Vágólapra másolva!
Reakciók a Bahreini Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal  

Lotus

Kimi Räikkönen (P1: 9., P2: 1.): "Jó érzés, hogy én voltam a leggyorsabb, de soha nem tudhatjuk, mit csináltak a többiek. Mi a saját programunkat követtük, és nem igazán figyeltünk arra, hogy másokkal mi történik. A leggyorsabb körömben egyébként hibáztam az utolsó kanyarokban, tehát még faraghattunk volna a köridőnkből. Ezen a pályán nehéz eltalálnunk a megfelelő beállításokat, ráadásul a szélnek is fontos szerepe van - egyszer előnyhöz juttathat minket, máskor viszont hátrányt jelent. Nem kezdtük rosszul a hétvégét - nem alakult minden pontosan úgy, ahogy szerettük volna, de viszonylag gyorsak vagyunk. Meglátjuk, mire leszünk képesek ezután."

Romain Grosjean (P1: 10., P2: 7.): "Jónak tűnik az új kasztnim. Ma azon dolgoztunk, hogy megtaláljuk az összhangot a kasztni, a beállítások és a gumik között, hogy mindent kihozhassunk az autónkból, amit akarunk. Tudjuk, hogy mit akarunk, de nehéz minden kis részletet pontosan eltalálni - ettől függetlenül egyre közelebb járunk ehhez, pozitív napunk volt. Láthattuk, hogy ma Kimi volt a leggyorsabb, ez önbizalmat ad holnapra."

Red Bull

Mark Webber (P1: 7., P2: 2.): "Szerettem volna több kört futni a második edzésen, ennek ellenére úgy gondolom, elvégeztük a mára tervezett munkát. Talán a szombati nap összességében kevésbé lényeges, mint korábban, de a forgalom miatt még mindig fontos. Nem akarunk túl sok időt tölteni a forgalomban vasárnap, mert ez nem tesz jót a gumiknak - jobban kopnak tőle, így hamarabb be kell fejeznünk az első etapunkat. Ezért még mindig fontos, hogy jó helyről rajtoljunk. Még van mit javítanunk az autónkon. A Lotus és a Ferrari erősnek tűnik, és a Mercedesszel is számolnunk kell."

Sebastian Vettel (P1: 4., P2: 3.): "Elég szoros a mezőny. Az ellenfeleket elnézve a Ferrari és a Lotus is erős volt ma, szerintem az időmérő is szoros lesz. Fontos volt, hogy ma teszteljük a gumikat a pályán. A rövid etapjaimmal nem voltam túl elégedett, de azt hiszem, erre valók a pénteki szabadedzések. A hosszabb etapokon már elégedettebb voltam. Úgy tűnik, a gumik szerepe továbbra is kulcsfontosságú lesz. Az autónk gyorsnak tűnik, ezt mindenképpen ki kell használnunk, és akkor jó helyzetben lehetünk."

Ferrari

Fernando Alonso(P1: 2., P2: 4.): "Ez biztató nap volt, és viszonylag elégedett vagyok az autó viselkedésével. Nem akadt nagyobb gondunk, s ami még fontosabb, az F138-on nem kellett radikális változtatásokat végeznünk, hogy ehhez a pályához, a hosszú egyenesekhez és a lassú kanyarokhoz igazítsuk, vagyis azokhoz a jellemzőkhöz, amelyeket kedvelek, s amelyek a versenyt izgalmassá fogják tenni. A szél és néhány más tényező sajnos kicsit megbonyolítja itt a dolgokat, mert az aszfalt soha nem lesz teljesen tiszta. Az első benyomásaim azonban pozitívak, és szerintem holnap az élmezőnyben lehetünk, amelyet 2-3 tizedmásodperc fed le. Még nem döntöttük, el, hogy bevetjük-e a délelőtt kipróbált aerodinamikai frissítéseket. Egyelőre nem világos, hogy mennyire működtek jól délután, amikor a versenyen rendelkezésünkre álló kétféle gumikeverék összehasonlítására koncentráltunk. Egy újabb, az adatok tanulmányozásával töltött este vár ránk, hogy kidolgozzuk a legjobb stratégiát a versenyre és az időmérőre."

Felipe Massa(P1: 1., P2: 6.): "Ma minden jól ment, még ha pillanatnyilag nem is könnyű megítélni, hogy vasárnap mennyire leszünk erősek. Az autónk balansza megfelelő, bármilyen körülmények között jól viselkedett, még ha a gumikopással küszködtünk is egy kissé, különösen a hátsókéval. Teljesen normális, hogy ilyen nagy hőségben jelentős a kopás, de ezen a téren még sok teendőnk lesz, ha fel akarunk készülni a versenyre. A közepes keveréken az F138 nagyon jól ment, még a hosszú etapokon is, vasárnap azonban az lesz a siker kulcsa, hogy mindkét keveréken rendben menedzseljük a kopást, és eldöntsük: használjuk-e a délelőtt kipróbált új alkatrészeinket."

Force India

Paul di Resta(P1: 5., P2: 5.): "Pozitív pénteki napunk volt, elértük azt, amire reálisan gondolkozva számíthattunk. Az autónk jól működik, és a várakozásainknak megfelelően reagál - már elég jól fel tudtuk mérni, hol állunk. Még finomítanunk kell a beállításokon, mint mindig, de ha ma este is javítani tudunk az autónkon, akkor erős pozícióból várhatjuk a holnapi időmérő edzést."

Adrian Sutil (P1: 8., P2: 9.): "Sok kört futottunk, így ma sok adatot tudunk kiértékelni. Még nem vagyok teljesen elégedett az autómmal, sem a rövid, sem a hosszú etapokon. Jelenleg úgy tűnik, nagyon kicsi a tapadás, ezért még nem sikerült megtalálnunk a megfelelő beállításokat. Ami a gumikat illeti, nem aggódunk különösebben. A hosszú etapokon versenyképesnek tűntem, és úgy néz ki, a közepes és a kemény keverék is jól működik az autónkon ebben a meleg időben - ugyanúgy, mint Malajziában."

Mercedes

Nico Rosberg(P1: 3., P2: 8.): "A mai tesztprogramunk elég jó volt, mindent sikerült a terveink szerint elvégeznünk. Az azonban világos, hogy nem vagyunk olyan erősek, mint az előző három versenyhétvége pénteki edzésnapján. Az autónk nagyon alulkormányzott volt, és a verseny keményen próbára fogja tenni a hátsó gumikat. A gond az, hogy ha azokat kímélni akarjuk, alulkormányzottra kell hangolni az autót, de ez egy mért körben köridő-veszteséggel jár. Ezért minden a megfelelő kompromisszumon múlik. Este még dolgoznunk kell rajta, hogy megtaláljuk a helyes egyensúlyt az időmérő és a verseny között."

Lewis Hamilton(P1: 13., P2: 10.): "Ma olyan keményen dolgoztunk, amennyire csak tudtunk, mégsem sikerült jól beállítanunk a balanszot. Az első edzésen akadt néhány problémám, de ezeket délutánra sikerült orvosolunk, ami pozitívum, viszont rá kell jönnünk, hogy mivel veszítünk időt, különben nem tudunk fejlődni. Változtattunk a beállításokon úgy, ahogy szerintünk ehhez a pályához illik, de ezt még át kell gondolnunk, mert nem biztos, hogy a helyes irányba mentünk. A hőség megviseli a gumikat, ezért jó volt, hogy a versenyre való felkészülés érdekében olyan sok kört tettünk meg a hosszú etapokon, amennyit csak lehetett. Nem vagyunk annyira lemaradva, mint a mai eredmények alapján tűnik, ugyanakkor még keményen kell dolgozunk, és ezen a hétvégén nagy csata vár ránk."

McLaren

Jenson Button (P1: 6., P2: 11.): "A mai edzések nagyon eredményesnek bizonyultak számunkra. Hasznos vizsgálatokat végeztünk el délelőtt, mielőtt a délutáni edzésen a hosszabb etapokra fókuszáltunk volna. Nagyon nehéz pontosan rájönni, hogy mit is csináljunk a beállításokkal. Az egész pálya a tapadásról szól, sok a lassú kanyarkijárat, és van néhány gyors kanyar is, ami nagyon megterheli a hátsó gumikat. Az abroncsok egy kicsit furán viselkednek itt - úgy tűnik, akármilyen kíméletesen vezetünk, nem lehet kitolni az élettartamukat, így nem igazán tehetünk semmit, hogy elkerüljük a tempó visszaesését. Azonban kipróbáltam néhány dolgot, és szerintem odaérhetünk a végére. Már úgy érzem, találtunk egy beállítást és egy irányt holnapra, amivel versenyképesebbek lehetünk. Sok mindent felhasználhatunk a mai napból, ami holnap a segítségünkre lesz."

Sergio Pérez(P1:11., P2: 13.): "A délelőtti és a délutáni edzésen is sikerült a teljes programot teljesítenünk, ami elég bíztató, de nehéz hétvége vár ránk. Bár valószínűleg harcolnunk kell, hogy bejussunk a Q3-ba, jó esélyünk van rá, hogy erős versenyt fussunk vasárnap. A csapat már korábban is megmutatta, hogy megfelelő felkészüléssel okos stratégiát tudunk követni vasárnap, és szerintem ma megfelelő alapanyagot gyűjtöttünk, amire támaszkodva erős hétvégét teljesíthetünk. Szóval a pontszerzés reális célunk ezen a hétvégén."

Toro Rosso

Jean-Eric Vergne (P1: 12., P2: 14.): "Forró volt ez a nap, de nem volt olyan rossz, mert az egyenesekben haladva hűvösebb, friss levegőt lélegezhettünk be. Úgy tűnik, hasonló tempóra vagyunk képesek, mint Kínában - ma minden jól működött. Pozitívan látom a helyzetünket, és az autónkat is jónak érzem. Ami a gumikat illeti, a két keverék közötti különbség nem olyan nagy, mint Kínában, de a hőség miatt elég nagy a gumikopás mértéke, ami megtréfálhat minket a versenyen."

Daniel Ricciardo (P1: 15., P2: 14.): "Itt mindig nehéz az első nap, mert délelőtt poros a pálya. Ez megtréfálhat minket a megfelelő beállítások keresése közben, hiszen folyamatosan javul az aszfalt állapota. Ezért fontos, hogy ne vigyük túlzásba a beállításokon végrehajtott módosításokat. Délután már megpróbálkoztunk néhány változatással, de nem vagyok benne biztos, hogy javulni tudtunk. Ma ki kell elemeznünk az adatokat, és el kell döntenünk, milyen irányba haladjunk holnap. Sok kört tettünk meg, így rengeteg adat áll a rendelkezésünkre - úgy érzem, jó alapokról dolgozhatunk tovább. A délután kipróbált közepes keverék nyilvánvalóan gyorsabb lesz az időmérőn, de nem olyan nagy a különbség, mint az előző hétvégén. Szerintem kifizetődik, ha nem hajtunk túl keményen. Ami az időjárást illeti, Perthből jöttem, így már vágytam egy kis napsütésre."

Williams

Pastor Maldonado(P1: 16., P2: 16.): "Ma sikerült végigmennünk a tervezett programunkon. Reggel kipróbáltunk néhány új alkatrészt, aztán délután már a hétvégére való beállításokon dolgoztunk. A rövid etapokon nem túl erős a tempónk, de magas üzemanyagszinttel és használt gumikkal már sokkal jobbnak tűnik az autó. Ma erre számítottunk, úgyhogy holnap keményen dolgozunk tovább."

Valtteri Bottas (P1: 12., P2: 17.): "Nem alakult rosszul számunkra a mai nap. Sikerült értékes információt gyűjtenünk az első szabadedzésen, ami segít majd eldönteni, hogy milyen irányba folytassuk az FW35 fejlesztését. A második szabadedzésen hosszabb etapokat teljesítettünk a közepes keveréken, most pedig átnézzük az adatokat, hogy lássuk, melyik területen érhetünk el fejlődést, mivel itt jelentős a gumikopás, különösen ami a hátsó abroncsokat illeti."

Sauber

Nico Hülkenberg(P1: 15., P2: 17.): "Ma a tervezettnek megfelelően teljesítettük az edzésprogramunkat. Minden elég simán ment. Ami a teljesítményünket illeti, még sok munka vár ránk. Arra számítottam, hogy ez a pálya majd kiemeli az autó bizonyos gyengeségeit, de szerintem van benne potenciál. Még mindig nem vagyok elégedett a kocsi balanszával, de holnap javíthatunk a teljesítményünkön, ha megoldjuk ezt a problémát. Hosszú éjszaka áll előttünk, hogy a lehető legjobban felkészüljünk a hétvégére."

Esteban Gutiérrez (P1: 18. P2: 18.): "Úgy érzem, a reggeli edzéshez képest sikerült javítanunk az autó balanszán. Az első edzés egy kicsit trükkösnek bizonyult, ami a balanszot illeti. Számos különböző beállítást és mérést kipróbáltunk, de délutánra minden összeállt. Mindenesetre még mindig nincs meg a kellő tempónk a lassú kanyarokban, ennek az oka a kigyorsításoknál szükséges tapadás hiánya. Megvizsgáljuk az adatokat, és dolgozni fogunk ezeken a tulajdonságokon, hogy az autónk előrébb kerüljön."

Caterham

Heikki Kovalainen (P1: 20., P2: -): "Jó érzés volt visszaülni az autóba, és újra a csapattal dolgozni. A mai nap fő célja az volt, hogy összehasonlítsam a 2013-as, első három versenyen használt autót, illetve az én tavalyi autómat, és visszajelzést adjak a 2013-as gumikról. Az első benyomásom erről az autóról - ami természetesen jobban hasonlít a 2012-es modellhez, mint az, amit a szezon nagy részében használni fognak -, hogy egyértelműen nehezebb megtalálni a balanszot vele, és a 2013-as gumik is sokkal hamarabb elkopnak, mint tavaly. Egy edzés alatt nyilvánvalóan nem töltöttem elég időt az autóban ahhoz, hogy rájöjjek, mennyit lehetne változtatni a kezelhetőségén a beállításokkal, de rengeteg visszajelzést adtam a csapatnak a beállításokról és a gumikról, ez szerintem hasznosnak bizonyul majd a hétvégén, és már várom Spanyolországot, ahol még több új alkatrészt rakunk fel."

Charles Pic (P1: 19., P2: 19.): "Ma sikerült elérnünk némi fejlődést, és szerintem egészen elégedettek lehetünk a reggeli és délutáni edzésen végzett munkánkkal. A reggeli edzésen ugyanolyan beállításokkal mentünk, mint Kínában, és első edzéseken megszokott programot teljesítettünk, a kemény gumikat használtuk, és az alapbeállításon dolgoztunk. A második edzésen néhány új alkatrészt is felraktunk az autó hátuljára, amitől javult a hátsó tapadás, ez pozitívum. Rájöttünk ugyan, hogy ezzel együtt egy kis alulkormányzottság is jelentkezett, amit az időmérőre ki kell küszöbölnünk, de amikor direkt az időeredményre hajtottunk, a köridőnk jól mutatta, hogy merre tartunk, úgyhogy a mai nap összességében rendben ment."

Giedo van der Garde (P1: -, P2: 22.): "Miután kihagytam a reggeli edzést, rögtön újra munkába álltam a második szabadedzésen, és végigmentem a szokásos péntek délutáni programon, felraktuk mindkét keveréket hosszú és rövid etapokra is. Az abroncsok elég durván kopnak, főleg a közepes keverék, de könnyen felmelegednek, és ez azt jelenti, hogy ha kézben tudjuk tartani a gumikopást, ez a pálya jobban feküdhet nekünk, mint az előző, Kínában."

Marussia

Max Chilton (P1: 21., P2: 20.): "Elégedett vagyok, mivel mindkét edzésen elég sokat tudtam körözni. Ez különösen fontos ilyen nehéz körülmények között, ami nyilvánvalóan eléggé befolyásolja az autó viselkedését. A hőség miatt nehéz megtalálni a tapadást. Kipróbáltunk néhány dolgot, és elég sok adatot gyűjtöttünk, amiket alaposan meg kell vizsgálnunk az éjszaka folyamán, de biztos vagyok benne, hogy olyan következtetésekre jutunk, amelyeknek köszönhetően holnapra javulhatunk néhány területen.

Jules Bianchi (P1: -, P2: 21.): "Nem volt könnyű feladat délután felvenni a tempót. Ahogy reggel néztem, és hallgattam a Max és Rodolfo nehézségeit, rájöttem, hogy a második szabadedzésen nekem sem lesz egyszerű dolgom. A hőség nagyon befolyásolja az autó viselkedését, de azt hiszem, az én esetemben az időkorlát is akadályozott abban, hogy egy délután alatt megoldjuk ezeket a problémákat. Ezt figyelembe véve nem is vagyok olyan elégedetlen az időeredményemmel, mivel fejlődtem, és biztos vagyok benne, hogy az éjszaka folyamán megtaláljuk a megoldást holnapra."

Rodolfo Gonzalez (P1: 22., P2: -): "Bár az MR02-vel való első élményem elég rövidre sikerült, jó kezdésnek bizonyult az idei versenyekre tervezett első szabadedzéseimhez. Igazából egész sokáig sikerült eljutnom a tervezett programban, mielőtt elromlott volna a váltó. Kényelmesen éreztem magam az autóban, és láttam, hogy Max, illetve Jules kihívásokkal teli nap elé néznek a hőségben, ilyen pályaállapotok mellett. Már alig várom, hogy még jobban hozzájárulhassak a csapat teljesítményéhez egy nagydíjhétvégén, és a következő alkalom biztosan jobban sikerül majd."