Vágólapra másolva!
Barcelonában megkezdődik a szezon sokat eldöntő középső szakasza, ezért kulcsfontosságú lesz, hogy a csapatok legfrissebb fejlesztései mennyire bizonyulnak hatékonynak - pláne úgy, hogy idén már nem sok nagy dobásuk marad.

A hétvégén megkezdődik a Forma-1-es bajnokság úgynevezett európai szakasza. Az elnevezés nem teljesen korrekt, mivel a szeptember eleji tizenkettedik versenyig Kanadába is ellátogat a mezőny, de tény, hogy azt leszámítva folyamatosan európai helyszíneken rendeznek futamokat. A bajnokság középső felvonását a San Marinó-i Nagydíj megszűnése, azaz 2007 óta a Spanyol Nagydíj nyitja meg.

"Ez mindig olyan, mintha újrakezdenénk a szezont. Hirtelen megint itt vagyunk Európában, a paddockban felsorakoznak a motorhome-ok és a kamionok, és mindenkinek olyan érzése van, mintha ez lenne a második otthona" - mondta Jenson Button arra utalva, hogy az ázsiai helyszínekre hajókon és repülőkön szállítják a felszerelést. Kimi Räikkönen kiemelte, hogy kényelmi szempontból, például az időeltolódás hiánya miatt is jó az öreg kontinensen versenyezni. "Nem kell nagyon messzire utaznunk, tehát az energiáink megmaradnak magára a hétvégére" - mondta.

Noha Spanyolországnak csupán öt versenyzője állhatott rajthoz a Forma-1-ben az 1980-as évek végéig, az ország különböző helyeken rendszeresen fogadta a bajnokság mezőnyét. A kezdetet a Barcelonához tartozó Pedralbes utcai pályája jelentette, ahol Juan-Maniel Fangio első bajnoki címét szerezte az öt közül, majd az 1970-es években egy hozzá közeli helyszín, a Montjuich Park, valamint a Madrid melletti Jarama következett rotációs rendszerben. Ez az állapot a Montjuich Parkban 1975-ben bekövetkezett, több civil halálos áldozatot követelő balesetig tartott. Később Jerez, aztán 1991-től Barcelona lett a Spanyol Nagydíj házigazdája. Közben néhány évig a valenciai kikötőben is rendeztek versenyeket Európa GP néven, de a nem túl népszerű pálya szerződése 2012 végén lejárt, és az élelmes tolvajok a mozdítható értékek nagy részét azóta el is vitték onnan.

Forrás: Ferrari
Forrás: Ferrari

A barcelonai versenypálya - melyet Circuit de Catalunyaként és Montmelóként is szoktak emlegetni - ismerős a csapatoknak, hiszen amellett, hogy régóta része a menetrendnek, a téli tesztek során több napon át szoktak gyakorolni rajta. Idén konkrétan nyolc napig futtatták ott az autóikat, bár az akkor szerzett adataik nem igazán mérvadók.

"A két előszezoni tesztről vannak adataink, ami segíti a felkészülésünket a hétvégére, azonban késő tavasszal más körülményekre számíthatunk az év korábbi részéhez képest" - figyelmeztetett Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke. Ez elsősorban a gumik viselkedését érinti, ugyanis februárhoz viszonyítva sokkal melegebb lesz az aszfalt.

Frissítő fejlesztések

Négy verseny után a címvédő Sebastian Vettel és a Red Bull vezeti az egyéni, illetve a konstruktőri tabellát. Első szánú üldözőjük jelenleg Kimi Räikkönen (10 pontos hátrányban) és a Lotus (16 pontos hátrányban), kiegyensúlyozottságukkal megelőzve a Ferrarit és a Mercedest.

Forrás: FIA
Forrás: FIA

Spanyolországba az összes csapat átfogó fejlesztési csomaggal készül, így a következő időszakra megkavarodhat a sorrend. A Red Bull ezt természetesen nem szeretné, a hírek szerint sok újítást bevetnek. A Lotus az első szárny véglapján, a hátsó szárny felső részén, a diffúzoron és a hátsó kerékdob környéki aeroelemeken változtat, a Ferrari a karosszérián, a padlólemezen és a légterelőkön. Az idényt pocsékul kezdő McLaren autóját teljesen átépítik, új szárnyakat, oldaldobozokat, kipufogót, padlólemezt és motorborítást raknak rá.

A Spanyol Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



"Jó képet mutathat a szezon maradék részére vonatkozóan, hogy ki hogyan teljesít Barcelonában" - véli Nico Rosberg a várható folytatásról, annak ellenére, hogy éppen csak elkezdődött az idény. Ez a megállapítás azért nem örökérvényű: tavaly például hiába győzött itt Pastor Maldonado a Williamsszel, később nem tudta megismételni az eredményét. Korábban viszont mindig olyan autó ért célba elsőként, amely az adott év két legjobb csapatának egyikéhez tartozott.

Minden kiderül, nem mindenki derül

A barcelonai pálya feketén-fehéren megmutatja az autók nyers erejét. A 4,655 kilométer hosszú aszfaltcsík gyors kanyarjai hatékony aerodinamikát követelnek, így nem biztos, hogy az, aki erős volt Melbourne-ben, a hepehupás utcai környezetben, a változó időjárású Szepangban, vagy a rendkívül forró, a hátsó gumikat kínzó Bahreinben, az itt is az lesz.

Forrás: Red Bull
Forrás: Red Bull

A kör rögtön folyamatos irányváltásokkal kezdődik, a 130-140 km/ó-val vett 1-es kanyart azonnal követi egy majdnem padlógázos balos és egy rendkívül elnyújtott jobbos. Ezt érzékelteti, hogy a 3-asban bőven 200 km/ó fölötti tempóval körülbelül 7-8 másodpercen át folyamatosan jobbra kormányoznak a pilóták. Gyakran lép fel itt az alulkormányzottság, ahogy az erős oldalirányú terheléstől romlik a gumik tapadása. Hasonló probléma merülhet fel a szintén nyújtott 4-es kanyarnál, valamint a villámgyors, Campsa nevű 9-esnél.

A motorok, váltók és fékek terhelése átlagos, a versenyzők egy kör 60 százalékát teljesítik padlógázon, ezalatt körülbelül 45-ször húzzák meg a sebességváltó füleket. A motorok beállításánál lényeges, hogy jól húzzanak a lassú kanyarokból, illetve magas maradjon a fordulatszámuk a tempós ívekben. A váltóáttételezésnél arra kell ügyelni, hogy a kisebb emelkedőkön megfelelő legyen az erőátvitel.

A mérnökök nagy leszorítóerőt alkalmaznak, és az autók bekanyarodását az első futómű feszesebbre hangolásával is segítik. Mindazonáltal, ahogy a legtöbb pálya esetében lenni szokott, Barcelonában sem lehet nagyon eltolni az arányokat a mechanikai beállítások terén. "Az első két szektorban a lendületes kanyarok vannak többségben, míg a harmadik, technikás szakaszon a lassabbak dominálnak. A beállításokkal ezért mindig kompromisszumot kell kötni" - mondta a Sauber vezető versenymérnöke, Tom McCullough.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a gyors kanyarokhoz kedvező feszes felfüggesztésen némileg lágyítani kell, főleg a magasabb rázókövekből kifolyólag, valamint biztosítani kell a stabilitást fékezéskor. A jó kigyorsításhoz puhább hátsó futóműre van szükség.

Ez a bizonyos utolsó szektor a hátsó egyenes végi 10-es számú, göröngyös La Caixa hajtűkanyarral kezdődik. Régebben a pálya ezen része is tempós volt, de előbb a tágasabb La Caixát vették élesebbre, majd a mai 13-as és 16-os kanyar méregfogát húzták ki azzal, hogy a lendületes jobbosok közé beépítettek egy szűk, előzésre alkalmatlan sikánt. Utóbbi lépés haszna annyi lett, hogy az autók ott közelebb tudnak maradni egymáshoz, mint egy tempós íven, ahol a hátul haladó aerodinamikai tapadása csökken, ezért a célegyenes végén javultak a támadási lehetőségek.

Előzési dömpingre alapból nem lehet számítani, a barcelonai futamok sosem erről voltak híresek. A két leghosszabb egyenes a célegyenes, illetve a Campsa és a La Caixa közötti egyenes, bennük lehet majd használni a DRS-t. Ezek viszont nem túl hosszúak, így valószínű, hogy inkább a gumik állapotából fakadó különbségek vezethetnek majd helycserékhez.

Változtak a kemény gumik

A Pirelli a két legkeményebb gumikeveréket bocsátja a mezőny rendelkezésére Spanyolországban. Szükség is volt erre a döntésre, hiszen az idény pályái közül a barcelonain a legnagyobb az oldalirányú terhelés egy körben, többek között a 3-as, 4-es és 9-es kanyar miatt. Főleg a bal első gumik kapnak durva terhelést.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

"Óvni kell az abroncsokat az első két szektorban, hogy a harmadikban is minden rendben legyen. Muszáj biztosítani, hogy a gumik még jól tapadjanak, amikor az utolsó kanyarokhoz érünk" - érzékeltette a helyzetet a Sauber újonca, Esteban Gutiérrez. Hasonló nehézséggel már korábban is szembesültek a csapatok, azaz előfordult, hogy egy kört sem bírtak ki normálisan a gumik.

Változás, hogy a Pirelli az eredetihez képest módosított a legkeményebb abroncsokon, és a pénteki edzésnapra mindegyik autóhoz ad egy ajándék garnitúrát is belőle, hogy a csapatok kipróbálhassák. Az új keverék tulajdonságai hasonlók lesznek a tavalyi specifikációhoz. A közepes keménységű típus változatlan marad.

A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery nemrég úgy vélte, hogy ahogy a csapatok egyre jobban kiismerik a termékeiket, csökkenni fog a bokszkiállások száma. Szerinte Barcelonában a legtöbb autó két kerékcserével teljesíteni tudja a 66 körös távot.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!