a régi bokszutcában, amely a mostani célegyenes utáni lejtős egyenesben volt, az autóknak keresztbe kellett megállniuk az úton, hogy el ne guruljanak. Ezt az egyenest követi a híres Eau Rouge dombja, majd néhány kanyarral később egy kisebb süllyedékbe hajtanak le az autók, hogy a pálya utolsó szakaszán ismét egy emelkedőre kaptassanak fel.

Változatos szektorok

Az időmérőn 230 km/ó fölötti átlagsebesség érhető el egy körben, ugyanis mindössze két kifejezetten lassú kanyar van: az első, a La Source, és az utolsó, az elmúlt években többször átalakított Bus Stop. A többi közepesen gyorsnak vagy gyorsnak számít, még az enyhén kifelé dőlő visszafordító, a 8-as számú Rivage, vagy a tempós Les Combes/Malmédy (5/6/7) és a Fagnes (12/13) kombináció is. Aztán ott van az Eau Rouge (3) és a Blanchimont (16/17) is, melyeket a mai autók leszorítóerejével már simán be lehet venni padlógázzal, így lényegében egyenesnek tekinthetők.

Természetesen az Eau Rouge számít a csúcsnak, szó szerint. "Noha manapság padlógázzal vesszük be, a szervezetünknek itt nagyobb kompressziót kell elviselnie, mint bármelyik másik kanyarban a bajnokság során. Ez teszi különlegessé" - mondta Alonso róla. A mérnököknek szintén kihívást jelent a 12,5 százalékos emelkedő, amely önmagában meghatároz több beállítást. Ezek közé tartozik az autó hasmagassága, ami azért fontos, mert a függőleges terhelés következtében akár két és fél centimétert is süllyedhet a padlólemez az Eau Rouge-ban, és ha súrolja a földet, veszélyesen megváltozhat a balansz egy pillanatra. A motorok és a váltók kalibrálásánál az a fontos, hogy az emelkedőn nagy fordulatszámmal pörögjön a motor. A benzin és a kenőanyagok áramlását erősen befolyásolja a kompresszió.

Spa-Franchorchamps a leghosszabb pálya a bajnokságban Forrás: FIA

A 7 kilométeres vonalvezetés más érdekességeket is tartogat. "Sokféle kanyar található rajta: van, amelyik felfelé, van, amelyik lefelé megy. Vannak nagyon lassúk, gyorsak, rövidek és hosszúk is" - sorolja Pastor Maldonado, a Williams versenyzője. "Ez a legösszetettebb pálya a szezonban, nagy teszt a pilótáknak és az autók beállításának is."

A mérnököknek állandó dilemmát jelent, hogy a végsebességből beáldozva mekkora leszorítóerőre hangolják be az autókat. Spában ez sorsdöntő, mert az első és a harmadik szektor az egy-egy lassú kanyart leszámítva padlógázos, tehát fontos a nagy sebesség. A bökkenő a középső szektor gyors kanyarjaival van, ahová nagyobb leszorítóerő, azaz meredekebb szárnyak kellenek - a helyes arányok megtalálása nem egyszerű, és a csapatok különböző megoldások mellett fognak dönteni.

Más taktikát követhet például a Mercedes, a Ferrari, a Force India és a McLaren, mint a Red Bull és a Lotus: az előbbi négy csapat versenyzői az előző futamokon általában a mezőny első felében végeztek a csúcssebességek listáján, míg utóbbi két csapat pilótái jellemzően nagyobb leszorítóerővel mentek. Az is elképzelhető, hogy a Renault V8-asa továbbra is egy hajszállal gyengébb, mint a többi motor, és ez a Mercedes, illetve a Ferrari malmára hajthatja a vizet a hétvégén. Spában egy körnek a 70 százaléka, kb. 1 perc 15 másodperce padlógázos, és a bajnokság leghosszabb padlógázos része, a La Source-tól a Les Combes-ig tartó közel két kilométeres szakasz is itt van, vagyis nagy szerepe lesz az erőforrásoknak. A motorok terhelését némileg csökkenti a hűvösebb időjárás és az átlagosnál magasabb tengerszint feletti magasság (a ritkább levegő miatt).

Látkép az Eau Rouge aljáról Forrás: Mercedes

Az közös a csapatokban, hogy a Belga Nagydíjra egy speciális, kis légellenállású csomagot készítenek. Ennek vezetéséhez alkalmazkodnia kell a versenyzőknek - főleg a féktávokon kell észnél lenniük -, de vélhetően nem lesz komoly gond ebből, mivel Kanadában már az újoncok is átestek egy ilyen próbán. Az istállók még a monzai pályára készítenek hasonló csomagot, valamint néha a szuzukaira.

Montreallal és Monzával ellentétben Spában könnyebbség, hogy az autók kis légellenállásához nem párosul kemény fékterhelés, és a fékek túlmelegedése helyett inkább a visszahűlésükre kell jobban figyelni. A futómű beállításánál a hol kifelé, hol befelé dőlő kanyarok okozzák a nehézséget. A nyújtott, tempós kanyarok miatt alapból feszesre kell hangolni a felfüggesztést. Egy körben 48-49 sebességváltásra van szükség, ami önmagában nem számít túl soknak, a váltókat azonban megterheli az oldalirányú terhelés közbeni sok váltás - tavaly például Michael Schumacher kiesését a váltójában eltört egyik fogaskerék okozta.

Előzésekből nem várható hiány

A hosszú aszfaltcsík a beállítások tökéletesítése mellett más szempontból is megnehezíti a mérnökök feladatát. Az edzéseken például adott idő alatt kevesebb kört tudnak megtenni a csapatok, azaz kevesebb adatuk lesz egy-egy kanyarról, pályaszakaszról. Az időmérőn a szokásosnál hamarabb kell kiküldeni a pilótákat a felvezető körre, és a taktika kialakításakor figyelembe kell venni, hogy a kerékcseréknél az átlagosnál nagyobb szerepe van egy környi eltérésnek. Egy elévágás itt például hatékonyabb lehet, mint máshol, hiszen a frissebb gumikkal egy hosszabb kör alatt relatíve többet lehet hozni a kopottabb gumin haladó autón.

A belgiumi pályán amúgy alapból kedvezők az adottságok az előzéshez. "Itt általában könnyebb előzni, mint a legtöbb helyszínen" - nyilatkozta a Williams vezető versenymérnöke, Xevi Pujolar. Az előző két évben összesen nagyjából száz előzés történt.

Mindkét hosszú egyenesben lehet támadni, és az utánuk következő kanyarnál belülről, illetve kívülről egyaránt lehet próbálkozni a kifékezéssel. A harmadik hely, ahol talán még akcióra lehet számítani, a célegyenes, ahová az egyik DRS zóna lett kijelölve. Az eszköz használatát engedélyező mérési pont a Bus Stop előtt 160 méterrel lesz, de itt is előfordulhat, hogy egy versenyző ezután a pont után végrehajtja az előzést, és a következő kanyar kijáratánál még fel is nyithatja a hátsó szárnyát. A másik DRS zóna az Eau Rouge után kezdődik, ennek külön mérési pontja lesz az emelkedő előtt.

A rajtnál tehát nem muszáj mindent egy lapra feltenniük a pilótáknak, ennek ellenére a szűk első kanyarban, a La Source-ban így is rendszeresen szoktak koccanások történni. A lotusos Romain Grosjean egy éve kis túlzással a fél élmezőnyt letarolta itt, amiért egyfutamos eltiltást kapott, de a korábbi években is mindig akadt(ak) olyan(ok), akinek megsérült az autója a tülekedésben.

Ritkán ússza meg a mezőny a rajt utáni első kanyart áldozatok nélkül Forrás: AFP

Csakúgy, mint 2012-ben, a Pirelli a közepes keménységű és a kemény gumikat viszi el Spába. "Azért döntöttünk így, mert minden irányban nagyon nagy terhelés hat az abroncsokra. Függőleges irányban az Eau Rouge-hoz hasonló kompressziók, oldalirányban a Blanchimont-hoz hasonló gyors kanyarok jelentenek komoly terhelést" - magyarázza Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. Ez a gumipárosítás idén már négyszer volt, és a kemény keverék eddig csak a közepes keverékkel volt együtt. A párosítás hátránya, hogy a hidegben könnyen szemcsésedhetnek a nem kellően felmelegített abroncsok.

Mindazonáltal Spa-Franchorchamps-ról van szó, ezért a csapatoknak nem érdemes a garázs végébe pakolniuk az esőgumikat. Ezt a pályát gyakran áztatja kisebb-nagyobb eső, méghozzá sokszor úgy, hogy az aszfaltcsíknak csak egy bizonyos szakasza lesz vizes. "Változó időjárási körülmények között kemény dió a megfelelő gumik kiválasztása, mert a pálya bizonyos részei sokkal nedvesebbek lehetnek, mint más részei" - mondta Pujolar. A jelenlegi előrejelzés szerint az időmérő és a futam idején is van esély kisebb, 1-2 mm csapadékot hozó záporra, szombat éjszaka pedig zivatar is kialakulhat a környéken.

Új félidő kezdődik

Matematikailag nem teljesen korrekt, de gyakorlatilag Belgiumban kezdődik a tizenkilenc futamos bajnokság második fele, összesen kilenc versennyel. A kötelező kéthetes szünet után ezen a héten folytathatták a csapatok a munkát, abban bízva, hogy erősebbé tudják még tenni az autójukat.

Sebastian Vettel 38 pontos előnyből gazdálkodva vág neki a második félidőnek, és a statisztika alapján joggal bízhat negyedik vb-címe megszerzésében: 1985 óta tizenhétszer fordult elő, hogy egy versenyző előnye az idény felénél meghaladta az egy győzelemért járó pontok számát, s közülük mindössze ketten nem lettek bajnokok abban az évben. A németet azonban óvatosságra kell intenie a ténynek, hogy tavaly Alonso ugyanígy vesztette el az elsőséget vele szemben, és a másik pilóta, akinek ekkora hátrányból sikerült a maga javára fordítania a küzdelmet, pont a bajnokság mostani 2. helyezettje, Kimi Räikkönen volt 2007-ben.

A Belga Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

A forma alapján mégis a Mercedes, pontosabban inkább Lewis Hamilton lehet az, aki a legnagyobb reményeket táplálhatja a bajnoki címre. "Spa papíron kedvezhet az autónknak" - jelentette ki a csapat sportigazgatója, Toto Wolff. "Ide azonban mindegyik istálló egy különleges, kis légellenállású felszerelést fog hozni, és csak pénteken derül ki, hogy ki találta meg a legjobb kompromisszumot. Semmit sem vehetünk biztosra a teljesítményünket illetően."

A Mercedesnek reményt adhat, hogy a magyarországi hőségben nem koptak szét gyorsan a gumik az autóikon, bár Ross Brawn csapatfőnök szerint ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. "Magyarországon minden összejött nekünk, de ez nem jelenti azt, hogy Spában is így lesz, mert minden helyzet különböző" - közölte.

A Lotus a hírek szerint húsz centivel megnöveli az E21 tengelytávját, és egyéb mechanikai és aerodinamikai fejlesztésekkel is készül. Alan Permane nem tart attól, hogy a hűvösebb környezetben gond lehet az autó gumimelegítésével. "A kemény és a közepes keménységű abroncsokat használjuk majd, és elmondható, hogy ezek használata eddig nem tartozott az erősségeink közé, ráadásul az idő is hűvös lesz" - mondta a csapat szakembere. "Mindazonáltal sok időt és energiát fektettünk abba, hogy működtetni tudjuk a keményebb gumikat hűvös időben, és hiszem, hogy ugyanolyan versenyképesek leszünk, mint eddig." Arra "jó esélyt" lát, hogy ismét használni fogják a dupla DRS-t, de a Lotus előzetesének kiadásáig még nem hoztak végleges döntést erről.

A Lotus és a Mercedes sem adta fel a küzdelmet Forrás: AFP

A Ferrari háza táján sötét felhők gyülekeztek mostanában. Kiderült, hogy a legutóbbi fejlesztéseik nem váltak be, és a csapat most próbálja újra elkapni a fonalat. Tetézte a problémáikat, hogy Alonso többször gúnyos megjegyzéseket ejtett el, amiért az elnök, Luca di Montezemolo meg is dorgálta őt, ráadásul a sajtóosztálynak külön munkát adott, hogy cáfolják a spanyol átigazolási szándékát a Red Bullhoz.

Stefano Domenicali, a Ferrari csapatfőnöke lankadatlan harcra szólította fel a kollégáit. "Mi vagyunk a Ferrari, és a történelem arra tanított bennünket, hogy sohasem szabad beletörődnünk abba, hogy le vagyunk győzve" - utalt például eddigi utolsó vb-sikerükre, a 2007-es bajnoki címre. "Nem akarom azt látni, hogy valaki ne higgyen a felzárkózásunkban." Az mindenesetre rossz ómen nekik, hogy Alonso még sohasem győzött Spában.

A középmezőnyben a Force India és a McLaren között élesedik a csata a konstruktőri tabella 5. helyéért, és a wokingiak előrelépését segítheti az, hogy a riválisuk kínlódik a Pirelli két futammal ezelőtt bevetett kevlárpalástos gumijain. A Force Indiánál bíznak benne, hogy a Magyar Nagydíj óta eltelt időszakban sikerült megoldást találniuk a problémákra. Még hátrébb a mezőnyben az a kérdés, hogy a Sauber és a Williams összeszedi-e magát a szezon második felében, és növeli-e a pontjainak számát. Esteban Gutiérrez és Valtteri Bottas pedig az első pontjaiért küzd, és ha nem járnak sikerrel, tizenöt év után először fordulhat elő, hogy egyik F1-es újonc sem szerez pontot a debütáló idényében. Giedo van der Gardétól, Jules Bianchitól és Max Chiltontól a legjobb tízben végzés kissé merész elvárás lenne a gyengébb autó miatt.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!