Vágólapra másolva!
A privát gumiteszt miatt botrányba keveredett Mercedes főnöke azt mondja, az elmúlt években mindenki egyre durvábban feszegeti a szabályok határait.

Bár legutóbb éppen a Mercedes keveredett botrányba a Pirellivel zárt ajtók mögött lebonyolított illegális gumiteszt miatt, a csapat főnöke, Ross Brawn arra buzdítja az FIA-t, hogy ellenőrizze szigorúbban a teszteléssel kapcsolatos szabályok betartását, mert az elmúlt években az istállók egyre durvábban feszegették a határokat.

A szezon közbeni tilalom ellenére a Sportszabályzat lehetővé teszi évente nyolc promóciós (például filmezési) célú, legfeljebb 100 km-es, demógumikon teljesített teszt, valamint négy, egyenként egynapos egyenesfutási teszt lebonyolítását. Az utóbbiak a szélcsatornában 1:1 méretarányú modellekkel végzett tesztekre is beválthatók.

A csapatok nem csak arra használják ki a reklámfilm-forgatási napokat, mint amire a szabályok szerint szolgálnának Forrás: Mercedes

Brawn az Autosportnak azt mondta, az FIA a Mercedes/Pirelli-ügy után általánosságban is megvizsgálja a csapatok által követett gyakorlatot. "Egyesek Idiadában rendeztek filmezési napokat. Meg tudja valaki magyarázni nekem, hogy mégis miért?" - firtatta. "Az utóbbi években egyre jobban elszaladt a szekér a csapatokkal a tesztelés terén, és ezt meg kell fékeznünk. Közös érdek, hogy tiszta képet kapjunk a helyzetről."

"Az FIA meg fogja ragadni ezt az alkalmat, hogy új alapokra helyezze a tesztelést és a csapatok más jellegű tevékenységeit, habár jövőre kicsit könnyebb lesz a dolog, mint most, mert valószínűleg hivatalos tesztnapokat is rendeznek majd."

Brawn ezzel arra célzott, hogy a csapatok már elfogadtak egy módosítást, amely szerint 2014-től négyszer két napot ismét lehetne tesztelni a szezon közben, mégpedig az éppen megrendezett nagydíj helyszínén, a verseny utáni héten. Erre azért is szükség van, mert a jelenlegi korlátozások mellett a Pirelli sem tudja kipróbálni a fejlesztéseit.

A Motorsport Világtanács éppen ezen a héten szavaz a javaslatról. "Az FIA sokkal több időt fog tölteni ezeknek a területeknek a vizsgálatával, mert leginkább a csapatoknak a hivatalos rendezvényeken kívüli tevékenységét kellene ellenőrizni - beleértve az aerodinamikai tesztelést is" - vélte Brawn.

A spanyolországi Idiada az egyik létesítmény, ahol a csapatok rendszeresen végeznek egyenesfutási teszteket, legutóbb például a McLaren választotta ezt a helyszínt. A pálya előnye, hogy ott - például az angliai Duxforddal ellentétben - a szabályok által lehetővé tett konstans sugarú kanyarodás közben is lehet aerodinamikai adatokat szerezni az autókról.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!