Vágólapra másolva!
Reakciók a Spanyol Nagydíjról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Ferrari

Fernando Alonso (1.): "Noha már harmadszor sikerült megnyernem a hazai versenyemet, még mindig olyan érzések kavarognak bennem, mint az első alkalommal. Jó érzés, hogy egész Spanyolországnak ajánlhatom ezt a győzelmet, különösen most, a válság idején, amikor sok ember nem tehette meg, hogy kilátogasson a versenyre. Mindenkinek köszönöm a támogatást, a csapatnak pedig a nagyszerű munkáját. Az időmérő egyáltalán nem volt könnyű, de ma minden tökéletesen alakult: a rajt, a stratégia, a bokszkiállások és a gumik kímélése. A rajtnál előre kellett lépnem néhány helyet, de az egyenes közepe után ehhez nem volt elég helyem. Ezért kikapcsoltam a KERS-t, és a 3-as kanyarra tartogattam - a GP2-es futam nézése közben ugyanis észrevettem, hogy ebben a kanyarban lehetséges kívülről támadást indítani. Az utolsó kiállásunkat előre kellett hoznunk egy lassú defekt miatt, a balhátsó gumimban egyre kisebb lett a nyomás a kör második felében. Szerencsére ez nem befolyásolta a végeredményt. Úgy gondolom, ezzel az autóval harcolhatunk a világbajnoki címért, hiszen öt versenyből kétszer nyertünk, egyszer pedig másodikak lettünk. Mostantól arra kell törekednünk, hogy kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtsunk, és minél több pontot szerezzünk. Tudjuk, hogy nem mi vagyunk a leggyorsabbak, de az embereink éjjel-nappal dolgoznak a pályán és Maranellóban azért, hogy ez megváltozzon."

Felipe Massa (3.): "Nagyon örülök ennek a dobogós helyezésnek. Jó versenyt futottam, a csapat számára pedig fantasztikus ez az eredmény. Hátulról indulva minden sokkal bonyolultabb, de sikerült jól rajtolnom, és azonnal nagyszerű tempót futottam. Az első körben sikerült végrehajtanom néhány előzést, köszönhetően annak,hogy az autóm nagyon versenyképes volt. Agresszívan vezethettem, miközben a gumikra is tudtam vigyázni. Egészen a verseny végéig úgy gondoltam, hogy harcolhatok Kimi (Räikkönennel), de az utolsó szett kemény gumikon túlkormányzott lett az autóm - pedig azt hittük, ezek az abroncsok fognak a legjobban működni, hiszen újak voltak. Ennek ellenére nagyon elégedett vagyok az itt nyújtott teljesítményünkkel. Most Monaco felé vesszük az irányt - egy teljesen más pálya, és előzni is nagyon nehéz rajta. Tudjuk, hogy nem a miénk a leggyorsabb autó, de továbbra is hasonló erőbedobással dolgozunk. Biztos vagyok benne, hogy jó irányba haladunk."

Lotus

Kimi Räikkönen (2.): "Sajnos ismét csak második lettem, tehát nincs itt az ideje az ünneplésnek. Az autót jónak éreztem, nagyjából mindent megtettünk ma, amit megtehettünk, de nem volt meg a tempónk ahhoz, hogy felvegyük a versenyt Fernando (Alonsóval). Mindent beleadtam, és a bajnokság szempontjából kedvező, hogy Sebastian (Vettel) mögöttünk végzett. Kellemes érzés a dobogóra állni. Meglátjuk, mire leszünk képesek Monacóban."

Romain Grosjean (-): "Gyengén rajtoltam, de utána elkaptam a tempót, és tudtuk, hogy képesek vagyunk jó haditervet készíteni, ezért megvolt a lehetőség egy szép eredményre ma. Az autót egész jónak éreztem, amíg baj nem történt a hátsó futóműnél, aminek következtében be kellett mennem a garázsba feladni a versenyt. Nagy kár ezért. Mindig csalódást okoz, ha ilyesmi történik, de senkit sem lehet hibáztatni érte. Az ilyesmi része az autóversenyzésnek."

Red Bull

Sebastian Vettel (4.): "Szerintem elégedettek lehetünk a 4. hellyel. Az első három autó túl gyors volt nekünk, ők jobban vigyáztak a gumikra, mint mi. Muszáj felzárkóznunk, bár nem az autó, hanem a gumik által lehetővé tett tempóval megyünk, és nyilvánvaló, hogy intézkednünk kell, hogy javítsunk a gumik kopásán. Értékes pontokat gyűjtöttünk, noha természetesen többre vágytunk. A rajt jól sikerült, de túl sokáig tartottunk ki a három kiállásos stratégia mellett, és aztán át kellett váltanunk a négy kerékcserésre."

Mark Webber (5.): "Ma szenvedtünk a tempóval, a Ferrari és a Lotus más kategóriát képviselt, és nehéz volt ellenük versenyeznünk. Úgy gondolom, hogy nagyjából kihasználtam a lehetőségeket, főleg úgy, hogy 14. vagy 15. voltam az első kanyarnál, vagyis egész jó, hogy onnan felkapaszkodva ilyen eredménnyel zártam. Valamelyest visszatértünk a kerékvágásba, de folyamatosan hátrányban voltunk a gumikopással és a tempóval. Gyorsaság nélkül nem lehet csodataktikát csinálni. Elégedett voltam a vezetésemmel, és azzal, hogy pontokat szereztem, de nem ilyen eredményt akartam."

Mercedes

Nico Rosberg (6.): "Nagyon nehéz versenyem volt ma délután. A rajtom jól sikerült, és az első etapomban is jó munkát végeztem, magam mögött tudtam tartani néhány gyorsabb autót. Ettől kezdve kénytelen voltam a saját versenyemet futni, és folyamatosan csúsztam vissza, mivel nem lett volna értelme tönkretenni a gumikat azzal, hogy megpróbálok elöl maradni. Ma nem tudtuk tartani a tempót a leggyorsabb autókkal, és egyre nagyobb a hátrányunk a három élcsapathoz képest - ezzel valamit kezdenünk kell. Nagyon gyors az autónk, de el kell érnünk, hogy a futamon is működjön."

Lewis Hamilton (12.): "Nehéz délutánunk volt, soha nem szórakoztató, ha hátrafelé haladunk. A futam közben váltottunk négykiállásos taktikára, de nem volt elég tapadásom, és a balansszal is végig küszködtem. Igazából soha nem sikerült rendesen működésre bírnunk az abroncsokat. Tudom, hogy a csapatban mindenki nagyon keményen dolgozik, és továbbra is pozitív hozzáállásra van szükségünk. Biztos vagyok benne, hogy megtaláljuk a probléma okát, közösen kell dolgoznunk azért, hogy csökkentsük a hátrányunkat. Mindent megteszek azért, hogy segítsek a srácoknak, és biztassam őket."

Force India

Paul di Resta (7.): "A verseny előtt azt mondtuk, hogy a 7. helyezéssel elégedettek lennénk, a verseny vége felé pedig a 6. helyért is harcolhattam. Sok pozitívumot vonhatunk le a hétvégéből, mert ez a pálya hagyományosan nem kedvez az autónknak. A csapat nagyszerű munkáját dicséri, hogy tegnap bejutottunk a Q3-ba, ma pedig a 7. helyen értünk célba. Ez az eredmény is megmutatja, milyen kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtunk a szezon kezdete óta, minden versenyen képesek vagyunk jó eredményekre. Ennél több is van bennünk, mert még finomíthatunk az új alkatrészeinken, de a mai eredményünk is nagyszerűnek mondható."

Adrian Sutil (13.): "Rettenetesen csalódott vagyok, amiért üres kézzel kell távoznom erről a versenyről, hiszen ma nagyon gyorsak voltunk. A rajtom nagyon jól sikerült, az első kanyarba a külső íven fordultam, és ez működött is, hiszen a kör végére már a 8. voltam. Minden a terveink szerint alakult egészen az első bokszkiállásomig, amikor problémánk adódott, és nagyon sok időt vesztettem. A csapat mondta, hogy kapcsoljam ki a motort, amíg kijavítják a hibát, és ezzel el is szálltak a pontszerzési esélyeim. A verseny hátralévő részében olyan keményen hajtottam, ahogy csak tudtam, hiszen soha nem tudhatjuk, mi történhet. Bosszantó futam volt, de el kell fogadnunk, hogy ilyen is van. Talán nem történik meg újra."

McLaren

Jenson Button (8.): "Érdekes futam volt. Nagyon lassú volt a felvezető kör, ami ártott nekünk, és a rajtom sem sikerült jól. Nem volt tapadásom, ezért problémás volt az első kanyar, és pechemre csak a 17. helyen álltam az első kör végén. Ugyanolyan felfogásban mentünk, mint Kínában, más taktikát választva a többiekhez képest. A 8. hely mutatja, milyen szép munkát végzett a csapat a stratégiával. Nem tudom, hogy javult-e a felszerelésünk vagy sem, de biztosan legyőztünk néhány olyan autót, amelyet elvileg nem kellett volna. Mindenesetre kedvező, hogy mindkét autóval pontokat szereztünk, és ez remélhetőleg egy felfelé ívelő folyamat kezdete lesz. Sok hasznos információhoz jutottunk ma, és a következő hetekben azon dolgozunk majd, hogy folytassuk az MP4-28 fejlesztését. Köszönöm a brit szurkolók hétvégi támogatását, nagyszerű ennyi Vodafone-os 'rakétavörös' sapkát és pólót látni a lelátókon. Remélhetőleg teltház lesz Silverstone-ban, és erősebbek leszünk ott. Még sok munkánk van. Jelenleg nehéz a helyzet, de elégedett vagyok azzal, hogy a legtöbbet hozzuk ki abból, amink van."

Sergio Pérez (9.): "Nem ilyen futamban reménykedtem. Nehéz kezelni ezeket a gumikat. Nem végeztünk tökéletes munkát, és ahogy a legtöbb pilótának, nekem is négyszer kellett kiállnom a bokszba. Emiatt nem használtam ki teljesen az autóban rejlő lehetőségeket, tehát nem vagyok elégedett, ugyanakkor szerintem összességében erős hétvégét zártunk. Az autónk fejlődik, és úgy gondolom, Monacóban némileg jobb munkát végezhetünk. Remélem, utána fokozatosan csökkenteni fogjuk a lemaradásunkat a következő versenyeken."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (10.): "Szörnyen rugaszkodtam el a rajtnál, nagyon kipörögtek a kerekek, aztán az első körökben nagyon szenvedtem az első tapadással és az első fékek blokkolásával. Igyekeztem türelmes maradni, és végül is javult a helyzet, és láttam, hogy az előttem lévő autók nem szakadnak el túlságosan. Elszomorító volt így lemaradni, de a tempó nem volt rossz. Az első bokszkiállásnál végrehajtottunk több módosítást a szárnybeállításokon és a guminyomáson, ami segített, így a következő két etap egész jól sikerült, és előzni is tudtam néhányat. Szóval nem volt unalmas verseny. A futam végén azonban ismét gyengült a tempónk. Nem volt könnyű tizedikként célba érni, és noha menet közben korábban úgy tűnt, egy pontnál többet is szerezhetünk, ez azért jobb, mint a semmi."

Jean-Eric Vergne (-): "A jó rajtom után erős alulkormányzottságtól szenvedtem, ezért mindegyik bokszkiállásnál jelentősen meredekebbre kellett venni a szárny állását, ám ez sem igazán segített. Helyes taktikát alkalmaztunk, még sérült padlólemezzel és szárnnyal is képes voltam jó köridőket futni. Megint pechem volt, és remélem, hogy ennek hamarosan vége, mert amikor bejöttem a bokszba, a Sauber veszélyesen engedte ki (Nico) Hülkenberg autóját, aki nekem ütközött. Utána problémám volt az egyik gumival, vagyis ma egyik gond jött a másik után. Monacóban jobb hétvégére számítok két hét múlva. Nem vesztettem el a jövőre vonatkozó reményeimet, mert a hétvége korábbi részében jó teljesítményt nyújtottunk. Kár, mivel azzal az erős tempóval ma pontokat szerezhettünk volna."

Sauber

Esteban Gutiérrez(11.): "Arra összpontosítottam, hogy a legtöbbet hozzam ki az autóból, és egy ilyen eredmény nekem, valamint a csapatnak is fontos volt. Az istálló türelmes volt velem, és megadta az eszközöket, hogy jobb versenyzővé váljak, és én ezt tudtam kipréselni az autóból. Kemény futam volt, a gumik kezelése kulcsfontosságú volt. Eleinte meg is lepődtem, hogy mennyit ki tudok hozni a gumikból. Az utolsó két etap kissé nehezebb volt, de előre léptünk."

Nico Hülkenberg(15.): "Tudtuk, hogy nehéz futam lesz. A start jól alakult, és a bokszutcai balesetig egész jónak tűntünk. Három bokszkiállást terveztünk, de át kellett állnunk négyre. Az incidens tönkretette a versenyünket. Nyilván nem volt jó az időzítésünk, de egy csapat vagyunk, ezért ki kell vizsgálnunk, és elintézni, hogy ne forduljon megint elő. Az autót még mindig nehéz volt vezetni, és úgy gondolom, maradt még házifeladatunk."

Williams

Pastor Maldonado (14.): "Az autó tempója sajnos ma hiányzott. Eggyel több bokszkiállásom volt a tervezettnél, mert áthajtásos büntetést kaptam bokszutcai gyorshajtásért, de összességében a tőlünk telhető legjobban teljesítettünk. Most össze kell ülnünk, keményen kell dolgoznunk, és készülni Monacóra."

Valtteri Bottas (16.): "Nem éreztem a tapadást az autóban, a rajttól kezdve sokat csúszkáltam, és ezért durván bántunk a gumikkal. Háromkiállásos taktikát alkottunk, de a végén Pastor átállt négy kiállásra, és úgy tűnt, az jobb. Nem tartunk ott, ahol akarunk, szóval még sok teendőnk van."

Caterham

Charles Pic (17.): "Nagyon elégedett vagyok a mai teljesítményünkkel. A 17. helyezésből nem derül ki, hogy valójában milyen jó munkát végeztünk, hiszen közvetlenül az egyik Williams mögött fejeztük be a versenyt. Ez megmutatja, mennyit javultunk ezen a hétvégén. A kék zászlók nem könnyítették meg a dolgunkat, nélkülük sokkal több esélyem lett volna az előzésre. Ettől függetlenül jó érzés volt, hogy az utolsó pár körben támadhattam őt. Az autóm az egész versenyen jónak tűnt, főleg a harmadik bokszkiállásom után, amikor egy 25 körös utolsó etapot vállaltunk a kemény gumikon. Képes voltam kordában tartani a gumikopást, így egészen a kockás zászlóig keményen hajthattam. Örülök, hogy a vasárnapunk így alakult, mert pénteken és szombaton nem igazán tudtam mindent kihozni az új csomagunkból. Ma azonban az első körtől kezdve úgy tűnt, hogy rendben van az autónk. Még ennél is többet hozhatunk ki az itt bevetett fejlesztéseinkből - a gyárban most ezen fogunk dolgozni, és meglátjuk, ez mire lesz elég Monacóban. A csapathoz hasonlóan nyilvánvalóan nekem is sokat kell dolgoznom, de a mai tempónkat elnézve - és figyelembe véve, hogy itt a múltban is erősek voltunk - szerintem érdekes hétvége vár ránk."

Giedo van der Garde (-): "Nyilvánvalóan kár érte, hogy így fejeződött be a mai versenyem, de néha megtörténik az ilyesmi. Nagyszerűen rajtoltam, Buttonnal és a két Williamsszel harcolhattam az első két etapban. Az autóm nagyon jónak tűnt, és egyértelműen ez volt az eddigi legjobb versenyem a szezonban. Miután kiálltam a második kerékcserémre, a pályára visszatérve azonnal éreztem, hogy van valami probléma a balhátsó kerekemmel. Ezután egyszer csak leesett a kerekem. Megpróbáltam visszavinni az autómat a bokszba, hogy megnézzük, tudom-e folytatni, de miután a csapat alaposan megvizsgálta, egyértelmű volt, hogy fel kell adnom a versenyt. Mint mondtam, kár érte, de a csapattal együtt megint tanultunk valamit. Néha nincs szerencsénk, de sok pozitívumot vonhatunk le ebből a hétvégéből. A fejlesztések jól működnek az autónkon, és ennél többre is képesek leszünk. A versenytempónk remek, elég gyorsak vagyunk ahhoz, hogy az előttünk lévő autókkal harcoljunk. Az időmérőn is egyértelműen az idei legjobb teljesítményemet nyújtottam. Legközelebb Monacóba megyünk, ezt a pályát jól ismerem, és a GP2-ben tavaly kétszer is dobogóra állhattam. Ha megint úgy sikerül az időmérőm, mint Spanyolországban, és olyan versenyt futok, mint a mostani kiesésem előtt, akkor ott is jó teljesítményt nyújthatok."

Marussia

Jules Bianchi (18.): "Úgy érzem, nagyon kemény volt a mai verseny, nem tudtam megmutatni, mire lettem volna képes. Annak nyilvánvalóan örülök, hogy volt három erős középső etapom, de a sorsom már az első néhány körben eldőlt, amikor ki kellett állnom egy új orrkúpért. Úgy gondolom, innen sikerült felállnunk, és az extra bokszkiállás nélkül (Valtteri) Botasszal harcolhattunk volna. A köridőink sokkal gyorsabbak voltak, mint az övék, és sikerült 8 másodpercre faragnom a különbséget az utolsó etapban. Ehhez azonban olyan keményen kellett hajtanom, hogy a gumik elhasználódtak, ezért vissza kellett vennem. Ettől kezdve csak arra koncentráltam, hogy behozzam a célba az autót. Fontos számunkra, hogy megint célba ért mindkét autónk. Nagyon kellett koncentrálnom ezen a versenyen, szükségem volt az összes tapasztalatra, amit a gumik kíméléséről szereztem az első négy futamon. Fárasztó napom volt, de pozitív pillanatai is voltak. Ezekre fogok koncentrálni, és remélem, a két hét múlva sorra kerülő hazai versenyemen, Monacóban jobban tudok szerepelni."

Max Chilton (19.): "Csalódott voltam, amiért ilyen problémásan indult a versenyem, utána pedig a bokszkiállásnál is gondjaink akadtak, ez még jobban visszavetett minket. Amikor nem forgalomban autóztam, akkor biztató köridőket futottam, ennek örülök. Jó érzés, hogy az első néhány futamhoz képest most jobban meg tudtam mutatni, milyen tempóra vagyok képes. Ha megoldást találunk a problémáinkra, akkor jobban látszani fog, hogy mire vagyunk képesek. A tempónk megvan ahhoz, hogy csökkentsük a hátrányunkat a középmezőnyhöz képest. A következő pálya az egyik kedvencem, és mindent megteszek azért, hogy megfelelően felkészüljek az első ottani F1-es versenyemre. Remélhetőleg jobban kifizetődnek majd az erőfeszítéseink."