Vágólapra másolva!
A Magyar Nagydíjon mutatkoznak be éles körülmények között a Pirelli új gumijai, amelyek ötvözik a tavalyi és az idei abroncsok tulajdonságait, és megváltozik a bokszutcai sebességkorlát is. Ezt leszámítva a szokásosra készülhetnek a versenyzők: hőségre, illetve arra, hogy egy pillanatig sem lazíthatnak.

Kicsit aránytalanul lettek elosztva a Forma-1-es versenyek az idei naptárban: július első, illetve augusztus utolsó teljes hétvégéje között csupán a Magyar Nagydíjat rendezik meg, amely előtt kettő, utána pedig három szabad hétvége van két futam között. A hétvégi versenyt követően mindegyik csapatnak ki kell választania egy kéthetes intervallumot is, amikor kötelezően fel kell függesztenie mindenfajta tevékenységet a gyárban, vagyis a szezon hungaroringi állomása kicsit olyan lesz, mintha a mezőny félbeszakítaná a vakációját.

A magyar versenypálya 1986-ban fogadta először a Forma-1-et, ami történelmi jelentőségű volt, hiszen a szocialista blokk országai közül addig egyikben sem rendeztek olyan nagydíjat, amely beleszámított volna a bajnokságba. És ez azóta is így van, bár jövőre már Oroszország is házigazda lesz, ahová Bernie Ecclestone eredetileg az első versenyt tervezte a Vasfüggönyön túl.

2021-ig meghosszabbíthatják a Magyar Nagydíj szerződését Forrás: AFP

A Hungaroringre egymás után a huszonnyolcadik évben látogat el a mezőny - ennél több futamot egyhuzamban csak Monacóban és Monzában rendeztek. Szerencsére jó esély van rá, hogy ez a sorozat még tovább nyúljon, ugyanis ha minden igaz, a hétvégén bejelentik, hogy a Magyar Nagydíj 2016-ban lejáró szerződését 2021-ig meghosszabbítják.

Az itteni versenyek sok emlékezetes pillanattal gazdagították a sportág történelmét: Nelson Piquet és Nigel Mansell 1986-ban, illetve 1989-ben látványos manőverrel vette el az 1. helyet Ayrton Sennától, aki összesen egyébként háromszor nyert a pályán, Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button és Heikki Kovalainen egyaránt itt aratta első F1-es győzelmét, de az is meghatározó pillanat volt, amikor a bepöccent Alonso akadályozta csapattársát, Lewis Hamiltont a 2007-es időmérőn, vagy amikor Felipe Massának koponyatörést okozott egy rugó.

Vadonatúj gumik

A csapatok tudják, hogy egy adott pályára készülve mit részesítsenek kitüntetett figyelemben. Van úgy, hogy a minél nagyobb leszorítóerőre kell koncentrálniuk, úgy is, hogy az autó úttartása kerül előtérbe, míg más helyeken a kis légellenállás számít. Bármi legyen is a szokásos receptjük a Hungaroringre, biztos, hogy ezúttal mindegyik istálló az új gumik megismerésére fogja kihegyezni a programját.

Az abroncsok szokás szerint döntő szerepet fognak játszani, de most azért más a helyzet, mert a Pirelli vadonatúj gumikat vet be. Ennek előzménye az, hogy az év első felében használt gumikról többször levált a futófelület, majd a Brit Nagydíjon egy csomó szét is durrant, aminek az egyik feltételezett oka a gumi és a futófelület közötti acélpalást volt. Noha a Pirelli elsősorban a csapatok módszereit - a hátsó kerekek felcserélését, a túl alacsony guminyomási és meredek kerékdőlési beállításokat - tette felelőssé a szerencsés kimenetelű balesetekért, a közfelháborodás hatására úgy döntött, hogy a Magyar Nagydíjtól kezdve olyan abroncsokat szállít a mezőnynek, amelyek ötvözik a 2013-as keverékeket a 2012-es szerkezettel. Mindez azt jelenti, hogy a hátsó abroncsok futófelülete alatt a Német Nagydíj óta nem acélból, hanem kevlárból készült öv van, s így körülbelül tíz fokkal csökkenhet a gumik üzemi hőfoka. Érdemes figyelni, hogy a változtatás befolyásolja-e az erőviszonyokat, s ha igen, mennyire.

A Hungaroring pályarajza Forrás: FIA

A csapatok - a Mercedes kivételével - a háromnapos silverstone-i teszten már kipróbálhatták az új termékeket, de a fiatal tehetségek vélhetően nem szolgáltak nagyon sok hasznos információval, a bajnokságban induló versenyzők pedig eleve csak a Pirelli által előírt program szerint vezethettek. A mezőny huszonkét tagjából tizenkettő vett részt a teszten, azonban közülük csak hárman - Sebastian Vettel, Massa és Paul di Resta - voltak olyanok, akik a tabella első tíz helyének valamelyikét foglalják el.

"Ez lesz az első versenyünk a 2012-es (szerkezetű) gumikkal. Meglátjuk, hogy miképp reagálnak a nyújtott kanyarokra és a magas pályahőmérsékletre" - mondta Vettel a Magyar Nagydíjról. A Mercedesre különösen sok feladat vár, mivel a májusi, titokban tartott gumitesztjükért azt a büntetést kapják, hogy Silverstone-ban nem gyakorolhattak egyetlen napot sem. "Pénteken lesz először lehetőségünk dolgozni az új gumikkal az autónkon, ezért rengeteg dolgot kell megvizsgálnunk rövid idő alatt" - jegyezte meg Ross Brawn csapatfőnök.

Eredetileg úgy volt, hogy a közepes keménységű és a kemény száraz pályás keverék lesz elérhető a hétvégén, de a Pirelli meggondolta magát, és a lágy, valamint a közepes keménységű típust viszi el a Hungaroringre. Valószínűsíthető, hogy autónként két-három kerékcserére lesz szükség, bár bizonyos tényezők a kevesebb kiállást tartalmazó verziót tehetik vonzóvá a csapatok körében.

Új gumikkal folytatódik a küzdelem Forrás: AFP

Paul Hembery, az olasz vállalat sportigazgatója elmondta, hogy az aszfaltcsík önmagában nem gyilkolja a gumikat. "A viszonylag alacsony oldalirányú igénybevétel miatt inkább a gumik teljesítménye, nem pedig a tartósságuk lesz korlátozott. A csapatok is erre alapozzák majd a stratégiájukat - megpróbálják az abroncsokat minél tovább az optimális intervallumban működtetni" - nyilatkozta. "A hőmérséklet nagyon magas lehet, és ettől is függhet, hogy mekkora lesz a gumikopás." A hétvégére 35 Celsius fok feletti hőmérséklet várható.

A Williams vezető versenymérnöke, Xevi Pujolar ugyanakkor megemlítette, hogy a pálya folyamatos terhelést ró a gumikra. "Azt hihetnénk, hogy az átlagosnál alacsonyabb kanyarsebesség nem viseli meg őket annyira, de a sok, egymás után következő kanyar miatt sok erőhatás éri a gumikat." Főleg a külső peremük melegedhet túl.

Változások a bokszutcában is

A Hungaroring 1986 óta lényegében változatlan, csupán 1989-ben, illetve 2003-ban történt rajta egy-két kisebb módosítás. A vonalvezetés a kezdetek óta folyamatos terhelést jelent a versenyzők számára. "Egy kör során végig teljesen koncentrálniuk kell, és csak keveset, vagy egyáltalán nem szusszanhatnak" - mondta a Marussiát irányító John Booth. Nico Rosberg egyetért vele. "Fizikálisan ez egy nagyon kemény verseny, mert az egyenesek hiánya azt jelenti, hogy egy pillanatra sem tudunk lazítani" - közölte. A meleg tovább növeli a megterhelést. Alonso tavaly elárulta, hogy a Hungaroringen szokott a leghevesebben verni a szíve, a pulzusszáma ugyanis átlagban 177, és a maximuma elérte a 194-et.

Két hosszabb egyenes található a pályán, a célegyenesben és az utána következő egyenesben. Ebben a kettőben lesz a két DRS zóna, de mindkettőhöz közös mérési pont tartozik, amely az utolsó kanyar előtt található. Nem tűnik valószínűnek, hogy a második zóna kijelölésével jelentősen növekedhet az előzések száma, elvégre a célegyenes hosszabb, ám talán az szólhat mellette, hogy a célegyenessel ellentétben a rávezető kanyar egy éles hajtű, így a hátul haladó autó könnyebben tud támadási közelségben maradni. A célegyenes előtti forduló egy nyújtott jobbos, ezért ott az üldözők a leszorítóerő hosszan tartó hiányában veszítenek a tapadásból, és lecsúszhatnak az ívről. A KERS által nyújtott plusz lóerőket általában ezen két egyenes előtt szokták igénybe venni a versenyzők. A hibrid rendszer feltöltése a kevés kemény féktáv miatt amúgy viszonylag nehéz.

A középső szektor a legkanyargósabb: az emelkedő tetején lévő, 4-es számú Manselltől a 11-es számú Alesiig hét kanyart kell bevenniük a pilótáknak, mindezt körülbelül fél perc alatt. Az utolsó szektor ismét kicsivel nyugisabb, bár három kanyarja közül bármelyikben időt lehet veszteni. A Hungaroring átlagsebessége időmérőn 195 km/ó, futamon 180 km/ó körüli, ennél csak a monacói és a szingapúri pályán alacsonyabb ez az érték. A tizennégy számozott kanyarból tízben a sebesség nem éri el a 150 km/ó-t, kettő (a 3-as és a 10-es) normál esetben simán padlógázos, s csupán az említett Mansell és Alesi gyors.

Kifejezetten gyors kanyarból csak két darab van, a legtöbb forduló lassú Forrás: McLaren

Ami a beállításokat illeti, kiemelten fontosak az autók mechanikus tulajdonságai, a jó stabilitás a féktávokon és a bukkanókon, a jó kigyorsítás. A tapadást a lágyabb tartományba állított rugózással segítik, de a mérnökök az első felfüggesztést feszesebbre hangolják a hátsóhoz viszonyítva, hogy az autók irányváltása megfelelő legyen a középső szektorban, ahol sűrűn követik egymást a kanyarok. A csapatok egyúttal az elérhető legnagyobb leszorítóerőre törekednek. "Minél nagyobb leszorítóerőre van szükség, mert nem fontos a végsebesség az egyenesekben" - közölte Felipe Massa. A padlógázos szakaszok aránya egy körben csupán 54-57 közötti, ami elmarad a teljes szezon 60 százalék fölötti átlagától, a váltások száma 55 körüli.

A felkészülést nehezíti, hogy az első edzéseken az aszfalt tapadása gyengébb a szokásosnál, és később, a felgumizódásával párhuzamosan változik rajta az autók viselkedése. "A pályát nem használják gyakran, ezért elég koszos és poros szokott lenni. A hétvége során folyamatosan javulni szokott az állapota" - mondja Alan Permane, a Lotus vezető versenymérnöke. Sokszor viszont az is előfordul, hogy a szünetekben a szél újra port hord fel az aszfaltra. A por egyébként a hűtőcsatornákat is eltömítheti, ezért fontos a megfelelő szűrők használata.

A stratégiák megalkotásánál a Magyar Nagydíjtól kezdve szempont lehet, hogy a futamon a bokszutcai sebességkorlátot mindenhol leviszik 100 km/ó-ról leviszik 80-ra (ahol eddig 60 km/ó volt, ott annyi marad), azaz növekedni fog az egy plusz kiállással járó időveszteség. Egy átlagos bokszutca 300-400 méter hosszú, s noha nem az egész hosszán van sebességkorlátozás, még így is kb. 2 másodperccel tovább fog tartani egy bokszkiállás, mint korábban. A több kerékcserét választókra az a veszély leselkedik, hogy forgalomba térhetnek vissza a pályára, s ezáltal nem biztos, hogy mindig ki tudják használni a friss abroncs kínálta előnyöket.

Nem érinti a versenyzést, de a Nürburgringen az elszabaduló kerék által eltalált operatőr balesete miatt az FIA úgy döntött, hogy az operatőrök és a riporterek ezentúl nem dolgozhatnak a bokszutca sávjában, hanem legfeljebb csak a fal mellett, és a bokszkiállásoknál mindegyik csapattagnak sisakot kell viselnie.

Vettel még nem nyert a Hungaroringen

Ahogy itt részleteztük, a jelenlegi mezőnyben vannak olyanok, akik kifejezetten jól szoktak szerepelni a Magyar Nagydíjon, és olyanok is, akik meg kifejezetten nem. Előbbiek közé tartozik a háromszoros győztes Hamilton, aki mindhárom sikerét, köztük a tavalyit is Kimi Räikkönen előtt célba érve szerezte. A Mercedes várhatóan ismét erős lesz az időmérőn, de az előzés hiába nehéz, nem lehetetlen a Hungaroringen, így ha továbbra sem tudnak felülkerekedni a krónikus gumiproblémáikon, a csapat megint azt nézheti, ahogy pilótáik hátracsúsznak a mezőnyben.

A Magyar Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

A Red Bull eddig egyetlen győzelmet jegyez Magyarországon, azonban azt még Mark Webber szerezte 2010-ben, vagyis Sebastian Vettelnek még nincs 1. helye innen. A bajnokság éllovasának a szezon pályái közül már csak a Hungaroringen, valamint az eddig egyetlen versenynek otthont adó Austinban nem sikerült nyernie, úgyhogy most a büszkesége is hajthatja a győzelemért.

A Lotusnak és a Ferrarinak kedvezhet a nagy hőség, bár nem tudni, hogy az új gumik mennyire bolygatják meg az erőviszonyokat. A Ferrarinál korábban azt hangoztatták, hogy a lendületes pályák fekszenek az F138-nak, de Massa nem aggódik amiatt, hogy a Hungaroring nem ilyen. "Sokan ezt mondják, hogy az autónk sajátosságai nem illenek jól ehhez a pályához, és hogy nehéz lesz a győzelemért harcolnunk, de nem gondolom, hogy ez pontos megállapítás lenne. Voltak más pályák, ahol azt hittük, hogy erős lesz az autónk, aztán mégsem lett az, és fordítva is előfordult" - nyilatkozta.

Vettel első hungaroringi győzelme még várat magára Forrás: Red Bull

Az időmérő és a jó rajtpozíció fontos a Magyar Nagydíjon, ám a közhiedelemmel ellentétben a pole pozíció mostanában nem garantálja a siker felét: 2005 óta itt csak kétszer győzött az első kockából rajtoló pilóta, s azóta a győztesek fele nem is az első rajtsorból indult. A rajt ugyanakkor sokat számít, ezért az edzéseken különösen sokat foglalkoznak majd a csapatok azzal, hogy tökéletesítsék a kuplung beállításait a starthoz.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!