Vágólapra másolva!
Az idei futam előestéjén kiválasztottunk a Magyar Nagydíjon valaha rajthoz álló versenyzők közül öt-öt olyat, akiknek rendszeresen jó szereplést, illetve balszerencsét hozott a Hungaroring.

Ahogy egy-egy versenyautóra, úgy a pilóták többségére is jellemző, hogy bizonyos pályák feltűnően jól illenek hozzájuk, míg mások egész egyszerűen nem fekszenek nekik - a monacói aszfaltcsík például összeforrt Ayrton Senna nevével, a spái Michael Schumacherével, míg Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sokáig legendásan peches volt Németországban.

A Hungaroringnek talán nem volt olyan egyértelmű uralója éveken át, mint a fenti példákban említett pályáknak, de a 27 futam alatt azért itt is kirajzolódtak bizonyos minták, hogy melyik versenyző várhatta optimistán, illetve melyik pesszimistán a Magyar Nagydíjat. Kiválasztottunk öt-öt pilótát mindkét kategóriából.

Akiknek bejött a Hungaroring...

Ayrton Senna
8 verseny, 3 győzelem, 4 2. hely, 1 kiesés (műszaki hiba miatt)

Senna 1991-ben. Hozzá kedves volt a Hungaroring Forrás: AFP

Akár a brazil klasszis is lehetett volna a Magyar Nagydíj első győztese, ha Nelson Piquet-nek, igaz, csak látványos harmadik kísérletével, de sikerült megelőznie őt az erősebb Williamsszel, így neki 1986-ban meg kell elégednie a 2. hellyel. Egy év múlva ugyanilyen eredményt jegyzett, majd a következő szezonban McLarenes csapattársa, Alain Prost rohamát hárítva bezsebelte első győzelmét a Hungaroringen. Az ezt követő két évben ismét 2. helyeinek számát gyarapította, utána viszont két győzelmet aratott. Érdekes, hogy Senna csak egyszer ért célba elsőként jelentős előnnyel ezen a pályán, méghozzá pont abban az évben, 1992-ben, amikor esélye sem volt a bajnoki cím megkaparintására. Utolsó hungaroringi versenyének egy műszaki hiba vetett véget.

Damon Hill
8 verseny, 2 győzelem, 3 2. hely, 1-1 4., 6. és 11. hely

1997: Hovű tűnt Damon Hill?! Az Arrowszal kis híján megnyerte a Magyar Nagydíjat

Hill szívének biztos kedves a magyar pálya, ő ugyanis mindig remekül ment itt. A 11. helye még a bemutatkozó évére datálódik, de a harmatgyenge Brabham Judd volánja mögött már az is nagy bravúr volt tőle, hogy egyáltalán kvalifikálta magát a futamra (1992-ben a csapat pilótáinak huszonegy próbálkozásból csupán háromszor sikerült ez). Hill 1993-ban a Hungaroringen aratta első F1-es győzelmét, miután kihasználta, hogy a pole pozícióból rajtoló csapattársa, Alain Prost Williamse lefulladt a felvezető kör előtt. Két évvel később megismételte a sikerét, míg előtte, illetve utána 2. lett aktuális bajnoki riválisa mögött. Úgy tűnt, hogy 1997-ben folytatódik a sorminta, és megint nyer, azonban a sors megfosztotta attól, hogy a gumikkal ügyesen taktikázva minden idők egyik legváratlanabb győzelmét arassa az Arrowszal: három körrel a leintés előtt, félperces előny birtokában elromlott az autójában a hidraulika, így csak a 2. helyen tudott átcsorogni a célvonalon. Utolsó két idényében, már a Jordan pilótájaként szintén pontot szerzett a Hungaroringen.

Michael Schumacher
17 verseny, 4 győzelem, 3 2. hely, 1-1 4., 8. és 11. hely, 7 kiesés (hat műszaki hiba, egy ütközés miatt - az utóbbinál nyolcadikként értékelték)

1998: Schumacher egyik legszebb győzelmét aratja az erősebb McLarenek ellen

Nincs olyan pálya, amelyikre összességében azt mondhatnánk, hogy nem kedvezett neki, hiszen a szinte minden tekintetben csúcstartó Schumacher sok helyen nem egyszer állva hagyta a mezőnyt. Ő tartja a rekordot a hungaroringi győzelmek számában is - a négy közül talán az 1998-as a legemlékezetesebb, amikor a Ferrari menet közben kettőről háromkiállásosra változtatta a taktikáját, és ezzel tudta legyőzni a McLareneket. Kezdetben egyébként kifejezetten peches volt a Hungaroringen: az első öt itteni versenyéből négyet nem tudott befejezni műszaki hibából kifolyólag. 1992-ben például a célegyenes végén egyszerűen leszakadt a hátsó szárny a Benettonjáról, 1995-ben és 1996-ban pedig kevéssel a cél előtt robbant le az autója, megfosztva őt a dobogótól. Pocsék teljesítményt csak egyszer, 2003-ban nyújtott a Hungaroringen, amikor körhátrányban, a szerény egy pontot érő 8. helyen evickélt be a célba.

Lewis Hamilton
6 verseny, 3 győzelem, 1-1 4. és 5. hely, 1 kiesés (műszaki hiba miatt)

Hamilton általában jól manőverez a kanyargós Hungaroring kerékvetőin, a Forma-1-es versenyeinek felét megnyerte nálunk, tehát optimistán készülhet a hétvégére. Három sikere közül talán a másodiknál, a 2009-es futamon nyújtotta a legjobb teljesítményt, mivel ebben az évben ekkor sikerült először győzelemre vezetnie a meglehetősen gyengére tervezett McLarent. A másik két győzelmekor egyébként Kimi Räikkönen egészen a célig kergette őt. Hamilton ezenkívül elszenvedett egy váltóhibát, valamint szerzett egy-egy 4. és 5. helyet - mindkét esetben nyerhetett is volna, de 2008-ban hiába haladt sokáig a 2. helyen, defektet kapott, így nem ő profitált a legtöbbet az élen álló Felipe Massa motorhibájából, míg 2011-ben az 1. helyről megpördült a vizes pályán, s amiatt, ahogy visszatért a pályára, még büntetést is kapott.

Kimi Räikkönen
10 verseny, 1 győzelem, 4 2. hely, 1-1 3., 4. és 7. hely, 2 kiesés (egy műszaki hiba, egy ütközés miatt)

Érdekes kérdés, hogy Räikkönen összességében szerencsés, vagy inkább balszerencsés-e a Magyar Nagydíjon. 2005-ben megnyerte a versenyt, mellette azonban ötször volt jelenése a díjátadón úgy, hogy nem ő kapta a győztesnek járó serleget. Kétszer is csupán egy másodperces hátránnyal ért célba másodikként, 2006-ban pedig a lekörözött Vitantonio Liuzzi lökte ki őt a 2. helyről. "Túl sokszor végeztem másodikként Magyarországon" - jegyezte meg a finn. Mindazonáltal az ő hungaroringi eredményei kiegyensúlyozottabbnak tekinthetők, mint Mika Häkkinen, Nelson Piquet vagy Jenson Button eredményei, akik két győzelmet számlálnak a pályán.

Akik még megemlítendők:

Mika Häkkinen (9 verseny, 2 győzelem, 2 4. hely, 1-1 5., 6. és 14. hely, 2 kiesés (műszaki hiba miatt)), Nelson Piquet (6 verseny, 2 győzelem, 1-1 3., 6. és 8. hely, 1 kiesés (műszaki hiba miatt)), Ralf Schumacher (10 verseny, 2-2 3., 4., 5., 6. és 9. hely)

...és akiknek nem

Alain Prost
7 verseny, 1-1 2., 3., 4. és 12. hely, 3 kiesés (2 műszaki hiba, 1 baleset miatt)

A négyszeres bajnoknak bizonyos helyszínek sohasem kedveztek, és a Brands Hatch-i, a detroiti vagy a szuzukai pályához hasonlóan a Hungaroringen sem tudott győzni, hiába próbálta meg viszonylag sokszor - talán több szerencséje lett volna, ha már 1986 előtt rendeznek Magyar Nagydíjat. Itt mindig akadt valaki, aki jobban összeszedte magát a versenyre, és ez a valaki jellemzően Ayrton Senna volt, akinél előrébb egyszer sem tudott célba érni Prost. A francia pilóta az utolsó három szezonjában pontot sem szerzett Magyarországon, mert 1990-ben és 1991-ben műszaki hibát szenvedett, 1993-ban pedig, amikor a legjobb esélye nyílt a győzelemre, az első rajtkockában álló autója lefulladt a felvezető kör előtt.

Nigel Mansell
7 verseny, 1 győzelem, 2 2. hely, 1 3. hely, 3 kiesés (1 műszaki hiba, 1 ütközés, 1 legyengülés miatt)

Mansell 1989-ben kivételesen nem volt peches a Magyar Nagydíjon: ez volt az egyik legemlékezetesebb győzelme a Ferrarival.

Noha 1989-ben a Magyar Nagydíjak történetének egyik legparádésabb győzelmet aratta, a 12. rajthelyről átgázolva a mezőnyön, Mansellnek mégis inkább az elszalasztott lehetőségek juthatnak eszébe erről a helyszínről. 1987-ben a győzelmébe került egy rosszul rögzített, elguruló kerékanya, majd a következő években egy McLaren állt az útjába, leszámítva azt a bizonyos győzelmet, amelyet Ayrton Senna szemfüles megelőzésével harcolt ki magának. 1988-ban Sennát támadta az 1. helyért, amikor megpördült az azóta már róla elnevezett kanyarban, s végül kiállt a bárányhimlő okozta legyengülés miatt, 1990-ben Gerhard Berger kilökte őt a sikánnál, aztán 1991-ben és 1992-ben Senna mögött lett második. Utolsó szezonjában ugyanakkor "vigasz" lehetett számára, hogy az eredményével bebiztosította a bajnoki címét - küzdenie kellett érte, hiszen egy nem tervezett, késői bokszkiállás következtében átmenetileg többen megelőzték. Mansellen kívül egyébként Michael Schumacher is a Hungaroringen szerezte meg egyik vb-címét.

Giancarlo Fisichella
13 verseny, 1 6. hely, 2 8. hely, 1-1 9., 12., 14. és 15. hely, 6 kiesés (4 műszaki hiba, 2 kicsúszás miatt)

Fisichella nagyon nem érzett rá a magyar pályára, közel másfél évtized alatt mindössze két pontot sikerült itt összekaparnia, holott a bajnok Renault-t is vezethette. Legjobb eredményét - egy potenciális 4. helyet - első próbálkozásakor, még 1997-ben érhette volna el, de Michael Schumacher előzése közben megcsúszott a célegyenes végi poros részen, és kipördült. Később hol a műszaki hibák, hol a szimplán gyenge hétvégék tettek keresztbe neki, s így csupán 2002-ben, illetve 2004-ben tudott egy-egy pontot begyűjteni.

Sebastian Vettel
6 verseny, 1-1 2., 3., 4. és 16. hely, 2 kiesés (műszaki hiba miatt)

Vettelnek eddig nem hozott szerencsét a Hungaroring Forrás: Red Bull

A német versenyző korábban Montrealban, valamint hazai pályán sem győzött még, az idén azonban mindkét rossz sorozatát megtörte. Vajon sikerül-e neki ugyanez a Hungaroringen? Első három futama felejthetően alakult nálunk (ekkor jegyezte a 16. helyet, meg a két kiesést), és utána, a bajnoki címeinek éveiben sem villogott. 2010-ben egy buta hibával vesztette el a győzelmet: a Safety Car alatt kiállt új gumikért, de a kereket még nem cserélő Mark Webber mögött túlságosan leszakadt az újraindítás előtt, ezért áthajtásos büntetést kapott. Visszaesett a 3. helyre, és a következő két idényben sem tudott nyerni.

Fernando Alonso
11 verseny, 1 győzelem, 1 2. hely, 2-2 3. és 4. hely, 1-1 5. és 11. hely, 3 kiesés (műszaki hiba miatt)

Alonso 2003-ban a Magyar Nagydíjon szerezte első Forma-1-es győzelmét. Ezzel - átmenetileg - a legfiatalabb futamgyőztes lett, de a Renault pilótájaként aratott sikerét azóta egy sem követte a Hungaroringen. Volt esélye újabb győzelmekre, ám 2007-ben az emlékezetes, Lewis Hamiltont érintő akadályozási manőverével az időmérőn eljátszotta a pole pozíciót (azért ugyanis büntetést kapott), míg két másik alkalommal, 2006-ban és 2009-ben egy rosszul rögzített kerék babrált ki vele. Utóbbi óta legalább elkerülte őt a balszerencse, bár az eredményei - 2., 3., 5. hely - romló tendenciát mutatnak.

Akik még megemlítendők:

Jean Alesi (13 verseny, 1-1 3., 5., 7., 9., 10., 11. hely, 7 kiesés (5 műszaki hiba, 1 ütközés, 1 kicsúszás miatt)), Eddie Irvine (9 verseny, 1-1 3. és 8. hely, 7 kiesés (4 műszaki hiba, 2 ütközés, 1 kicsúszás miatt)), Felipe Massa (10 verseny, 1-1 4. és 6., 2 7., 1-1 9., 13., 14. hely, 2 kiesés (műszaki hiba miatt), 1 kihagyás (sérülés miatt)

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!