Vágólapra másolva!
Az olajban dúskáló arab állam versenyét két éve törölni kellett a helyi forrongások miatt, és tavaly sem volt teljes a béke. Úgy látszik, hogy végre nagyjából lecsillapodtak a kedélyek, így a csapatoknak a Molotov-koktélok és a tüntetők helyett elég a gumikopás meg a sivatagi por káros hatásai miatt aggódni.

Forma-1-es vonatkozásban az előző hetekben csak kevés nyugtalanító hír érkezett Bahreinről, talán azt leszámítva, hogy a Pirelli a negyedik versenyig biztosan nem változtat a sokat kritizált gumikeverékein. Tulajdonképpen kedvezőnek tekinthetjük a csendet, hiszen amikor az előző két évben valaki kiejtette a száján azt, hogy Bahreini Nagydíj, általában vagy arról beszélt, hogy bizonytalan a megrendezése az országban lévő belső feszültségek miatt, vagy arról, hogy ettől függetlenül nyugodtan odautazhat a mezőny.

Két éve Bahreint sem kerülte el az arab világon átsöprő forradalmi hullám, és az elégedetlen embereket egyáltalán nem érdekelte, hogy a Forma-1 pont oda tervezte a bajnokság nyitányát. Miután a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) megelégelte, hogy a résztvevők már-már polgárháborús tudósításokból készülnek fel a versenyre, törölte a nagydíjat, és kivárt, hogy a sportág mikor térhet vissza a hercegségbe. Először az volt a terv, hogy még 2011-ben pótolják a futamot, de végül úgy alakult, hogy csak 2012-ben rendezték meg a következőt.

A nagydíjhétvége nem telt el ijedtség nélkül: a Force India és a Sauber szerelőit szállító kisbusz is belefutott a tüntetők egy csoportjába, és a járművük közelében Molotov-koktél is robbant. A Force India annyira bepánikolt, hogy a második pénteki edzésen részt sem vett, hogy a csapattagok még napnyugta előtt visszaérkezzenek a szállodájukba. (Ezzel magukra haragították Bernie Ecclestone-t, aki állítólag büntetésből nem engedte, hogy a csapat autói képernyőre kerüljenek az időmérő hivatalos közvetítésében.) A többi istálló sem érezhette magát békében, az amúgy is sűrű program mellett kénytelenek voltak időt szakítani különböző óvintézkedésekre. Elővigyázatosságból például nyomkövetőt szereltek a járműveikbe, és civilnek álcázták magukat, nehogy felhívják magukra a tüntetők figyelmét.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Ezúttal azonban nyugalomra számítanak, még a felkelést testközelből megtapasztaló Force Indiánál is. "A villám nem csap kétszer ugyanoda... Nem számítok semmilyen zűrre" - mondta Bob Fernley, a csapat helyettes csapatfőnöke.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Bahreinben közel sem volt annyira durva helyzet, mint például Szíriában, ahol máig harcok dúlnak. Korábban is főként azért volt F1-ellenes hangulat, mert az elnyomó rezsim játékszerének tekintették a versenyt. Ez persze nem alaptalan, Ecclestone ugyanis jó kapcsolatban van a bahreini koronaherceggel, Bin Hamad Bin Isza al-Kalifával, és az olaja révén geopolitikailag fontos országába 2004 óta rendszeresen elviszi a Forma-1-et.

Verseny a homokozóban

A hétszáz négyzetkilométeres szigetországban sivatagi tájban építették fel a Bahrain International Circuit névre hallgató létesítményt. Így ez is egyike lett azoknak a pályáknak, amelyeken nem a vonalvezetés, hanem a környezet adja az egyik legfőbb kihívást. "A pálya állapota sokat változik a hétvége folyamán, főleg azért, mert a szél homokot fúj az aszfaltra. A csapatoknak tehát fel kell készülniük rá, hogy megfelelően reagáljanak a változó körülményekre" - jelentette ki a Williams pilótája, Pastor Maldonado. Ez folyamatos alkalmazkodást követel a versenyzőktől. "Nekünk az jelent kihívást, hogy a kanyarokban folyamatosan változnak a feltételek, illetve az, hogy megbirkózzunk a homokkal, amit a sivatagból fúj a szél a pálya különböző területeire" - mondta Sergio Pérez.

Forrás: Red Bull
Forrás: Red Bull

Mindegyik helyszínre jellemző, hogy a tapadás változik, ahogy egyre többet köröznek az autók, s ezáltal egyre több gumi rakódik az aszfaltra, itt viszont a folyamatos javulás helyett általában romlás figyelhető meg a tapadásban egy új nap kezdetén, mert az éj leple alatt a szél - tereptárgyak híján - újra beteríti a pályát homokkal. Az egyébként a levegőben szállva az alkatrészekre is káros hatással lehet, eltömítheti a hűtőnyílásokat és a szűrőket, és azokon át beszivárogva könnyen végzetes sérülést okozhat a motorban vagy a váltóban. A Forma-1-ben nem gördülő-, hanem siklócsapágyakat használnak, és ezek toleranciája minimális a szennyeződésekkel szemben. A csapatok ezért sokszor ellenőrzik a szűrőket, melyek felületét annak ellenére is sűrűbbre rácsozzák, hogy a beáramló levegő csökkenésével gyengül az erőforrás teljesítménye. A pálya bepiszkításában a szél cinkosai a kicsúszó autók, amelyek felhordják a port a bukótérből.

A szél befolyásolja az autók viselkedését is. "Az iránya fontos tényező a balanszban. A szél hatással lehet a végsebességre, valamint a kanyarokban nyújtott aerodinamikai teljesítményre" - magyarázza Jenson Button. Ez nehéz feladatot ad a résztvevőknek, hogy megfelelően lőjék be a szárnyak állását és a futómű keménységét, sőt az optimális váltóáttételezés megtalálását is nehezíti. A szélirány és a pálya állapotának változása miatt egy csapat formája egyik napról a másikra ingadozhat.

Forrás: FIA
Forrás: FIA

A sivatagi környezet elmaradhatatlan velejárója a hőség: a levegő hőmérséklete 30 Celsius fok felett szokott lenni, aszfalté pedig még magasabb. Utóbbi a gumikra van hatással, míg az előbbi tényező a hűtés fontosságát növeli. Az alkatrészek megfelelő hűtéséhez időnként arra is szükség van, hogy a csapatok extra nyílásokat vágjanak a karosszériába, amivel beáldoznak valamennyit az autók aerodinamikai teljesítményéből - idén például már a Ferrari és a Mercedes is ilyen lépésre kényszerült.

A malajziai versenyhez képest viszont eltérés, hogy az ötven százalék feletti páratartalom helyett Bahreinben szinte teljesen száraz a levegő. Ez ugyancsak nem kedvez a motoroknak. "A szárazság növeli a nyomást az égéstérben, ami meghibásodáshoz vezethet" - figyelmeztetett a Renault szakembere, Rémi Taffin. Ha nem sivatagban lenne a verseny, a motorok, illetve a váltók terhelése átlagos lenne, hiszen egy körben 60 százalék körüli a padlógázos szakaszok aránya, és 55 feletti a váltások száma.

Az első nagy fékpróba

Sanghajban lazább terhelést kaptak a fékek, de előtte Melbourne és Szepang már keményebben megdolgoztatta őket. Az első igazi nyúzópróba azonban csak most jön. "Nagy szerepe lesz a fékeknek. Van több hosszú egyenes, amelynek végén 300 km/ó feletti tempóról kell kőkeményen fékeznünk a kanyarokba" - mondta Nico Hülkenberg az 5,412 kilométer hosszú bahreini pályáról. A fékek hűtése tehát szintén fontos.

Forrás: McLaren
Forrás: McLaren

A célegyenes végén 315 km/ó-s sebességet is elérnek a versenyzők, mielőtt három másodperc alatt 65 km/ó-ra lassítanak le, és némileg kisebb intenzitással hasonló erőteljes műveletet hajtanak végre a 4-es, 8-as, 10-es, 11-es, 13-as és 14-es kanyarnál is. A 9/10-es kombinációnál külön trükk, hogy a kanyar kifelé dől, ezért itt gyakran lesodródnak az autók az ideális nyomvonalról.

E lassú kanyarok rányomják a bélyegüket az összképre és a beállításbeli követelményekre. "A pályán van több cseles és technikás irányváltás. Fontos, hogy ezeknél precízen irányítsuk az autót a kanyar bejáratánál, hogy a kigyorsítás minél jobb legyen" - mondta Button, ugyanakkor hozzátette: "Van néhány lendületes ív is, például a 6-os, 7-es és 11-es kanyar. Az kell, hogy az autó eleje rendben legyen, továbbá jól gyorsítson ki." Sebastian Vettel szerint a kanyarok "megtréfálhatják a versenyzőket, és hibára kényszeríthetik őket, mert a pálya nagyon széles, és a kanyarok csúcspontja nem mindenhol egyértelmű."

Az elnyújtott kanyarok hiánya miatt ezúttal nem az első, hanem a hátsó gumik kapják a nagyobb terhelést. "Nagyon durva lesz nekik" - fogalmazott Nico Rosberg. Az alacsony sebességről történő kigyorsítások megviselik a hátsó abroncsokat, és azok kopása határozhatja meg a kerékcserék idejét. A Pirelli eredetileg a lágy és a kemény típust akarta Bahreinbe vinni, de a kínai gumikopástól megijedve meggondolták magukat, és a lágy helyett a közepes keménységű keveréket választotta. A gumik esetében megemlítendő, hogy a futófelületükre tapadó homok csökkenti a tapadásukat, továbbá szemcsésedést is okozhat. A szerelők a garázsban időnként kézzel is megtisztítják az abroncsokat.

Borítékolható, hogy az 57 körös távon ismét jelentős szerep jut a taktikáknak, és feltételezhetően megint lesznek olyanok, akik a mezőny többségével szemben valamiféle alternatív haditervet eszelnek ki.

A Bahreini Nagydíj programja

Péntek:
09.00-10.30 - 1. szabadedzés
13.00-14.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
10.00-11.00 - 3. szabadedzés
13.00-14.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



Apropó DRS: nem ártana, ha a programozók összekapnák magukat, mivel az idényben még egyik versenyhelyszínen sem működött az FIA telemetriai rendszere, amely azt szabályozza, hogy az autókon bekapcsolható-e a légellenállást csökkentő berendezés. Ebből Kínában komolyabb bonyodalom is lett, miután több pilóta a tudtán kívül olyankor használta azt, amikor nem lett volna szabad.

A Bahreini Nagydíj eddigi történelme egyébként nem bővelkedett az előzésekben, bár a DRS és a gumihelyzet tavaly megdobta a számot. Az 1. helyért klasszikus értelemben, technikai segédlet nélkül eddig nem is volt előzés, mivel Fernando Alonso a második győzelmét 2006-ban úgy szerezte meg a pályán, hogy utolsó bokszkiállása után épphogy sikerült visszatérnie Michael Schumacher elé, és agresszívan őrizte meg a pozícióját, a harmadikat pedig 2010-ben úgy, hogy az élen haladó Vettel motorhiba miatt lelassult, így lazán el tudott menni mellette. De 2012 előtt az első három helyen is csupán három helycsere történt előzéssel ezeken kívül. Ennek oka az is lehet, hogy a pálya az átlagosnál koszosabb, ezért kockázatos lehúzódni az ideális ívről.

A Red Bull visszavágna, a Ferrari és a Lotus óvatos

Három sikerével Alonso a bahreini futamok legeredményesebb versenyzője, ráadásul ferraris csapattársa, Felipe Massa is két győzelmet számlál itt. Az olasz csapatnál ugyanakkor nem bízzák el magukat, az F138-as modell időmérős tempóját például mindenképpen javítani akarják, és emlékeztettek rá, hogy régebben kevésbé feküdt nekik, amikor az adott gyártó a legkeményebb gumijait szállította egy versenyre az aktuális kínálatából. Alonso a Twitteren közzé is tett egy idézetet, amely egy japán szamurájfilm-színésztől, Takasi Simurától származik: "A veszély mindig olyankor jön, amikor minden nyugodtnak látszik" - utalt arra, hogy hosszú idő után először az előző futamon úgy tűnt, a Ferrarié a legerősebb autó, vagy legalábbis az bánik leghatékonyabban a gumikkal.

Forrás: Ferrari
Forrás: Ferrari

Utóbbi szempontból a Lotus sem áll rosszul, és Kimi Räikkönen tavaly javarészt ennek köszönhette a 2. helyét Bahreinben. Mindazonáltal úgy véli, ez "nem jelenti azt, hogy ismét jók leszünk." A csapat másik pilótája, Romain Grosjean azért fohászkodik, hogy végre gördülékenyen alakuljon a hétvégéje, és ne kelljen naponta problémákkal szembesülnie. Szerinte Bahrein megfelelő helyszín lehet a fordulathoz, hiszen Räikkönenhez hasonlóan tavaly itt szerezte első dobogós eredményét a csapatnál.

A Red Bull üldözöttből üldöző lett Kínában, de Christian Horner azt mondta, a visszaesésükhöz hozzájárult, hogy a sanghaji pályán az első gumik kopása jelentette a szűk keresztmetszetet, ezért Bahreinben, ahol a hátsókéra terelődik a hangsúly, fordulhat a kocka, mivel az istálló autóinak hátsó része hagyományosan hatékony. Mark Webbernek azonban hátrányt jelent, hogy három rajthelyes büntetést kapott, amiért Sanghajban nekiütközött Jean-Eric Vergne-nek. (A sauberes Esteban Gutiérrezt szintén hátrasorolják a rajtrácson az időmérőn elért eredményéhez képest, őt a sportfelügyelők öthelyes büntetéssel sújtották Adrian Sutil megtorpedózásáért.)

A Mercedes az előző hétvégén jelezte, hogy egy körön kiváló az autójuk, ám a gumihasználat tekintetében még van finomítanivaló rajta. A McLarenre nem lehet panasz ezen a téren, hiszen Jenson Button nagyon fegyelmezetten vezetve ötödikként ért célba, fogcsikorgatva még azt is bevállalva, hogy gyakorlatilag mindenki harc nélkül megelőzhette, aki mögé ért. Ezzel viszont megfelelő állapotban tartott a gumijait, és elképzelhető, hogy Bahreinben hasonló taktikát követve az élmezőnynél megint kevesebbszer fog kiállni kerékcserére. A McLaren egyúttal javulást kért Péreztől, aki eddig nem tudta tartani csapattársa tempóját.

Ha már az alternatív stratégiákról esett szó, érdemes megemlíteni, hogy Paul di Resta tavaly egy ilyennel hozta be a 6. helyre Force Indiáját, és a csapat ezen felbuzdulva újabb pontszerzésre tör a sivatagban. A konkurenseinek száma azonban alighanem nőni fog, mivel a Sauber és a Toro Rosso is a fejlődés jeleit mutatta Kínában.

Ezekkel izgalmasabb a Forma-1: válogatásunk a legjobb F1-es mobilapplikációkból

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!