Vágólapra másolva!
A hűvös időjárás ellenére sokan izzadtak már a Nürburgringen, és sokan fognak a hétvégén is: a pálya üzemeltetői azért, mert idén csak Bernie Ecclestone kegyelmével rendezhetnek nagydíjat, a versenyzők amiatt, hogy megszűnnek-e a defektproblémák, Sebastian Vettel pedig az időpont és a helyszín miatt: sem júliusban, sem német pályán nem nyert még a Forma-1-ben.

A Brit Nagydíjnak otthont adó Silverstone után egy héttel egy újabb klasszikus helyszínre, a Nürburgingre érkezik meg a Forma-1. Ez a pálya azonban Silverstone-nal ellentétben már nyomokban sem emlékeztet a hőskori formájára - persze furcsán is nézne ki a naptárban egy olyan aszfaltcsík, amely közel 23 kilométeren át, 300 méteres szintkülönbséggel kanyarog az erdőben, és az autóknak több mint hét perc kell ahhoz, hogy teljesítsék a több mint százötven kanyarból álló kört.

Ez az élmény egy ideje már csak egyéb sportautók vezetőinek adatik meg, a Forma-1 évtizedek óta nem használja a Zöld Pokolnak nevezett Nordschleifét. Egész pontosan 1976 óta, amikor Niki Lauda kis híján halálra égett egy balesetben - ezt, valamint annak a szezonnak az eseményeit filmvásznon is feldolgozzák a hamarosan mozikba kerülő Rush című filmben -, ami a klasszikus vonalvezetés végét jelentette a bajnokságban.

A Nürburgringnek ma már teljesen modern az arculata Forrás: Mercedes

A pálya később egy megcsonkított kiadásban tért vissza a versenynaptárba, és a 2002-es átalakítás során nyerte el mai 5,148 kilométeres vonalvezetését, amikor beépítettek egy néhány kanyarból álló hurkot a célegyenes után.

A Nürburgring sokáig az Európa Nagydíj házigazdája volt, de az utóbbi években a Hockenheimringgel felváltva rendezi meg a Német Nagydíjat, miután Németországnak is csak egy futamot hagytak meg a korábbi kettőből. Azonban sokszor ennek az egynek a megrendezése sem egyszerű: mindkét pálya anyagi problémákkal küszködik, és tavaly a Nürburgring hivatalosan is csődbe ment.

Csak azért lehet rajta verseny, mert Bernie Ecclestone nagyvonalúan elengedte az idei 14 millió eurós jogdíjat, mivel a promóter és a tartományi kormányzat nem tudta volna előteremteni az összeget. Úgy látszik, hogy a jó öreg Bernie-nek is van szíve, bár valószínűbb, hogy a fontos piac miatt nem szerette volna, ha elmarad a futam Németországban.

Nehéz jó beállítást találni

A Nürburgringen nagyjából 30 km/ó-val alacsonyabb az átlagsebesség, mint Silverstone-ban, részben azért, mert nem annyira gyorsak a kanyarok. Azok ráadásul változatosabbak is, ami megnehezíti az autók beállítását. "A Nürburgring az egyik legnagyobb kihívást jelentő pálya a versenyzőknek és a mérnököknek. Alcsony, közepesen gyors és gyors kanyarok alkotják, ráadásul növeli a kihívást, hogy több szektora kompromisszumot követel a beállításoknál" - magyarázza a Sauber vezető versenymérnöke, Tom McCullough.

A Caterham pilótája, Giedo van der Garde ugyanakkor megemlítette, hogy az 5-ös kivételével nincs igazán gyors kanyar. Azért a dombra felfelé vezető 8/9-es ív nagyon gyors, és kevés benzinnel, megfelelő állapotú gumikkal padlógázzal lehet bevenni.

A pálya 5,148 kilométer hosszú, a versenytáv 60 kör Forrás: FIA

"Nagyobb leszorítóerő kell, mint Silverstone-ban, hogy a legtöbbet lehessen kihozni a kanyargós szakaszokból, valamint a jó kigyorsításokat követelő kanyarokból" - teszi hozzá a McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh.

A beállítások tökéletesítését az is megnehezíti, hogy egy kisebb hullámvasúthoz hasonlít a pálya: az autóknak végig kell száguldani a megmaradt kisebb-nagyobb emelkedőkön és lejtőkön, továbbá hol befelé, hol kifelé dőlő kanyarokat kell bevenniük. A 2-es és a 10-es forduló például enyhén kifelé dől, míg az 5-ös számú balos és a legtöbb visszafordító befelé. Emiatt nehéz úgy beállítani a futóművet és a hasmagasságot, hogy az autók tapadása mindenütt optimális legyen, és ne legyen durván alul-vagy túlkormányzott.

Változó a kanyarok dőlése, a hajtű speciel befelé dől Forrás: Ferrari

A motorok finomhangolásánál fontos szempont, hogy jól húzzanak a lassú kanyarokból kijövet, valamint az emelkedőkön felfelé. Az erőforrások azonban itt néhány százalékkal erőtlenebbek, mint a helyszínek többségén. "A pálya körülbelül 600 méter magasan van a tengerszint fölött, ezért a motorok ereje kisebb, csakúgy, mint a leszorítóerő" - mondta a ritkább levegőre utalva a Williams technikai igazgatója, Mike Coughlan.

Érdemes megemlíteni, hogy mivel a pálya csak kétévente fogadja a bajnokság mezőnyét, a csapatok nem támaszkodhatnak az egy szezonnal korábbi adataikra.

Gumicsere

A Pirelli a lágy és a közepes keménységű gumikat viszi el a Nürburgringre. A legfontosabb információ az abroncsokkal kapcsolatban viszont az, hogy visszatérnek a kevlárpalástos hátsó gumik, mert a beszállító elejét akarja venni egy újabb defekthullámnak.

Több tényező együttesen vezetett a Brit Nagydíjon sorra szétdurranó hátsó gumikhoz - amelyekkel önmagukban nem volt gond -, de miután már egyik csapat sem tiltakozik ellene, a Pirelli elővigyázatosságból végre lecserélheti az acélpalástos szerkezetű abroncsokat. A gyártó további intézkedéseket is akar: a csapatoknak határértékeket adnának a kerékdőlésre és a guminyomásra, és megtiltották nekik, hogy szándékosan felcseréljék a jobb és bal oldali hátsó gumikat.

A hűvös idő nem kedvez a gumiknak Forrás: AFP

A lépések remélhetőleg beválnak, és megnyugtatják a biztonságukat féltő csapatokat és versenyzőket - a silverstone-i eset megismétlődésének súlyos következményei lennének. Néhányan egyébként azt sem tartották kizártnak, hogy a csapatok bojkottálni fogják a Német Nagydíjat.

A pálya az ország nyugati részén, az Eifel-hegységben fekszik, ahol a különleges mikroklíma kiszámíthatatlanná teszi az időjárást. Bármikor jöhet egy-egy futó zápor vagy kiadós eső, ami a taktikákat boríthatja. A levegő és az aszfalt hőmérséklete nem szokott magas lenni, ez a gumik felmelegítését nehezíti meg. A nem üzemi hőfokon lévő abroncsokon szemcsésedés alakulhat ki.

Vettel átka

Silverstone-ban Sebastian Vettelt is utolérte a műszaki hiba, de a bajnokság éllovasa nem ringathatja magát abba a hitbe, hogy ezzel egy időre megmenekült a balszerencsétől. Sőt, a statisztikák alapján kifejezetten rossz ómen számára, hogy július van, és hogy német pálya következik. Ebben a hónapban Vettelnek még nem sikerült nyernie a Forma-1-ben (holott már tizenkét versenyen vett részt) , ami érvényes a hazai környezetre is, hiszen a Nürburgringen eddig egy 2., Hockenheimben egy 3. hely a legjobb eredménye. A kanadai győzelmi átkát már megtörte idén.

A Német Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

Bajnoki üldözői voltak a haszonélvezői a legutóbbi kiesésének, elsősorban Fernando Alonso, aki 36-ról 21 pontra csökkentette a lemaradását. A Ferrarinál azonban nem teljes az öröm, mert az F138 egész hétvégén lényegesen harmatosabb volt, mint előzetesen várták. "Németországban derül ki, hogy tényleg hátrafelé csúsztunk-e, vagy ez a hétvége csak kisiklás volt" - közölte Alonso.

A Lotus sem teljesített sokkal jobban, bár legalább a jelek szerint sikerült működőképessé tenniük a passzív DRS-t. A csapatnak ugyanakkor végre kell hajtania egy módosítást az első felfüggesztésen, mivel a megengedett három helyett négy elem csatlakozik a keréknél lévő függőleges összekötőhöz - a módosítás feltehetően nem fogja érdemben befolyásolni az autó teljesítményét. A Ferrarinak és a Lotusnak kedvezőtlen lehet a Nürburgring hűvös időjárása.

Ilyen szép háttérrel rendezik a versenyt Forrás: AFP

Abból, hogy az autója képes hamar felmelegíteni a gumikat, a Mercedes ismét hasznot húzhat. A csapat az előző versenyen tanúsította, hogy tényleg javult a gumikezeléssel, és lehet, hogy a bajnokság második felében Lewis Hamilton és Nico Rosberg bajnoki esélyessé lép elő.

A közönség négy német versenyzőt buzdíthat, akik közül Nico Hülkenberg F1-es újoncnak fog számítani a Nürburgringen - az előző két teljes szezonjában ugyanis Hockenheimben rendezték hazai versenyét.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!