Vágólapra másolva!
Alaposan kitettek magukért a versenyzők a barcelonai rajtnál, ahol Vettel, Pérez és Massa is ragyogó pillanatokkal ajándékozta meg a közönséget. Sutil csodálatos, hármas kifékezésére csak Alonso kettős előzése tudott rálicitálni.

Barcelona rajt szempontjából a legizgalmasabb helyszín az egész versenynaptárban, ez már többször kiderült. Nincs ebben semmi turpisság: elég annyi, hogy a rajtrácstól az első kanyarig itt a legnagyobb a távolság az egész idény során. Emiatt itt semmi sem biztos, nem szabad bealudni az indulásnál, de egy kipörgő kerék is végzetes hiba lehet. Más helyszíneken a versenyzők a KERS-nek köszönhető lóerő-többletet csak mértékkel használják fel a rajtnál (Koreában, Indiában például a második egyenesre is tartogatnak belőle), Barcelonában viszont egy jó elrugaszkodás esetén érdemes az összes energiát felhasználni az első kanyarig, hiszen az utána következő kombinációban már kevesebb az esély az előzésre.

Ezekben a gyors kanyarokban a másik autó mögött maradni is komoly feladat. Éppen ezért volt zseniális, amit Fernando Alonso művelt a 2-es, 3-as kombinációban: egyszerre két világbajnokot ültetett be a hintába. De kezdjük inkább az elején!

Forrás: AFP

Az élen a két Mercedes körülbelül egyszerre kapta el a rajtot, ám ahogy Lewis Hamilton belső kamerás felvételéből is látszik, az angolt zavarta, hogy csapattársa van előtte. Így hát a sarkában maradt, folyamatosan lekövette a mozgását, hogy legyen esélye ellene, de végén mégsem támadta meg kívülről, pedig lett volna rá alkalma. A felvételeket elnézve a Mercedesnek a rajtnál szerencséje volt azzal, hogy Lewis kicsit óvatosabb féktávot vett, ugyanis Rosberg az egyenes végén keresztben fékezett, berántotta az autóját Hamilton elé. A brit kerekei blokkoltak, de a csapattársak szerencsére nem ütköztek össze. Hamilton ezzel nagyvonalúan szabadon hagyta a felgumizott féktávot, ami - mint utóbb kiderült - hiba volt. Miközben ő beszorult csapattársa mögé (kénytelen volt lekövetni a féktávját), a jobban tapadó felületen Sebastian Vettelnek lehetősége nyílt a támadásra. A háromszoros világbajnoknak ennél kevesebb is elég szokott lenni ahhoz, hogy bepróbálkozzon, és most sem hezitált: simán kifékezte Hamiltont, majd kívülről befordult elé, és máris nyerő pozícióban volt. Pedig nem indult jobban, a KERS aktív használatával is csak az egyenes végén tudott bebújni a Mercedes mellé, de valójában a féktávon verte meg nagyon a riválisát. Ez is szép manőver volt.

//videa.hu/player?v=mr79G1ATq1Ea9J5T


A Red Bull mögött Kimi Räikkönen viszonylag egyszerű rajtot pordukált, szinte egyenes vonalban haladva próbálta védeni pozícióját a hajszállal jobban induló Fernando Alonsóval szemben. A Ferrari végig ott volt a Lotus mellett, de a finn volt helyzetben a jobbos kanyarhoz. Alonso ilyenkor nagyon agresszív szokott lenni a féktávon, rendszerint a felgumizott íven fékez hajmeresztően rövidet. Ez majdnem mindig bejön neki, ahogy most Vettelnek is sikerült. Érthetetlen, hogy ezúttal miért nem ezt a módszert választotta, de mi csak örülhetünk ennek, hiszen a verseny legszebb kettős előzése jött ezután, amelyet még az év végi összeállításokban is vissza fognak játszani.

//videa.hu/player?v=HLta1pMbB6q1W9Lz


A belső kamerás felvételből látszik, hogy a saját mércéjével mérve vérszegény féktávval Alonso készült valamire, ekkor azonban Räikkönen még egy pillanatra elhihette: ez megvan. Ám Alonso csupán a következő kanyarkombinációt készítette elő, ahol az edzések alapján tudta, hogy ő a leggyorsabb. Nem sodródott ki kívülre egyes kanyar kijáratánál, így a kettest alapvetően más íven kezdhette, korábbi kigyorsítással. Ezzel a hármas előtti egyenesben már meg is előzte Räikkönent, sőt odaereszthette az autóját a bizonytalankodó Hamilton mellé. A Mercedes az ilyen gyors kanyarokban tapadásgondokkal küszködik (tele tankkal főleg), a Ferrari pedig pont ezeken a részeken nagyon erős. Éppen ezért Alonso nyugodtan odatehette az autóját, ráadásul a verseny elején még az ív is tiszta. A kanyar végén már volt egy kis gondja a Ferrari pályán tartásával, de a felvételeken látszik, hogy a siker érdekében még a maradék KERS-et is elhasználta. Tele tankkal ilyet művelni? Le a kalappal! Igazából sem Hamiltont, sem Räikkönent nem lehet megróni azért, hogy ezt a trükköt benyelték. Eleve lehetetlen manővernek tűnt Alonso hajmeresztő kísérlete, senki sem számíthatott rá, hogy összejöhet.

//videa.hu/player?v=86gFS5V21jbGBcdh


Miközben a nézők figyelmét Alonso kötötte le, azért szokásához híven a Ferrari másik versenyzője is nagyon élt a startnál. Felipe Massának azonban a kör végéig meg kellett barátkoznia Sergio Pérez McLarenjének látványával, ugyanis a fiatal mexikói szenzációs indulást produkált. Ha csak a rajt pillanatát nézzük, kétségkívül neki sikerült legjobban kigyorsítani az első tízből, ami a pálya koszosabb oldaláról klasszisra valló megoldás volt. Ráadásul, miközben ő nagyon élt, Jenson Button küszködött, így különösen figyelemreméltó a szárnyalása. Pérez először okosan beugrott a piszkosul beragadó Mark Webber mellé, majd a lendületét kihasználva elautózott Romain Grosjean mellett is. Ez ráadásul nagyon jól jött Massának is, hiszen Pérez így neki is folyamatosan csinálta a helyet. Az egyenes végén a brazil még nem verte meg Grosjeant, csak éppen utána egy durva féktávval mégis beesett a francia elé.

//videa.hu/player?v=DWSQo97lRU8eB1ZQ


Bár tavaly sokat kritizáltuk a túlzott agresszivitásáért, lassan Grosjean is mutathatna valamit a rajtoknál, hiszen a felelőtlen rombolás és a tutyimutyi bóklászás között még megtalálhatná az ideális kompromisszumot. Most is annyira megrettent Massa keresztbefékezése miatt, hogy a tizenharmadik helyről érkező Adrian Sutil kívülről egyszerűen kifékezte. Sutil egyébként a rajt és leginkább az első féktáv hőse, hiszen öt helyet jött fel az egyes kanyarig. Az első métereken átugrotta a kicsit beragadó Daniel Ricciardót, majd szép lassan ő is elrobogott Webber mellett. Ekkor még úgy tűnt, hogy többre nincs esélye, ám a bizonytalan Jean-Eric Vergne mellett a gumis ívre húzódott, és kívülről kifékezte a Toro Rossót, Paul di Restát, majd a végén Grosjeant is. Hihetetlen, de egyetlen féktávon három autót evett meg úgy, hogy elvileg ő volt a legkedvezőtlenebb helyzetben.

Pedig a hátsó régióból Vergne irtózatosan jó rajtot vett, már-már a kiugrás határát súrolva. A tizenkettedik helyről (tehát a koszos oldalról) már nagyjából az első másodpercben bent volt a tízedik Di Resta mellett, majd Webbert is letudva már a nyolcadik Massát kóstolgatta. A féktávra nagyon elbizonytalanodott, így mind a két Force India elment mellette. Kár érte, mert ebben a kezdésben sokkal több volt.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!